Web Analytics Made Easy - Statcounter

به روزهای عید که نزدیک می شویم شور و حال زیادی در بازارهای شهر سنندج حاکم شده است، همه و همه در تکاپوی روزهای عید هستند اما در این میان زنان کُرد که همواره از گذشته تا به امروز هر چند تا حدودی رسم و رسومات رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است اما تلاش می کنند تا با خریدن پارچه و با دوختن آن به لباس های کُردی همچنان این رسم را زنده نگه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، به روزهای عید که نزدیک می شویم شور و حال زیادی در بازارهای شهر سنندج حاکم شده است، همه و همه در تکاپوی روزهای عید هستند  اما در این میان زنان کُرد که همواره از گذشته تا به امروز هر چند تا حدودی رسم و رسومات رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است اما تلاش می کنند تا با خریدن پارچه و با دوختن آن به لباس های کُردی همچنان این رسم را زنده نگه دارند.

 


زنان کردستان در قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و همچنین سنتی شدیدی برقرار نموده اند و همچنین علاقه بسیاری به حفظ و همچنین نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آنهاست، دارند.

 

 


ویژگی‌های مشترک لباس‌های کردی


رضیه حسینی یکی از بانوان کردستانی است که در تمجید و تعریف لباس کردی می گوید: بلندی، گشادی، سادگی و حجاب از ویژگی‌های مشترک اغلب لباس‌های محلی کردستان است، ویژگی‌ای که در لباس کردی به عیناً قابل‌مشاهده است.

 


وی گفت: لباس محلی کردستان علاوه بر ویژگی‌های بالا از ویژگی‌های دیگری نیز چون رنگ شاد متناسب با طبیعت چهارفصل استان برخوردار است که خود نوعی نشاط و شادابی در بین مردمان سخت‌کوش کوهستان ایجاد کرده است.

 


وی ادامه داد: حجاب کامل لباس کردی از دیگر ویژگی‌های این لباس است، ویژگی‌ای که علاوه بر تنوع و شادابی باعث ماندگاری آن از گذشته‌های دور تاکنون شده است.


توان مردم برای پارچه خریدن کم شده است

 

یکی دیگر از بانوان سنندجی به جمع ما اضافه می شود و اظهار کرد: هر چند این لباس های محلی امروزی همچون گذشته حجاب کامل را ندارد و اکثراَ از تور و پولک درست شده است اما با نیم نگاهی به قیمت های آن نشان می دهد که پارچه ها نسبت به قبل چندین برابر شده است به طوری که حتی پارچه های دو سه میلیونی نیز در بازار دیده ایم و این یعنی توان مردم برای پارچه خریدن کم شده است.

 


شهلا جواهری لباس محلی را یکی از جاذبه‌های فرهنگی استان کردستان دانست و گفت: پیشینه‌ لباس‌های کردی به گذشته‌های   دور برمی‌گردد و بر کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های به یادگار مانده از قرن‌های گذشته، تصاویر زیادی از زنان و مردان مناطق مختلف ایران با پوشش‌های سنتی اهالی کردنشین حک‌شده است.

 


وی افزود: باوجود تغییرات متعددی که از قرون گذشته در فرهنگ‌ کردهای کردستان به ‌وجود آمده، پوشیدن لباس‌های سنتی تقریباً مانند گذشته رونق دارد و در مناطقی  مانند اورامانات، سقز، مریوان  و برخی مناطق روستایی پوشش سنتی کاملاً حفظ‌شده است.

 

 

گرانی دینار و درهم دلیلی برای افزایش قیمت پارچه
عرفان صلواتی یکی از پارچه فروشان شهر سنندج است که حدود 15 است که به حرفه ی " بزازی "مشغول است و می گوید: هر ساله با نزدیک شدن به روزهای عید کسب و کارمان بهتر می شود هر چند امسال با توجه به این گرانی ها متاسفانه بازار ما هم خوب نبوده چرا که قیمت پارچه ها دو برابر شده است اما در این روزها خریدو فروش پارچه بهتر است.

 


وی با اشاره به اینکه پارچه ها را از کشورهای عربی خریداری می کنند و با واسطه از عراق وارد کشور می کنند، اظهار کرد: گران شدن درهم و دینار در آستانه عید و افزایش قیمت خرید پارچه ها در کشورهای عربی باعث می شود تا فروشندگان پارچه نیز، آن ها را در بازارها با قیمتی گران تر از قبل به فروش برسانند.

 


این پارچه فروش سنندجی بیان کرد: اسفند ماه به دلیل افزایش خرید مردم و جلوگیری از اینکه تعداد پارچه ها کافی نباشد، برخی از آن ها را از چند ماه قبل خریداری می کنیم و در انباری قرار می دهیم.

 


وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها در پارچه ها متفاوت است خاطر نشان کرد: لباس هایی که اغلب از جنس تور می باشد و پولک و سنگ های گران قیمت که بر روی این لباس ها قرار دارند از 500 هزار تومان شروع می شود و تا یکی دو میلیون تومان نیز قیمت دارند.

 

 

صنعت پوشاک محلی کردستان، از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار است

 

کارشناس صنایع دستی کردستان با معرفی "پوشاک محلی" به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی این استان، گفت: نمونه‌ این لباس مجلسی زنانه ، بیش از یک‌ میلیون تومان قیمت دارد، اما یکی از پر فروش ترین محصولات دستی استان است چرا که اکثر زنان کُرد به این لباس‌ها علاقه دارند.


 
فرهاد حامدی اظهار کرد: حدود پنج رشته‌ی صنایع دستی در استان کردستان بین مردم بومی و مسافران محبوب‌اند و 18 رشته‌ی دیگر نیز از استقبال قابل قبولی برخوردارند که صنعت پوشاک محلی این استان به خصوص در بخش پوشاک زنانه از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار است.


 


وی درباره‌ لباس محلی زنان کرد، گفت: حدود 10هزار کارگاه خیاطی در استان وجود دارند که برای تولید پوشاک محلی تدارک دیده شده‌اند. این پوشاک عموما از پارچه‌های وارداتی هند و پاکستان تولید میگردد و به‌خاطر تنوع رنگ‌ها، نقش‌ و نگارهایی دارند که غالبا مورد پسند زنان کردستان قرار دارند. این لباس‌ها با سنگ‌های زیبا و درخشان تزیین می‌شوند و گرچه گران‌قیمت هستند، ولی یکی از محصول پرفروش استان به‌شمار می‌آیند. و در میان زنان دیگر شهرها نیز مورد پسند واقع شده است.

 

وی درباره‌ قیمت این نوع لباس زنانه، اظهار کرد: یک دست لباس معمولی زنانه، از یک‌میلیون تومان به بالا قیمت دارد و یک دست لباس مردانه‌ نیز 400 تا 450هزار تومان ارزش گذاری شده است ولی با وجود قیمت بالای این نوع لباس، این محصولات بسیار مورد علاقه‌ زنان کردستان است و اغلب آن‌ها حدود 5 تا 10 دست از آن‌ها را دارند.

 


هویت این لباس ها با باورهای این مردم گره خورده است


لباس های کردی جزئی از فرهنگ این خطه است. هویت این لباس ها به صورت جدایی ناپذیر با باورهای این مردم گره خورده و جزئی از جاذبه های فرهنگی این خطه است. پوشاک برجای مانده از این اقوام، نمونه های ارزش مندی هستند که پیش از آن که به دست فراموشی سپرده شوند، باید بیش تر مورد توجه قرار گرفته و ثبت گردند تا به نسل جوان معرفی شوند.

 


انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۳۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان

بوکاپ درکیپ‌تاون، سانتا مارتا ریودوژانیرو، تیرانا در آلبانی، بالات در استانبول، شفشاون در مراکش، لابوکا در بوئنوس آیرس و مانارولا در سینکوتره، رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرها و محله‌های رنگارنگ اغلب فراتر از بهره‌گیری از رنگ‌ها برای تغییر محیط هستند. در این مناطق خیره‌کننده و عجیب‌وغریب می‌توان قلب واقعی یک شهر را پیدا کرد. در ادامه با چند نمونه از این شهرها آشنا می‌شویم.

بوکاپ، کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای جنوب خط استوا از نظر قومیتی، میزبان مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها، سبک‌های معماری سنتی و همه رنگ‌هایی است که با آن همراه است. این تضادهای شگفت‌انگیز در محله درخشان بوکاپ واضح‌تر از بقیه نقاط شهر است.

این منطقه مسکونی محل اجتماع مسلمانان کیپ‌تاون است که در تعدادی از بهترین خانه‌های تراس‌دار سبک هلندی و گرجستانی قرن نوزدهمی شهر زندگی می‌کنند. ساکنان برای جشن گرفتن پایان آپارتاید یا جدانژادی شروع به رنگ‌آمیزی خانه‌های خود با رنگ‌های معنوی کردند و امروزه به علت تنوع و زیبایی محله، خرید ملک در آن تقاضای زیادی دارد.

سانتا مارتا، ریودوژانیرو، برزیل

سانتا مارتا که زمانی بسیار پر هرج‌ومرج بود، با کمک‌های دولتی، چند هزار گالن رنگ و کمک مردم محلی ماهر تغییر کرد و از نقاشی‌های دیواری تا نورپردازی یک خیابان کامل جان تازه‌ای گرفت. هنرمندان محلی همچنین بخش‌هایی از مناطق محروم سانتا مارتا را با رنگ‌های روشن رنگین‌کمان نقاشی کردند تا غرور و روحیه جامعه را تقویت کنند.

تیرانا، آلبانی

تیرانا شهری پر از ساختمان‌های بتنی خاکستری دوران کمونیستی بود، اما اکنون شهری رنگارنگ است که شهردار وقت آن در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان بخشی از پروژه پاک و سبز، طرح تغییر شهر را آغاز کرد. امروزه این شهر مملو از ساختمان‌هایی با رنگ‌های صورتی روشن، زرد، سبز و بنفش است.

بالات، استانبول، ترکیه

بالات یک کالیدوسکوپ رنگی با تاریخی شگفت‌انگیز و غنی است.، خانه‌های عثمانی صد ساله آن در سال‌های اخیر با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز به شکوه درخشان سابق خود بازگشته‌اند. پس از تغییر چهره، بالات با چندین کافه شیک، بوتیک و گالری هنری در گوشه و کنار خیابان‌های پرپیچ و خم، به یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردش تابستانی تبدیل شده است.

شفشاون، مراکش

در بالای کوه‌های ریف در کشور مراکش بهشتی نیلگون قرار دارد؛ شهر کوچک شفشاون با نام مستعار مروارید آبی که به ظاهر فیروزه‌ای خیره‌کننده و هزارتوی خود مشهور است. ساکنان قدیمی شهر برای خنک نگه داشتن خانه‌هایشان و دور نگه داشتن حشرات از آن‌ها، شروع به رنگ‌آمیزی نیمه پایینی ساختمان‌هایشان به رنگ آبی کردند. امروزه این شهر کوهستانی پالت خیره‌کننده‌ای از ساختمان‌های آبی چشم‌نواز است.

لابوکا، بوئنوس آیرس، آرژانتین

لابوکا محله قدیمی طبقه کارگر بوئنوس آیرس است که به باشگاه فوتبال دیوانه‌وار بوکا جونیورز و رنگ‌های بسیار متنوع شهرت دارد. این محله که در دهانه رودخانه ریچولو قرار دارد، در گذشته چندین کارخانه کشتی‌سازی را در خود جای داده بود. این کارخانه‌ها مواد ضایعاتی مانند تخته و فلز را فراهم می‌کردند که به‌عنوان مصالح ساختمانی برای خانه‌های رنگارنگ آن استفاده می‌شد. ساختمان‌ها امروزه با رنگ‌های صورتی، زرد و آبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با وجود انبوهی از گردشگران، لابوکا همچنان محله‌ای قدیمی برای طبقه کارگر است.

افسانه‌های محلی حاکی از آن است که بوکا جونیورز هنگام انتخاب رنگ‌های تیم خود تصمیم گرفت از رنگ‌های کشتی بعدی استفاده کند که به بندر لا بوکا می‌رود. آن کشتی سوئدی بود و در نتیجه تیم رنگ زرد و آبی را به عنوان رنگ‌های جدید خود انتخاب کرد.

مانارولا، سینکوتره، ایتالیا

مانارولا قدیمی‌ترین روستا از پنج روستای ماهی‌گیری قرون وسطایی در سینکوتره واقع در ساحل لیگوریا و یک محل جذاب برای گردشگری است. این دهکده با رنگ‌های روشن روی صخره‌ها ساخته شده و توسط تراس‌های شیب‌دار مشرف به دریای نیلگون مدیترانه احاطه شده است.

جیپور، هند

حاکم جیپور در سال ۱۸۷۶ دستور داد تا برای استقبال از ورود ادوارد، شاهزاده ولز، شهر را به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کنند. ساکنان امروزی این شهر قدیمی به‌طور قانونی از نقاشی ساختمان‌های صورتی محله منع شده‌اند، به این معنی که پس از گذشت نزدیک به ۱۵۰ سال، رنگ سنتی این پایتخت راجستانی همچنان صورتی درخشان است.

کد خبر 750180

دیگر خبرها

  • انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • 12 محصول ایران خودرو و سایپا ارزان شد + جدول قیمت
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • سهمیه ارز حج ۱۴۰۳؛ تفاوت ۱۰ میلیونی یورو دولتی و آزاد
  • کسادی بازار لباس زنانه به دلیل گشت ارشاد
  • قیمت تارا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عکس | فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط رندهای ایرانسل؟
  • بازار فروش گیاهان محلی زنجان در فصل بهار
  • فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند