Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:08:29 GMT

شوراهای اداری و ضمانت‌های اجرایی جلسات

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۴۱۱۰

شوراهای اداری و ضمانت‌های اجرایی جلسات

روزنامه تماشا چاپ شیراز در شماره 1765 یادداشتی با عنوان 'شوراهای اداری و ضمانت‌های اجرایی جلسات' منتشر کرده است.

در این یادداشت به قلم سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی آمده است: تقریباً در تمامی مناطق جغرافیایی کشور اعم از بخش ها، شهرستان ها و استان ها تشکیلاتی تحت عنوان شورای اداری بخش، شهرستان و استان به همراه شوراهای مختلف و متنوع دیگر راه اندازی شده و در کنار این شوراهای اداری در سیستم اداری وزارت کشور، شوراهای اسلامی شهر، بخش، شهرستان، استان و شورای عالی فلان و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..، شورای برنامه ریزی فلان، شورای هماهنگی فلان و... وجود دارد که اگرچه هریک از این شوراها ضمن راهگشایی ها و کارآمدی هایی که داشته و دارند اما بسیاری از این شوراها و جلسات شوراهای اداری باعث تداخل در امور کاری ادارات، حذف فرصت خدمت بیشتر مدیران به مردم و ایجاد هزینه های مختلف برای کشور و دولت می شوند.
احیای شوراهای اداری شهر و شهرستان اگر چه کمکی برای ساماندهی بهتر جلسات اصلی و عمومی مدیران شهرستانی مثل شیراز است اما در درازمدت بروکراسی اداری را توسعه و مانع از دسترسی بهتر و بیشتر مردم به مدیران می گردد‌.
یکی از جمله نگرانی ها و گله مندی های عمومی و خصوصاً مراجعین به ادارات نبود یا کمبود حضور مدیران ادارات در محل کار خود و عدم حضور مستمر آنان در محیط خدمت و پذیرش ارباب رجوع و شرکت بی حد و اندازه آنان در جلسات اداری بخش، شهر، شهرستان و استان است.
فلسفه ایجاد شوراها تسهیل در کار مردم بوده و هست لذا برگزاری جلسات مکرر اداری در وقت اداری موجب ضمان و متضرر شدن مردمی است که بارها به ادارات مراجعه می کنند و موفق به دیدار مدیران ادارات نمی شوند.
متأسفانه کمتر مدیر استانی در فارس و شهرستانی در شیراز است که فرصت بیشتر برای دیدار رودررو و مستقیم مراجعین عمومی در محل کار خود بگذارد یا حضور دائمی تر در محیط کارش داشته باشد.
در برخی ادارات کارکنان آن اداره حتی از دیدن مدیر اداره خود هم محرومند چه برسد به دیدارهای عمومی با آن مدیر! شوربختانه باید بگویم که روزهای تعیین شده برای ملاقات با مدیران دستگاه ها یا همان یک روز دیدار عمومی مردم با مدیران هم اغلب دستخوش جلسات فوری و اضطراری مدیر اداره با مدیران مافوق، مأموریت های ناهنگام و یا مرخصی های ناخواسته می شود.
از همه اینها که بگذریم باید یک پژوهش کارشناسانه و آسیب شناسانه صورت پذیرد که آیا با این همه صرف وقت مدیران در جلسات شوراهای اداری و... چه ضمانت هایی برای عملیاتی شدن مصوبات این همه جلسه و اجرای درست و قانونمند و به موقع مصوبات چنین جلساتی است؟!
از دیدگاه اینجانب که بیش از ربع قرن به صورت مستمر در مشاغل اداری بوده ام فراوانی و تعدد جلسات و شورا ها و انجمن ها و... در ادارات دولتی نه تنها راهگشای کار مردم نبوده بلکه سدی در برابرتحقق مطالبات عمومی بوده اند.
به جرأت می توان گفت در اکثر ادارات به جز دبیر جلسات که محدود پیگیری ها و یادآوری هایی را آن هم در قبل و بعد از جلسات شورای اداریِ ادارات خود تا جلسه بعدی دارد، هیچ فردی از اعضای چنین جلساتی خود را مسئول جدی و مستقیم پیگیری مصوبات و مقررات جلسات قبلی و بعدی نمی داند.
پس بیاییم به جای احیای شوراهای اداری به جلسات داخلی ادارات خود کیفیت بخشی دهیم و ضمانت های اجرایی برای به مرحله عملیاتی رسیدن مصوبات جلساتمان داشته باشیم.
منبع: روزنامه تماشا
2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شوراي اداري جلسات مديران روزنامه تماشا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۴۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست

رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور با بیان اینکه با هیچ مدیری عهد اخوت نبسته ایم، از برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلف و ناکارآمد خبر داد. 

به گزارش ایرنا، حسن درویشیان «رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور» و «نماینده ویژه رئیس‌جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی»، استقرار گشت ارشاد مدیران را از اقدامات بسیار اثربخش دولت مردمی برشمرد و افزود: گشت ارشاد مدیران، صرفا به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست بلکه به معنای تذکر در جهت اصلاح است. مدیران اجرایی سرمایه‌های ملی کشور هستند که به هیچ وجه با دارایی‌های مادی قابل قیاس نیست. یکی از راه‌های صیانت از مدیران، تذکر دادن است.

درویشیان افزود: در تمام مواردی که احساس کنیم با تذکر امکان جلوگیری از انحراف وجود دارد، اقدام می‌کنیم. در سطوح بالا،‌ میانی و استانی مدیریتی هرگاه به این نتیجه برسیم که مدیری کارآمدی و شایستگی لازم را ندارد، برکنار شده است. اقدام در این حوزه نیز در قریب به اتفاق موارد توسط مدیران اجرایی انجام شده است، در مواردی نیز گزارش خدمت شخص رئیس‌جمهور ارایه و دستور به برکناری توسط ایشان صادر شده است.

وی یکی از مهمترین ماموریت‌های مجموعه تحت نظارت خود را شناسایی ساختارها و بسترهای فسادزا برشمرد و افزود: در این راستا پیگیر گزارش‌های متعددی از مراجع نظارتی و دستگاه‌های اجرایی هستیم و از سوی دیگر بسترهای شناسایی شده را به این مراجع منعکس می‌کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رئیسی : گشت ارشاد مدیران در دستور کار وزرا باشد از گشت ارشاد مدیران چه خبر؟

دیگر خبرها

  • مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان بوشهر پیگیر جذب اعتبارات باشند
  • زراعت چوب نمونه اقتصاد مقاومتی است
  • تأکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • نماز اول وقت در ادارات اقامه شود
  • تاکید فرماندار ارومیه بر هم‌افزایی با دستگاههای اجرایی برای تحقق شعار سال
  • تعاملات مدیران دستگاه‌های اجرایی با اعضای شوراها افزایش یابد
  • تعامل دستگاه‌های اجرایی با شوراها افزایش یابد