Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@09:11:04 GMT

باستان شناسی باید در کتب درسی معرفی شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۵۰۸۷

باستان شناسی باید در کتب درسی معرفی شود

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایرانیان ملتی با فرهنگ و دارای تمدنی غنی هستند که همواره در طول تاریخ نقش اثر گذاری ایفا کرده اند.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان، «علی اصغر مونسان»، امروز سه شنبه 14 اسفند 97 در شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: در همه امور به دنبال نو شدن هستیم و به دنبال این هستیم که موضوعات جدیدی را اضافه کنیم که جزو افتخارات به حساب می آید اما باستان شناسی حوزه ای است که به قدیم می پردازد و  کاوش تاریخ را انجام می دهد و این یک افتخار است که در قدیم و گذشته به دنبال هویت تاریخی و افتخار خود هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یکی از ویژگی هایی که این بخش دارد این است که هرچه قدمت فرهنگی ما بیشتر باشد افتخار بیشتری نصیب ما می شود.

 

مونسان ادامه داد: ایران کشوری است که  قدمت تاریخی فراوانی دارد و در طول تاریخ تمدن ساز بوده است و همیشه اثرات مثبت داشته است، ایرانیان همواره در طول تاریخ نقش اثر گذار داشته اند. در چنین کشوری باستان شناسی یک حوزه مهم به حساب می آید و باید بیش از پیش به آن پرداخت.

 

وی گفت: خوشبختانه همکاران ما در پژوهشگاه میراث فرهنگی با همت والای خود با بودجه اندک و با این حجم از گستردگی فرهنگی تاریخی در کشور، دارند تلاش می کنند تا هویت تاریخی کشور را برای مردم و برای جهانیان معرفی کنند.

 

مونسان ادامه داد: خوشبختانه مردم ما همیشه در طول تاریخ اثر گذار بوده اند و ملتی بودیم که با دوستی و مودت با همسایگان زندگی کرده ایم و اقداماتی را انجام داده ایم که در طول تاریخ مایه مباهات است و باعث فخر ما در دنیا است.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به نگاه ناپسند تمدن های تاریخی در قرون گذشته در موضوعات مختلف از جمله نگاه آن ها به نقش زن و حضور بانوان گفت: بررسی ها نشان می دهد در حالی که در قرون گذشته تمدن های مختلف نگاه منفی به نقش زن داشته اند، ایرانیان برای نقش بانوان و حضور آنان در حوزه های مختلف اجتماعی احترام قائل بودند.

 

مونسان گفت: باید کارهای جدیدی را در حوزه باستان شناسی و در پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام دهیم،  باید تلاش کنیم تا با همکاری آموزش و پرورش  بتوانیم موضوعات مرتبط با باستان شناسی به دانش آموزان به خوبی منتقل شود و در کتب درسی حضورمان باید بیشتر باشد.

 

معاون رییس جمهوری گفت: فرهنگ بازدید از موزه ها را باید بتوانیم نشر دهیم و رفتن به موزه در برنامه ریزی های خانواده ها قرار گیرد که البته خوشبختانه این مهم آغاز شده است و در حال حاضر نیز شاهد افزایش تعداد موزه ها در سطح کشور هستیم.

 

در بخش دیگری از این نشست، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور،  روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشگاه باستان شناسی و جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران سخنرانی کردند.

 

در حاشیه این نشست همچنین نمایشگاه «چهار دهه کشفیات باستان شناسی» در محل موزه ملی ایران با حضور دکتر علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد.

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خبرگزاری شبستان اصفهان مسجد کانون های مساجد کمیته امداد امام خمینی ره کانون های فرهنگی هنری مساجد زاینده رود علی اصغر مونسان باستان شناسی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، صمد ابراهیمی نژاد ظهر چهارشنبه در در اولین کنفرانس بین المللی موزه‌ها در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند که باید در حراست از این گنجینه ها همه بکوشیم.

وی اهمیت برگزاری این کنفرانس بین المللی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در برگزاری این کنفرانس ایفای نقش می‌کنند و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی را در برگزاری کنفرانس های علمی پیشرو اعلام کرد و گفت: توجه به هویت بومی و منطقه ای در هر استان مهم و حیاتی است و موزه ها یکی از مهمترین محمل ها برای معرفی و شناسایی این هویت هاست.

ابراهیمی نژاد با تاکید بر غیرقابل تغییر بودن تاریخ و جغرافیا گفت: وزارت علوم موظف است در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حفظ و انتقال میراث فرهنگی به آیندگان تلاش کند.

وی ادامه داد: موزه‌ها تنها محل بازدید اشیای تاریخی نیستند بلکه مکانی برای تحقیق، ترویج و آموزش هویت پیشینیان ما به شمار می‌روند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در دانشگاه‌ها نیز گنجینه‌هایی به شکل موزه داریم و باید حفظ و معرفی شوند، افزود: اگر به دنبال اشاعه تمدن ایرانی اسلامی هستیم باید ابتدا آگاهی کاملی نسبت به هویت و پیشینه خودمان داشته باشیم و آنها را به نسل‌های جدید منتقل کنیم.

ابراهیمی نژاد تصریح کرد: با روی کار آمدن انقلاب تکنولوژی باید نگران ناآگاهی فرزندان از گذشته خود باشیم و لازم است در راستای حفظ و اشاعه موزه‌ها از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

کد خبر 6087750

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد