Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:18:45 GMT

خراسان شمالی در قرقیزستان قارچ کشت می کند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۹۷۰۲۰

خراسان شمالی در قرقیزستان قارچ کشت می کند

بجنورد- ایرنا- رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده این نهاد با دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان، کشت و پرورش قارچ در آن کشور انجام می شود.

رضا شاهین فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جهاددانشگاهی استان، فناوری و دانش برای پرورش و توسعه کشت قارچ را دارد و کشور قرقیزستان هم دارای شرایط خوب برای تامین مواد اولیه ارزان قیمت بوده و بازار این محصول هم در آن کشور مناسب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: کشور قرقیزستان هم شرایط خوبی برای پرورش قارچ، تولید و صادرات این محصول به کشورهای همسایه اش دارد.
شاهین فر، ایجاد دفتر همکاری مشترک جهادانشگاهی خراسان شمالی و دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان را از دیگر موارد قید شده در تفاهم نامه عنوان کرد و گفت: این دفتر برای توسعه مراودات میان جهاد دانشگاهی استان و دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزشتان ایجاد می شود.
وی افزود: یکی دیگر از موارد تفاهم نامه، همکاری برای توسعه درختکاری و ایجاد نهالستان مشترک در قرقیزستان است و بر اساس این تفاهم اولیه، برای تولید نهال درختان مثمر از جمله پسته و زیتون برنامه ریزی می شود.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی، توسعه کشت گیاهان دارویی در قرقیزستان را از دیگر مواری برشمرد که قرقیزی ها از آن استقبال کرده و خواستار آن شده اند.
وی تصریح کرد: قرار است گلخانه تولید نشاء، گیاهان دارویی توسط کارشناسان استان و با استفاده از توان علمی جهاددانشگاهی در قرقیزستان ایجاد شود.
شاهین فر اظهار داشت: ایجاد مرکز اصلاح نژاد دام و همکاری در زمینه انتقال جنین دام سبک و سنگین از دیگر موارد قید شده در تفاهم نامه مزبور است.
وی افزود: معاون دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان اعلام کرد برای ایجاد بستر های مناسب در زمینه تبادل تجربه و دانش درمان ناباروری و ایجاد مرکز ناباروری در قرقیزستان با وزارت بهداشت آن کشور رایزنی خواهد داشت.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: آمادگی داریم تا در این زمینه و در صورت تمایل کشور قرقیزستان، برای ایجاد مرکز ناباروری در آن کشور مبادرت داشته باشیم.
تیرقوت چورتنبایف معاون دانشگاه ملی کشاورزی قرقیزستان و هیات علمی آن کشور، هفته جاری به دعوت جهاددانشگاهی خراسان شمالی در این استان حضور یافتند.
نشست با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی، نشست با دانشگاهیان استان، بازدید از مراکز تحقیقات دیم و دانشکده کشاورزی شهرستان شیروان از جمله برنامه های سفر دو روزه هیات علمی قرقیزستان به خراسان شمالی بود.
7185/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاددانشگاهي قرقيزستان خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۹۷۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان وزنه‌بردار خراسان شمالی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارند

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان ایران در بخش بانوان، در سالن امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با حضور ۱۲۷ وزنه‌بردار از ۲۸ استان برگزار می‌شود.

آیسا رضایی به عنوان ورزشکار در رده سنی جوانان، منا نجفی (داور) و طوبی عباسی (مربی) از خراسان شمالی در این رقابت‌ها حضور دارند.

کد خبر 6097023

دیگر خبرها

  • تخلیه دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری بجنورد
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • برگزاری تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد ارتش و ۵ کشور
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • بانوان وزنه‌بردار خراسان شمالی در مسابقات قهرمانی کشور حضور دارند
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • یکپارچه سازی زمین های کشاورزی شمال با سرمایه گذاری چینی‌ها
  • یکپارچه سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها