Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: با همکاری انجمن های مردم نهاد و مشارکت مردم، روز ۲۸ اسفندماه خانه تکانی تکیه میر فندرسکی این مجموعه تاریخی و فرهنگی انجام و روز ۲۹ اسفند، فعالیت ستاد نوروزی مجموعه تخت فولاد به صورت رسمی آغاز می شود.

سید علی معرک نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه های پیش از نوروز اظهار کرد: خانواده ها پنج شنبه پایانی سال را به موجب رسمی کهن، به گذشتگان خود سر زده و مجموعه تخت فولاد و گلستان شهدا در آخرین پنج شنبه سال و نخستین روزهای سال جدید با حجمی از مخاطبان و شهروندان روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی تاکید کرد: با همکاری انجمن های مردم نهاد و مشارکت مردم، روز ۲۸ اسفندماه خانه تکانی تکیه میر فندرسکی این مجموعه تاریخی و فرهنگی انجام و روز ۲۹ اسفند، فعالیت ستاد نوروزی مجموعه تخت فولاد رسما آغاز می شود؛ نظافت، رفت و روب، پاکیزگی و زیبایی اماکن، بقعه ها و فضاها نیز به وسیله نیروهای این مجموعه آغاز شده و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه دارد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد درباره اهم این اقدامات افزود: نظافت، تمیزکاری و رفت و روب اماکن و بقعه ها همینطورگلکاری، دیوار سازی، درختکاری و رنگ آمیزی جداول و فضاها با همکاری شهرداری منطقه شش اصفهان در دستور کار قرار گرفته است؛ خانه تکانی جز ضرورت های مورد توجه است تا بازدیدکنندگان، فضایی همراه با نشاط، طراوت و پاکیزگی را در ایام نوروز تجربه کنند.

برنامه های نوروزی تخت فولاد

معرک نژاد افزود: نخستین برنامه نوروزی به صورت نمایشگاهی با عنوان گنجینه نصف جهان در سالن شمع گلستان شهدا از ۲۸ اسفندماه تا یازدهم فروردین برگزار می شود؛ در این نمایشگاه مراجعه کنندگان با گورستان های مهم جهان و گورستان هایی که به عنوان مراکز گردشگری دنیا شناخته شده، آشنا می شوند.

وی ادامه داد: ظرفیت ها، مشاهیر و پتانسیل های گردشگری مجموعه در قالب های تصویری، صوتی و دکور به مردم معرفی شده تا فضای متفاوتی برای شناخت و معرفی تخت فولاد به بازدیدکنندگان فراهم شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد گفت: اتوبوس تخت فولاد نیز، اتوبوسی با فضاسازی قدیمی و ساخته شده از چوب است که در ایام تعطیلات در جوار تکیه بابا رکن الدین مستقر است؛ در این اتوبوس دکوری، بازدید کنندگان با نشستن بر روی صندلی هندزفری هایی به گوش گذاشته و با مفاخر مجموعه تخت فولاد آشنا می شوند، همینطور پازل هایی در این زمینه تکمیل می کنند.

معرک نژاد افزود: در فضاهای ذکر شده از جمله نمایشگاه گنجینه و اتوبوس تخت فولاد، خلاقیت و نوآوری به کار رفته و رویدادها و برنامه های جذاب و ویژه کمتر دیده شده در مکان های دیگر، برگزار می شود.

وی ادامه داد: برنامه بعدی در مجموعه تخت فولاد، ویژه برنامه نگارستان است، این ویژه برنامه در تکیه میر فندرسکی تخت فولاد برگزار می شود و مشخصه هایی متفاوت همچون نقالی، کارگاه های صنایع دستی، پذیرایی و ارایه غذاهای سنتی دارد که به وسیله مردم تهیه شده و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار می گیرد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد افزود: تور گردشگری، غرفه کودک و نمایشگاه های مختلف به منظور آشنایی با تکیه میر و تخت فولاد نیز از جمله بخش های مختلف برنامه نگارستان است.

معرک نژاد اضافه کرد: تخت فولاد بیشتر از ۵۰ تکیه و بقعه ویژه دارد که امکان برگزاری برنامه های ویژه در همه آنها نیست، اما طرحی تحت عنوان "نگاه گذر تخت فولاد "در درهای ورودی طراحی شده است.

وی در این خصوص توضیح داد: در این برنامه بازدید کنندگان با پیشینه تاریخی، فرهنگی، هنری و مشاهیر آرمیده در تکیه ها آشنا شده تا بدین نحو شهروندان و مسافران آشنایی ویژه ای از همه تکایا داشته باشند.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد خاطرنشان کرد: فضاها و ایستگاه های نوروزی نیز در تکیه بابا رکن الدین، مرکز اسکان مسافران باغ فدک و در گلستان شهدا با مشارکت فرهنگ سرای فاضل برپا شده و خدماتی نظیر معرفی برنامه ها، راهنمایی افراد مراجعه کننده و تحویل بروشور برنامه های فرهنگی در این غرفه ها انجام می شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برنامه های نوروزی تخت فولاد ستاد نوروزی شهرداری اصفهان نوروز 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۰۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از تخصیص بودجه دولتی برای حوزه های علمیه و حرم امام خمینی پرداخت.

این روزنامه نوشت: به مناسبت بررسی بخش هزینه‌های لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۳ فهرستی از بودجه‌های پیشنهادی دولت برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که با اعتراض‌هائی همراه است.

اعتراض‌ها عموماً بر این محور‌ها متمرکز هستند که در شرایط دشوار اقتصادی کشور چرا به این نهاد‌ها بودجه تعلق می‌گیرد و یا چرا چنین مبالغ زیادی برای آن‌ها پیشنهاد شده است؟ محور دیگر اعتراض نیز اینست که این نهاد‌ها تأثیر ملموسی بر زندگی مردم ندارند و به همین دلیل تخصیص چنین بودجه‌هائی به آن‌ها منطقی نیست.

طبق آنچه در فهرست منتشرشده آمده، جمع مبلغ پیشنهادی برای نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است که البته رقم قابل توجهی است.

بدون اینکه درباره محور‌های اعتراضات یادشده قضاوتی داشته باشیم، بر این نکته تأکید می‌کنیم که بعضی از نهادهائی که نامشان در فهرست آمده اصولاً وجودشان ضرورتی ندارد، بعضی دیگر از آن‌ها خاصیتی ندارند، تعدادی نیز به میزان بودجه‌ای که برای آن‌ها پیشنهاد شده اثربخشی ندارند و در مورد حرم امام خمینی نیز همانطور که در سال‌های گذشته بار‌ها تذکر دادیم اصولاً اینهمه توسعه و خرج‌تراشی خلاف مشی خود امام است. باقی می‌ماند بودجه‌ای که برای حوزه‌های علمیه پیشنهاد شده که اشکال اساسی آن مربوط به استقلال روحانیت است.

در سال‌های گذشته هنگامی که به تخصیص بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن‌ها انتقاد می‌کردیم، بعضی از طلاب و علما در قالب گلایه به ما می‌گفتند مگر از وضع شدیداً فلاکت‌بار طلاب و روحانیین از نظر معیشت خبر ندارید که به بودجه مربوط به حوزه‌های علمیه اعتراض می‌کنید؟

جواب این بود و اکنون نیز اینست که می‌دانیم بسیاری از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه و حتی علمای شهرستان‌ها با فقر و ناداری دست و پنجه نرم می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها بخش قابل توجهی از وقت خود را به کار‌های خدماتی از قبیل پیک موتوری، مسافرکشی و تمیز کردن خانه‌ها و شرکت‌ها مشغولند تا بتوانند از عهده حداقل هزینه زندگی برآیند. با اینحال به دلایل متعدد معتقدیم روحانیت نباید از بودجه دولتی ارتزاق کند.

ممکن است افرادی به دلایل خاصی که دارند، اعتقادی به آنچه ما به عنوان دلایل متقن برای ضرورت اجتناب روحانیت از پذیرش بودجه دولتی مطرح می‌کنیم نداشته باشند. این، حق طبیعی آنهاست که اینگونه فکر کنند و از تخصیص بودجه دولتی به حوزه‌های علمیه دفاع نمایند. می‌بینیم که در عمل نیز تفکر آن‌ها بر کشور حاکم است و متولیان امور به آنچه دیگران با نیت خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی برای روحانیت می‌گویند اعتنائی نمی‌کنند و ترتیب اثر نمی‌دهند.

مهم‌ترین دلیل برای این تفکر که حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مرتبط نباید از بودجه دولتی ارتزاق کنند اینست که وابسته شدنشان به بودجه دولتی آن‌ها را به دولت و حکومت وابسته می‌کند و استقلال را که سرمایه اصلی روحانیت است از آن سلب می‌نماید.

هیچکس نمی‌تواند ادعا کند که روحانیت می‌تواند به بودجه دولتی وابسته باشد و در عین حال استقلال خود را هم حفظ کند. علت اینکه امام خمینی هرگز اجازه استفاده حوزه‌های علمیه از هیچ بودجه‌ای غیر از آنچه مردم با طیب خاطر به آن‌ها می‌دهند را ندادند، همین بود که آن را با استقلال روحانیت در تضاد می‌دانستند.

تجربه چند دهه اخیر نیز بر صحت نظر امام خمینی مهر تأیید گذاشته است. مراجع صاحب‌نام و ذی‌نفوذی مانند مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز بر همین عقیده بودند و همین مسیر را ادامه دادند.

نکته دیگری که باید مورد توجه روحانیت قرار گیرد اینست که تنگنا‌های معیشتی در حال حاضر به آن‌ها اختصاص ندارد. این، گرفتاری بزرگی است که ده‌ها میلیون نفر از مردم کشورمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. افتخار روحانیت در طول تاریخ این بود که مانند ضعیف‌ترین اقشار جامعه زندگی می‌کرد و به همین دلیل، خودش محبوب و کلامش نافذ بود.

حالا هم باید مانند مردم عادی زندگی کند تا مردم پذیرایش باشند. مردم وقتی استقلال روحانیت را ببینند و احساس کنند که حامی آن‌ها و زبان گویای آنهاست، حاضرند هرچه دارند را با روحانیت تقسیم کنند تا این نهاد باقی بماند و بتواند در مقاطع حساس در برابر ظلم و ناروا بایستد.

خوبست این را هم به عنوان نکته پایانی بگوئیم که بودجه‌های دریافتی حوزه‌ها بیش از آنکه صرف طلاب نیازمند شود به پشت‌میزنشینانی می‌رسد که حوزه‌های علمیه بدون آن میز‌ها هم می‌توانند ادامه حیات بدهند و چه بسا حیات بهتر. با توجه به این واقعیت‌ها آیا بهتر نیست روحانیت خودش پیش‌قدم شود و از گرفتن بودجه دولتی خودداری کند؟

دیگر خبرها

  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نمایشگاه اسناد و نقشه‌های تاریخی در بندر ماهشهر
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • نگاهی به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مجموعه «خط روی خط»
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی