Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@20:18:24 GMT

افزایش ۱۳ درصدی تولید مس طی ۱۱ ماه

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۰۱۷۱

افزایش ۱۳ درصدی تولید مس طی ۱۱ ماه

کاربردهای فراوان مس در صنایع باعث شده باتوجه به داشتن ذخایر فراوان این فلز در کشورمان زمینه افزایش استخراج آن فراهم شود به طوری که شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکی از شرکتهای فعال در این زمینه توانسته طی ۱۱ ماه به تولید ۲۲۳ هزار تنی کاتد مس برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مس از جمله فلزاتي است كه در طول ساليان دراز، بسيار مورد استفاده قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

85 تا 90 درصد مس مصرفي دنيا از طريق استخراج معادن مس حاصل مي شود و به  طور كلي استحصال فلزات از سنگ معدن به دو روش پيرومتالورژي و هيدرومتالورژي صورت مي گيرد. فرآيندهاي پيرومتالورژي از آغاز تاريخ بشر مورد استفاده قرار گرفته‫اند و امروزه بيش از 95 درصد فلزات با استفاده از اين روشها تهيه مي‫شوند.

 

گرچه تاكنون روشهاي پيرومتالورژيكي غالب بوده‫اند، اما در سالهاي اخير روشهاي جديد هيدرومتالورژيكي مورد توجه قرار گرفته و توليد مس و ساير فلزات پايه از طريق اين روشها افزايش چشمگيري داشته است. بر اساس آخرين ارزيابي صورت گرفته در سال 1376 ، ذخاير معدني مس در كل جهان (به استثناي چين و شوروي سابق) معادل 57000 ميليون تن برآورد گرديده است و ذخيره معادن مس ايران حدود 1900 ميليون تن با 14 ميليون تن مس محتوي است كه حدود 3 درصد از ذخاير معدني مس جهان را در بر مي‫گيرد.

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند، ایران روی کمربند مس جهانی قرار دارد که از جنوب‌شرقی کشور آغاز شده تا شمال‌غربی و نواحی آذربایجان ادامه می‌یابد. بزرگ‌ترین کمربند مس شناخته شده ایران همراه با زون ولکانیکی ـ پلوتونیکی، کمربند قلعه دختر در ارومیه است.

 

کانسار مس پورمیزی سرچشمه نیز بزرگ‌ترین معدن مس ایران و ازجمله معادن مهم مس دنیا محسوب می‌شود. روی کمربند ولکانیکی ـ پلوتونیکی قلعه دختر در ارومیه، علاوه بر سرچشمه، چند منطقه دیگر با کانی‌سازی مس پورمیزی شناسایی و در درست مطالعه است. چهارگنبد، تخت، بهر آلمان، سونگون، بالوچه، آستامال، بارملک و کیقال از جمله مهم‌ترین این مناطق هستند. کانی‌سازی نوع ماسیوسولفید نیز در منطقه سبزوار خراسان، چهل کوره سیستان و بلوچستان، پلنگی و چاه مسی کرمان یافت می‌شود.

 

با توجه به اینکه این فلز در تولیدات صنعتی و به ویژه در صنعت برق دارای کاربردهای فراوانی است میزان تولید ان با توجه به قابلیت هایی که در کشور ما وجود دارد در حال افزایش است به طوری که بر اساس آمارها تولید کاتد مس در واحدهای مربوطه در مدت 10 ماهه امسال به بیش از 200 هزار تن رسیده بود که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه سال گذشته رشد 61 درصدی را نشان می دهد و نسبت به برنامه ۱۷۸ هزار و ۶۰۰ تنی پیش بینی شده، رشد 11 درصدی دارد.

 

ایرنا در خبری در این زمینه آورده است: «جداول آماری واحدهای تولیدی مس نشان می دهد واحد پالایشگاه سرچشمه (کرمان) در 10 ماهه امسال با تولید 117 هزار و 643 تن کاتد مس رشد 147 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرد و سهم نزدیک به 59 درصدی از مجموع تولید دوره یادشده را به خود اختصاص داد.

 

همچنین در این مدت، تولید آند مس به رقم 257 هزار و 833 تن با رشد 68 درصدی نسبت به 10 ماهه 96 رسید که سهم واحد ذوب سرچشمه با رقم 165 هزار و 633 تن در این دوره افزایش 161 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرد.

 

برپایه آمارهای مورد بررسی در 10 ماهه امسال، کنسانتره مس با تولید 997 هزار و 535 تن و رشد چهار درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال دستاورد خوبی داشت که سهم سرچشمه از این رقم 592 هزار و 561 تن بود و پنج درصد رشد در مقایسه با دوره مورد بررسی را نشان می دهد.»

 

یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران است که این شرکت بیش از 223 هزار تن کاتد مس از آغاز امسال تا پایان بهمن‌ ماه تولید کرد که در همسنجی با پارسال 13 درصد رشد داشت. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرور) در این زمینه خبر داده است: «شرکت مس در این مدت بیش از 286هزار تن آند تولید کرد که این میزان تولید 20 درصد بیش از برنامه 238 هزار تنی 11ماهه امسال است.»

 

برپایه این گزارش، مجموع تولید آند و کاتد شرکت مس در بهمن‌ماه به ترتیب 28 هزار و 500 تن و 23 هزار و 400 تن ثبت شد که نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده در بهمن 97 از رشد 25 درصدی برخوردار شده است.

 

عملکرد امسال در این بخش نشان می دهد بیشترین تولید آند و کاتد از آغاز راه‌اندازی این مجتمع صنعتی تاکنون تحقق یافت. آمارها نشان می دهد در 11ماهه امسال درمجموع 174 میلیون و 625 هزار تن سنگ معدن مس استخراج شده که نسبت به برنامه 160 میلیون و 135 هزار تنی پیش بینی شده، 9 درصد رشد دارد.

 

یادآور می شود: در 12 تير ماه 1351، شركت سهامي معادن مس سرچشمه كرمان، تشكيل و در سال 1355 به شركت ملي صنايع مس ايران كه در برگيرنده كليه فعاليتهاي معادن مس كشور است تغيير نام داد. از وظايف اين شركت، استخراج و بهره برداري از معادن مس، توليد محصولات پر عيار سنگ معدن و محصولات مسي نظير كاتد، اسلب، بيلت و مفتول هشت ميليمتري مي‫باشد. معادن مس سرچشمه و ميدوك در كرمان و معدن مس سونگون در آذريايجان شرقي از مهمترين معادن مس كشور به شمار مي‫رود./

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب شبستان خبرگزاری اصفهان عکس نگاشت مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیته امداد امام خمینی ره زاینده رود مجلس مس تولید ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۰۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه

   


به گزارش خبرگزاری صداوسیما ی مرکز کرمان در شهرستان منوجان، همزمان با فرارسیدن هفته‌ی کارگر جشن بزرگ روز کارگر در محل مجتمع معدنی شرکت پارت گوال شهرستان منوجان برگزارشد
این معدن درسال گذشته بدلیل عدم پرداخت به موقع حقوق کارگران و اعتراضات متوالی عملا تعطیل بوداما با پیگیری‌های نماینده مردم شش شهرستان جنوبی درمجلس شورای اسلامی، شورای تامین شهرستان منوجان بعداز یکسال ونیم تعطیلی، باردیگر رونق تولید در آن جان تازه‌ای به خود گرفته است
مهندس نخعی مدیر عامل شرکت پارت گوال گفت:درحال حاضر ماهیانه حدود *پنج هزارتن کرومیت* دراین مجتمع تولید شده و پیش‌بینی می‌شود درسال آینده بیش از ۱۲۰هزارتن تولید کرومیت داشته باشد که نسبت به سال گذشته، افزایش صد در صدی را نشان می‌دهد
وی تصریح کرد: با افزایش ماشین آلات سنگین که درحال ترخیص ازگمرک بندرعباس هستند، طرح توسعه‌ی معدن نیز در دستور کارقرارگرفته و نتیجه آن افزایش بهره‌وری وتولید باکیفیت خواهدبود
مهندس نخعی افزود: عملیات اجرای پروژهٔ معدن روباز با ذخیره و تولید ۱۲۰هزارتن نیز آغاز شده و *عملیات احداث واحد فرآوریِ تبدیل کرومیت کم‌عیار به کنسانتره کرومیت با بروزترین روش‌های موجود در دنیا نیز بزودی آغاز خواهد شد که* این مهم کارآفرینی و بازدهی تولید را بدنبال خواهد داشت.
نخعی از خرید دستگاه‌های مخصوص اکتشاف کرومیت نیز خبردادو افزود: قبلاً کرومیت از این معدن به صورت خام به کشور‌های خارجی و به ویژه چین صادر می‌شد ولی اکنون کرومیت با تلاش مهندسین بومی به جغتای در خراسان رضوی ارسال می‌گردد تا با تبدیل به فروکروم، علاوه بر بی‌نیازی صنایع فولاد آلیاژی داخلی نسبت به واردات این محصول مهم، بخش اعظمی از آن نیز با توجه به کیفیت بسیار بالا، عمدتاً به کشور‌های اروپایی صادر می‌شوند تا ارزآوری بسیار بهتری را نسبت به خام‌فروشی یه دنبال داشته باشد*

کلیه متخصصان مجتمع معدنی آسمینون بومی هستند و حقوق ودستمزد کارگران وپرسنل نیز بروزشده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • افزایش ۸۰ درصدی ارزش صادرات سمنان در سال جدید
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴۳ درصدی تولید ماشین آلات سنگین راهسازی و معدنی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴