Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ برهم صالح رئیس جمهوری عراق به طور ویژه بر اهمیت سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد و روابط دو کشور تاکید کرد.

برهم صالح رئیس جمهوری عراق امروز در گفت و گو با چند شبکه تلویزیونی عراق و در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط تهران - بغداد، قراداد 1975، روابط تهران - ریاض و نیز اهمیت سفر روحانی در روزهای آتی به بغداد، سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صالح گفت: در سفر به تهران مذاکرات پیچیده ای با مسوولان ایرانی داشتم و بسیاری از مسائل فی مابین مورد بحث قرار گرفت. 

رئیس جمهوری عراق گفت: روابط با ایران برای ما بسیار مهم است من به هر کشوری که در ماههای اخیر سفر کردم، گفتم که داشتن روابط بسیار خوب با ایران در راستای منافع عراق است. 

صالح افزود: در این سفرها عمدا این جمله را تکرار کردم که ما بعنوان مردم عراق باید روابط خوبی با ایران داشته باشیم و آن را پایه سازمان منطقه ای مورد نظر خود قرار دهیم و این امر در راستای منافع ملت عراق خواهد بود. 

وی گفت: عراق در گذشته هزینه های فراوانی را بابت تنش هایی که در منطقه بوجود آمد پرداخته است و تاکید ما این است که روابط مان با کشورها باید مبتنی بر احترام به حاکمیت و منافع متقابل باشد. 

صالح اظهار داشت: ایران و عراق بیش از یک هزار و 400 کیلومتر مرز مشترک دارند و ریشه های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بسیار میان دو ملت وجود دارد. در سالهای مبارزه با نظام گذشته (حزب بعث عراق) ایران میزبان مبارزان عراقی بودند و پناهندگان عراقی را در خاک خود میزبانی کرد و در جنگ اخیر علیه داعش نیز نقش مهمی در کمک به نیروهای عراقی ایفا کرد. 

رئیس جمهوری عراق گفت: این مسائل را با جزییات مطرح می کنم تا اهمیت روابط ایران و عراق را به جهانیان و خودمان یادآور شوم. 

صالح افزود: در دیدار با آقای روحانی در تهران درباره قرارداد 1975 و نیز اهمیت رسیدن به تفاهم هایی درباره چارچوب های مختلف مربوط به روابط دو جانبه میان تهران - بغداد صحبت شد. 

وی اظهار داشت: هر کشوری میراثی از گذشته دارد و قرارداد 1975 نیز از همین قبیل است و هر دو کشور بر اساس آن تعهداتی دارند. مذاکراتی میان دو طرف در جریان است و هنوز پایان نیافته است ما منتظر سفر آقای روحانی هستیم و ان شاء الله این مذاکرات منجر به توافقات و تفاهماتی خواهد شد که در راستای پیشرفت روابط دو کشور است اما این که چگونه و با چه جزییاتی، اجازه دهید در زمان سفر دکتر روحانی به بغداد روشن خواهد شد. 

صالح با تاکید بر اهمیت گفت وگو برای حل مسائل منطقه گفت: روابط ما با ایران هیچگاه علیه مناسبات ما با جهان عرب و کشورهای خلیج فارس و یا سایر کشورها نبوده و نخواهد بود و اساسا روابط خوب با همگان را به نفع عراق می دانیم. 

رئیس جمهوری عراق اضافه کرد: دیگران هم بتدریج چنین حقیقتی را پذیرفته اند به یاد می آورم در دیدار با یک رهبر بزرگ عربی، وی درباره روابط ایران عراق سخن گفت من پیشدستی کرده و به او گفتم روابط با ایران برای ما اهمیت دارد و در این خصوص به نکات بسیاری اشاره کردم و واقعیت های تاریخی و جغرافیایی میان دو کشور را توضیح دادم و او نیز گفت که ما می خواهیم روابط خوبی میان شما باشد و این می تواند به گشایش مسائل منطقه نیز کمک کند. 

صالح گفت: من در پاسخ به این سوال که روابط با ایران آیا مبتنی بر منافع ما بعنوان یک کشور و میهن است یا بر امر دیگری بنا شده است، خطاب به نیروهای ملی عراق تاکید می کنم که عراق می تواند پلی برای ایجاد روابط بهتر میان کشورهای منطقه باشد و این امر هم به نفع ما و هم به نفع منطقه خواهد بود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: سیاست عراق این است که جزو قطب بندی های سیاسی نباشد و ما می خواهیم عراق را از درگیری ها و تنش های بیهوده دور نگه داریم. 

رئیس جمهوری عراق گفت: من به عراقی ها اطمینان می دهم که منطق و گفتمان دولت روشن و یکسان است خواه مخاطب ما کشورهای خلیج فارس باشند، خواه ایران، سعودی، مصر، فرانسه، ایتالیا و یا آمریکا باشد. 

وی افزود: ما دنبال آن هستیم که عراق عرصه هماهنگی منافع میان کشورها و ملت های منطقه باشد و یک سازمان منطقه ای جدید با محوریت عراق و مبتنی بر همکاری و روابط اقتصادی میان ملت های منطقه تشکیل شود. 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 ایران و عراق حسن روحانی عراق داعش برهم صالح 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ «کنستانتینیو چیونگا» معاون رییس جمهور زیمبابوه عصر امروز در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.  آقای مخبر در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور برای تأمین و گسترش همکاری‌های فی مابین گفت: تعاملات اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با همه کشور‌ها به خصوص کشورهای دوست براساس راهبرد برد-برد است.

معاون اول رئیس جمهور تبادلات علمی و دانشجویی، توسعه حمل و نقل و حل مسائل مالی و بانکی برای تسهیل روابط بخش خصوصی دو کشور را از دیگر زمینه‌های همکاری‌های ایران و زیمباوه برشمرد و تأکید کرد: دو کشور باید با ارز‌های ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند و نیاز به ارز کشور سوم که دشمن مشترک دو ملت نیز هست، وجود ندارد و در این راستا باید برنامه مشترک و جامع ده ساله همکاری‌های دو کشور تهیه و پیگیری شود و همچنین تفاهم نامه‌ها و قرارداد‌های امضاء شده هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد. 

کنستانتینیو چیونگا معاون رییس جمهور زیمباوه نیز با اشاره به توسعه روابط دیپلماتیک دو کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد: ایران و زیمباوه در یک مسیر حرکت می‌کنند و با وجود جدایی و فاصله جغرافیایی، اهداف مشترک بسیار زیادی در برابر نظام سلطه دارند.

وی همچنین با محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت سرداران سپاه در این حمله تأکید کرد: تحریم‌های گسترده کشور‌های غربی برای از بین بردن استقلال ایران و زیمباوه بوده است، اما دو کشور می‌توانند با تعمیق روابط خود تحریم‌های دشمنان دو ملت را خنثی کنند.

معاون رییس جمهور زیمباوه همچنین با تأکید بر اجرای ۱۲ تفاهم نامه امضاء شده بین ایران و زیمباوه در دولت سیزدهم تصریح کرد: پیشرفت‌های شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی جمهوری اسلامی بسیار چشمگیر بوده است و به دنبال تقویت زیرساخت‌های همکاری دو جانبه براساس راهبرد برد-برد و بهره گیری از ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های معدنی، انرژی، سلامت، پزشکی، کشاورزی، آبیاری مدرن و امنیت غذایی هستیم.

دیگر خبرها

  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • اعلام آمادگی وزارت دفاع برای همکاری با زیمباوه
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • آمادگی اتاق بازرگانی مکه برای گسترش روابط اقتصادی با ایران
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی