Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@23:46:37 GMT

پیرمرد افغان به دنبال صلح جانش را از دست داد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۰۸۷۳

پیرمرد افغان به دنبال صلح جانش را از دست داد

عبد الغنی پیر مرد ۷۰ ساله افغان که فاصله کابل- مزار شریف، مرکز ولایت بلخ در شمال - حدود ۴۲۵ کیلومتر- را برای برقراری صلح در افغانستان پیاده طی‌کرده بود، دیروز در زادگاهش، ولایت لوگر در جنوب کابل درگذشت. پیرمرد افغانی

فرزند عبدالغنی سرباز نیروهای امنیتی افغانستان بود و سال گذشته خورشیدی در ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان در جنگ با طالبان کشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند ماه بعد از کشته شدن فرزندش، همسر عبدالغنی در غم مرگ فرزند جوانش درگذشت.

بهار امسال وقتی که کاروان صلح هلمند، بعد از طی ۷۰۰ کیلومتر به کابل رسید، عبدالغنی نیز از ولایت لوگر به این کاروان پیوست و از کابل تا شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ را با پای پیاده پیمود.

ولایت بلخ

ابتکار کاروان صلح هلمند را اقبال خیبر، دانشجوی ۲۷ ساله رشته پزشکی به عهد دارد که همراه با هفت نفر دیگر از هلمند با پای پیاده به کابل آمدند و پیاده مسیرشان را تا ولایت بلخ ادامه دادند.

در نخستین روزهای سال خورشیدی جاری، مسابقه کشتی در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند به مناسب جشن نوروز برپا بود که یک انفجار انتحاری در محل برگزاری مسابقه رخ‌داد و جان ۱۳ نفر را گرفت. بعد از این حادثه جمعی از اهالی لشکرگاه خیمه تحصن برپا کردند و خواهان برقراری آتش‌بس در ولایت هلمند شدند.

انفجار انتخاری

معترضان اعلام کردند که با کاروانی از مردم به ولسوالی موسی‌قلعه، مرکز اقتدار طالبان خواهند رفت، ولی گروه طالبان هشدار داد که حاضر نیست امنیت این کاروان را تامین کند. این کاروان بعد از آن به کابل آمد و با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان دیدار و بعد برای تشویق طرف‌های درگیر به صلح، پیاده به سمت شمال حرکت کرد.

صلح

اقبال خیبر مسئول این کاروان به بی‌بی‌سی گفت که عبدالغنی، غم مرگ پسر جوانش را دیده بود و آرزو داشت که در افغانستان صلح بیاید تا دیگر افغان‌ها طعم تلخ جنگ نچشند و مرگ عزیزانش را نبینند.

آقای خیبر می‌گوید که او آرزو داشت هموطنانش یک زندگی خوب و آرام داشته باشند و هر چند خود امید به زندگی نداشت ولی می‌خواست که دیگر افغان‌ها داغ مرگ فرزند را نبینند.

--- --- ---

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۰۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان

وزارت مهاجرین طالبان اعلام کرد بیش از ۲۰۰ نفر از دختران در آزمون دوره مامایی در ولایت قندوز در شمال افغانستان شرکت کردند.

وزارت مهاجرین طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای اظهار داشت ۲۳۴ نفر از دختران در آزمون دوره سه ساله مامایی در ولایت قندوز شرکت کردند که از این میان ۸۰ نفر پذیرفته خواهند شد.

اطلاعیه افزود هزینه آموزش این دوره را دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل پرداخت می‌کند.

وزارت بهداشت طالبان اسفندماه سال گذشته در نامه‌ای از ریاست‌های این وزارتخانه در ولایت‌های مختلف افغانستان خواست تا روند پذیرش دختران فارغ‌التحصیل از دبیرستان را به دانشکده‌های پزشکی آغاز کنند.

این درحالیست که روند پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی دولتی در ولایت‌های کاپیسا، پروان، پنجشیر، میدان وردک، غزنی، پکتیکا، لوگر، خوست، بدخشان، بامیان و پکتیا آغاز شده است.

پیش از این نیز قلندر عباد، وزیر بهداشت طالبان اعلام کرده بود افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • بهره برداری از راه آهن افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • بهره برداری افغان ترانس در ۲۰۲۷
  • مقام افغان: یوناما واقعیت‌های افغانستان را به جهان معرفی کند
  • تظاهرات کم‌سابقه علیه طالبان در بدخشان افغانستان
  • سیلاب در غور خسارات مالی برجای گذاشت
  • آغاز ساخت مرکز صحی‌ در پکتیا
  • ۱۳ کشته و زخمی بر اثر وقوع حادثه ترافیکی در بامیان
  • میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل
  • سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها
  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در افغانستان