Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:34:51 GMT

صرف يک فنجان چاي با هيات دولت در لاهيجان

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۱۲۴۷

صرف يک فنجان چاي با هيات دولت در لاهيجان

خبرگزاري آريا - لاهيجان-ايرنا- چايکاران از هيات دولت انتظار دارند با نوش کردن چاي مرغوب گيلاني در لاهيجان و حمايت و برنامه ريزي هاي خود اميد را به باغ هاي چاي باز گردانند.

اگر فرض را بر اين بگيريم که هيات دولت با چايکاران در مکاني در شهر لاهيجان گردهم آيند و نشستي صميمي با هم داشته باشند چه کمک متقابلي اين دو گروه مي توانند به هم انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تنها کار و محبتي که از دست چايکاران بر مي آيد دعوت از اعضاي هيات دولت به صرف يک فنجان چاي خوش طعم و عطر گيلاني است، اما رييس جمهور و هيات دولت مي توانند چه کمکي در حق چايکاران انجام دهند و چه انتظاري از آنها در سفر به لاهيجان وجود دارد؟
در اين سفر ، رييس جمهوري و همه دولتمرداني که به گيلان بويژه لاهيجان پايتخت چاي ايران سفر مي کنند با چاي سرگل معروف به چاي بهاري کاملا ارگانيک و حاصل دسترنج چايکاران گيلاني پذيرايي مي شوند.
بي شک چاي پرطرفدارترين نوشيدني در جهان است و اين نوشيدني در هر خانواده ايراني از دل کوير تا عشاير جنوب و تا کلبه هاي جنگل نشينان شمال يافت مي شود و پس از ورود حدود 115سال به ايران ، چاي جزئي از فرهنگ مردمان اين سرزمين شده است.
کارشناسان صنعت چاي مي گويند آزمايش ها نشان مي دهد که تاکنون کيفيت هيچ کدام از انواع چاي هاي وارداتي به ايران به محصول چاي ايراني نمي رسد .
در حالي که بيش از دو ماه به فصل برداشت چاي باغ هاي شمال باقي مانده است هنوز تعدادي از چايکاران ترديد دارند که آيا ادامه چاي کاري صرفه دارد يا بايد آن را رها کنند.
عده اي براي تامين هزينه هاي جاري زندگيشان و يا براي فرستادن فرزندان خود به خانه بخت چاره اي جز فروش باغ هاي به ارث رسيده از پدرانشان به مهاجران غير بومي استان هاي ديگر ندارند و هر سال در باغ هاي چاي بجاي بوته هاي چاي ويلا سبز مي شوند.
امروز حضور هيات دولت در شهرستان لاهيجان يک فرصت تاريخي است تا با همت دولتمردان تدبير و اميد بار ديگر اميد به باغ هاي هميشه سبز شمال باز گردد.
هم اکنون نياز است که دست هاي پينه بسته کشاورزان که به سوي دولت دراز شده است مورد حمايت قرار گيرند و نگذارند باغ هاي چاي به ويلا براي ساکنان ديگر استان ها تبديل شوند.
مي توان شرايطي فراهم کرد که فرزندان چايکاران، به باغ هاي پدران خود بازگردند و با احياي آن ننگ بيکاري را از خود دور نمايند.
بازگشت به باغ چاي به معناي بازگشت به چاي ارگانيک و کيفي به خانه همه ايرانيان است ، احياي باغ هاي چاي به معناي قطع واردات غير سالم چاي است .
آقاي رييس جمهور ! کشاورزان امروز بعنوان ميزبان شما در شهر باغهاي چاي به اميد رونق باغ هايشان و بازار چاي داخلي و ارزش پيدا کردن حاصل تلاشهايشان به سخنان شما گوش فرا مي دهند و دست هاي شما را مي فشارند.
آمارها نشان مي دهند که در دو دهه اخير باغ هاي چاي به شدت و بصورت غم انگيزي در حال کاهش هستند و اين نگراني وجود دارد که باغ هاي چاي به حدي برسند که ادامه کشاورزي در آنها براي دولت و براي کشاورزي مقرون به صرفه نباشد.
آقاي رييس جمهور چايکاران از شما متشکرند زيرا قبل از روي کار آمدن دولت شما چايکاران بطور کلي از باغ چاي قطع کرده بودند و متروکه شدن بسياري از باغ ها به همان دوران بر مي گردد اما مي دانند که شما نام دولت خود را اميد گذاشتيد و با حمايت هاي دولتمردان شما بارقه اميد در چايکاران جوانه زد و باز هم آنها به باغ هاي چاي برگشتند .
باغ هاي چاي ميراث هاي دولتمردي بنام کاشف السطنه :
آري کاشف السلطنه نيز دولتمردي بود که موجب کاشت و تجاري شدن چاي در ايران و رونق باغ هاي چاي شد.
او در سن 16سالگي به استخدام وزارت خارجه در آمد در زمان مظفر الدين شاه به عنوان ژنرال کنسولي ايران در هندوستان مشغول بکار شد و در سال 1279شمسي چهار هزار نهال چاي را از هندوستان خريداري کرد و به ايران آورد.
او در سال هاي بعد اين بوته هاي چاي را در لاهيجان و تنکابن ترويج کرد و بعد با استخدام کارشناسان چيني آموزش عمل آوري و فرآوري چاي را به مردم آموخت که با اين اقدامات چاي ايراني وارد زندگي مردم شد.
با رونق چايکاري در شمال جنگل ها و مراتع زيادي در شرق گيلان تبديل به باغ چاي شد و سطح باغ هاي چاي از چهار هکتار کاشف السطنه به 34هزار هکتار در دهه 40 افزايش يافت.
کار آفريني که بيش از 55هزار خانوار کشاورز را مشغول چايکاري کرد و در مجموع با کشت چاي در ايران يکصد هزار خانوار در بخش کشاورزي و صنعت چاي مشغول کار شدند.
اما اکنون آينده اي مبهمي در انتظار ميراث کاشف السلطنه قرار دارد، در دو دهه اخير باغ هاي چاي به زير 20هزار هکتار رسيده است اخيرا با هجوم به شمال براي ويلاسازي شدت تصرف و تغيير کاربري باغ هاي چاي سرعت بيشتري گرفته است ، مشکلي که بسياري از آگاهان را نگران ساخته است .
آقاي رييس جمهور نگذاريد باغ هاي چاي به ويلاسازي تبديل شوند و دوباره اميد و عشق را به چايکاران برگردانيد تا آنها در مزرعه هاي خود اميد بکارند و عشق درو نمايند.
6029 /6030
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۱۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت دانیال به امید دو رقمی در پرسپوليس

به گزارش “ورزش سه”،  دانیال اسماعیلی‌فر که بعد از اتفاقاتی که در جدال با نفت آبادان، با یک جلسه محرومیت از سوی کمیته اخلاق مواجه شد.

مدافع راست پرسپوليس که در این دیدار گل زده بود، در ادامه شادی گلش در واکنش به فحاشی‌ها حرکتی صورت داد که باعث شد جدال با سپاهان را محروم شود.

اسماعیلی‌فر که در بهترین فرم خود در این فصل قرار دارد و توانسته ۷ پاس گل و یک گل برای سرخ‌ها به نام خود ثبت کند، اکنون در قائمشهر بار دیگر به ترکیب تیمش اضافه خواهد شد.

اسماعیلی‌فر که تجربه دستیابی به سه‌گانه با پرسپوليس را در کارنامه دارد، به دنبال دو رقمی شدن در آمار فردی خود است و باید دید طی دیدارهای باقیمانده خواهد توانست به هدف خود دست یابد یا خیر.

دیگر خبرها

  • باشگاه سایپا با سرآسیایی قطع همکاری کرد
  • کمبود یک هزار عضو هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دسته‌روی سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در لاهیجان
  • بازگشت دانیال به امید دو رقمی در پرسپوليس
  • فال قهوه روزانه؛ فال قهوه امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳