Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان پژوهشگاه رنگ به دانش فنی ساخت دستگاه اسپکتروفوتومتر انتقالی دست یافتند.

به گزارش ایسنا، اسپکتروفتومتری یا طیف‌سنجی روشی است که با استفاده از عبور نور از یک آنالیت در یک محلول شیمیایی و تعیین میزان جذب و عبور نور از آن به تعیین خصوصیات آن آنالیت و ماده شیمیایی می‌پردازد. نور مورد استفاده طیفی از انرژی الکترومغناطیس است که هر طیف نوری دارای طول موج و فرکانس مشخصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه اسپکتروفتومتر یکی از دستگاه‌های مورد استفاده در روش طیف‌سنجی که از یک منبع نور تک فام ساز (مونوکروماتور)، شکاف عبور یا متمرکزکننده پرتو، کووت یا سل (محل قرار دادن نمونه) و دتکتور یا آشکارساز و صفحه نمایشگر تشکیل شده است.

این دستگاه‌ها که کاربردهای آزمایشگاهی دارد، دارای دو نوع منبع نور جهت تولید نور است که از لامپ تنگستن یا هالوژن برای تولید نور مرئی و مادون قرمز با طول موج ۳۲۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر و از لامپ دوتریوم برای تولید امواج ماورا بنفش UV با طول موج ۱۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر در آن استفاده می‌شود.

نور تولیدشده در ادامه مسیر با استفاده از مونوکروماتور یا تک‌رنگ ساز فیلتر شده و در طول مسیر با استفاده از چند منشور و توری پراش، طول موج خاصی انتخاب می‌شود. نور با طول موج خاص انتخاب شده از شکاف عبور یا متمرکزکننده پرتو عبور می‌کند. سپس نور مذکور در داخل سل هولدر به کووت رسیده و از نمونه عبور می‌کند.

از این دستگاه می‌توان برای اندازه‌گیری غلظت نمونه‌ها استفاده کرد. همچنین از آن می‌توان برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های DNA و RNA استفاده کرد.

دکتر علیرضا محمودی نهاوندی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه رنگ با بیان اینکه در این مطالعات اولین اسپکتروفوتومتر انتقالی بر پایه تصویر را در کشور تولید کردیم، گفت: این اسپکتروفوتومتر انتقالی بر پایه تصویر با استفاده از حسگرهای دوبعدی متداول ساخته شده است.

وی ادامه داد: تاکنون اسپکتروفوتومترهای انتقالی ساخته شده همگی با استفاده از حسگرهای خطی بوده‌اند و استفاده از حسگر خطی این الزام را ایجاد می‌کرد که دستگاه نیاز به کالیبراسیون طول موجی روی حسگر داشته باشد.

محمودی همچنین اضافه کرد: این امر با استفاده از فیلترهای استاندارد که دارای بیشینه جذب در طول موج‌های مشخص هستند، انجام می‌پذیرفت.

وی افزود: این دستگاه این قابلیت را دارد که با استفاده از منبع نوری خاص به کار رفته در دستگاه کالیبره شود و به همین دلیل بی‌نیاز از کالیبراسیون‌های طول موجی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۳۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حمزه کازرونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان فعال درزمینه تولید مواد نانو ساختار و  مستقر در پارک فناوری پردیس در خصوص فعالیت‌های این شرکت توضیح داد: حوزه فعالیت این شرکت در تولید کاتالیست‌ها و مواد نانوساختار است که از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است. مأموریت شرکت، ورود در فناوری‌های سطح بالا در نانوفناوری است.

وی افزود: عمده محصولات تولیدی و فناوری‌های توسعه یافته در این شرکت دانش‌بنیان در اختیار چند شرکت محدود در جهان بوده که توسط متخصصان این شرکت بومی سازی شده است.

کازرونی نمونه‌هایی آورد و گفت: به عنوان نمونه در حوزه کاتالیست ها، این شرکت بر روی کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا فعالیت داشته است که در تولید بنزین کاربرد دارد.

کازرونی ادامه داد: از دیگر محصولات جدید این شرکت می‌توان به نانوافزودنی سوخت دیزل اشاره کرد که جزو آخرین فناوری‌های افزودنی سوخت می‌باشد و در اختیار یک شرکت آمریکایی بوده است که در داخل بومی سازی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، در پایان از تولید لیسانس بر اساس فناوری ODH خبر داد و گفت: این لیسانس برای اولین بار در دنیا توسط این شرکت ایجاد شده و برنامه ریزی جهت توسعه فناوری آن در مقیاس صنعتی در حال اجرا است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همه باید در مسیر گره‌گشایی از مشکلات تولید گام بردارند
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • انحطاط اخلاقی یا استثمار به بهانه تولید علم
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • راه آهن پاکستان از راه اندازی قطار سافاری خبر داد
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • ساخت نازک‌ترین ورقه طلای جهان با ضخامت یک اتم