Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: همه امکانات نظیر سرمایه و خاک مناسب برای حفظ باغستان‌ها و منابع طبیعی در قزوین فراهم است که تنها نیاز به مدیریت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، روز درختکاری و هفته منابع طبیعی برای یادآوری این موضوع مهم است که ما اکنون در شرایطی زندگی می‌کنیم که اگر به فضای سبز توجه نداشته باشیم، به حیات و زیست جامعه ضربه بسیار بزرگ و مهلکی وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته درخت به عنوان یک موجود زنده زینتی به شمار می‌رفت و حتی یک نبات با شکوه برای منظره بود؛ اما امروز درخت‌ها ریشه‌های یک شهر برای تنفس هستند و ضرورت حیات سالم مردم شهر و روستا و حتی کشور ما در سایه آن است که محیط زیست را حفظ کنیم.

به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ساعتی را به مصاحبه با دکتر محمد مهدی ضرابی عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین که در این حوزه تخصص دارد پرداختیم.

وی اظهار کرد: متاسفانه امروز از نظر فرهنگی در خصوص حفظ منابع طبیعی بسیار ضعیف عمل شده است.

استاد علوم باغبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با تصریح بر اینکه پایه‌های فرهنگی حفظ منابع طبیعی ضعیف است، افزود: فرهنگ سازی برای منابع آب و خاک و پوشش گیاهی باید از سنین پایین و در مهد کودک‌ها آغاز شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید ویژگی‌های کاشت درخت، محیط زیست و فواید آب و خاک از ابتدای کار برای کودکان تشریح شود و مهد‌های کودک را به طور طبیعی با فضای محیط زیست آشنا کنیم تا آن‌ها از ابتدا محیط را لمس کنند.

ضرابی با اشاره به اینکه اهمیت گیاه باید برای دانش‌آموزان تشریح شود، تصریح کرد:  مدارس باید با فواید درخت آشنا شوند و مزایای وجود درخت برای دانش آموزان نهادینه گردد.

*برخی از مسئولین نگاه مثبتی به منابع طبیعی و پوشش گیاهی ندارند

وی با بیان اینکه نباید به درخت فقط نگاه زینتی داشت، گفت: ما روزانه چندین بار از مزایای گیاهان و درختان در چرخه زندگی بهره‌مند می‌شویم بنابراین نباید نگاه نمادین و کلیشه محور به درخت و محیط زیست داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) بیان کرد: سازمان منابع طبیعی باید مشارکت لازم را جهت آشنایی بیشتر دانشجویان و مدیریت درخت و محیط زیست را فراهم سازد.

این استاد دانشگاه اذعان داشت: مدیریت در حفظ منابع طبیعی، منابع آب و خاک باید در بین ارگان‌ها نهادینه شود؛ به طوری که مدیریت چند درخت به طور خاص به هر دستگاهی که از نیروی مازاد برخوردار است واگذار شود تا بتوانیم به محیط زیست مناسبی دست یابیم.

ضرابی تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی می‌تواند از تخریب محیط زیست، فرسایش خاک، حفظ منابع آبی، فرونشست زمین بروز ریزگردها جلوگیری به عمل آورد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از مسئولین نگاه مثبتی به منابع طبیعی و پوشش گیاهی ندارند، اذعان داشت: متاسفانه کار حفظ منابع طبیعی در کشور از پایه مشکل دارد و این امور باید از بنیان فرهنگ سازی شود.

استاد علوم باغبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در خصوص تخریب باغستان‌های اطراف قزوین تشریح کرد: ما ضعف بزرگی برای ارزش گذاری خاک و زمین داریم و هر شخصی برای منافع بیشتر تلاش می‌کند تا زمین کشاورزی برای تجاری شدن و ساخت مسکن و مغازه مورد استفاده قرار گیرد.

*فرهنگ سازی‌ها باید از آموزش و پرورش و مهدکودک‌ها شروع شود

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باغ‌های سنتی اطراف قزوین با قدمت ۳۰۰ سال نیاز به بازسازی و احیای دوباره دارد تا بتواند صرفه اقتصادی و محیط زیستی داشته باشد.

ضرابی تصریح کرد: همه امکانات نظیر سرمایه و خاک مناسب برای حفظ باغستان‌ها و منابع طبیعی در قزوین فراهم است که تنها نیاز به مدیریت دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: باید برای باغداران تشریح شود که زمین‌هایی که برای کشاورزی و درختکاری مناسب هستند قابل معامله نیست.

وی اذعان داشت: عدم توجه به منابع طبیعی و محیط زیست نیز کم آبی، نبود پوشش گیاهی، بیابانی شدن و افزایش ریزگردها را در پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به فرونشست زمین‌ها بر اثر حفر چاه‌های بی رویه، گفت: در گذشته با وجود بارش‌های فراوان، هیچگاه سیلاب‌ها خسارتی را وارد نمی‌ساختند چراکه پوشش گیاهی موجب جذب آب و از طرفی سد معبر در مقابل سیلاب‌ها می‌شد.

استاد علوم باغبانی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه فرهنگ سازی‌ها باید از آموزش و پرورش و مهدکودک‌ها شروع شود، خاطرنشان کرد: وزرای آموزش و پرورش، آموزش عالی، وزارت علوم و فرهنگ و ارشاد باید فواید خاک و منابع طبیعی را برای مردم تشریح کنند تا مردم از ابتدا با این فرهنگ آشنا شوند.

وی در پایان گفت: حفظ منابع طبیعی و توجه به منابع آب و خاک باید جزو سرفصل‌های مهم پایه ابتدایی، راهنمایی و دانشگاهی شود تا بتوانیم با نگاه مثبت مملکت را درست بسازیم.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم

به گزارش خبرنگار مهر، علی فرمانی بعد از ظهر شنبه در دومین نشست «رودررو با مسئولین» که با هدف مطالبه گری اصحاب رسانه از مسؤولین و به همت بسیج رسانه برگزار شد اظهار کرد: شورا رسانه گریز نیست و حتی به دنبال پخش آنلاین جلسات شورای شهر بودیم.

وی افزود: حوزه مدیریت شهری حوزه بازی سیاسی نیست و به همین جهت هیچ محدودیتی در ارتباط با رسانه‌های همسو و غیر همسو نداشتیم و تلاش کردیم تا از ظرفیت همه اصحاب رسانه استفاده کنیم.

رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: در هنگام بررسی بودجه سالانه با حدود ۴۰۰ نفر از اقشار جامعه بدون در نظر گرفتن نگاه‌های سیلسی نامه نگاری کردم تا تظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند و این نشان از نگاه ما برای استفاده از خرد جمعی اقشار مختلف است.

وی تاکید کرد: معتقد به ارتباط با همه دستگاه‌های اجرایی هستیم و از همین رو بدون هیچ واهمه و نگاه پوپولیستی و تبلیغاتی به تعامل با مدیریت ارشد استان پرداخته‌ایم.

فرمانی بیان کرد: حفظ باغستان سنتی از اولویت‌های شورای شهر بوده و در این زمینه شاهد رشد بودجه این سازمان در سالهای اخیر و با حمایت شورای اسلامی شهر بوده‌ایم.

رئیس شورای شهر قزوین ادامه داد: در حوزه احیای بوستان‌های شهر نیز برنامه ریزی جدی صورت گرفت و امروز شاهد احیای بوستان دهخدا هستیم و در گام بعدی نیز بوستان‌های الغدیر و ملت احیا خواهند شد.

وی در پایان یادآور شد: در حوزه انتصابات مدیران شهرداری اختیاری نداریم اما بارها نسبت به انتصابات تذکرات لازم را به شهردار داده‌ایم.

کد خبر 6090202

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است