Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در برنامه صبح بخیر ایران گفت: در سال ۹۸ اجرای برنامه‌های آبخیزداری را در حوضه‌هایی آبخیزی انجام خواهیم داد که با استقبال ۱۰۰ درصدی مردم روبه‌رو باشد، زیرا فعالیت منابع طبیعی در قالب حوضه‌های آبخیز، مورد توجه مردم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این پرسش که حال منابع طبیعی چگونه است، افزود: اگرچه وضع منابع‌طبیعی در شأن نظام جمهوری اسلامی، مردم و کشور ما نیست، اما کار‌های زیادی پیش رو داریم تا شرایط بهبود یابد. البته طبیعت هم در ایجاد شرایط فعلی نقش و سهم اصلی دارد. در واقع متهم اصلی ایجاد شرایط فعلی دو عامل طبیعت و انسان هستند که این شرایط را رقم زده‌اند.

به گفته آقایی، طبیعت و انسان یک رابطه دو طرفه با یکدیگر دارند. زلزله، سیل، آتش سوزی تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، خشکسالی و دیگر اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌دهد، منجر به بروز مشکلاتی در آن می‌شود، اما بهره‌برداری نادرست و ناصحیح از طبیعت توسط انسان هم منجر به بروز مشکل برای طبیعت می‌‎شود. اگر از طبیعت درست بهره‌برداری کنیم به دلیل ارتباط دو طرفه موجود، طبیعت خدمت بیشتری به ما می‌دهد، اما بهره‌برداری ناصحیح سبب از دست رفتن منابع طبیعی تجدید شونده می‌شود و برای انسان مضر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری امری مهم در کاهش وقوع سیل

این مقام مسئول درباره نقش منفی انسان در طبیعت گفت: برآورد‌های ما نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها به دلیل عامل انسانی بوده است. افراد برای تفریح به طبیعت رفته و آتش روشن می‌کنند، اما آن را خاموش نمی‌کنند و این آتش دامن جنگل را فرا می‌گیرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، مسئولان را هم در ایجاد بروز مشکل برای طبیعت سهیم دانست و افزود: توجه ناصحیح به توسعه کشور، به طبیعت آسیب می‌زند. گاهی مسئولان فکر می‌کنند کشیدن جاده، تبدیل جنگل به زراعت و ... درست است در حالی که منافع بلندمدت از طبیعت به منافع کوتاه مدت ترجیح دارد. از ۱۶۵ میلیون هکتار عرصه طبیعی، ۸۵ میلیون هکتار آن متعلق به مرتع است. مدیریت نامناسب چرا و چرای بیش از حد در این عرصه‌ها برای مراتع مشکل ایجاد کرده است. اگر یک دامدار و عشایر در حفظ مرتع کوتاهی کرده است بخش اعظم مشکل، به ما بر می‌گردد که نتوانستیم مدیریت کنیم.

به گفته آقایی، بیش از ۲۰ میلیون هکتار از مراتع کشور در قالب حفاظت مشارکتی به مردم واگذار شده است. این سطح در مقابل ۸۵ میلیون هکتار وسعت عرصه‌های مرتعی، رقم قابل توجهی نیست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بهره‌برداران ما تنها با گوسفندداری و بهره‌برداری سنتی نمی‌توانند نیاز‌های معیشتی خود را تأمین کنند. باید برنامه‌ریزی به نحوی انجام شود که علاوه بر اینکه عرصه را حفظ می‌کنیم، برای مردم معیشت جدید هم تعریف کنیم که صرفه داشته باشد. به این ترتیب افراد هم دامداری می‌کنند و هم پوشش گیاهی را حفظ خواهند کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی وظیفه اصلی این سازمان را حفظ پوشش گیاهی اعلام کرد و افزود: برای مقابله با سیل، بارش باران، حفظ خاک و ایجاد طراوت و شادابی به پوشش گیاهی نیاز داریم.

انتهای پیام/

انسان نقش منفی در طبیعت دارد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۵۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ بهار با نسیم و بارانش، کم کم دامن طبیعت را سرسبز و مردم را شادمان می‌کند.

قطرات زیبای باران با زدودن گرد و غبار از چهره شهر‌ها و روستاها، طراوت و شادابی را برای دیار تاریخی و زیبای همدان به دنبال داشته و موجب شادی مردم به ویژه کشاورزان و روستاییان و البته علاقه‌مندان به طبیعت استان شده است.

رویش انواع گل‌های وحشی بهاری در ارتفاعات و کوهستان‌ها که همچون مخملی رنگارنگ با نم نم باران و بوی خاک خیس درهم آمیخته، این روز‌ها با بارش مداوم باران شور و شوق زندگی را در این طبیعت بیش از پیش جاری ساخته است.

امروز موقتاً بارندگی‌ها در استان همدان قطع شده؛ اما در روز‌های دوشنبه و سه شنبه، با گذر موج ناپایدار دیگری، دوباره شاهد بارش‌هایی همراه با رعد و برق به ویژه در مناطق شمالی استان همدان خواهیم بود.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان، دمای روزانه‏ هوا از سه شنبه تا پایان هفته، نسبتاً محسوس کاهش می‌یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • تخفیف بیمه سلامت برای دهک‌‌های ۶ تا ۹ درآمدی
  • حرکت جالب گاو‌ها هنگام بارش باران در روستای توآباد + فیلم
  • ۹۲ درصد متقاضیان واجد شرایط تسهیلات نهضت ملی مسکن، قرارداد امضا کردند
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟
  • سرسبزی استان همدان، پس از بارش‌های بهاری
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری
  • صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی گیلان | فیلم
  • ویدیو/ مغز انسان بزرگ‌تر می‌شود!