Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@01:06:29 GMT

جهان در سال 97: تحولات فلسطين

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۷۰۴۲

جهان در سال 97: تحولات فلسطين

خبرگزاري آريا - سال گذشته (1397) را بايد سال به رخ کشيدن قدرت مقاومت با قدرت نمايي مقاومت فلسطين در عرصه ميداني در برابر رژيم صهيونيستي دانست که اين شکست ذليلانه نشان داد که عملاً دوران زوال اين رژيم تسريع شده است.
ارتش رژيم صهيونيستي در گزارشي اعلام کرد، راکت‌هاي شليک ‌شده توسط مقاومت غزه در سال 2018 شاهد افزايش ده برابري در مقايسه با سه سال قبل شده و سامانه گنبد آهنين اين رژيم نيز توفيق چنداني در متوقف کردن آن نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالا رفتن تعداد موشک‌هاي شليک شده از غزه به سرزمين‌هاي اشغالي نشان دهنده افزايش توان نظامي مقاومت ضد صهيونيستي و تحول راهبردي آن در بخش نظامي است.
تحولات فلسطين بيانگر آن است که باوجود تشديد اقدامات خشونت بار رژيم صهيونيستي جهت تضعيف نيروهاي مقاومت فلسطيني، قدرت دفاعي گروه‌هاي مقاومت از جمله حماس با وجود محاصره همه جانبه غزه توسط رژيم اشغالگر صهونيستي در اين منطقه محصور نمانده و روز به روز در حال افزايش است و اين موضوع به شدت مقامات رژيم صهيونيستي را نگران کرده است.
گذار محور مقاومت به مرحله بازدارندگي جديد
تحول راهبردي در مقاومت فلسطينيان و انتفاضه جديد فلسطينان، تحرکات صهيونيست‌ها جهت تضييع کامل حقوق فلسطينيان در قالب «معامله قرن» «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا را ناکام گذاشت. پاسخ قاطع فلسطينيان با شليک صدها راکت و موشک به مراکز صهيونيستي در فلسطين اشغالي به منزله قدرت‌ نمايي مقاومت فلسطين در برابر اين رژيم اشغالگر در سال گذشته بوده است و آنان را دچار وحشت و نگراني شديد کرده است.
افزايش توان دفاعي مقاومت فلسطينقدرت‌نمايي مقاومت فلسطين باعث شکست سياسي و استعفاي «آويگدور ليبرمن» وزير جنگ رژيم صهيونيستي و اعلام برگزاري انتخابات پيش از موعد پارلماني نيز شد. تحولات فلسطين بيانگر گذار محور مقاومت به مرحله بازدارندگي جديد و موثر است. در اين تغيير، معادله وحشت جاي حملات يکجانبه صهيونيستها را گرفته است. آسيب ‌پذيري اسرائيل سبب استرس و اضطراب صهيونيستها به ‌ويژه مقامات اين رژيم شده است.
شکست حماسه خيالي شکست‌ناپذيري اسرائيل
ناکامي‌هاي اين رژيم در برابر مقاومت مردم فلسطين در سالهاي اخيرعملاً تبليغات پوچ اين رژيم را مبني بر شکست ناپذيربودن نمايان کرده است. درچنين شرايطي شاهد اعتراف آنان به اقتدار موشکي مقاومت هستيم. ارتش رژيم صهيونيستي در گزارش سالانه خود تاکيد کرد در سال 2018 حملات راکتي مقاومت از نوارغزه عليه شهرک‌ها ومناطق صهيونيست‌ نشين در جنوب فلسطين اشغالي افزايش قابل توجهي داشت. نمايش قدرت جنبش مقاومت فلسطيني در غزه با سلاح و حمايت گسترده مردمي از آنان اين واقعيت را منعکس کرده است که مقاومت اسلامي فلسطينيان در سايه حمايتهاي فزاينده مردمي هر روز توانمندتر و مقتدرتر از گذشته در عرصه تقابل با رژيم صهيونيستي ظاهر مي شود.
موفقيت مقاومت فلسطين در به شکست کشاندن تهاجم اخير رژيم صهيونيستي ظرف مدت دو روز در نوامبر سال 2018 اوج قدرتمندي مقاومت و ناکاميهاي فزاينده رژيم صهيونيستي را نمايان کرد. مرحله نوين قيام مردم فلسطين صفحه جديدي از رويارويي با رژيم اشغالگر قدس را رقم زده که نتيجه آن تشديد شکستهاي اين رژيم متجاوز در يک دهه گذشته بوده است.
رژيم صهيونيستي که در جنگهاي قبلي با گروههاي مقاومت، در بُرهه‌اي در سال 2009 بعد از 22 روز و در بُرهه‌اي ديگر يعني در سال 2012 بعد از 8 روز درخواست آتش بس کرد، در آخرين درگيري در سال 2018، بعد از 48 ساعت خواستار آتش بس شد که اين به معني به زانو درآمدن رژيم غاصب صهيونيستي است.
ناکامي نتانياهو در مقابله با محور مقاومتدر جريان جنگ دو روزه در سال 2018، گروههاي مقاومت فلسطيني در پاسخ به جنايات ارتش رژيم صهيونيستي صدها موشک به سوي مراکز صهيونيستها شليک کردند. اين اقدام به منزله قدرت نمايي مقاومت فلسطين در برابر رژيم اشغالگر صهيونيستي بود.
«آتش جواب آتش» معادله‌اي است که گروه‌هاي مقاومت فلسطيني در قالب پايداري مسلحانه به رژيم صهيونيستي تحميل و آن را در جريان رويارويي با حملات آنان تثبيت کرده اند. درواقع ضربات کوبنده مقاومت است که رژيم صهيونيستي را در پيشبرد اهداف توسعه طلبانه و سلطه جويانه اش در سرزمين فلسطين ناکام گذاشته است و به عقب نشيني از بخشي از سرزمين فلسطين يعني غزه در سال 2005 واداشت.
تظاهرات حق بازگشت؛ تاکيد مردم فلسطين بر راهبرد مقاومت
تحولات فلسطين نشان مي دهد که آحاد فلسطينيان در واکنش به جنايت هاي رژيم اسرائيل، بر تداوم راهبرد مقاومت به انحاء مختلف از مقاومت مدني گرفته تا مقاومت مسلحانه تاکيد دارند. در چنين چارچوبي راهبرد مقاومت در قالب برگزاري «تظاهرات حق بازگشت» و تقويت بازدارندگي درعرصه ميداني نيز پيگيري مي شود. تظاهرات بازگشت از30 مارس 2018 تاکنون ادامه دارد.
با وجود اينکه اين تظاهرات تاکنون بيش از 267 شهيد و حدود 20 هزار زخمي داشته است، اما مقاومت مردم فلسطين همچنان ادامه دارد، زيرا فلسطينيان به خوبي آگاهي دارند که هرگونه کوتاه آمدن و مرعوب شدن در برابر اسرائيل و آمريکا به معناي اجرايي شدن طرح آمريکايي «معامله قرن» و تضييع کامل حقوقشان است.
موفقيت فلسطينيان در جنگ دو روزه ابعاد گسترده اي داشته است و موجب گرديد تا ضمن فروبردن رژيم صهيونيستي در بهت و سردرگمي و نزاع هاي سياسي داخلي، طرحهاي منطقه اي آمريکا را نيز که اين بار در چارچوب معامله قرن که با هدف ايجاد نقشه جديد بر اساس تضعيف کشورهاي منطقه و تبديل رژيم صهيونيستي به قدرت برتر منطقه تدارک ديده شده با شکست مواجه کند.
در شرايطي که آمريکا، اسرائيل و برخي از حکام عربي درصدد تغيير معادلات بين‌المللي به نفع رژيم صهيونيستي در قالب معامله قرن هستند، فلسطينيان با اتکا به ظرفيت‌هاي مختلف مقاومت ازجمله راهپيمايي بازگشت عملاً جبهه جديدي را براي مقابله با توطئه‌ها عليه فلسطين گشودند.
تظاهرات حق بازگشت در مرزهاي باريکه غزهدستاوردهاي تظاهرات حق بازگشت
يکي از دستاوردهاي تظاهرات بازگشت تمرکز به موضوع فلسطين است. دستاورد ديگر توجه بيشتر جهاني به موضوع ضرورت رفع محاصره از غزه است که از سال 2007 تا به حال اين منطقه در شرايط محاصره است. نکته قابل تامل آنکه تشديد خشونت هاي اسرائيل عليه راهپيمايي هاي بازگشت نيز نه تنها به توقف اين حرکت اعتراضي منجر نشد بلکه باعث شد تا مقاومت در ساير مناطق فلسطيني از جمله کرانه باختري رود اردن نيز تشديد شود. به اين ترتيب تظاهرات بازگشت به موتور محرکه ادامه و گسترش اعتراضات ضد صهيونيستي فلسطينيان تبديل شده است.
تظاهرات بازگشت در نوار مرزي باريکه غزه يک مسير مبارزاتي ادامه ‌دار است که هر روز گسترده تر مي شود تا اهداف عالي ملت فلسطين مبني بر آزادي فلسطين از اِشغال و بازگشت آوارگان فلسطيني به موطنشان و شکستن محاصره غزه محقق شود.
درمجموع پيامد عمليات اخير نوار غزه براي رژيم صهيونيستي چيزي جز شکست سياسي و نظامي نبود، چرا که از يک‌سو عمليات ترور و ربايش شماري از رهبران حماس در خان يونس با کشته شدن يکي از فرماندهان نظامي ارشد اسراييلي‌ها در اين عمليات و زخمي شدن تعداد ديگري ازهمراهان تيم ترور مواجه شد و از سوي ديگر پيامد سياسي اين عمليات استعفاي دو وزير و تشديد اختلافات درون کابينه‌اي و نهايتا" فروپاشي کابينه و مهيا شدن اين رژيم براي برگزاري انتخابات پيش از موعد پارلماني بود.
جزئيات اين عمليات به اين شکل بوده است که گروهي از کماندوهاي رژيم صهيونيستي نوامبر 2018، به منطقه اي در شرق خان يونس حمله کردند و در جريان اين حمله يکي از فرماندهان ارشد گردان هاي شهيد عزالدين القسام شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين "حماس" را به شهادت رساندند. اما ناکام ماندن رژيم صهيونيستي در نيل به هدف اصلي اين عمليات يعني ربودن «يحيي سنوار» از مقامات جنبش حماس در غزه پيامدهاي سياسي و نظامي گسترده اي را به همراه داشته است.
به اين ترتيب يکبار ديگر عمليات اسرائيل به شکست خفت بار اين رژيم انجاميد. مقاومتي که هر لحظه قادر است دشمن را غافلگير سازد و هرگونه حمله به باريکه غزه را مهار کند و ضربه حيثيتي به اين رژيم وارد کند به بازيگر راهبردي تبديل شده که محافل صهيونيستي را در دو عرصه سياسي و نظامي سردرگم کرده است.
اقدامات يکجانبه ابومازن؛ انحلال مجلس قانونگذاري فلسطين
درحاليکه ادامه مقابله با توطئه ها و حملات رژيم صهيونيستي حفظ اتحاد ميان فلسطينيان را ضروري کرده است اما در سال گذشته جهانيان شاهد دور جديد حرکتهاي واگرايانه و اختلاف برانگيز «محمود عباس»، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطيني در عرصه سياسي فلسطين بود. در اين زمينه گروههاي فلسطيني درباره پيامدهاي اقدام غير قانوني وغيرقابل قبول «محمودعباس» رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين در انحلال مجلس قانونگذاري فلسطين هشدار دادند.
محمود عباس درحالي با اجراي تهديدات قبلي خود، دستور انحلال پارلمان فلسطين را صادر کرد که طرف‌هاي مختلف نسبت به تبعات آن بر اوضاع فلسطين هشدار داده بودند. اقدامات يکجانبه و اختلاف برانگيزانه وي در شرايطي است که خواست و گزينه ملت فلسطين، تلاش براي تشکيل دولت وحدت ملي از طريق برگزاري انتخابات سراسري است.
درحاليکه مدت رياست محمود عباس برتشکيلات خودگردان پايان يافته است و او بايد به موجب توافق ملي فلسطينيان به برگزاري همزمان انتخابات رياست تشکيلات خودگردان، مجلس قانونگذاري پايبند باشد، در يک اقدام گزينشي و غيرقانوني و نقض تکثر سياسي درصدد حذف نهادهاي دموکراتيک فلسطين به منظور بسط سيطره غيرقانوني خود برعرصه سياسي فلسطين است.
«مشير مصري» از رهبران حماس در واکنش به تصميم اخير رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين براي انحلال پارلمان فلسطين با بيان اينکه دوره رياست محمود عباس پايان يافته و هيچ سمتي ندارد، تصريح کرد: تصميم وي درخصوص انحلال مجلس قانونگذاري فلسطين را به هيچ مي‌انگاريم. وي خاطرنشان کرد: "جنبش فتح تاکنون اين واقعيت را قبول نکرده که نماينده بخش اقليت جامعه فلسطين است."
مجلس قانونگذاري فلسطين داراي 132 کرسي است که 76 کرسي آن به حماس، 42 کرسي به جنبش فتح (وابسته به محمود عباس) و 13 کرسي نيز به ساير گروه ها و احزاب فلسطيني تعلق دارد. مطابق قانون اساسي فلسطين برگزاري انتخابات پارلماني هرچهار سال يکبار انجام مي‌شود، اما آخرين انتخابات پارلماني در سال 2006 انجام شد.
نشستهاي اين مجلس درپي کنترل حماس بر نوار غزه در سال 2007 متوقف و اختيارات آن با اصلاحاتي غيرقانوني و يکجانبه‌اي که تشکيلات خودگردان در قوانين صورت داد، به محمودعباس واگذار شد. انحلال مجلس قانونگذاري فلسطين توسط تشکيلات خودگردان که درچارچوب ادامه اقدامات خودسرانه اين تشکيلات بوده است پيامدهاي خطرناکي بر اوضاع داخلي فلسطين خواهد داشت.
اين در شرايطي است که محمود عباس به موازات تلاش براي قبضه قدرت در فلسطين و هموار کردن راه براي پيشبرد سياست سازشکارانه به دنبال نابودي جريان‌هاي پويا و مقاومت است و تعقيب و بازداشت مبارزان مقاومت در کرانه باختري وهمراهي با سياست‌هاي اسرائيل در محاصره غزه را همواره دردستور کار خود داشته است که اين موضوع اعتراض و انتقاد شديد فلسطينيان را در پي داشت.
درمجموع حکم انحلال مجلس قانونگذاري، حکمي سياسي وغيرقانوني است که خطر فروپاشي نظام سياسي فلسطين را در پي خواهد داشت. درحاليکه ملت فلسطين منتظر اتخاذ مواضعي متناسب با خطرات مرحله کنوني و معادلات سياسي حساس و رشادت‌هاي ملت فلسطين در قدس، کرانه باختري و غزه بود، تصميم محمود عباس نوعي شوک سياسي داخلي براي فلسطين است که تبعات آن تفرقه و شکاف در جبهه داخلي فلسطيني‌ها خواهد بود که اين خطرناک ترين چالشي است که ممکن است مساله فلسطين در داخل با آن مواجه شود.
آحاد فلسطينيان معتقدند، مقابله با چالشها و خطرات پيش روي فلسطين يک وظيفه ملي است که جز با وحدت، مشارکت در عرصه داخلي و اولويت دهي به منافع ملي ومحکوميت اشغالگري از طريق مقابله با آن و افتخار به مقاومت و پشتوانه مردمي آن ممکن نيست.
مردم فلسطين تاکيد دارند که اختلاف اصلي آنها بايد با دشمن صهيونيستي باشد و رقابتهاي سياسي ومنافع حزبي نبايد منجر به دشمني ميان طرفهاي فلسطيني شود که تنها طرف ذينفع آن رژيم صهيونيستي است و تاوان اين اختلافات که تهديدي براي آرمان فلسطين است را تنها ملت فلسطين پرداخت مي کنند.
نويسنده: بيژن نجفي
تهيه شده در «گروه خاورميانه» اداره کل خبر و تفسير برون‌مرزي
142/116
کليدواژه فلسطين مقاومت تظاهرات حق بازگشت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۷۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیأت مذاکره‌کننده تل‌آویو در حال بررسی پاسخ حماس است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی پاسخ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به طرح پیشنهادی آتش‌بس را از میانجیگران دریافت کرده است.

این رسانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی در حال بررسی پاسخ حماس برای واکنش رسمی به آن است.

گفتنی است کمی پیش‌تر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد که با طرح پیشنهادیِ آتش‌بسی که از سوی میانجیگران مصری و قطری ارائه‌شده موافقت کرده است.

جنبش حماس اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، موافقت این جنبش با طرح پیشنهادی آتش‌بس در نوار غزه را به «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر قطر و «عباس کامل» وزیر اطلاعات مصر اعلام کرده است.

کد خبر 6098722

دیگر خبرها

  • تجلیل امیرعبداللهیان از ایستادگی ملت ‌و گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها
  • هیأت مذاکره‌کننده تل‌آویو در حال بررسی پاسخ حماس است
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی
  • مقاومت اسلامی لبنان از تهدیدهای دشمنان هراسی ندارد
  • مواضع رژیم صهیونیستی زیر آتش سنگین حزب‌الله
  • زلزله سیاسی در معتبرترین دانشگاه‌های جهان
  • نگرانی از سرایت اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی به جهان عرب
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
  • حماس: برای توافق درباره آتش‌بس و تبادل اسرا به قاهره می‌رویم
  • حزب‌الله لبنان یک پایگاه صهیونیستی را هدف قرار داد