Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:07:10 GMT

کمپینی برای امربه معروف مسئولان؛ از ما شروع کنید

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۰۹۷۳۵

کمپینی برای امربه معروف مسئولان؛ از ما شروع کنید

تهران- ایرنا- ستاد امربه معروف و نهی از منکر کمپینی را با نام «از ما شروع کنید» برای نقد شفاف و مشفقانه مسئولان راه انداخته و اعلام کرده مردم می توانند این امر را از مدیران ستاد یادشده شروع کنند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، امربه معروف و نهی از منکر یکی از مهم ترین مسائل در دین اسلام است و در قرآن کریم در آیه های فراوانی به آن پرداخته شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس نظر بسیاری از مراجع تقلید و فقها امر به معروف با توجه به سه شرط علم به معروف و علم به منکر، احتمال اثر و نبودن مفسده در عمل امربه معروف و نهی از منکر انجام شود.
بر این اساس و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری ستاد امربه معروف و نهی از منکر در سال 1372 به ریاست آیت الله جنتی تشکیل شد و بعد از استعفای وی در سال جاری، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی جایگزین وی و حجت الاسلام جلیل محبی به دبیری این ستاد منصوب شد.
ستاد امربه معروف در دوران جدید فعالیت خود مطالبه گری همگانی مردم در سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی و عمومی از نهادها و دستگاه­ها همچنین امربه معروف و نهی از منکر مسئولان را از ماموریت های اصلی خود برشمرده است.
ششمین مجمع دبیران شوراهای امربه معروف و نهی از منکر دستگاه های اجرایی کشور و تشکل های مردمی روز چهارشنبه با حضور آیت الله صدیقی، حجت الاسلام و المسلمین علی قمی رئیس سازمان تبلیغات و جلیل محبی دبیر این ستاد تشکیل شد. در این نشست که پنج دوره پیش آن به صورت فصلی با حضور نمایندگان ستاد در دستگاه های مختلف برگزار شده بود، رویکردهای جدید ستاد با تاکید بر امربه معروف و نقد شفاف مسئولان تبیین شد.
وی با اشاره به سوره مبارکه لقمان افزود: امر به معروف بر اساس این آیات سابقه تاریخی دارد و در آیه ای خدای متعال از علمای یهود می پرسد چرا در برابر فسادها ساکت هستید؟
رئیس ستاد امربه معروف و نهی از منکر ادامه داد: همچنین دو صفت برجسته پیامبر اکرم (ص) در آئین کتب مذاهب پیشین اُمی بودن و آمر به معروف و ناهی از منکر است.

** کلیات امر به معروف جزو‌ ضروریات دین است
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی در این نشست با اشاره به کلیات امربه معروف گفت: اگر این فریضه برداشته شود به سه عارضه مبتلا می شویم، اشرار بر ما مسلط می شوند و اگر امربه معروف داشتیم امروز رانت خواری و‌ مسئولی که شبکه بیگانه را تقویت کند نداشتیم.
وی عارضه دیگر را جامعه ای ساکت و خاموش دانست که حکومت بد بر آن مسلط است و در نهایت خدا حرف این ملت را نمی شنود. اگر نماز ستون دین است امر به معروف شالوده نماز است و ثبات همه فرائض با امربه معروف صورت می گیرد.
صدیقی با اشاره به اهمیت امربه معروف در حفظ دین گفت: اگر مردم نخواهند، حکومت ها دین را ازبین می برند و لبه تیز امربه معروف قدرت ها و کانون هایی است که منشا همه عوارض در جامعه می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین علی قمی نیز در این مراسم اظهار داشت: نقد‌ مسئولان یک کلمه قدسی و الهی است. امر به معروف و نهی از منکر در مورد مسئولانی که امروز پای کج می گذارند یا در معرض هر نوع خطایی هستند؛ ضروری است.
وی افزود: پذیرش امر به معروف باعث تحکیم و تثبیت دستگاه‌های اجرایی است. همه دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که به نحوی به حاکمیت جمهوری اسلامی مرتبط هستند، قطعا وظایف سنگین و مصرحی در باب امر به معروف و نهی از منکر دارند.‌ البته وظایف بعضی سنگین تر از دیگران است.
رئیس سازمان تبلیغات با اشاره به هدف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از تاسیس سازمان تبلیغات گفت: وظیفه سازمان بر اساس کلام امام‌ خمینی (ره) ترسیم خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و تصویر بدی‌ها و نهی از انجام آن است.
وی با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر افزود: این امر ضرورتی است که غفلت از آن باعث خسارت می شود. امر به معروف مراتب مختلفی دارد و هر کدام از درجه اهمیت متفاوتی برخوردار است. بالاترین مرتبه امر به معروف حفظ نظام اسلامی و بالاترین مرتبه نهی از منکر نیز تحفظ از تضعیف نظام است.

***کمپین از ما شروع کنید
اما دبیر ستاد امربه معروف نیز با تاکید بر امربه معروف و نهی از منکر از مسئولان نظام اسلامی گفت: من و آقای قمی تصمیم گرفتیم از همه مردم دعوت کنیم ما و همه مسئولان جمهوری اسلامی را صریح و بدون لکنت زبان، امر به معروف و نهی از منکر کنند. ما از امروز از خودمان و سازمان خودمان شروع می کنیم و از سایر مسئولان می خواهیم به این کمپین بپیوندند.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن گفت: امروز باید مردم به‌ خوبی لمس کنند که صاحبان این انقلاب هستند و از آن حفاظت کنند زیرا حفظ انقلاب امر معروف بزرگی به شمار می‌آید.
حجت الاسلام محبی با تاکید بر امر به معروف کردن مسئولان و کارگزاران کشور افزود: تاکنون در کشور این‌ گونه استنباط شده است که فقط مردم باید امر به معروف و نهی از منکر شوند، در حالی که امروز بیش از هر زمان دیگری به این نیاز داریم تا مردم بتوانند به طور صریح و بدون لکنت زبان، مسئولان را امر به معروف و نهی کنند.
وی همچنین گفت که به زودی سامانه ای برای دریافت این انتقادات راه اندازی می شود تا کمپین از ما شروع کنید سامان بگیرد، تا آن زمان روابط عمومی هر دو دستگاه، یعنی سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد امربه معروف و نهی از منکر آماده دریافت و حمایت از آمران به معروف از نظر حقوقی، قضایی و اجتماعی در هر سطحی است به شرط آنکه سه شرط لازم را داشته باشد؛ یعنی توهین، افترا و کذب نباشد.
فراهنگ**9157** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي معارف امر به معروف از ما شروع كنيد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۰۹۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌محرز شد

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان ‌اینکه قصور و کوتاهی برخی مسئولان در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌محرز شد، گفت:‌ دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل کرده‌اند برخورد خواهد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان با ابراز تاسف از حریق منطقه امام زاده ابراهیم از تلاش‌های هلال احمر، اورژانس و تمامی نهاد‌هایی که در اطفای حریق و ساماندهی مصدومان تلاش کردند قدردانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه آسیب و خسارت‌های زیادی به مردم منطقه وارد شده است گفت: مسئولان باید در اسکان و کمک رسانی حادثه دیدگان از حداکثر امکانات استفاده کنند.

خسارت سنگین آتش‌سوزی به 100 واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت

رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه در اولین ساعات این حادثه، دادستان شهرستان شفت در محل حاضر شد و دستورات اولیه قضایی را صادر کرد افزود: در مرکز استان نیز با تشکیل جلسه برضرورت پیگیری مجدانه شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تاکید شد.

وی با بیان اینکه قصور و کوتاهی برخی مسئولان در این حادثه محرز شده است اظهار داشت: دستگاه قضایی با مدیرانی که ترک فعل کرده‌اند و اهمال آنان گسترش آتش سوزی و تضییع حقوق مردم را در پی داشت برخورد قاطع خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است
  • نقش برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی هولناک شفت ‌
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • ‌قصور برخی مدیران ‌در آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت ‌محرز شد
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه