Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@02:45:41 GMT

تربیت معلم صحیح وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۱۲۱۴

تربیت معلم صحیح وجود ندارد

تهران- ایرنا- استاد پژوهشگاه تعلیم و تربیت با اشاره به موضوع مدارس جدید از آغاز تا حکومت پهلوی، گفت: تربیت معلم در سال 1297 بسیار دیر شروع شد و موضوع نبود تربیت معلم صحیح در عصر حاضر نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، اقبال قاسمی پویا روز چهارشنبه در همایش «از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران» اظهار کرد: برخی دانش آموزان امروز در کوچه و خیابان بازی کنند، مفیدتر از آن است که به مدرسه بروند با این محتوای آموزشی و توسط چنین معلمانی تحصیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه نیاز است محتوا و مفاهیم روشنگری شود، اضافه کرد: مشخص نبودن برخی مفاهیم درد بزرگ آموزش عالی است و نیاز است تمام مفاهیم و موضوع ها روشنگری شود.
قاسمی پویا با اشاره به اینکه بسیاری از مشروطه خواهان، مفهوم مشروطه را نمی دانستند، گفت: هم اکنون نیز از علم صحبت می کنیم، اما منظور از علم مشخص نیست؛ در حالی که باید محتوای صحیح از مفاهیم ایجاد شود.
این پژوهشگر با اشاره به مدارس جدید از آغاز تا حکومت پهلوی، اظهار کرد: مدارس جدید در دوره قاجار شکل گرفت و از مکتب خانه ها جدا شد. آنچه که در دوران قاجار حاکمیت دارد، مبارزه مدرسه جدید با مکتب خانه است. کارزار مدارس جدید و مکتب خانه ها با تمام شدن جان معلمان در آن زمان تمام شد و مدارس جدید در رویارویی با مکتب خانه شروع به فعالیت کرد.
قاسمی پویا با اشاره به اینکه دو عامل عقب ماندگی های اجتماعی و سیاسی داخلی باعث رویارویی مکتب خانه و مدارس جدید در دوران قاجار بود، خاطر نشان کرد: ایرانی ها در قرن 18 و 19 با تفکرات غربی آشنا شدند و مسئولان آموزش و روشنفکران تصور می کردند با افتتاح مدارس اوضاع کشور سامان می یابد، اما چنین نشد.
این استاد در ادامه عنوان کرد: ورود مدارس از غرب با سه نگرش های متفاوت اندیشه گران رو به رو شد که یکی پذیرش هر آنچه غرب می گوید، دیگر رد هر آنچه غرب می گوید حتی علم و دموکراسی و سوم نگاه گزینشی به غرب بود که اگر طرحی به نفع کشور است، باید پذیرفته شود.
قاسمی پویا ادامه داد: زمینه آموزشی نامناسب در مکتب خانه ها باعث شد برخی اندیشه گران مثل مستشار الدوله، ابراهیم بیک مراغه ای و ایرج میرزا مکتب خانه را نقد کنند و آرزوهای خود را در غرب جستجو کنند.
وی با بیان اینکه یکی از بانیان بزرگ ایجاد مدارس جدید میرزا حسن رشدی است، اظهار کرد: روش مکتب خانه ها بسیار سخت بود، اما با روش مدارس جدید دانش آموزان در طول سه ماه سواد یاد گرفتند که با مخالفت های بسیاری رو به رو شد؛ زیرا تفکر مسئولان این بود که باید دانش آموز و کودک ابله و احمق تربیت شود تا بتوانیم به آنها حکومت کنیم.
این استاد اضافه کرد: سواد آموزی در مدارس جدید رشد چشمگیری گرفت، اما بزرگترین مشکل این دوره مسئله تربیت معلم بود.
وی ادامه داد: در اوایل دوره رضا شاه می خواستند دانشگاه بزنند، اما اسم نداشت که نام دارالفنون را گذاشتند، اما مشکل دارالفنون نبود معلم و نیروی انسانی تربیت شده بود. رضا شاه پابه پای آتاترک حرکت می کرد و می خواست جامعه را مدرنیزه کند و آموزش گسترش یابد، اما آموزش به شیوه وی برای درباریان بود و دموکراسی نداشت.
قاسمی پویا با اشاره به دوره پهلوی اظهار کرد: تابلو مدارس که در دوره قاجار اسم داشتند، به دست رضا شاه برداشته و مدارس شماره گذاری شد.
وی یادآور شد: مسئله روش جدید آموزش مهم نیست. بلکه چگونگی آموزش حائز اهمیت است. برای آنکه برای آموزش صحیح درس عبرت بگیریم، نیاز است به آن دوران نگاه کنیم.
این پژوهشگر تعلیم و تربیت گفت: آموزش بدون کیفیت چند برابر نبود آموزش در کشور ضرر ایجاد می کند.
**9465**1584

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي تربيت معلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۱۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش از جذب اعضای تیم ملی والیبال دانش‌‌آموزی به‌عنوان معلم ورزش در دانشگاه فرهنگیان و حل مشکل سربازی آنها خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، صادق ستاری‌فرد؛ معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موفقیت‌های دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف در سال‌های اخیر اظهار کرد: اعضای تیم ملی والیبال دانش‌‌آموزی جمهوری اسلامی ایران نشان دادند که دانش‌آموزان ما می‌توانند در آوردگاه‌های بین‌المللی مانند سایر حوزه‌ها چون حوزه‌های علمی و فناوری موفق شوند.

وی افزود: تیم‌های ملی دانش‌آموزی بعد از 6 سال وقفه تشکیل شدند و اولین تیم، تیم ملی والیبال بود که با آمادگی خوب و کادر فنی بسیار حرفه‌ای و اخلاقی حضور پیدا کردند، البته کادر تیم ملی همگی از خانواده بزرگ تعلیم و تربیت بودند و خوشبختانه بسیار خوب ظاهر شدند و توانستند از سد صاحب‌نام‌ها عبور کنند و مقام نخست جهان را کسب کنند.

تیم والیبال دانش آموزی ایران قهرمان جهان شد

ستاری‌فرد گفت: پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش منجر به این شد که اتفاقات خوبی برای این استعدادهای رقم بخورد. همراهی شورای انقلاب فرهنگی و ابلاغیه رییس‌جمهور نوید بخش این است که این استعدادها که از درون نظام آموزش و پرورش رشد می‌کنند باید در درون نظام تعلیم و تربیت بمانند و از این جهت ان‌شاءالله این استعدادها به عنوان معلم بر می‌گردند و در خدمت نظام تعلیم و تربیت خواهند بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • نواخته شدن زنگ معلم در مدارس استان مرکزی
  • به احترام «معلم» برپا ...
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای