Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - وزير اقتصاد جمهوري آذربايجان با اشاره به توسعه روابط تهران و باکو گفت: براي تکميل هرچه سريعتر کريدور شمال - جنوب، از پروژه ريلي رشت - آستارا حمايت مي کنيم.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شاهين مصطفي يف عصر چهارشنبه در مراسم بهره برداري رسمي راه آهن قزوين - رشت که با حضور رئيس جمهوري در رشت انجام شد؛ افزود: دوستي ما با ايران طي سال هاي اخير با سرعت توسعه يافته و روابط دو جانبه در سطح منطقه اي و بين المللي، گسترش يافته و تقويت مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي عامل اساسي توسعه روابط و مناسبات دو کشور را اراده رئيسان جمهوري و دوستي نزديک آنان دانست و تصريح کرد: در مرحله جديد همکاري هاي دو کشور، همکاري ها مشخص و برنامه ريزي هاي لازم در اين ارتباط انجام شده و دستاوردهاي زيادي نيز بدست آمده است.
مصطفي يف اظهار داشت: بدون شک يکي از اهداف گسترش هرچه بيشتر همکاري در حوزه حمل و نقل ترانزيتي بين دو کشور و تامين کريدور شمال - جنوب از اهميتي زيادي برخوردار است و اين کريدور براي آذربايجان و منطقه ما امتياز اقتصادي بسياري خواهد داشت .
وي ادامه داد: جمهوري آذربايجان بر اساس تعهد، ايجاد زيرساخت هاي خود را با موفقيت به پايان رسانده و در عين حال حمايت خويش را از پروژه در حال احداث راه آهن انجام مي دهد و احداث راه آهن آستارا - آستارا و هم اکنون پل در حال احداث روي رودخانه آستاراچاي در آستاراي ايران، از مهمترين اقدامات است.
به گفته مصطفي يف، اطمينان دارم با همکاري ما اجراي پروژه راه آهن رشت - آستارا انجام شود و افزايش تقويت ظرفيت حمل و نقل، توسعه روابط و توسعه ترانزيتي و رونق اقتصادي از ثمرات اجراي آن است.
وي در خاتمه اضافه کرد: افزايش حجم متقابل تجارت و مناسبات باتوجه به ظرفيت روابط اقتصادي همه جانبه بين ايران و آذربايجان مورد توجه و از اهداف عمده ماست که اين اقدامات منجر به توسعه روابط تهران و باکو نيز مي شود.
راه آهن قزوين - رشت عصر چهارشنبه با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران راه اندازي و به طور رسمي بهره برداري شد. در اين مراسم ميهماناني از کشورهاي آذربايجان، عراق، پاکستان ، افغانستان، ارمنستان، هندوستان، اوکراين، بلاروس، لتوني، روسيه، ازبکستان، تاجيکستان، گرجستان، قزاقستان، قرقيزستان و سوريه نيز حضور داشتند.
به گزارش ايرنا، راه آهن قزوين-رشت به صورت يک خطه، بـا سرعـت 160 کيلومتر براي قطارهاي مسافري و 120 کيلومتر در ساعت براي قطارهاي باري، از ايستگاه سياه چشمه استان قزوين آغاز شده و با گذر از روستاهاي کوهين و شيرين سو در محدوده شهرهاي لوشان، منجيل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسير داده و به ايستگاه رشت مي رسد.
اين مسير ريلي از ايستگاه رشت دو شاخه مي شود که يک شاخه با عبور از شهر پيربازار به بندرانزلي متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزي آستارا در غربي ترين نقطه گيلان مي رسد.
همچنين تعداد 9 ايستگاه شامل دستجرد، کوهين، شيرين سو، لوشان، منجيل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پيربازار در اين مسير ساخته و پيش بيني شده است.
اين طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلي بار و مسافر براي استان هاي قزوين و گيلان اهميت دارد، از حيث ايجاد کريدور ريلي جديد براي صادرات و واردات و همچنين ترانزيت کالا از مناطق شمالي کشور به خليج فارس و آب هاي آزاد بين‌المللي و ديگر کشورهاي همسايه ايران بسيار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوين - رشت از سال 1385 آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ اين خط آهن قادر خواهد بود سالانه 10 ميليون تن بار حمل و سه ميليون و 800 هزار مسافر جابه جا کند.
راه آهن قزوين - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 کيلومتر دارد؛ همچنين بزرگترين پل راه آهن کشور به طول يک هزار و 430 متر روي سد منجيل ساخته شده است.
براي احداث راه آهن قزوين - رشت بيش از 25 کيلومتر تونل، حدود 9 کيلومتر پل بزرگ، 22 ميليون متر مکعب خاکبرداري و خاکريزي انجام و افزون بر يک هزار و 850 ميليارد تومان هزينه شده است که با قيمت گذاري روز، حدود پنج هزار ميليارد تومان برآورد مي شود.
اول آذرماه امسال قطار قزوين - رشت حرکت آزمايشي خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان برنامه و بودجه از ايستگاه قزوين آغاز کرده بود.
رئيس جمهوري، جمعي از وزيران و اعضاي هيأت دولت امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) مهمان گيلاني ها هستند.
7296/2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۱۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در خصوص اقدامات این ستاد در سالی که گذشت، گفت: این ستاد در بحث تبصره ۱۸، از ۱۱ طرح به مبلغ ۲۷/۵ میلیارد تومان و خارج از تبصره ۱۸، از ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان حمایت کرده است.

دبیر ستاد خبر داد

اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز، پروژه های پرچمدار ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات

به گزارش ایسنا، سید محمد کرباسی در خصوص مأموریت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری اظهار کرد: رصد فناوری و شناسایی زیست‌بوم، فرهنگ‌سازی و ترویج سواد فناوری، حمایت از نخبگان پژوهشگر و سرآمدان فناور، توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و نوظهور و تجاری‌سازی و بازاریابی از جمله ماموریت‌هایی است که این ستاد در دستور کار خود دارد.

وی همچنین، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات، توسعه اتصال‌پذیری با اولویت هوشمندسازی صنایع و تقویت زیرساخت امنیت سایبری شبکه و صنعتی را از اهداف راهبردی این ستاد برشمرد.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، دانشگاهیان و پژوهشگران، هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپا، صنایع، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عموم افراد جامعه از مخاطبان این ستاد محسوب می‌شوند.

کرباسی در ادامه در تبیین فعالیت‌های ستاد، گفت: ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در سال گذشته اقدام به انتشار هفت فراخوان کرد که از آن جمله می‌توان به فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی، فراخوان پروژه‌های تحقیقاتی- طرح‌های پژوهشی و پسادکتری (بنیاد علم)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه (نوآفرین)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه تجهیزات رادیویی (ترنج)، فراخوان‌ حمایت از طرح‌های فناورانه و ... کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات همچنین به پروژه‌های پرچم‌دار این ستاد در سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: این پروژه‌های پرچم دار بر محصولات مورد نیاز گلوگاهی کشور تمرکز دارند و هدف از طرح این پروژه‌ها حل مشکلات کشور در بحث فناوری است.

وی در این راستا، پروژه اینترنت کوانتومی، فناوری دسترسی رادیویی باز(Open RAN) و Fablab IOT و FSO را از جمله این پروژه‌های پرچم‌دار برشمرد.

کرباسی در خصوص حمایت‌های ستاد هم گفت: ستاد در بحث تبصره ۱۸، ۷۲ طرح دریافت کرده و ۱۱ طرح را به مبلغ ۲۷/۵ میلیارد تومان مورد حمایت قرار داده و خارج از تبصره ۱۸، ۱۸ طرح دریافت کرده و ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، در حوزه تجاری‌سازی و بازاریابی هم ستاد برنامه هایی را در دستور کار خود داشته است.

وی شرکت در گردهمایی شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای در مشهد، شرکت در رویداد ملی نکست و امضای ۱۳ تفاهم‌نامه و توافق‌نامه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد. همچنین، همکاری در تجهیز دو آزمایشگاه تخصصی در حوزه ۵G و IOT از دیگر اقدامات این ستاد در سال ۱۴۰۲ است.

کرباسی خاطرنشان کرد: حدود ۳۳ میلیارد تومان از محل بودجه ستاد به تفکیک ۱۱ درصد به فرهنگ‌سازی و ترویج سواد فناوری، ۲۱ درصد حمایت از نخبگان و ۶۸ درصد توسعه فناوری و همچنین ۴۹ میلیارد تومان هم از نهادهای دیگر در قالب اعتبار مالیاتی و تفاهم‌نامه‌ها جذب شد که به تفکیک یک درصد به فرهنگ‌سازی و ترویج سواد فناوری، ۳۷ درصد به حمایت از نخبگان و ۶۲ درصد به توسعه فناوری اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌هایی همچون اینترنت اشیاء و هوشمندسازی، ارتباطات نسل جدید، ماهواره و سنجش از راه دور و امنیت سایبری به عنوان یکی از اقدامات این ستاد در سالی که گذشت، یاد کرد. 

بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و آزمایشگاه‌های تخصصی در راستای رصد، شناسایی و ترویج امید در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از دیگر برنامه‌هایی است که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به آنها اشاره کرد و در این راستا، بازدید از آزمایشگاه تحقیقاتی و مرکز نوآوری و شرکت‌های دانش‎‌بنیان مستقر در دانشگاه علم و صنعت، مجموعه‌های شتاب‌دهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان شهر اصفهان، هلدینگ گرین‌وب و کارخانه نوآوری خراسان رضوی و بررسی مسائل فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم ارتباطی را در نشستی با شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد.

به گفته کرباسی، حضور ستاد در چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال، کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی، چهاردهمین نمایشگاه فناوری‌ نانو ۱۴۰۲ و  بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام ۱۴۰۲ از دیگر فعالیت‌های نمایشگاهی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات است.

وی ادامه داد: برگزاری سه دوره رویداد کاشتن برای آینده با عناوین «دنیای شگفت‌انگیز ارتباطات از ژرفای کوانتوم تا ماورای ماهواره‌ها»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و هوش مصنوعی» و «ایران هوشمند و متصل» و حمایت‌های مالی از نهادها و دانشجویان با موضوعاتی همچون هکاتون، برگزاری اولین دوره ASMMasters و مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی Qsat (کیوست) و برگزاری دو دوره‌ آموزشی «امنیت سایبری» و «آشنایی‌ با فناوری‌های نوظهور و مشاغل آینده با عنوان اتصال‌پذیری و ارتباطات نسل جدید»  از دیگر رویدادها و مسابقات و دوره‌های آموزشی است که این ستاد در سال گذشته به انجام رسانده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام محدودیت ترافیکی در ۲ محور گیلان
  • اعلام محدودیت ترافیکی در محورهای قدیم گیلان
  • بررسی مجدد پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • سرانجام پروژه توسعه شرقی خط ۲ مترو تهران
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • کلنگ احداث هتل و تله‌کابین خوشاکو ارومیه به زمین زده شد
  • اعلام مجدد آمادگی راه‌آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه