Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس اجرايي حزب جمعيت اسلامي افغانستان اعلام کرد، دولت اين کشور آمادگي دارد همراه با احزاب اين کشور در گفت‌وگوهاي صلح آمريکا با طالبان در قطر حضور يابد.
"عطامحمد نور" گفت: دولت افغانستان همراه با رهبران سياسي اين کشور قرار است در روند مذاکرات آمريکا و طالبان در قطر حضور يابد.
رئيس اجرايي حزب جمعيت اسلامي افغانستان تاکيد کرد، تيم مذاکره کننده دولت نمي‌تواند از تمام نيروهاي سياسي و مردم اين کشور در مذاکره با طالبان نمايندگي کند بنابراين حضور ساير جناح‌هاي سياسي در مذاکرات صلح ضروري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


"عطامحمد نور" تصريح کرد، فهرست جديد شرکت کنندگان در نشست صلح در قطر از سوي دولت افغانستان آماده خواهد شد.
وي هشدار داد، اگردراين فهرست رهبران سياسي در نظر گرفته نشوند دولت افغانستان با انتقادات وسيع جناح‌هاي سياسي روبرو خواهد شد.
سخنان رئيس اجرايي حزب جمعيت اسلامي افغانستان درباره آمادگي دولت اين کشور براي حضور در مذاکرات آمريکا و طالبان در دوحه پايتخت قطر و همچنين لزوم مشارکت سران گروه هاي سياسي افغانستان در اين گفتگوها از دو مسئله مهم در پرونده مهم صلح در اين کشور حکايت دارد.
نخست آنکه در مذاکرات آمريکا و طالبان در قطر، دولت افغانستان براي حضور در اين گفتگوها آمادگي دارد، زيرا در خصوص تحولات مربوط به جنگ و صلح در اين کشور بايد دولت کابل نقش اساسي داشته باشد.
اين ديدگاه وجود دارد که هر گونه توافق احتمالي بين آمريکا و طالبان درخصوص مسئله صلح افغانستان براي اجرايي شدن نياز به همکاري دولت اين کشور دارد و تا زماني که جايگاه دولت کابل در روند صلح افغانستان ناديده گرفته شود، برقراري ثبات و آرامش در اين کشور بسيار دشوار و پيچيده خواهد بود.
"معين مرستيال" کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با رسانه هاي افغانستان در اين باره گفت: "اکثريت نشست هايي که در بيرون افغانستان در مورد روند صلح اين کشور برگزار مي شود، مديريت آن به دست ديگران بوده و به همين دليل نتيجه اي هم نداشته است. در صورتي که مديريت نشست صلح را حکومت افغانستان برعهده داشته باشد اهميت و تاثيرگذاري آن در مقايسه با ساير نشست ها بيشتر خواهد بود."
موضوع ديگري که در سخنان "عطا محمد نور" بر آن تاکيد شده است لزوم در نظر گرفتن نقش و جايگاه احزاب افغانستان در روند صلح و گفتگوها با گروه طالبان است که وي درباره عدم توجه به آن هشدار داده است.
از نظر گروه هاي سياسي در افغانستان بايد درمذاکرات صلح، نمايندگان يا سران احزاب اين کشور به عنوان نمايندگان بخش هاي مختلف جامعه حضور داشته باشند تا اين گفتگوها و نتايج احتمالي آن از يک پشتوانه ملي برخوردار باشد.
"حبيبه سرابي" عضو شوراي عالي صلح افغانستان در اين باره که دفتر رياست جمهوري اين کشور آنرا منتشر کرد گفته است؛ صلح موضوع ملي افغانستان است و در کنار مديريت آن از سوي دولت کابل بايد همه گروه‌هاي سياسي از جمله زنان نيز در آن نقش‌ آفريني کنند و پيام آور صلح باشند.
برنامه دولت افغانستان براي برگزاري لويه جرگه براي بررسي مسئله صلح با طالبان و گفتگوهاي احتمالي با اين گروه نيز در چارچوب تلاش "محمد اشرف غني" رئيس جمهوري اين کشور براي ايجاد اجماع ملي در حمايت از اين مذاکرات و نتايج حاصله است که در آينده دولت کابل کمتر در معرض انتقاد باشد. 139/118
نويسنده: محمود بلند اختر
کليدواژه امريکا افغانستان طالبان قطر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۲۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه اظهار داشت حکومت کنونی افغانستان فراگیر است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

واکنش طالبان به اظهارات «امیرعبداللهیان»: در راستای حکومت فراگیر تلاش می‌کنیمچین: از طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر حمایت می‌کنیمواکنش طالبان به درخواست‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر: موضوع داخلی است

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • زمینه حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس فراهم شود
  • تاکید رئیسی بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • مناقشه آبی ایران و افغانستان وارد فاز جدیدی شد
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • نگاهی به وضعیت بودجه احزاب در لایحه بودجه 1403 / مرکز پژوهش های مجلس: وزارت کشور گزارشی از نحوه توزیع کمک مالی به احزاب ارائه کند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است