Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس 15 اسفند در جمع مدیران سازمان استاندارد ایران گفت: پرسش این است که آیا در آیه 112 سوره نحل که ناظر به آرمان‌شهر قرآنی است، به ضرورت فراهم آوردن معیارهای استانداردبخش در کالا توجه شده است یا نه؟.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقیه ناظر بر امور حلال در سازمان استاندارد گفت: دو کلمه «مُّطْمَئِنَّةً» و «رَغَدًا» در آیه مذکور از  توجه قرآن کریم به معیارهای  شکل‌دهنده به آنچه امروزه استاندارد نامیده می‌شود، حکایت دارد. وی یادآوری کرد:  با توجه به اینکه کلمه مُّطْمَئِنَّةً در آیه صفت برای قریه قرار گرفته است، می‌توان فهمید که  مجموعه بک شهر می‌باید در اطمینان  قرار بگیرند. وی با اشاره به اینکه اطمینان از کالا یکی از لایه‌های اطمینان شهری است، گفت: اگر کالاهایی که به بازار می‌آید، فاقد معیارهای تأمین‌کننده سلامت و بهداشت باشند و در نتیجه، برای زندگی مشکلاتی را به بار آورند (و به تعبیر دیگر استاندارد نباشند)، اطمینان شهری شکل نمی‌گیرد. در این صورت عنوان قریة مطمئنه بر چنین جامعه‌ای صدق نمی‌کند.  مبلغی افزود: نتیجه‌ اینکه از نگاه قرآن، رعایت استانداردها ارتباط تنگاتنگی با حصول اطمینان و آرامش در جامعه دارد. فقیه ناظر بر امور حلال در سازمان استاندارد یادآورشد: همه کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی باید به کمک سازمان استاندارد بکوشند تا از رهگذر تولید کالاهای با کیفیت و سلامت‌بخش، اطمینان شهری را در زمینه کالاهای مصرفی که مد نظر قرآن است، فراهم بیاورند.  وی با اشاره به اینکه در آیه «يَأْتِيهَا رِزْقُهَا رَغَدً» بحث رزق رغد مطرح است، گفت: عیش رغد در ادبیات دینی، به معنای عیش گوارا است و عیش گوارا دارای خصوصیاتی است. خصوصیات عیش گورا، عبارت است از عیشی که کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در آن به بروز بیماری و آلودگی منتهی نشود، چه آنکه اگر جامعه کالاها را از حیث کیفیت و سلامت بخشی به گونه‌ای ببینند که از مضرات آن در امان نباشند، نه حالت اطمینان به آنها دست می‌دهد و نه آن زندگی برایشان گوارا خواهد بود. مبلغی یادآورشد: به تعبیر دیگر، اگر کالایی به مردم آسیب برسند و در تولید آن، معیارها و استانداردها رعایت نشده باشد، دیگر عیش گوارا شکل نمی‌گیرد و در جامعه مواجه با چنین وضعیتی، اطمینان و آسودگی خاطر پدید می‌آید. رابطه کفران نعمت و استاندارد  وی با اشاره به طرح مسئله کفران نعمت در آیه 112 سوره نحل گفت: اگر سوء استفاده از مواد خام  در  تولید و فرآوری آن صورت بگیرد و در نتیجه، برای جامعه نعمت به نقمت تبدیل شود کفران نعمت رخ داده است. بنابراین یکی از ابعاد کفران نعمت، آن است که با رعایت نکردن معیارها، نعمت خدا را به کالایی مضر تبدیل نمائیم و به جامعه آسیب برسانیم. رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سازمان استاندارد باید بتواند همانگونه که استانداردهای فنی و تکنیکی را مدیریت می‌کند، معیارهای مربوط به حلال را بر اساس نهاد فقهی نظارت بر حلال که درون آن تعبیه شده است و به حوزه علمیه  و فتوای رهبر معظم انقلاب ارتباط دارد نیز مدیریت و منسجم کند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مبلغی اطمینان کالا اطمینان شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نون خ» چه خط‌قرمزهایی را رعایت کرد؟

مهدی فرجی ـ تهیه‌کننده سریال «نون خ» ـ راضی است که اجازه داده‌اند در این مجموعه به قصه کولبرها بپردازند. او در عین حال می‌گوید: در این سریال دو خط قرمز ـ یکی مسائل دینی و دیگری قومیتی ـ را در عین حال که مراقبت کردیم به آن پرداختیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست خبری سریال «نون خ ۵» با حضور مسعود کریمی خضرا (مدیر گروه طنز سیمافیلم)، مهدی فرجی (تهیه‌کننده) و سه تن از بازیگران این سریال از جمله صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاالله وروایی صبح امروز سه شنبه ـ ۱۱ اردیبهشت ـ در سازمان صداوسیما برگزار شد.

مهدی فرجی در ابتدای این نشست بیان کرد: همان‌طور که در نظرسنجی‌ها مشهود بود «نون خ ۵» نسبت به فصل گذشته پرمخاطب‌تر بود. از رئیس سازمان صداوسیما تشکر می‌کنم که این اجازه را دادند به خط قرمزها بپردازیم و در کنار لحظات شاد و کمیک نقد هم داشته باشیم. ما در سازمان دو خط قرمز یکی مسائل دینی و قومیت را در عین حال که مراقبت کردیم به آن پرداختیم اینکه اجازه دادند به قصه کولبرها بپردازیم اتفاق خوبی بود.

در ادامه وروایی ـ بازیگر نون خ ـ گفت: شرایط کپرنشین‌هایی که دیدم برایمان سخت و ناراحت‌کننده بود. عموم مردم در استان‌ها سریال «نون خ» را دوست داشتند و تاکید داشتند درباره قومیت‌ها باز هم کار شود. 

همچینین صهبا شرافتی در سخنانی گفت: فصل پنجم برای من چالش برانگیز بود از رانندگی اتوبوس که پایه دو نداشتم اما با کمک دوستان از پس آن برآمدم. 

او گفت: «نون خ ۵» فضای متفاوتی داشت، پستی و بلندی داشت، چابهار زیبا رفتیم، سپس به کولبرها در فضای زمستانی رسیدیم و خودم کار را دوست داشتم امیدوارم که توانسته باشم به شخصه لبخندی را به لب بیاورم.

بازیگر سریال «نون خ» گفت: مخاطبان درخواست ساخت فصل جدید را از ما دارند. 

نوربخش نیز در سخنانی گفت: خداراشکر با تمام سختی‌هایی که داشتیم به امید اینکه مردم «نون خ ۵» را دوست خواهند داشت سریال را ساختیم و جلو رفتیم. خیلی خوب شروع و خیلی خوب تمام شد. امیدوارم فصل دیگر هم داشته باشد و در خدمت همه باشیم.

ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • ساماندهی خودرو‌های عرضه غذا در تهران
  • «نون خ» چه خط‌قرمزهایی را رعایت کرد؟
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟