Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@12:23:00 GMT

اشاعه فرهنگ شهادت با بسط و ترویج سیره شهیدان

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۵۲۵۱

اشاعه فرهنگ شهادت با بسط و ترویج سیره شهیدان

تهران- ایرنا- لزوم جهاد در اسلام از ارزشمندترین مفاهیم به شمار می رود و ایثارگران در سال های دفاع مقدس، روایت هایی زیبا از فرهنگ شهادت را به تصویر کشیدند و در این میان شهیدان با اهدای جان خویش، تضمین کننده، امنیت و اقتدار ایران شدند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ ایران با موقعیت ویژه سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی همواره کانون توجه قدرت های بزرگ جهان بوده است و افزایش قدرت دفاعی در کنار دیپلماسی فعال، تنها راه بازدارندگی در برابر دشمنان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رزمندگان سلحشور ایران در هشت سال دفاع مقدس با وجود برخی نارسایی های تسلیحاتی و اطلاعاتی در مقایسه با دشمن، با ایمان و اراده راسخ به مصاف دشمن رفتند و حماسه هایی جاودان آفریدند. در هفته گذشته روزنامه های مختلف به منظور نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** دفاع مقدس و روایت های زیبا از اشاعه فرهنگ شهادت
دلاورمردی های رزمندگان در طول جنگ تحمیلی، پایداری این بزرگمردان را برای نسل جوان ترسیم کرد و ایثارگران با نهادینه ساختن گفتمان شهادت، می توانند جامعه را از سقوط در گرداب بی هویتی بازدارند.

روزنامه «جوان» در گزارشی با درج عنوان «فرمانده‌ای که، چون معجزه‌ای در جبهه‌ها بود» را منتشر کرد و نوشت: شهید گلکار در 11 اسفند 1362 به درجه رفیع شهادت نائل آمد و خاک طلائیه را با خون خود شقایقی از توحید کرد. پس از 9 سال پیکر مطهر و پاکش به خاک وطن بازگشت و در گلزار شهدای امامزاده محمد حصارک کرج آرام گرفت. سرداران شهیدی، چون محمدابراهیم همت، حمید باکری، حمیدرضا گلکار، غلامعلی بذرافکن، صفر احمدی و مصطفی حلوایی را علمداران و فاتحان خیبر می‌نامند. خیبر عملیات بزرگی بود. جنگ آتش و گوشت و خون و ایستادگی تا آخرین نفس. نام‌های بزرگی در عملیات خیبر به شهادت رسیدند که حمیدرضا گلکار، فرمانده تیپ حبیب ابن مظاهر یکی از آن‌ها بود.

دیدگاه حمیدرضا به زندگی در 17 شهریور 1357 به طور کامل تغییر کرد. او که آن روز‌ها برای تغییر به یک بهانه کوچک نیاز داشت به‌ناگاه روزگار ده‌ها بهانه بزرگ سر راهش قرار داد. او آن روز از محل زندگی‌اش در کرج به میدان ژاله تهران رفت و از نزدیک شاهد جنایات هولناک و فاجعه آن روز بود. صد‌ها نفر جلوی چشمان حمیدرضا پرپر شدند و در غون غلتیدند و حمیدرضا را در بهت کامل فروبردند. پس از آن واقعه شهید گلکار سه روز به خانه نرفت و خانواده‌اش فکر می‌کردند که او نیز در میدان ژاله به شهادت رسیده است.

این روزنامه همچنین در گزارش با عنوان «جنگ ما جنگی نیست که تمام شود»، نوشت: این سخن شهید زجاجی معروف است که می‌گفت: «به برادرانی که از جبهه آمده‌اند بگویید چه کرده‌اید؟ این‌ها را بنویسید. این‌ها را ضبط کنید. به خدا قسم ارزشمند است. خود این‌ها یک کتاب می‌شود. جنگ ما جنگی نیست که تمام شود.».

14 اسفندماه سالروز شهادت سردار اکبر زجاجی است؛ رزمنده‌ای که به‌رغم مجاهدت‌های بیشمارش نام و نشان اندکی دارد. شاید کمتر کسی بداند او در هنگام شهادت، جانشین لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) بود، سابقه جهادی‌اش به حضور در ستاد جنگ‌های نامنظم شهید چمران می‌رسید و وقتی جام شهادت را در خیبر سر کشید، به عنوان یک فرمانده با هوش و با استعداد نظامی بالا شناخته می‌شد.

روزنامه «جوان» با درج عنوان «همرزمانی که در جانبازی و شهادت شبیه هم بودند»، آورد: شهید کلهر و شهید حسامی در جبهه با هم آشنا شدند و دوستی عجیبی رقم زدند. یک شباهت عجیب بین این دو، مجروحیت‌های زیاد و مشابه‌شان بود. شهید حسامی در جبهه بانسیران بر اثر اصابت گلوله خمپاره یک پایش را از دست داده بود. شهید کلهر هم که از مرحله سوم عملیات رمضان وارد کادر لشکر 27 شده بود، از ناحیه پا مجروح شد.

در ادامه این گزارش آمده است: 6 اسفند 1362 در جریان عملیات خیبر 2 دوست و یار صمیمی کنار هم به شهادت رسیدند؛ هاشم کلهر معاون گردان مقداد از لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) و ابراهیم حسامی از نیرو‌های کادر این گردان، رزمندگانی بودند که در خلقیات، جانبازی و حتی شهادت، شباهت‌های زیادی با هم داشتند. در روز‌های سرد اسفندماهی که یادآور حماسه‌آفرینی رزمندگان در جریان عملیات خیبر است، در گفت‌وگو با چند تن از اقوام و همرزمان این دو شهید، مروری کوتاه بر زندگی و دوستی جاودانه‌شان خواهیم انداخت.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «پایگاه بسیجی که قدیر ساخت هنوز محفل پرورش جوانان انقلابی است»، آورد: شهدا بهترین الگو برای جوانان هستند. کافی است در میان دلمشغولی‌های روزگار، فرصتی را به خواندن زندگینامه، خاطرات و وصیت‌نامه شهدا اختصاص دهیم و مطمئن باشیم تأثیر خود را در نهاد پاک جوان‌ها خواهد گذاشت.مرور زندگی و سیره شهدا فرصتی است مغتنم تا خودمان را با معیار‌ها و ملاک‌های آن‌ها محک بزنیم. شاید در این میان نقطه اتصالی بین خود و شهدا پیدا کنیم.

روزنامه «جوان» در مطلبی با انتشار عنوان «8 روز بعد از اعزام به شهادت رسید»، نوشت: معنای انتظار را باید از خانواده‌های شهدای گمنام پرسید و دوری و دلتنگی را در قاب عکس‌های یادگاری روی دیوار خانه‌های شهدایی که جاویدالاثر شده‌اند به نظاره نشست.

37 سال چشم انتظاری برای خانواده شهید عباس معظمی روز‌های تلخ و سختی را رقم زد. پدر تا رمق داشت منطقه به منطقه در پی گمشده‌اش بود و مادر دست بر دعا که خبری از فرزندش بشنود. برادر شهید می‌گوید تنها چند روز قبل از شناسایی پیکر برادر شهیدم، مادر بر سجاده نماز از خدا عاجزانه خواست تا زنده‌ام روی فرزندم را ببینم. چند روز بعد از سپاه تماس گرفتند و خبر دادند که شهیدتان شناسایی شده است و این بار سجده‌های شکر مادرانه بود که دلمان را از شادی و شور و حالش به وجد آورد. شهید عباس معظمی گودرزی، متولد 1340 فرزند شاعلی در یکم مرداد 1361 بعد از عملیات رمضان در گردان میثم سپاه محمد رسول الله (ص) مفقودالاثر شد. برای آشنایی با زندگی و سیره شهید با محمد معظمی گودرزی برادر شهید همکلام شدیم.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با انتشار عنوان «شکارچی تروریست های غرب»، آورد: سردار شهید سعید قهاری‌سعید، یکی از فرماندهان همدانی دوران دفاع مقدس بود که در زمان حیات خود در بسیاری از نقاط ایران مشغول به خدمت شد و در نهایت پس از سال‌ها مجاهدت در راه اسلام در 4 اسفند 85 در 54 سالگی طی عملیات با گروهک تروریستی پژاک در مرز خوی(آذربایجان‌غربی) منطقه جهنم‌دره به فیض شهادت نائل آمد.

از جمله مسئولیت‌های این شهید می‌توان به فرمانده بسیج همدان در زمان جنگ، فرمانده سپاه نهاوند همزمان مسئول محور دزلی در مریوان، فرمانده سپاه سنقر، فرمانده سپاه جوانرودکرد، فرمانده سپاه و تیپ پاوه، فرمانده تیپ انصارالرسول(ص)، فرمانده سپاه مریوان، فرمانده قرارگاه شهید شهرام‌فر سنندج، فرمانده قرارگاه برون مرزی شهید قهاری‌سعید، جانشین قرارگاه نجف در کرمانشاه، فرمانده ارشد سپاه الغدیر در یزد، فرمانده لشکر 3 نیروی مخصوص حمزه سید الشهدا(ع) در ارومیه اشاره کرد. به همین مناسبت گفت‌وگویی با همسر و برادر شهید قهاری سعید صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

روزنامه «اطلاعات» در گزارش دیگری با عنوان «شوخی های رزمندگان در جبهه» نوشت: 8 سال دفاع مقدس، 8 سال نبرد و حضور در مناطق جنگی یادگارهای کوچک و بزرگ برای ما به جا گذاشته است. ادبیات جبهه یکی از آنهاست که می توان مطایبه و شوخی های میان رزمندگان را زیرمجموعه آن دانست. در این ستون، گزیده هایی از مطایبات میان دلاوران میهن از میان خاطرات آنها تقدیم می شود.

قرار گذاشته بودیم هرشب یکی از بچه‌‌های چادر را توی «جشن پتو» بزنیم. یک روز گفتیم: ما چرا خودمون را می زنیم؟ برای همین قرار شد یکی از بچه ها بیرون برود و اولین کسی رو که دید به داخل چادر بکشاند. یکی از بچه‌‌ها رفت بیرون و بعد از مدتی با یک حاج آقای روحانی برگشت. اول جاخوردیم. اما قراری بود که گذاشته بودیم. گفت: حاج آقا بچه‌‌ها سوال دارن. حاج آقا گفت: بفرمایید و…. مدتی گذشت. یک بار داشتم از کنار چادری رد می‌شدم که کسی صدایم زد؛ تا به خودم اومدم، هفت هشت روحانی به سرم ریختند و جشن پتوی حسابی برایم گرفتند.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «عملیات کربلای 7 درخشانترین کارنامه ارتش»، آورد: عملیات کربلای 7 با رمز یا مولای متقیان(ع) در محور حاج عمران و در ارتفاع 2 هزار و 519 متر به صورت نیمه گسترده در 12 اسفند 1365 توسط ارتش انجام شد. هدف از این عملیات ایجاد اخلال و کندی در انتقال نیروی ارتش بعثی عراق به مناطق جنوبی برای دفاع از بصره را بود که با موفقیت تقریبی در طی یکی 2 روز انجام شد. نیروی زمینی ارتش عملیات را در شمالی ترین منطقه درگیری با رژیم بعث عراق اجرا و ضربه ای سنگین به دشمن وارد کرد.

پس از پیروزی های نیروهای مسلح ایران در عملیات کربلای 5 در جبهه جنوب، نیروی زمینی ارتش عملیات کربلای هفت را در منطقه حاج عمران با اهداف آزاد سازی ارتفاعات مهم منطقه، انهدام ماشین جنگی دشمن، تسلط بر منطقه حاج عمران و ایجاد تسهیلات لازم برای ادامه نبرد در منطقه اجرا کرد و توانست علاوه بر آزادسازی چند ارتفاع مهم و انهدام چندین تیپ و گردان دشمن، ادوات، سلاح‏های سبک، نیمه سنگین و انواع خودرو نیز به غنیمت و 185 نفر را به اسارت بگیرد.

**روایت حدیث پایداری با الهام از آثار رزمندگان
آثار و میراث به یادگار مانده از دوران دفاع مقدس، مفاهیم غنی و عمیقی را به جامعه منتقل می کند که می تواند راهنمای مسیر سعادت و ذلت ناپذیری ملت ایران به شمار رود.

روزنامه «جوان» در گفت وگویی با «یدالله ایزدی» از پژوهشگران دفاع مقدس، عنوان «وفاداری به اصالت متن در تاریخ شفاهی حرف اول را می‌زند» را منتشر کرد و آورد: در تاریخ شفاهی بیش از زیبا نوشتن اصالت متن اهمیت دارد. در خاطره‌نگاری گاهی راوی شاخ و برگ زیادی به یک حادثه محدود می‌دهد که شاید متن را خیلی جذاب کند و همین باعث بیشتر شدن مخاطب می‌شود گرچه می‌تواند با واقعیت فاصله داشته باشد.

در ادامه به نقل از یدالله ایزدی آمده است: تاریخ شفاهی معمولاً مستند به اسناد، مدارک و شواهدی است که صحت این مدارک، اظهارات راوی را تأیید و تبیین می‌کند ولی در خاطره‌نگاری چنین وظیفه‌ای متوجه راوی نیست. راوی ضمن بیان مشاهدات و تجربیاتش تحت عنوان خاطره خیلی در صدد تأیید یا ارائه شواهدی مبنی بر صحت و دقت در اظهارات نیست، اما در تاریخ شفاهی اینگونه نیست و به پژوهش و مطالعات پیشینی نیاز است که بر اساس آن فرد در قالب گفت‌وگوی دوطرفه به سؤالات جواب می‌دهد و از یک منطقی تبعیت می‌کند. این منطق ممکن است تاریخی و زمانی باشد. یعنی یک روندی از یک حادثه را بیان کند.

این روزنامه در گزارشی با انتشار عنوان «24 روایت از یک فرمانده»، نوشت: روایت‌های زندگی شهید رستگار، حضور در انقلاب و عرصه‌های مبارزات انقلابی، پیوند با جنگ و شرکت در حماسه نبعه، عملیات فتح‌المبین، بیت‌المقدس، سفر به سوریه و لبنان، تشکیل تیپ سیدالشهدا (ع) تهران، حماسه‌آفرینی در والفجرها، عملیات خیبر و... سرفصل‌های این کتاب هستند.

در ادامه این مطلب می خوانیم: «رستگاری در جزیره» اثری است که در ژانر مستندنگاری تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس به زندگی یکی از چهره‌های شاخص دوران دفاع مقدس پرداخته است. این اثر 400 صفحه‌ای تألیف محمدعلی آقامیرزایی نویسنده ادب پایداری و فعال رسانه‌ای به زندگی، رشادت‌ها و فعالیت‌های سردار کاظم نجفی رستگار از فرماند‌هان دوران دفاع مقدس پرداخته است. این کتاب از آنجا مورد توجه قرار می‌گیرد که روایتگر زندگی و مجاهدت‌های فرمانده شاخصی است که در دوران دفاع مقدس به نوعی خاص از مدیریت در جنگ معتقد بود و به خاطر همین نوع نگاه و خاص بودن حتی حاضر شد از سمت فرماندهی استعفا دهد و نهایتاً در کسوت یک سرباز به شهادت می‌رسد. محتوای این کتاب به عنوان اثری مادر و مبنایی می‌تواند به فیلم و حتی مجموعه تلویزیونی و رمان و داستان تبدیل شود، چراکه پر است از روایت‌های جذاب از زندگی و جنگ و حوادث دیگر آن سال‌ها!

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «مشهد شهدای دفاع مقدس بوسه‌گاه میلیون‌ها زائر عاشق» آورده است: سال گذشته اردو‌های راهیان نور دومین دهه تشکیل خود را پشت سر گذاشت. شاید اگر به 20 سال قبل برمی‌گشتیم، کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند در زمانی نه چندان دور میلیون‌ها نفر از مناطق عملیاتی دفاع مقدس دیدن کنند. این روز‌ها که بوی نوروز مشام هر ایرانی را نوازش می‌دهد، سراسر ایران شاهد تکاپوی کاروان‌هایی است که پیک کاری خود را از نیمه اسفند تا نیمه فروردین ماه پشت سر می‌گذارند.

سال 1376 سنگ بنای سفر‌های معنوی و فرهنگی راهیان نور به شکل و شمایل کنونی گذاشته شد. در آن زمان حدود یک دهه از اتمام دفاع‌مقدس می‌گذشت و کار تفحص و پاکسازی میادین مین در برخی مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی به اتمام رسیده بود، لذا به لحاظ ایمنی، حضور نسبتاً گسترده مردم در مناطق عملیاتی جنگ می‌توانست بدون اشکال صورت پذیرد. از همین رو تنها یک سال بعد یعنی در سال 1377 بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و اردو‌های دانشجویی راهیان نور پایه‌گذاری شد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «ماجرای یک جذبه از عکس شهید تا نگارش کتاب»، آورد: کتاب‌ها و فیلم‌هایی که می‌خوانیم و می‌بینیم همه داستان‌هایی دارند که یا بر اساس واقعیت و یا پرداخته ذهن نویسنده هستند. کتاب «دلداده» داستان زندگی نویسنده آن زهرا سبزعلی و خاطراتی از زندگی شهید علیرضا ماهینی است. به گفته وی، او تا قبل از «دلداده» نه نویسنده بوده و نه علاقه‌ای به نوشتن داشته است. سبزه علی می‌گوید: «من مشغول زندگی و مشکلات روزمره‌ام بودم و جز این‌که «شهید» عنوان مقدسی است درک دیگری از این واژه نداشتم. در نهایت سالی یکبار برای زیارت اموات و برای گرفتن حاجات دنیوی و معنوی به مزار شهدا می‌رفتم و هیچ وقت تصور نمی‌کردم پیدا کردن عکس یک شهید در یکی از روزهای پاییزی سال 1385 در مترو تهران مسیر زندگی و شیوه نگرش‌ام را تغییر دهد.

آن عکس و همراهی با شهید ماهینی از آن موقع تا تابستان سال 91 تحولی در درون من ایجاد کرد که تصمیم گرفتم شرح حال این شهید را بنویسم تا بقیه هم علیرضا ماهینی را بشناسند». کتاب «دلداده» ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌شود به آن اشاره کرد اما اولین نکته‌ای که با خواندن آن به چشم می‌آید، شیوه نو و البته جذاب روایت داستان است. این کتاب در یک سالی که از سوی انتشارات سوره مهر چاپ شده با استقبال مخاطبان روبه رو بوده و با شروع سال 98 شاهد چاپ دوم آن خواهیم بود.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «ضرورت پژوهش در زمینه و زمانه شعر شهادت» نوشت: والاترین جایگاه معنوی و مقام عالی نزد مبارزان مسلمان و انقلابی، مقام شهادت است. «شهادت» مرگی است از راه کشته شدن؛ که شهید آگاهانه و به‌خاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن «فی سبیل الله» انتخاب می‌کند. این چنین مرگی شریف‌ترین، بالاترین و گرامی‌ترین نوع مردن تعبیر شده است.

شهادت در دین اسلام دارای چنان عمق و وسعت است که خود به یک مکتب سازنده و تاریخ ساز تبدیل می‌شود. شهادت یعنی گواهی همه جانبه که از طریق حضور کامل در صحنه و بر مبنای آگاهی، حاصل شود. با توجه به آیات قرآن کریم مقام شهادت، مقام حضور و بصیرت و نظارت است. در فرهنگ اساطیری ایران نیز این معنا در رویین تنی یا زخم‌ناپذیری دیده می‌شود. برطبق افسانه‌های سامی، حضرت خضر از آب زندگی خورد و جاویدان گشت. در داستان‌های شاهنامه، جمشید، کیکاوس و فریدون، پادشاهانی بودند که نامیرا بودند؛ ولی سپس مرگ بر آنها چیره شد.

روزنامه «کیهان» با درج عنوان «تحول جوانان بیگانه با ارزش‌ها را دیدم» آورد: حرکت عظیم فرهنگی، مذهبی واجتماعی راهیان نور به عنوان جریانی تاثیرگذار، توانسته است در اذهان، افکار و قلوب نسل جوان که دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند تاثیر بی‌بدیلی بگذارد و آن سال‌های انباشته از پیام و کلام را برای این نسل تا اندازه‌ای ملموس کند. این جریان ارزشمند همانند هر جریان تاثیرگذاری احتیاج به پشتیبانی فکری، فرهنگی و هنری دارد تا از ورود آسیب‌های احتمالی بدان جلوگیری شود.

راویان این جریان که سهم بسیاری در آن دارند به عنوان عناصر و سرمایه‌های این حرکت ارزشمند محسوب می شوند، چرا که هرکدام از آنان کوله‌باری از تجربیات و خاطرات ارزشمند دوران دفاع مقدس و دوران بعد از جنگ و سپس دوران روایتگری راهیان نور را با خود به همراه دارند. همچنین ایده‌ها و نظرات، انتقادات و پیشنهادهایی که حاصل آن تجربه ارزشمند، چه در دوران جنگ و چه در دوران بعد از جنگ و دوران روایتگری، که میتواند به پویایی، تقویت و هرچه بهتر شدن این حرکت عظیم کمک شایانی برساند. این انبوه تجربه و خاطره اگر به دست تابعین راویان نرسد قطعا خسارتی جبران‌ناپذیر است. براین اساس، مجموعه‌ای از تجربیات راویان پیشکسوت راهیان نور جمع‌آوری شده که به مناسبت فرا رسیدن اعزام کاروان ها به مناطق، تقدیم می شود.

پژوهشم**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دوران دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایت استاندار قزوین از اجرای طرح «دختران حاج قاسم»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اعلایی سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی دفاع مقدس استان قزوین اظهار کرد: آهنگ رشد باغ موزه دفاع مقدس استان قزوین در چند سال گذشته به ویژه در حوزه زیرساخت‌های عمرانی سرعت یافته است و شرایط مناسب‌تر از گذشته پیش می‌رود.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور به استان قزوین هم توجه ویژه ای به این حوزه شده است و شرایط در آینده بهتر هم خواهد شد.

اعلایی گفت: در کنار اقدامات زیرساختی باید برای تمرکز بر توسعه مفاهیم دفاع مقدس، آرمان شهدا و نگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله دفاع مقدس اقداماتی انجام شود که این موضوعات هم دنبال می‌شود.

استاندار قزوین اضافه کرد: در سال‌های اخیر در برگزاری مراسمات و یادواره شهدا اقدامات خوبی به ویژه توسط بنیاد شهید اتفاق افتاده است که شایسته تقدیر می‌باشد.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به نقل قول دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارتباط عاطفی ایشان با شهید بابایی اظهار داشت: کسانی که شهید بابایی را بشناسند و ظرفیت‌های معنوی ایشان را درک کنند به راحتی می‌توانند این شهید والا مقام را الگوی خود قرار بود و با این شهید در ارتباط باشند، موضوعی که نشان دهنده عمق تأثیرگذاری شهدای استان به ویژه شهدای برجسته می‌باشد.

وی با بیان اینکه چهره‌های شاخص خوبی در استان وجود دارد که از همین خاک برخواسته و آسمانی و ملی شده‌اند و باید برای آنها ویژه‌تر کار کرد، گفت: طرح آشنایی با شهید بابایی و شهید رجایی برای دانش آموزان و دانشجویان یا راه اندازی تشکل‌هایی در این زمینه می‌تواند منجر به ارتباط بیشتر نسل جوان با شهدای قزوینی شود.

اعلایی افزود: ایجاد حلقه ارتباط با نسل جوان بسیار مهم است، به طور مثال اگر بتوان فیلم، کتاب و اسناد زندگی شهید بابایی را در دسترس و در محل مراجعه نسل جدید قرار داد به طور قطع شاهد اثرگذاری بیشتری خواهیم بود چراکه این شهید والا مقام یک الگوی مناسب برای ورزشکاران، محصلین، علاقه مندان به زندگی عرفانی و معنوی، علاقه مندان قزوین و سایر موضوعات است.

استاندار قزوین اضافه کرد: به عنوان نمونه سازمان تبلیغات اسلامی طرحی با عنوان دختران حاج قاسم راه اندازی کرده است که مطلوب ارزیابی می‌شود و جا دارد این قبیل طرح‌ها به صورت بومی شده در قزوین و با محوریت شهدای شاخص استان اجرا شود و در آینده باغ موزه دفاع مقدس محل رفت همین گروه‌ها و تشکل‌ها و اعضای این طرح‌های مردم محور باشد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: معاونت عمرانی و بنیاد شهید استان اقدام خوبی را در طراحی مزار شهدا برای ایجاد یک مجموعه فرهنگی انجام داده است و می‌تواند برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس بسیار تأثیر گذار باشد، به همین دلیل نیاز است تمامی دستگاه‌های ذیربط به ویژه شهرداری قزوین پای کار بیاید و انتظار این است که این موضوع با اولویت توسط همه ما مورد پیکیری قرار بگیرد تا به نتیجه مطلوب برسد.

کد خبر 6099908

دیگر خبرها

  • ترکیب دل‌انگیزی از ایران و عراق و افغانستان
  • برگزاری یادواره روحانی شهید سیروس در لنده
  • ترویج سیره عملی امام رضا (ع) با برنامه های دهه کرامت
  • رضایت استاندار قزوین از اجرای طرح «دختران حاج قاسم»
  • پیام رهبری به خانواده سردار ترور شده در سوریه
  • شهادت مدال افتخاری که بر سینه شهید محبعلی می‌درخشد
  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • آیین تشییع و خاکسپاری شهید گمنام دوران دفاع مقدس در پارک فناوری و نوآوری صنعت نفت
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب