Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشف آثار باستانی مربوط به «دوره ساسانی» در قطر، سفر قریب‌الوقوع پامپئو به لبنان، کویت و اسرائیل، ادعای آنکارا در مورد عملیات نظامی مشترک ایران و ترکیه و رایزنی‌های جابری‌انصاری با هیأت‌های روسیه، چین و آلمان درباره سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به نشست کمیته چهارجانبه عربی درباره ایران در قاهره نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، آنچه کمیته وزارتی چهارجانبه «ویژه مقابله با ایران» خوانده می‌شود؛ روز چهارشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه عرب اتحادیه عرب، نشستی را برگزار کرد.

در این نشست آنچه دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی خوانده می‌شود و نیز چگونگی مقابله با آن بررسی و ادعا شد: مواضع تحریک آمیز مسئولان ایرانی ضد کشورهای عربی محکوم است. اقدامات ایران در دامن زدن به موضوعات مذهبی و طایفه‌ای در کشورهای عربی نگران کننده است. حمایت ایران از برخی گروه‌ها در برخی کشورهای عربی محکوم است. اقدامات ایران تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی برای حل مشکلات منطقه از راه مسالمت آمیز را با مانع روبرو می‌کند.

شایان ذکر است که اعضای این کمیته عبارتند از: امارات، عربستان سعودی، مصر و بحرین به اضافه «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب.

کشف آثار باستانی مربوط به «دوره ساسانی» در قطر

دوحه روز سه‌شنبه اعلام کرد که قدیمی‌ترین آثار باستانی اسلامی در این کشور را کشف و شناسایی کرده است.

هیئت دولتی موزه‌های قطر با صدور بیانیه‌ای در این خصوص تاکید کرد که این موقعیت در منطقه یوگبی (غربا) قرار دارد و کشف منطقه با همکاری دانشگاه لندن انجام شده است.

کارشناسان تاکید دارند که این اثر باستانی یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی اسلامی در منطقه است که قدمت آن به پایان دوره ساسانی ( 538 تا 670 میلادی ) باز می‌گردد.

بر اساس این گزارش آثار معماری به دست آمده در این منطقه نیز مربوط به عصر اموی ( 661 تا 750 میلادی) است.

از این منطقه مجموعه‌ای از آثار باستانی به دست آمده که شامل ظروف سفالی متعلق به قرن هفتم و هشتم میلادی و بقایای شیشه‌ها و اشیای آهنی و ظروف سنگی و تجهیزات مربوط به صیادی است که مربوط به دوره صدر اسلام است.

بر اساس این گزارش کشف آثار باستانی مذکور در چارچوب پروژه مشترکی است که سه سال قبل میان موزه‌های قطر و دانشکده لندن در منطقه بیابانی مزدحمة آغاز شده بود.

موسسه موزه‌های قطر در سال 2005 تاسیس شد و ماموریت آن توسعه تعداد موزه‌ها در این کشور تعریف شده است. از جمله موزه های موجود در قطر، موزه هنرهای اسلامی و موزه هنرهای معاصر است. علاوه بر اینکه بر اساس تلاش‌های این موسسه، آثار باستانی الزبارة نیز در بخش‌هایی از خود شاهد حضور بازدید کنندگان است.

سفر قریب‌الوقوع پامپئو به لبنان، کویت و اسرائیل

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اظهارات روز دوشنبه مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور که گفته بود ظرف روزهای آینده به لبنان، اراضی اشغالی و کویت سفر می‌کند، اظهار داشت: پامپئو سفر خود را به زودی آغاز می‌کند.

وی موعد قطعی یا جزئیاتی درباره این سفر اعلام نکرد و گفت که برنامه مفصل این سفر "به زودی" منتشر خواهد شد.

از آنجایی که این سفر پیش از انتخابات کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) انجام می‌شود، سوالاتی در این باره مطرح شده که این سفر به منزله پیامی مبنی بر حمایت آمریکا از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره تأکید کرد که سفر پامپئو به کویت، اراضی اشغالی و لبنان هیچ ارتباطی با انتخابات اسرائیل که قرار است در تاریخ ۹ آوریل (۲۷ فروردین) برگزار شود، ندارد.

وی افزود: اسرائیل هم‌پیمان ماست و ما در امور سیاسی داخلی "کشور" دیگر مداخله نمی‌کنیم.

پالادینو درخصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به کویت نیز گفت که این سفر تا حدودی زیادی در راستای تکمیل سفر قبلی وی انجام می‌شود که پامپئو در ژانویه گذشته به خاورمیانه انجام داد و هشت روز طول کشید.

در جریان سفر گذشته پامپئو قرار بود که وی در کنفرانس "گفت‌وگوی استراتژیک" آمریکا و کویت مشارکت کند اما به دلایل خانوادگی ناگزیر به ترک کویت شد.

ادعای آنکارا در مورد عملیات نظامی مشترک ایران و ترکیه

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که کشورش عملیات امنیتی مشترکی با ایران ضد پ ک ک انجام خواهد داد.

وی افزود: سازمان تروریستی پ ک ک در بدترین شرایط و ایام خود به سر می‌برد و ما عملیات مشترکی با ایران ضد آن انجام خواهیم داد.

وزیر کشور ترکیه از ایران به سبب همکاری در ایجاد دیوار در مرزهای دو کشور تشکر کرد و گفت: در حال حاضر کمتر از ۷۰۰ نفر از افراد پ ک ک در داخل اراضی ترکیه هستند.

وی اعلام کرد که کشورش تدابیر واقعی در مرزهایش برای ممانعت از ورود افراد پ ک ک به اراضی اش اتخاذ کرده و فقط ۱۲ نفر از افراد پ ک ک از ژانویه گذشته به داخل ترکیه رخنه کرده اند.

رایزنی‌های جابری‌انصاری با هیأت‌های روسیه، چین و آلمان درباره سوریه

«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی روز چهارشنبه در دیدارهای جداگانه در محل وزارت امور خارجه در تهران با «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه، «چن شیائو دنگ» معاون وزیر خارجه چین و «فیلیپ آکرمان» مدیرکل سیاسی منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان در خصوص آخرین تحولات سوریه و منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

در این دیدارهای جداگانه درباره موضوعات مختلف مرتبط با بحران سوریه و اقدامات لازم برای کمک به شکل گیری کمیته قانون اساسی سوریه، رویارویی با تروریسم، جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در ادلب، بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، هماهنگی و توافق شد این گفت‌وگوهای دوجانبه در آینده نزدیک بین ایران و این کشورها ادامه یابد.

معاون وزیر خارجه چین امروز همچنین با محمدجواد ظریف دیدار و پیام‌های کتبی جداگانه رئیس جمهور کشورش خطاب به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری کشورمان را تسلیم ظریف کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام عربستان سعودی اروپا آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه

 امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس سران اسلامی در بانجول، با هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تسنیم، مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر روند تحولات منطقه بویژه تحولات غزه، همچنین تبادل نظر در خصوص آخرین تلاش ها و تحرکات برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه تهران و آنکارا بویژه بر نتایج سفر دکتر رئیسی به آنکارا متمرکز بود‌.

 امیرعبداللهیان ضمن تقدیر از تصمیم اخیر دولت ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری  با رژیم صهیونیستی، این اقدام را مهم توصیف کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی، ضرورت ایفای نقش نیرومندتر و فعال تر کشورهای اسلامی به‌ خصوص ایران و ترکیه در حمایت از مساله فلسطین را یادآور شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این دیدار مواضع کشورمان را در روند عملیات مقتدرانه وعده صادق در چارچوب دفاع مشروع نیروهای مسلح ایران و در  تنبیه رژیم صهیونیستی تبیین کرد.

امیرعبداللهیان در خصوص دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در آنکارا تاکید کرد: ارزیابی ما از مذاکرات روسای جمهور ایران و ترکیه و توافقات و پیگیری های صورت گرفته مثبت است، اما باید نتایج کامل توافقات محقق شود.

 وزرای امور خارجه ایران و ترکیه همچنین دیدگاه مشترکی در مورد لزوم پیگیری مستمر توافقات سفر دکتر رئیسی به ترکیه داشتند و  بر لزوم فعال تر شدن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی نمود.

 هاکان فیدان توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست و از تقویت همکاری های دو کشور در مجامع منطقه ای و بین المللی استقبال نمود.

وزیر خارجه ترکیه با تشریح رویکرد و مواضع کشورش در قبال تحولات منطقه به خصوص اوضاع فلسطین بعنوان مهم ترین مساله جهان اسلام، موضع‌ همتای ایرانی خود مبنی بر ضرورت ایفای نقش فعال و پویاتر کشورهای اسلامی به خصوص ترکیه و ایران در سازمان همکاری اسلامی را مورد تاکید قرار داد.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راههای پایان بخشیدن به جنگ و جنایات سبوعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری تبادل نظر کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • تقدیر از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل
  • وزیر امور خارجه در پانزدهمین نشست سران اسلامی: رژیم اسرائیل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است
  • توافق میان حماس و اسرائیل قریب‌الوقوع است
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر در گامبیا/ اهتمام قاهره برای تداوم گفتگو با تهران
  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟ 
  • دیدار رهبر اپوزیسیون اسرائیل با وزیر خارجه امارات