Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@12:39:22 GMT

اصول و نحوه تميز کردن مبلمان در خانه

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۶۶۱۰

اصول و نحوه تميز کردن مبلمان در خانه

خبرگزاري آريا -

مي توانيد مبل ها را بخارشو و مايع شوينده در خانه بشوييد
تميز کردن مبلمان منزل يکي از مهم ترين کارهايي است که بايد به طور مرتب انجام شود. مبل ها تأثير زيادي در آراستگي منزل دارند. ذرات گردوغبار، خرده هاي نان و خوراکي هايي که لابه لاي شيارهاي مبل جمع شده‌اند، لکه هاي نوشيدني و ساير آلودگي ها سبب مي شوند مبل‌ نامرتب و کثيف به نظر برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسياري از افراد نظافت مبل و خصوصا تميز کردن مبل پارچه اي را يکي از مشکل ترين بخش هاي نظافت منزل مي دانند. البته واقعا هم تميز کردن مبل پارچه اي کار ساده‌اي نيست! اگر اين کار را به طور صحيح انجام ندهيد، علاوه بر کثيف تر کردن آن، ممکن است به پارچه‌ي مبل آسيب برسانيد. با اين حال، دستورالعمل هايي براي تميز کردن مبل پارچه اي وجود دارد که به شما کمک مي کند بدون نگراني و با خيال راحت به نظافت مبل ها بپردازيد.
پاک کردن انواع لکه ها از روي مبل:
لکه هاي روي مبل هميشه باعث بد شکل شدن مبلمان خانه مي شود؛ پس بهتر است آن ها را هرچه زودتر پاک کنيد.
پس يادتان بماند اگر نوشابه روي مبل ريخت آن را خيلي زود تميز کنيد، براي اين کار کمي نمک روي لک بپاشيد و سپس با اسفنجي خيس آن را پاک کنيد تا اثري از لکه بر جا نماند.
* اثري سوختگي يا زردي سيگار را هم مي توانيد با يک حبه قند از بين ببريد.
قند را روي لکه زردي بماليد و آن قدر اين کار را ادامه دهيد تا پاک شود. اگر اين لکه روي الياف مصنوعي ايجاد شده باشد، مي توانيد با آبليمو آن را پاک کنيد.
* اگر جنس رويه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمي شير آن را خيس و با مقداري پنبه لکه آن را پاک کنيد و در آخر با آب و صابون لکه شير را هم از بين ببريد.
* لکه جوهر روي مبل را هم مي توان از بين برد.
براي از بين بردن لکه جوهر از روي مبل ابتدا آن را خيس کنيد و کمي نمک روي لکه بريزيد، سپس با پنبه محل را تميز کنيد. راه ديگري هم وجود دارد، ابتدا محلول گليسيرين و آمونياک را روي لکه بماليد و سپس با آب و پودردستي رويه مبل را شست و شو دهيد. مواظب باشيد براي پاک کردن لکه جوهر از روي مبل يا پارچه هرگز دستمال را نکشيد زيرا به اطراف آن پخش مي شود.
* براي پاک کردن لکه چربي روي مبل هم بايد کمي محلول نمک و الکل روي آن بماليد.
اگر جنس رويه مبل پارچه ابريشمي باشد، راه ساده تري هم وجود دارد، با يک برگه کاغذ خشک کن روي قسمت لکه شده را بپوشانيد و اتوي داغ را محکم روي آن فشار دهيد تا لکه ناپديد شود.
و نکته آخر اين که لکه برهاي شيميايي و آماده مصرف در فروشگاه ها وجود دارد که با خريدن آن ها مي توانيد اغلب لکه ها را پاک کنيد.
براي استفاده از اين لکه برها حتما به روش مصرف آن دقت کنيد و يادتان باشد بدون دستکش از اين مواد استفاده نکنيد.
مراحل تميز کردن مبلمان در منزل
ابتدا روي قسمت هاي چوبي مبل ها دستمال بکشيد که اگر گرد و غباري روي آن ها نشسته است از روي آن ها پاک شود. سپس سري مخصوص جارو زدن مبلمان را به جاروبرقي وصل کنيد و آن روي مبل و درزهاي آن را جارو برقي بکشيد.
اگر کوسن يا تکيه گاه و نشيمن مبلمان تان جدا مي شود پارچه هاي آن را در بياوريد و داخل ماشين لباسشويي با آب سرد بشوييد و بعد از خشک شدن وصل کنيد. اگر جدا نمي شوند از شامپو فرش استفاده کنيد.
بعد از آن شامپو فرش را با مقداري آب گرم مخلوط کنيد و با اسفنجي نرم کف آن را روي پارچه مبلمان بکشيد، با مکنده بخارشو فورا روي کف ها بگيريد تا خشک شود اگر بخارشو نداشتيد با حوله اي تميز، حوله اي که از رنگ ندادن آن مطمئن هستيد روي کف ها بکشيد و کف ها را پاک کنيد.
از تميز شدن مبلمانتان اطمينان حاصل کنيد اگر تميز نشده بود دوباره اين کار را تکرار کنيد، مبل ها را پشت پنجره در آفتاب قرار بدهيد تا زودتر خشک شوند. مبل هايي که شامپو فرش کشيده ايد هرگز در هواي آزاد قرار ندهيد زيرا سريع گرد و غبار و کثيفي را به خود جذب مي کنند.

مبل ها را در خانه با شامپو فرش بشوييد
تميز کردن مبل پارچه اي با شوينده هاي مايع همراه با بخارشو
اگر روي مبلمان لکه هاي چربي يا روغن هست، قبل از استفاده از شوينده و بخارشو ابتدا بايد آنها را از بين ببريد. چون معمولا اين لکه ها به سادگي تميز نمي شوند و کار را سخت تر مي کنند.
براي تميز کردن اين لکه ها از پاک کننده ي مخصوص استفاده کنيد. البته شايد پيدا کردن اين پاک کننده کمي سخت باشد، اما در برخي از فروشگاه هاي حضوري يا فروشگاه هاي آنلاين مي توان آن را پيدا کرد. پس از زدودن لکه هاي چربي و روغن، مي توانيد از شامپو يا شوينده استفاده کنيد.
* آزمايش کردن شوينده
ابتدا بايد شوينده يا شامپوي مدنظرتان را در محلي از مبل که قابل مشاهده نيست، آزمايش کنيد. براي اين کار، مقدار کمي از شوينده يا شامپو را روي پارچه ي تميزي بريزيد و گوشه اي از مبل را با آن تميز کنيد. پس از 10 دقيقه آن را بررسي کنيد. آيا رنگ پارچه ي مبل تغيير کرده است؟ يک حوله ي کاغذي روي آن قسمت بگذاريد و فشارش بدهيد. اگر رنگ پارچه‌ي مبل به حوله‌ي کاغذي نشت نمي‌کند، استفاده از اين شوينده مشکلي ندارد.
* تهيه‌ي مخلوط شوينده و آب
شوينده ي مورد نظر را همراه با مقدار مساوي آب، در ظرفي بريزيد و خوب با هم مخلوط کنيد. مثلا يک پيمانه آب را با يک پيمانه شوينده يا شامپو مخلوط کنيد.
* آماده کردن بخارشو
مخزن را در محفظه ي مخصوص قرار بدهيد و کلاهکي که مايع را نگه مي دارد، باز کنيد.
مخلوط آب و شوينده را درون مخزن بريزيد و درب آن را ببنديد.
شيلنگ را متصل کنيد.
سر بخارشو را به انتهاي شيلنگ متصل کنيد.
* توزيع شوينده روي سطح مبل
سر بخارشو را روي سطح مبل قرار بدهيد، دکمه ي آن را فشار بدهيد و نگه داريد تا مخلوط را روي مبل پخش کند. همچنان که دکمه را نگه داشته ايد، سر بخارشو را در سرتاسر مبل حرکت بدهيد. اين کار را به آرامي انجام بدهيد تا مخلوط آب و شوينده به طور يکنواخت روي سطح مبل توزيع شود.
* جمع کردن شوينده‌ي اضافي
دکمه را رها کنيد و به‌آرامي بخارشو را روي مبل حرکت بدهيد تا شوينده‌ي اضافي از سطح مبل جمع شود. در صورت لزوم، باز هم اين کار را تکرار کنيد. پس از اتمام کار، تمام شوينده‌ي اضافي بايد از سطح مبل تميز شده باشد. اگر کمي از شوينده روي پارچه‌ي مبل باقي بماند، ممکن است سبب تغيير رنگ دائمي آن شود و به ظاهر مبل آسيب برساند.
در پايان، اجازه بدهيد مبل به مرور زمان با جريان هوا خشک شود و از هيچ وسيله اي براي خشک کردن آن استفاده نکنيد.
گردآوري: بخش اسرارخانه داري بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۶۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه درست کردن لیوان‌های سرامیکی + فیلم

تولید لیوان‌های سرامیکی از کارگاه ریختگری آغاز می‌شود. لیوان‌ها چند مرحله در کوره قرار داده می‌شوند تا استحکام خود را به دست بیاورند. مراحل این کار را در ویدئوی زیر می‌بینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • توقیف تریلر حامل ۶۰ میلیارد پارچه قاچاق در بروجرد
  • چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس
  • نحوه درست کردن لیوان‌های سرامیکی + فیلم