Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی شانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

16 اسفند 1299، قانون استخدام مستشاران آمريكائي و اروپائي در امور نظامي، مالي، قضائي و فلاحتي به تصويب كابينه سيدضياءالدين طباطبائي رسيد.

16 اسفند 1312، قانون محاسبات عمومی در مجلس شورای ملی تصویب شد.

16 اسفند 1332، دکتر شاخت کارشناس اقتصادی آلمان تهران را ترک کرد. همچنین در این روز، دنیس رایت، مستشار انگلیس در تهران برای ارائه گزارش نفت به لندن رفت.

16 اسفند 1334، "آنتونی ناتینگ" وزیر مشاور کابینه انگلیس در مجلس عوام این کشور طی سخنانی گفت آنچه که باعث می ‌شود بریتانیا موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه حفظ کند، اهمیت نفت ایران و عراق و کویت است.

16 اسفند 1340، دانشسرای مالی مجددا گشایش یافت.

16 اسفند 1349، سود بازرگانی و عوارض میوه لغو شد.

16 اسفند 1350، وزارت کشاورزی ۲ هزار تن گوشت یخ زده از یوگسلاوی خرید.

16 اسفند 1389، سخنگوی اقتصادی دولت در تازه ‌ترین اظهارات خود بر ضرورت اصلاح نظام دستمزدها تاکید کرد و این بار پیشنهاد داد که سیستم تعیین حداقل دستمزد حذف و توافق کارگر و کارفرما جایگزین آن شود.

16 اسفند 1391، سیستم بانکی کشور در نامه ‌ای به بانک‌مرکزی، پیشنهاد ترمیم اساسی قدرت خرید مسکن در سال۹۲ را مطرح کرد و خواستار افزایش حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ درصدی وام خرید مسکن از ابتدای سال جدید شد. قرار شد این پیشنهاد در شورای پول ‌‌و اعتبار مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و در صورت تصویب، به بانک‌ مسکن اجازه داده شود از سال 92 وام سپرده‌ گذاری خرید مسکن را از ۲۰ میلیون تومان فعلی به ۳۰ میلیون تومان افزایش دهد و همچنین سقف استفاده از اوراق تسهیلات را که رقم فعلی آن ۲۰ میلیون است، به ۴۰ میلیون تومان تبدیل کند.

16 اسفند 1393، انجمن بین ‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری خودروهای قابل تردد در ایران را ۱۲ میلیون و ۷۴۰ هزار خودرو خواند و با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی این انجمن عنوان کرد که برخورداری ایرانی ‌ها از خودروهای شخصی و تجاری ۴برابر آفریقایی ‌ها و حدود یک سوم اروپایی ‌ها است.

16 اسفند 1394، غلامحسین محسنی ‌اژه ‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از صدور حکم پرونده بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده فساد نفتی خبر داد و گفت: «دادگاه بدوی این سه متهم را مفسد فی ‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده است. » محسنی اژه ‌ای افزود: بابک زنجانی علاوه بر اعدام، به رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و همچنین به جزای نقدی، محکوم شده است.

16 اسفند 1396، در فهرست ثروتمندترین افراد جهان را در سال ۲۰۱۸، جف بزوس رئیس شرکت اینترنتی «آمازون»، با ۱۱۲ میلیارد دلار ثروت، عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از آن خود کرده است. بیل گیتس، بنیان‌ گذار و رئیس شرکت «مایکروسافت»، با ۹۰ میلیارد دلار دارایی و با نزول یک پله‌ ای نسبت به رتبه‌ بندی سال گذشته، در رده دوم ثروتمندترین ‌های جهان قرار دارد. وارن بافت، مدیرعامل گروه شرکتی «برکشایر هیث‌اوی» با ۸۴ میلیارد دلار دارایی، برنارد آرنولت رئیس اجرایی گروه شرکتی «لویی ‌ویتون» (بزرگ ‌ترین شرکت کالاهای لوکس جهان)» با ۷۲ میلیارد دلار، مارک زوکربرگ مدیرعامل «فیس‌بوک» با ۷۱ میلیارد دلار و آمانسیو ارتگا رئیس شرکت پوشاک «زارا» و ثروتمندترین فرد اروپا با ۷۰ میلیارد دلار ثروت به ترتیب در رده‌های سوم تا ششم ثروتمندترین افراد جهان قرار دارند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تاریخ اقتصاد رویدادهای اقتصادی اقتصاد ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران اکسپو فرصتی برای معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری کرمان است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی فداکار، درحاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و غرفه توانمندی‌های صادراتی استان کرمان گفت: این نمایشگاه فرصتی شده که استان‌ها بتوانند بخشی از محصولات خود را در قالب زنجیره ارزش افزوده ارائه کنند و استان کرمان نیز در کنار سایر استان‌ها، در پنج زنجیره گیاهان دارویی، فرش، خرما، پسته و صنایع مس شرکت کرده است.

وی، با بیان اینکه مس کرمان، مجموعه موثر شناخته شده برای کشور و دنیا است، گفت: بخشی از زنجیره در داخل استان کرمان وجود دارد که دراین نمایشگاه معرفی شده و بازدیدکنندگان این محصولات را می‌بینند و استفاده می‌کنند.

فداکار، افزود: گل محمدی از محصولاتی است که در استان کرمان رونق گرفته و درکنار آن شرکت‌هایی برای تولید اسانس و استفاده‌های دارویی از آن بهره می‌برند.

استاندار کرمان ادامه داد: نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، فرصت خوبی برای معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری هم هست.

فداکار، با بیان اینکه شرکت‌های معدنی بزرگی در استان کرمان هستند که در حوزه پایین دست آنها سرمایه‌گذاری‌های فراوانی قابل اجراست افزود: اینها یک ظرفیت فوق‌العاده برای استان هستند که هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم ارزش افزوده‌ای در کنار آنها شکل می‌گیرد.

گفتنی است، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اکسپو ۲۰۲۴، ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

کد خبر 6092285

دیگر خبرها

  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • کمیسیون اروپا ممکن است تیک‌تاک را فیلتر کند
  • ورود پتروشیمی ها به بالادست نفت بازی برد_برد است
  • ایران اکسپو فرصتی برای معرفی طرح‌های سرمایه‌گذاری کرمان است
  • داستان جذاب ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک | او که بود؟ +تصویر
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • این مرد ثروتمندترین مسافر کشتی تایتانیک بود/ فروش ساعت مسافر تایتانیک با بالاترین قیمت در یک حراجی
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • آیرودینامیکی ترین خودروی تولیدی جهان معرفی شد
  • پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکتها در ۱۴۰۲/صادرات گاز نصف شد