Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@20:52:34 GMT

نظام مهندسی، مجری بازآفرینی شهری می‎شود

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۷۶۸۹

نظام مهندسی، مجری بازآفرینی شهری می‎شود

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ به نقل از «دبیرخانه دائمی چهره سال» یحیی نصیرا، کاندیدای چهره سال 97 با بیان این مطلب توضیح داد: بر این اساس، وظیفه اول ما الزام به اجرای دقیق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان است و باید این مهم را به طور دقیق پیگیری ‌کنیم.

وی با اشاره به رسالت دوم این سازمان گفت: موضوع بعدی که ما در سازمان نظام مهندسی در پیش گرفته ‌ایم، توجه به اشتغال مهندسان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که ما منتخب اعضای سازمان هستیم، پس نمی ‌توانیم نسبت به معیشت و اشتغال اعضای خود بی‌تفاوت باشیم. درنتیجه به شدت روی این موضوع کار می‌کنیم.

تعامل با دستگاه‌های مختلف برای اشتغال مهندسان

نصیرا افزود: در این راستا از روش‌هایی استفاده می‌کنیم که قانونگذار در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان برای ما دیده است و شامل دادن صلاحیت‌های مختلف به مهندسان و یا هر زمینه ای است که امکان اشتغال مهندسان را فراهم می‌کند.

وی اعلام کرد: در این زمینه به منظور ایجاد اشتغال برای مهندسان، با یکسری از دستگاه‌های مختلف وارد تعامل شده‌ایم که آنها از مهندسان ما خرید خدمات انجام دهند. به طور مثال شرکت گاز از مهندسان ما خدمات خریداری کرده و یا در حال حاضر با مجموعه آبفا، شرکت توزیع برق، شهرداری و... در حال رایزنی هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم از ظرفیت عظیم مهندسان عضو سازمان و تخصص آنها استفاده کنیم.

نصیرا در عین حال با اشاره به دیگر اقدامات این سازمان گفت: از نظر ما در صنعت ساختمان، اصل خود ساختمان و فرع خدمات مربوط به ساختمان است که شامل طراحی، نظارت و اجرا است. با این حال ما اقداماتی را در قسمت اصل نیز شروع کرده ‌ایم و اعتقاد داریم یک مجموعه اقتصادی وقتی می‌تواند پابرجا باشد که مانند یک درخت استوار باشد.

وی تشریح کرد: از نگاه ما تولید مسکن به مثابه ریشه و تنه درخت است و خدمات مهندسی نیز شاخه و برگ آن را تشکیل می دهد. ما در این زمینه شروع به کار کرده‌ایم و در سال جدید مهندسان خود را در این قالب توانمند می‌کنیم.

تولید مسکن توسط مهندسان عضو نظام مهندسی

نصیرا با بیان اینکه در این راستا با بانک‌ها و با مجموعه‌های راه و شهرسازی و سایر مجموعه‌هایی که زمین دارند، وارد مذاکره شده‌ایم گفت: تلاش می کنیم تا مهندسان خود را به سمتی هدایت کنیم که خودشان به تولیدکننده مسکن تبدیل شوند، نه اینکه صرفا خدمات ارائه دهند و تولیدکننده مسکن فرد دیگری باشد.

به گفته وی، در این صورت هم موارد مندرج در قانون راحت‌تر اجرایی می‌شود. به عبارتی نظارت و کنترل، زمانی به درستی اجرا می‌شود که خود افراد به آن مباحث اعتقاد داشته باشند. دوم اینکه آنها توانمند می‌شوند و ما بعد از مدتی با یکسری سازندگان حرفه‌ای و سازندگانی مواجه خواهیم بود که به حرفه خود ارتباط دارند و از تخصص و دانش لازم برای انجام آن حرفه برخوردارند.

نظام مهندسی، مجری بازآفرینی شهری می شود

رییس نظام مهندسی زنجان با بیان اینکه بانک‌ها به شدت از این اقدام استقبال کرده‌اند، گفت: ما استارت این کار را از طرح بازآفرینی شهری زده ایم و در شهر زنجان با مجموعه‌های مختلف مذاکره کرده ایم تا سازمان نظام مهندسی به این حوزه ورود کند و قسمتی از پروژه‌ها را در دست بگیرد و پروژه‌ها این بار توسط اعضای سازمان نظام مهندسی اجرا شود.

وی با بیان اینکه تا پیش از این، اعضای سازمان نظام مهندسی فقط در بخش ارائه خدمات ورود می‌کردند و در قسمت تولید مسکن ورود نمی‌کردند، گفت: ما سعی می‌کنیم اعضای خود را به سمت و سویی هدایت کنیم که تولید مسکن را برعهده بگیرند و این امر اشتغال زایی بسیار بهتری را برای مهندسان به همراه خواهد داشت.

نصیرا با اشاره به وجود سه حلقه در بخش ساخت و ساز گفت: ما با سه حلقه مصالح، حلقه استادکاران و حلقه مهندسان در بخش ساخت و ساز مواجهیم که سازمان‌های نظام مهندسی تا به امروز بیشتر روی حلقه مهندسان کار کرده‌اند. هم اکنون ما در سازمان نظام مهندسی زنجان، تصمیم داریم که روی بخش مصالح و همچنین استادکاران کار ‌کنیم و نتایج آن را به زودی اعلام می‌کنیم.

رویکرد مهارت محوری در آموزش مهندسان

وی در عین حال با اشاره به برنامه های آموزش مهندسان در این سازمان گفت: ما یکسری تکالیفی را در زمینه آموزش مهندسان برعهده داریم که آنها را انجام می‌دهیم. اما در نظر داریم که در این بخش تفاوتی را در سازمان زنجان ایجاد کنیم. به این صورت که آموزش‌های خود را واقعی کنیم.

نصیرا تاکید کرد: در حال حاضر در سیستم آموزش عالی کشور به این مرحله رسیده‌ایم که از بحث مدرک‌محوری به سمت مهارت‌محوری برویم. از این رو ما به دنبال این هستیم که با برگزاری کلاس‌های کاملا مهارتی و حرفه‌ای، کم‌کم شروع به پرورش مهندسانی کنیم که این مهندسان درصورت لزوم، خودشان قسمتی از کار را انجام دهند.

رییس نظام مهندسی زنجان با بیان اینکه رویکرد ما در آموزش مهندسان رویکرد مهارت محوری است، یادآور شد: ما به مهندسانی نیاز داریم که کارهای عملی را بلد باشند و اگر کارگران در حین کار همکاری لازم را انجام ندادند، خودشان بتوانند اقدام به انجام آن کار کنند. اگر بتوانیم چنین مهندسانی را تربیت کنیم، به طور قطع بعد از مدتی در بازار جهانی یا حداقل در بازار منطقه، حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

لازم به ذکر است، برای ششمین دوره پیاپی، انتخابات چهره سال 97 راه و ساختمان کشور برای گزینش مدیران و پروژه‎های برتر، در شش گروه مدیران وزارت راه و شهرسازی، شهرداران، شهرداران مناطق 22 گانه تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان‌های نظام ‌مهندسی ساختمان برگزار می‎شود. برای دریافت آخرین خبرها از جشنواره چهره سال97 به سایت topsamair.ir مراجعه نمایید.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کاندیدای چهره سال 97

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۷۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان نظام وظیفه درباره این نوع معافیت از سربازی

به گزارش خبرآنلاین ،سردار تقی مهری درباره مجازات اقدامات مجرمانه برای معافیت از سربازی گفت: برابر ماده ۶۰ قانون جرایم و مجازات خدمت وظیفه عمومی کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضاء، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به حبس تعزیزی از یکسال تا پنج سال محکوم می‌شوند.

ایسنا در خبری نوشت:رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، ادامه داد: چنانچه تقلب یا جعل و یا اخذ رشوه تاثیری در وضعیت مشمول نداشته باشد، مرتکبین با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به انفصال از یکسال تا ۱۰ سال از خدمات دولتی و ضبط رشوه به عنوان جریمه و شش ماه تا سه سال حبس محکوم خواهند شد.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903179

دیگر خبرها

  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • واکنش سازمان نظام وظیفه درباره این نوع معافیت از سربازی
  • رشد ۴۰۰ درصدی طرح‌های بازآفرینی شهری در پایتخت
  • معیار تعرفه خدمات مهندسی نباید قیمت ماست باشد
  • محدوده‌های بازآفرینی شهری ۲۰ شهر استان همدان مصوب شد
  • سازمان نظام مهندسی بازوی تخصصی راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • حضور برخی از سفیران در بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • بسته تشویقی برای محلات بازآفرینی شهری