Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@08:20:23 GMT

گسترش روابط ایران و سوییس با همکاری های کشاورزی

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۸۱۲۳

گسترش روابط ایران و سوییس با همکاری های کشاورزی

روابط تجاری و سیاسی ایران و سوییس حتی با وجود تحریم ها در گذشته و حال همچنان پابرجا است و آمارهای نهادهای تجاری شاهدی بر توسعه روابط اقتصادی میان این دو کشور است که قرار است با انجام همکاری های کشاورزی در آینده نزدیک عمیق تر شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سوئیس دارای سابقه طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است به‌طوری‌که این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (EFTA) است. در سال ۱۹۹۹ میلادی سوئیس با اتحادیه اروپا قرارداد بست و عضو EFTA شد. به موجب این قرارداد، داد و ستد بین کشورهای عضو اتحادیه با سوئیس آسان‌تر شد. بانکداری در سوئیس یکی از مهم‌ترین بخش‌های این کشور محسوب می‌شود. شرکت‌های بیمه نیز سهم زیادی در اقتصاد سوئیس دارند.

ایران و سوئیس روابط تجاری و اقتصادی خود را از قرن هفدهم میلادی آغاز کرده بودند. در پی اعمال تحریم‌های اقتصادی یک‌طرفه از جانب اعضای اتحادیه اروپا بر ایران، سوئیس که از جمله اعضای این اتحادیه به‌شمار نمی‌رود در این مدت تغییر برنامه محسوسی در مراودات خود با ایران نداشت و به‌طور معمول به ارسال تجهیزات صنعتی و سایر کالاهای تجاری به ایران ادامه داده و قراردادهای بزرگ خرید گاز نیز با ایران امضا کرده‌است که این موضوع با مخالفت آمریکا مواجه شده بود اما دولت سوئیس از این کار خود دفاع و اعلام کرده بود که این تصمیم بر سیاست خارجی این کشور اتخاذ شده‌است و نه منافع مالی.

 

پس از اجرای برجام زمینه توسعه روابط تجاری و اقتصادی بیش از پیش فراهم شد صادرات سوئیس به ایران از ژانویه تا نوامبر سال 2015 حدود 861 میلیون فرانک بوده که در مقایسه با 610 میلیون فرانک در سال قبل ازآن رشد چشمگیری داشته است. بر اساس آمار رسمی گمرک، میزان واردات ایران از کشور سوئیس با اختلاف بیشتر از میزان صادرات ایران به این کشور است. در 9 ماهه سال 94 میزان صادرات غیرنفتی ایران به سوئیس شش میلیون و 600 هزار دلار بوده است و در همین دوره زمانی، ایران یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد کرده است.

 

این در حالی است که واردات ایران از سوئیس که در سال 1385 معادل 2 میلیارد و 289 میلیون و 200 هزار دلار بوده، در سال 93 با تغییراتی اندک به 2 میلیارد و 417 میلیون و 800 هزار دلار رسیده است. همچنین در 9 ماهه سال 94 نیز ایران یک میلیارد و 860 میلیون و 500 هزار دلار کالا از سوئیس وارد ایران شده است.

در راستای توسعه روابط تجاری تیرماه سال جاری روسای جمهور دو کشور در برن سوئیس نیز دیداری با یکدیگر داشتند. «حسن روحانی» با اشاره به تاریخ طولانی روابط دوستانه دو کشور گفته بود: «تاریخی  طولانی از روابط دوستانه میان دو کشور وجود دارد که منجر به تامین منافع دوجانبه و توسعه صلح و همکاری های بین المللی بوده است. اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دوستانه با جهان، اتحادیه اروپا و به ویژه سوئیس است و انتظار داریم برن و همه کشورهای اروپایی با تقویت علنی و آشکار چندجانبه گرایی در جهان، سیاست فعلی دولت آمریکا در یکجانبه گرایی را به روشنی تقبیح کرده و بر لزوم حرکت در مسیر احترام به تعهدات و توافقات بین المللی تاکید کنند.»

 

«آلن برسه»، رئیس جمهوری سوئیس نیز با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام هیچ تاثیری در همکاری بخشهای دولتی و خصوصی سوئیس با ایران ندارد، گفته بود: «سوئیس سنت دیرینه ای مبنی بر گفتگو، میانجی گری و لزوم احترام به حقوق بین المللی و اقدامات چند جانبه دارد. پیامی که امروز از بخشهای مختلف دیدارها و مذاکرات مقامات ایران و سوئیس و نیز حضور 40 شرکت بزرگ سوئیسی در نشست مشترک با تجار ایرانی به دنیا مخابره می شود، گواه اراده مصمم سوئیس به تداوم روابط اقتصادی با ایران است.»

 

حالا در ادامه تعاملات تجاری دو کشور چندی پیش سند توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سوییس برای تبادل تجربیات و دانش در حوزه کشاورزی و تحقیقات، فناوری، روش های نوین آموزش و سازگاری با تغییر اقلیم در تهران امضا شد.

تارنمای وزارت جهاد کشاورزی به نقل از رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در این باره نوشته است: «نشست مشترک با سوییس، فرصت خوبی برای کسب تجربه های موفق از طریق این کشور و سایر کشورهای صاحب دانش و فناوری های نوین کشاورزی به طور غیر مستقیم است زیرا ما با زاویه پژوهشی می توانیم در عرصه های بین المللی ورود پیدا کنیم و با کمک سوییس می توانیم اثر تحریم در بخش کشاورزی را تعدیل کنیم.»

 

«کاظم خاوازی» ادامه داده است: «سوییس در زمینه اصلاح نژاد دام و نباتات از شرایط علمی خوبی برخوردار است و ارتباط خوبی با سایر کشورهای پیشرفته در این زمینه دارد. ما باید در زمینه انتقال دانش به بهره برداران در قالب کارگروه های کارشناسی با سوییس همکاری کنیم تا ببینیم آیا روش های آنان با شرایط و ویژگی های اجتماعی ایران تطبیق دارد یا خیر که در این صورت از این روش ها برای مدیریت دانش در عرصه های کشاورزی استفاده می کنیم.»

 

«کارلوس لایتنر»، سفیر سوییس در تهران نیز با بیان اینکه ما میز سوییس در وزارت جهاد کشاورزی را داریم، گفته است: «مسایلی را به طور صریح و مشخص با سیاستگذاران در بخش دولتی ایران مطرح کرده ایم که برای ادامه فعالیت بخش خصوصی سوییس در ایران مهم و حیاتی است.»

 

بنابراین گزارش، چندی پیش سفیر سوییس در تهران نیز دیداری با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان داشت و در این دیدار بر علاقمندی کشورش برای حفظ و توسعه روابط با ایران تاکید کرد. شادا به نقل از «فرهاد دژپسند» در دیدار با سفیر سوییس در تهران با اشاره به سابقه طولانی روابط بین دو کشور و تصویر مطلوب سوییس به عنوان کشوری مستقل و دارای امنیت کامل برای سرمایه گذاری، نزد مردم ایران نوشته است: «متناسب همین تصویر، انتظار ما، توسعه هر چه بیشتر همکاری های دوجانبه ایران و سوییس است.»

 

دژپسند با اشاره به توافقات حاصله در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به سوییس، خواستار تسریع در اجرای توافقات حاصله از سوی دولت این کشور شد و نقش سفیر این کشور را در این خصوص قابل توجه خواند.

 

 وی همچنین با توجه به نقش قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در منطقه و با اشاره به توان اقتصادی و سیاسی کشورمان در مبارزه ایران با تروریسم در اشکال مختلف آن یاد آور شد که توسعه، صلح و ثبات در منطقه در گرو عدم دخالت دیگران و پرهیز از اقدامات ساختار شکنانه ای است که منجر به گسترش درگیری و تروریسم می شود.

 

 دژپسند در ادامه، آمادگی کشورمان را برای توسعه مناسبات اقتصادی به ویژه در سطح منطقه ای را اعلام کرد. «مارکوس لاتینر»، سفیر سوییس نیز طی سخنانی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای هر گونه همکاری در زمینه توسعه همکاری های فیمابین، خواستار حضور نمایندگانی از وزارت اقتصاد در کمیته مشترک اقتصادی دو کشور شد

 

یادآور می شود: فرش و کف پوش نسجی، زعفران، روده، بادکنک و شکمبه حیوانات و گل و غنچه از اقلام صادراتی ایران به سوییس است. در مقابل ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله و سایر آخال های جامد، روغن خام سویا، انواع دانه ها و مکمل های دارویی از اقلام وارد شده به ایران از سوییس را تشکیل می دهد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب کانون های فرهنگی هنری مساجد سفر رئیس جمهور به گیلان اصفهان 18 اسفند استان بوشهر عکس نگاشت سوئیس کشاورزی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۸۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات در نشست این کمیسیون که صبح امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم که این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی دو کشور باشد.

بذرپاش با بیان این که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، گفت: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته ای دارد.

وی در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: این که امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است.

بذرپاش ادامه داد: از این رو ایران به رغم سنگ اندازی های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط دو کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می توانند نقش بی بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.

بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین دو کشور ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی های جمهوری اسلامی ایران و شرکت های دانش بنیان در فناوری های نو و به ویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می تواند زمینه ای مهم برای همکاری بین دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به این که در سال گذشته تجارت بین دو کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ ترین شریک تجاری ما کشور امارات است، گفت: امارات نقش به سزایی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما دارد و به همین دلیل فراهم سازی زیرساخت های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل و نقل بسیار مهم است.

بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا بر اساس رویه کنوانسیون تیر از مبدا امارات متحده عربی به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت دو کشور در جریان است.

وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت های ایجاد شده در بازرسی ها و ترخیص کالاها، به ویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین دو کشور و کاهش هزینه های این امر می شود، گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت های هوایی و شرکت های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت های اقتصادی و گردشگری بین دو کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت های بندری و جاده ای نیز هر چه سریع تر به افق های تعریف شده دسترسی پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالین تجاری و اقتصادی دو کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه های مورد بحث طرفین باشد.

وی گفت: در نشست های کارشناسی و مقدماتی نیز هیئت ایرانی و اماراتی توافقات خوبی بین طرف ها و شرکت ها و بخش های دولتی ایجاد شده است.

بذرپاش همچنین در خاتمه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری های بخش انرژی بین دو کشور گفت: پیش تر نیز همکاری ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.

به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق های بازرگانی دو کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت دو طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین دو کشور بود.

بذرپاش ادامه داد: مجموعاً با همه فشارهایی که کشور آمریکا ایجاد کرده که کشورهای منطقه و به ویژه کشور امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهد، مانعی برای توسعه همکاری ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت های دو کشور باشد.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خصوص توسعه بخش ترانزیت بین دو کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده ای و ریلی باید هم زمان رخ دهد و کلان پروژه ایران راه که در کشور این روزها در دستور دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.

وی افزود: زمینه های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه صورت گرفت و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.

بذرپاش با اشاره به به کارگیری همه ظرفیت ها برای راه اندازی مسیر چابهار زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده کننده های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه در خصوص پیش بینی میزان تجارت دو کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین دو کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ ترین شریک تجاری ایران است، اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد پیش بینی می شود که این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • کمیسیون اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار شد/ پیش‌بینی افزایش تجارت به ۳۰ میلیارد دلار
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران در تمامی حوزه‌ها هستیم
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • ترافیک خارجی در اتاق تجارت
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • گسترش سرمایه‌گذاری چین در آرژانتین
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال