Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنیاد مستضعفان که با فرمان امام خمینی با هدف محرومیت زدایی و کمک به قشر آسیب پذیر تاسیس شده است توانسته طی سه سال اخیر مشکل مسکن ۹۵۸ متقاضی را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به فرمان‌ رهبر کبیر انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران خطاب به شورای انقلاب در ۹ اسفند 1357 تأسیس شد و هیئت مؤسسین در نخستین اجلاس خود در سوم تیر 1358 اساسنامه بنیاد مستضعفان را در ۲۵ ماده و یک تبصره تنظیم کرد که به تأیید شورای انقلاب اسلامی رسید و بنیاد مستضعفان مطابق ماده ۸ آیین‌نامه اصلاحیه مؤسسات غیرانتفاعی به سوم مرداد 1358 با شماره ۱۹۸۳ در اداره کل ثبت شرکت‌ها، به صورت غیرانتفاعی و دارای تابعیت ایرانی برای مدت نامحدود، به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

21 تیرماه 1359 لایحه قانونی اساسنامه بنیاد به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید و جایگزین اساسنامه هیئت مؤسسان شد.

 

در سوم آذر ۱۳۶۷ با صدور فرمانی از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی خطاب به نخست‌وزیر وقت، نام بنیاد مستضعفان به بنیاد جانبازان تغییر کرد و با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۵ شهریورماه ۱۳۶۸ نام این نهاد به «بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی» تغییر یافت. سپس دوباره در اجرای فرمان مقام معظم رهبری، شورای عالی اداری، انتقال مأموریت سازمان امور جانبازان را به بنیاد شهید و امور ایثارگران، تصویب و ابلاغ کرد. در 6 خرداد 1383 مقام معظم رهبری با تغییر نام این نهاد به «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی» و اصلاح اساسنامه با توجه به انتقال مأموریت جانبازان در 16 آبان ماه 1384 موافقت کردند.

مطابق ماده ۴ اساسنامه مصوب بنیاد مستضعفان این بنیاد، نهادی است نشأت گرفته از انقلاب اسلامی، غیرانتفاعی، دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، اداری و استخدامی و تحت نظارت عالیه مقام معظم رهبری و طبق مقررات این اساسنامه و آئین نامه‌های داخلی اداره می‌شود. اهداف کلی بنیاد عبارت است از کمک به ارتقاء سطح زندگی مادی، معنوی و فرهنگی مستضعفان و محرومین جامعه همراه با اداره بهینه دارائی‌های تحت پوشش و با حضور موثر در صحنه‌های اقتصادی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام.

 

تقویم و حفظ و اداره اموال و در صورت نیاز تبدیل آن‌ها به دارائی‌های مولد، حفظ اشیاء، اسناد و مدارک تاریخی و بهره برداری از آن‌ها در جهت رشد فرهنگی کشور، اداره بهینه واحد‌های اقتصادی، ادغام و تبدیل و توسعه آن‌ها با هدف حضور در صحنه‌های داخلی و بین المللی، توسعه توان اقتصادی بنیاد و نیز انجام فعالیت‌های تولیدی و خدماتی به منظور افزایش تولید ملی، کسب درآمد، توسعه فضای رقابتی و کمک به اجرای اهداف و سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران از وظایف بنیاد مستضعفان در حوزه اقتصادی است.

 

این بنیاد در بخش کمک به محرومان نیز مامور به انجام فعالیت‌های امدادی و عام المنفعه به منظور کاهش محرومیت مستضعفان در چارچوب تدابیر ابلاغی مقام معظم رهبری است.

 

دارایی‌های بنیاد مستضعفان در بدو تأسیس شامل اموال و دارایی‌های سلسله پهلوی و عمال آن‌ها بوده که مصادره شده بود. به همین منظور عمده فعالیت بنیاد نیز شناسایی و تملیک این اموال بوده است. عدم تجانس دارایی‌ها مشکلاتی از قبیل:غیر اقتصادی بودن، قرار نداشتن در زنجیره ارزش، پراکندگی رشته فعالیت و ساختاری بوده است.

 

در سالیان اخیر سبد دارایی های بنیاد هم از حیث میزان و هم تنوع رشد چشم گیری داشته است. طی این سال‌ها سرمایه گذاری های جدید و اتخاذ استراتژی‌های معطوف به بهینه سازی سبد رشته فعالیت ها و جهت‌گیری سرمایه‌گذاری در دهه‌های گذشته بر توسعه رشته فعالیت های با ارزش‌افزوده بالاتر نظیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، بانکداری، فولاد، ساختمان، سیمان و کشاورزی تمرکز داشته است. تامین مالی مورد نیاز برای انجام اقدامات بنیاد در حوزه اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر درآمد‌های بخش اقتصادی خود و بدون دریافت بودجه از دولت است.

 

سود اختصاص یافته با فعالیت‌های محرومیت زدایی و اجتماعی از 11 درصد در سال 1393 به 43 درصد در سال 1396 افزایش یافت. تمرکز بنیاد مستغعفان در زمینه محرومیت‌زدایی، سلامت،آموزش و امور فرهنگ عمومی است. 640 میلیارد تومان تسهیلات در سال 96 از سوی بنیاد برای تقویت شرکت های کوچک در روستاها و مناطق محروم کشور در نظر گرفته شد. این منابع توسط بنیاد مستضعفان با انجام عملیات شناسایی توسط تمام استانداری ها در اختیار واحدهای کوچک قرار گرفت تا طرح های اشتغالزایی و تولید در این مناطق بیش از پیش تقویت شود. با تفاهم نامه ای که بین بنیاد علوی، استانداری ها و بانک سینا به امضا رسیده، بانک سینا با معرفی استانداری ها به طرح هایی که توجیه اقتصادی دارند تسهیلات تا سقف 2 میلیارد تومان پرداخت کرد.

 

حالا در راستای ماموریت های این سازمان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اعلام کرده است که 14 هزار خانوار دارای 2 تا 6 معلول در کشور وجود دارد که با مشارکت بنیاد مسکن، بهزیستی، خیران مسکن ساز و سازمان ملی مسکن در سه سال گذشته چهار هزار و 562 واحد مسکونی به آنان تحویل شده است.

تارنمای بنیاد مستضعفان به نقل از «محمد سعیدی کیا» در این زمینه نوشته است: «با کمک بنیاد مسکن مشکل مسکن 958 متقاضی برطرف شده است. واگذاری 500 مسکن به طلاب فاقد مسکن با کمک بنیاد مسکن در مناطق شهری و روستایی، واگذاری 454 مسکن به خانواده‌های دارای فرزندان سه‌قلو و بیشتر، تامین شیر خشک و پوشک 372 خانواده و کمک به 232 خانواده در سایر زمینه‌ها از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در سه سال گذشته است.»

 

وی کمک به ساخت مدارس استاندارد جایگزین مدارس خشتی و گِلی در مناطق محروم کشور را از اقدامات بنیاد مستضعفان در حوزه آموزشی خواند و اضافه کرده است: «تاکنون ساخت یک هزار و 300 کلاس درس با مشارکت 50 درصدی سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس اجرا شده و 300 کلاس به بهره‌برداری رسیده است.»

 

وی برگزاری اردو‌های دانش‌آموزی در اردوگاه امام خمینی (ره) با ظرفیت پذیرش سالانه 11 هزار نفر و همچنین ارتقای سطح علمی دانش آموزان مناطق محروم با عملکرد 108 هزار دانش‌آموز در سال 96 را از دیگر اقدامات بیان کرد و پرداخت وام به پنج هزار و 730 دانشجوی مناطق محروم در سال 96 از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان برشمرد که در مجموع 37 میلیارد ریال وام به آنان پرداخت شد.

 

سعیدی کیا، کمک به ساخت زمین‌های ورزشی در مناطق روستایی شامل 250 زمین ورزشی با مشارکت 50 درصدی وزارت ورزش و جوانان، تامین سیمان به‌صورت بلاعوض برای کمک به بازسازی مسکن مناطق روستایی آسیب‌دیده ناشی از حوادث غیرمترقبه با عملکرد 306 هزار تن سیمان در سال 96 و 97 برای نواحی آسیب‌دیده از سیل و زلزله در 10 استان کشور و کمک به 250 دانش‌آموز مستعد از مناطق محروم با همکاری بنیاد نخبگان را از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عنوان کرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد بیانیه گام دوم انقلاب سفر رئیس جمهور به گیلان کانون های مساجد 18 اسفند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۸۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است

فرمانده کل سپاه در پیامی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی تاکید کرد: باور داریم رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر خواهد بود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن 17 اردیبهشت ماه روز  بسیج سازندگی گفت: حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی از شاخصه‌های برجسته‌ی «سازمان بسیج سازندگی» است.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و به کارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

17 اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام "بسیج سازندگی" از نهادهای روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی ،خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیاتبخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) از شاخصه‌های برجسته ی " سازمان بسیج سازندگی" است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره ) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار ، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ تر از گذشته تداوم یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آبرسانی به مناطق مناطق محروم لامرد به همت سپاه در حال انجام است
  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • واگذاری زمین به خانواده‌های شاهد و ایثارگران بوشهری
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • بهره برداری بیش از ۳۰۰ طرح محرومیت زدایی آبفای گیلان
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر
  • اجرای بیش از ۴۰ طرح محرومیت‌زدایی و عمرانی در هفته جهاد سازندگی
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی