Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی آذرماه سال جاری مجددا از سوی رییس جمهوری مطرح شد و ردیف بودجه ای نیز توسط مجلس شورای اسلامی برای آن تصویب شد و در راستای اجرای آن به گفته مسئولان سرمایه گذاران داخلی در اولویت هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در راستای تامین آب مورد نیاز استانهای سمنان، یزد، کرمان و بخش‌هایی از قم، خراسان شمال و جنوبی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است انتقال آب از طریق هشت ایستگاه پمپاژ صورت گیرد و سه نیروگاه برق آبی به ظرفیت 56 مگاوات ساخته می شود که  آب در جنوب البرز از ارتفاع 2300 متر منتقل شده و در ارتفاع 1100 تا 1300 متر مصرف شود. همچنین مسیر انتقال آب طبق مطالعات انجام شده به گونه ای است که کمترین تخریب و اثرگذاری را بروی محیط زیست را دارد واین انتقال آب حوزه ای با اولویت شرب صورت گیرد.

 

25 سال پیش این طرح برای اولین بار مطرح شد اما پیگیری نشد. دولت دهم دوباره انجام این طرح منتها در مقیاس کوچکتر یعنی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را در دستور کار قرار داد. در فاز نخست این طرح بنا بود آب دریای خزر از طریق ساری به سمنان برود و آنجا به مناطق مرکزی منتقل شود و در فازهای بعدی طرح را به خلیج گرگان گسترش داده و از آنجا آب خزر به استان‌های خراسان (شمالی، جنوبی و رضوی) منتقل شود. هرچند دولت دهم پیمانکار این پروژه را هم انتخاب کرده بود و اجرای آن کلید زده شد اما مخالفت ها با اجرای آن باعث توقف این پروژه شد.

 

 

پس از آن مطالعات پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در سال‌های 91 و 92 انجام شد ولی به دلایل سیاسی و به بهانه ناکافی بودن مطالعات و کم‌اطلاعی مدیران آن زمان از جزئیات این طرح اجرای آن به تعویق افتاد اما با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده، موضوع انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران دوباره در سال 93 توسط شرکت مشاورین مهاب قدس وابسته به وزارت نیرو بازنگری و در سیر مراحل تصویب در وزارتخانه قرار گرفت.

 

رئیس جمهوری نیز در سفری که در سال جاری به سمنان داشت موافقت خود را برای انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران اعلام کرد. حجت الاسلام «حسن روحانی» در این سفر اعلام کرده بود که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

 

در سفر رئیس جمهوری اسلامی طرح انتقال آب خزر در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد. ردیف بودجه ای مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی روز شنبه 11 اسفند ماه 97 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

 

حالا در تازه ترین اخبار در زمینه اجرای طرح انتقال آب دریای خزر استاندار سمنان خبر داده که اولویت تامین سرمایه به منظور اجرای طرح انتقال آب خزر به این استان با سرمایه گذاران داخلی است.

«علیرضا آشناگر» در این زمینه به ایرنا گفته است: «اساسی ترین بحث در اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، تصویب توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که با تلاش نمایندگان این استان در مجلس، این امر با رای 81 درصدی محقق شد. گام دوم در اجرای این طرح مهم، تامین سرمایه است که باید در این رابطه با سرمایه گذاران وارد مذاکره شویم.»

 

وی استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی از این طرح را مثبت ارزیابی کرده و گفته است: «با سرمایه گذاران داخلی و خارجی که توانایی اجرای این طرح را دارند وارد مذاکره خواهیم شد. با توجه به اینکه از لحاظ اجرایی دولت تضمین خرید محصول را خواهد کرد، تمایل سرمایه گذران داخلی برای اجرای این طرح وجود دارد. تدوین برنامه ها مقدمه شروع طرح است که در دستور کار قرار دارد.»

 

این در حالی است که چندی پیش مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران خبر داده بود که «از گذشته طرحی تحت عنوان انتقال آب دریای خزر به تهران مطرح شده که در حال حاضر این طرح در دست مطالعه قرار دارد و پس از بررسی همه‌جانبه می‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.»

 

«سید حسن رضوی» در این باره به ایسنا گفته است: «انتقال آب خزر به سمنان برای سه استان قزوین، کرج و تهران انجام خواهد گرفت. در حال حاضر این پروژه در دست مطالعه افراد ذیصلاح قرار دارد و به نظر می‌رسد که تا افق ۱۴۲۰ نمی‌توان برنامه دقیقی را برای آن در نظر گرفت.»

 

یادآور می شود: در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود و سالانه کمبود مخزن در این استان حدود 350 میلیون متر مکعب است، در این استان حدود 90 درصد آب در بخش کشاورزی، حدود 6 درصد در بخش آشامیدنی و حدود چهار درصد در بخش صنعت و خدمات مصرف می‌شود. شهرهای سمنان و شاهرود در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان بیشترین میزان مصرف آب آشامیدنی را دارند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد بیانیه گام دوم انقلاب سفر رئیس جمهور به گیلان کانون های مساجد 18 اسفند انتقال آب دریای خزر کشورهای حاشیه دریای خزر دریای خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۸۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل

رسول سیفی گفت: با راه‌اندازی کامل این طرح در ماه‌های آینده، مشکلات کیفی آب آشامیدنی اردبیل تا حد قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به احداث آبگیر در سد یامچی اردبیل افزود: طرح احداث آبگیرهای سد اردبیل و تاسیسات وابسته از اوایل دهه‌ ۹۰ آغاز شده و تاکنون بالغ بر یک هزار میلیارد ریال در قالب طرح‌‎های گوناگون زیر مجموعه این طرح هزینه شده است.

به گفته او، اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح در سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۹۰۰ میلیارد ریال برآورد گردیده است.

سیفی همچنین افزود: محور اصلی خط دوم انتقال آب، مربوط به احداث برج آبگیر در کنار سد یامچی است که دهانه‌های آبگیر و خطوط آب‌آور این سازه، آب را از عمق مورد نظر در مخزن سد برداشت نموده و از طریق کانال آب‌آور در نهایت به تصفیه‌خانه اردبیل انتقال می‌دهد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: علاوه بر خط جدید، خط قبلی نیز به‌صورت فعال مورد استفاده قرار گرفته و در آینده پس از اصلاح تمام موارد جزئی فنی و مهندسی، انتقال آب فقط از طریق خط جدید انجام خواهد شد.

سیفی از تست اولیه خط دوم انتقال آب از سد یامچی خبر داد و گفت: با هدف ارتقا کیفیت آب آشامیدنی شهر اردبیل، تست اولیه خط دوم انتقال آب از سد یامچی به تصفیه خانه آب شرب شهر اردبیل با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

او افزود: افتتاح خط دوم انتقال آب می‌تواند اجازه انتخاب از با کیفیت‌ترین لایه مخزن را در اختیار ما قرار داده و به تبع آن مواد شیمیایی و ضدمیکروبی کم‌تری نیز در تصفیه خانه آب مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت سلامت آب آشامیدنی مرکز استان را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در این عملیات، خط دوم انتقال آب از سد یامچی به تصفیه‌خانه اردبیل زیر بار قرار گرفته و ضمن استحصال آب از دهانه‌ سوم آبگیر سد که نزدیک‌ترین دهانه به تراز سطح آب دریاچه در حال حاضر است، آغاز شد.

سیفی اظهار کرد: این فرآیند در فاز نخست موجب جایگزینی بیش از ۳۵ درصد آب استحصالی از پایین‌ترین تراز آبگیری سد با آب ترازهای بالاتر شده و موجب کاهش هزینه‌های تصفیه‌ و بهبود کیفیت آب شهر اردبیل خواهد شد

او ضمن ارایه توضیحاتی پیرامون وضعیت کیفی و زیست‌محیطی سد یامچی اردبیل بیان کرد: لایه‌بندی حرارتی مخزن سد یامچی معمولا با شروع فصل بهار و گرم شدن آب و هوا و جذب انرژی خورشیدی شروع شده و در فصل تابستان شدت بیشتری یافته و هر لایه حرارتی نیز معمولا خصوصیات کیفی متفاوتی از سایر لایه‌ها داشته و این لایه‌بندی به کیفیت آب هر لایه مورد نظر تاثیر مستقیمی دارد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه لاینینگ 6500 متری در آمل
  • برگزاری مزایده بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه نخست سال جاری
  • اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١۴٠٢
  • توان فنی - مهندسی ایران در جهان شناخته شده است
  • بدون دانش ایرانیان اجرای طرح بزرگ «اومااویا» غیرممکن بود
  • توقیف خودرو حاوی تریاک در گردنه آهوان/ ۲ نفر دستگیر شدند
  • اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها در ۵ شهر استان سمنان
  • اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در ۵ شهر استان سمنان
  • اجرای خط دوم انتقال آب سد یامچی به تصفیه خانه آب اردبیل
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد