Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-03@00:04:05 GMT

فعالیت عمرانی در عرصه و حریم دره اندج ممنوع است

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۸۳۵۹

فعالیت عمرانی در عرصه و حریم دره اندج ممنوع است

علیرضا خزائلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ممنوعیت اجرای هرگونه اقدام عمرانی در محدوده عرصه و حریم اثر طبیعی دره و صخره‌های اندج تا تعیین ضوابط حفاظتی این اثر از سوی معاونت میراث فرهنگی کشور به استاندار قزوین ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: اثر طبیعی دره و صخره‌های اندج واقع در شمال شرق منطقه الموت یکی از زیباترین و سرسبزترین چشم اندازهای طبیعی استان قزوین به شمار می‌رود که پس از تهیه پرونده ثبت این اثر توسط کارشناسان ثبت آثار طبیعی این اداره کل و ارسال به “کمیته تخصصی ثبت آثار طبیعی کشور “و تایید نهایی اعضای شورا، با شماره 382 در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خزائلی هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آثار ثبت شده را ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به پیگیری مدیر کل دفتر فنی استانداری قزوین در خصوص تعیین ضوابط حفاظتی عرصه و حریم اثر طبیعی دره و صخره‌های اندج در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، طی نامه‌ای از سوی معاون میراث فرهنگی کشور به استاندار قزوین تاکید شد “در راستای حفاظت از ارزش‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی منظر فرهنگی الموت با هدف ثبت جهانی این اثر تا تعیین تکلیف و سیر تصویب و ابلاغ ضوابط جامع حفاظتی عرصه و حریم دره و صخره‌های اندج که مراحل نهایی خود را طی می‌کند از هرگونه اقدام عمرانی، تغییر کاربری و ایجاد پل‌های نوساز که منجر به تخریب یا آسیب به اصالت و یکپارچگی اثر شود جلوگیری و مراتب به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ گردد”.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: امیدواریم با حفاظت و نگهداری از منابع ارزشمند طبیعی بتوانیم از قابلیت گردشگری این آثار برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری استان بهره مند شویم.
3013
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 استان قزوین تغییر کاربری صنایع دستی و گردشگری گردشگری گردشگری استان 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۸۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، علیرضا سامری گفت: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی‌تاریخی، طبیعی و حرایم آثار تاریخی کشور که اسفندماه سال ۱۴۰۲ در شیراز برگزار شد، به عنوان اولین آثار طبیعی در شهرستان سپیدان ثبت و در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.

فرماندار سپیدان افزود: درختان چنار کهنسال امامزاده سید نورالدین علوی (ع)، درخت چنار کهنسال محله ملا شهر اردکان، غار طبیعی انگره مینو واقع در روستای انگره بخش مرکزی سپیدان پنج اثر طبیعی هستند که به ثبت ملی رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت ثبت و نگهداری از آثار طبیعی گفت: برای حفاظت از آثار ثبت شده که گنجینه‌های طبیعی شهرستان به شمار می‌آیند می بایستی برنامه‌های حفاظتی را زیر نظر کارشناس ثبت آثار طبیعی استان اجرایی کرد تا بتوان این آثار را به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهرستان با رویکرد توسعه پایدار و حفظ محیط زیست به بهره برداری رسانید.

علی حبیبی رئیس اداره گردشگری و صنایع دستی و گردشگری سپیدان گفت: از معیار‌های انتخاب درختان قدمت آنها است.

قدمت درختان ثبت شده شهرستان بیش از ۵۰۰ سال بوده و شناسایی و ثبت سایر درختان کهنسال و جاذبه‌های طبیعی دیگر شهرستان نیز در دست اقدام است.

حبیبی نگهداری و حفظ آثار طبیعی و تاریخی را یکی از ضروریات هر جامعه دانست و افزود: با توجه به قوانین جاری کشور هرگونه تخریب و آسیب رسانیدن به این آثار جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

دیگر خبرها

  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت با دستو‌ر دادستانی
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت