Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با بیان اینکه دو پروژه تخت عباس با اعتبار دو و نیم میلیارد تومان در حال اجرا با همکاری محیط زیست هزینه شده است، گفت: فاز اول خاکریز بالا دست سیلاب وجلوگیری از سیلاب دو طرح آبخیزداری این شهرستان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گلپایگان، «علیرضا حیدری» در پتروشیمی روستای سعیدآباد گلپایگان با بیان اینکه منابع طبیعی با چالش هایی چون خشکسالی، کاهش ذخایر زمین، فقر پوشش گیاهی و فرونشست زمین روبه رو است و با یادآوری اینکه فرونشست زمین در سال جاری و در گلشهر رخ داد و در روستاهای ماکوله و فاویان نیز شاهد فقر پوشش گیاهی هستیم، گفت: حفظ فعلی پوشش گیاهی و منابع طبیعی اولیت کاری که برعهده مردم و مسئولان و بهره برداران است زیرا اضافه کردن به این منابع وقت و اعتبار می طلبد و اگر پوشش گیاهی حفظ نشود سبب فرسایش خاک و نتیجه آن سیلاب های ویرانگر خواهد بود که حفظ این منابع وظیفه رسانه ها و بهره برداران و ساکنان حوزه آبخیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با تاکید براینکه مشکل ورود بیش از ظرفیت دام از سطح شهرستان تا سطح کشور مشکل وجود دارد و با تبیین اینکه ورود زود هنگام دام  و حفظ قلمرو بهره داران از جمله ابعاد این مشکل است، بیان کرد: برنامه سازمان مراتع و جنگل بانی، حفظ ، احیا، بهره برداری و سپس توسعه مراتع  که احیای آن مهم ترین برنامه این سازمان است و در اصل های 45 و 50 قانون اساسی وظیفه حفاظت ازمحیط زیست را بر عهده همه گذاشته است زیرا محیط زیست با نیروی اندک قادر به حفاظت  در این گستره سرزمینی نیست.

 

وی سیمای منابع طبیعی شهرستان رشد فزاینده جمعیت بهره‌بردار، مشارکت همه جانبه مردم، فقر و محدویت و تنوع اقلیمی و تپوگرافی شهرستان، محدودیت منابع ملی و ارزش افزوده زمین و سوداگری در بخش زمین و اجرای طرح‌های عمرانیاز جمله مشکلات این اداره دانست.

 

 حیدری با بیان اینکه گلپایگان 1965 کیلومتر وسعت دارد و از نظر توپوگرافی غرب کوهستانی و شرق آن تپه ماور و مسطح و پوشش غالب شهرستان گون زار و درمنه است، تشریج کرد: مراتع بهاره 144 هزارو 131 هکتار و 23 غرفه و مراتع زمستانی 70 هزا و 624 هکتاردر 34 غرفه  است و ظرفیت مراتع شهرستان 35 هزار هکتار واحد دامی ولی اکنون بیش ازاین دام وارد مراتع می شود و سبب شده که پوشش گیاهی از خوب و متوسط به سم ت پوشش فقیر رفته است.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان  با تاکید براینکه دامداران وبهره برداران با رعابت فصل چرا و نرخ  ورود دام در واحد سطح می توانند در احیا و حفظ مراتع کمک کنند، یاد آوری کرد:6  گونه گیاهان دارویی در شهرستان وجود دارد وگیاه دارویی کتیرا چند سالی به دلیل خشکسالی برداشت نشده است.

 

 وی با اشاره به اینکه حدود 200میلیارد تومان درکشور برای آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی کنار گذاشته شده و سهم استان اصفهان 28 میلیارد تومان بود و گلپایگان دو و نیم میلیارد تومان آن را جذب کرد و با بیان اینکه این بودجه در دو پروژه تخت عباس در حال اجرا با همکاری محیط زیست  هزینه شده است، تشریح کرد: فاز اول اجرای خاکریز بالا دست سیلاب با حجم 135 هزار مترمکعب به طول هزار و 600 متر مربع و عرض از کف 26 متر و تاج 4 متر با هزینه 13 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی هزینه شده است و پخش  و جلوگیری از سیلاب با حجم 94 هزار مترمکعب به طول هزار و 250 متر مربع و عرض از کف 26 متر و تاج 4 متر  با هزینه 11 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی دیگر پروژه آبخیز داری این اداره در سال جاری است.

 

 حیدری جلوگیری از سبلاب های شدید، جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی ، افزایش نفوذ روان آب ها در خاک و تغذیه سفره های زیر زمینی و تغذیه تالاب شور گلشهر و پیش گیری از ریز گردها از اهداف این دو طرح بیان کرد و افزود:سیلاب های بارندگی اخیر فرسایش خندق وار درمحل اجرای پروژه ایجاد کرد و چیزی نمانده بود که به جاده اصلی گلپایگان به موته خسارت  وارد کند.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گلپایگان با یادآوری اینکه 325 هکتار غرق و 55 پروانه بهره بردار در سال جاری تمدید شده از احداث 27 آبشخوار به ارزش 10 میلیون تومان برای بهره برداران خبر داد و بیان کرد: ۱۰ هکتار از مراتع ییلاقی غرقن به صورت دیم به روش کپه کاری با روش بادام اسکوپاریا و آمارا در منطقه پشتکوه و با هدف توسعه جنگل کاری کشت شده است.

 

وی از تولید چهار هزار و 100 نهال درخت غیررمثمر توسط این اداره خبر داد که توزیع آن میان آموزش و پرورش، بنیاد شهید، مردم و پس از پایان نمازجمعه خواهد بود و ادامه داد: ۲۱ مورد خلع ید اراضی، اجرای پروژه کمربند حفاظتی به طول ۳.۷ کیلومتر با اعتبار ۱۱ میلیون تومان، نظارت بر معادن، اخذ سند به مساحت شش هزار و ۵۵۳ هکتار در شهر گلشهر ازدیگر فعالیت های این اداره در سال جاری است./

پایان پیام/563

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان شبستان خبرگزاری بیانیه گام دوم انقلاب اصفهان سفر رئیس جمهور به گیلان کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز 18 اسفند علیرضا حیدری آبخیزداری گلپایگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۹۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از تخصیص ۴۳۵ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای اجرای طرح‌های حوزه آب این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه ششم اردیبهشت- در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ادارات و سازمان‌های حوزه شهید بهشتی استان قزوین اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و حاکمیت آب را در استان به عهده دارد.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف این شرکت تأمین آب از طریق اجرای طرح‌های توسعه منابع آب از جمله احداث سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و خطوط آبرسانی است. مطالعات آبخوان دشت قزوین و همچنین حفظ و حراست از منابع آبی که شامل چاه‌ها، چشمه‌ها، قنوات، رودخانه‌ها و تأسیسات آبی می‌شود، از دیگر وظایف مهم و کلیدی شرکت آب منطقه‌ای به حساب می‌آید.

تکمیل آب‌رسانی از سد طالقان ۱۰ همت بودجه نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین با بیان اینکه چند طرح ملی مهم در استان توسط این شرکت در حال اجرا است، گفت: برای شمال و جنوب استان قزوین موضوع تأمین آب شرب و کشاورزی را برای افق ۲۰-۳۰ ساله ترسیم کرده‌ایم و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم استان را در تأمین آب شرب بیمه کنیم.

ستوده ادامه داد: یکی از این طرح‌های مهم آبرسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان است که اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. فاز نخست این طرح با هدف تأمین آب شرب باکیفیت و پایدار برای شهرستان آبیک انجام شده و فاز دوم آن هم در دست اجرا قرار دارد.

وی از اتمام طرح ساخت سد مخزنی نهب خبر داد و گفت: سد شهید لشگری نهب پروژه دیگری است که با حجم مخزن ۱۲۰ میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی آن در سال گذشته به اتمام رسیده و هم اکنون آماده افتتاح است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با اشاره به وجود یک شبکه آبیاری مدرن در پایین‌دست این سد افزود: طول کانال اصلی این شبکه ۲۵ کیلومتر و طول کانالهای درجه یک و دوم آن ۹۰ کیلومتر است که ۷ کیلومتر ابتدایی کانال اصلی تکمیل و در حال بهره برداری است.

پیشرفت ۸۵ درصدی ساخت سد بالاخانلو

ستوده همچنین به وضعیت احداث سد بالاخانلو اشاره کرد و گفت: سد بالاخانلو با ظرفیت ۳۸.۵ میلیون مترمکعب جهت تأمین بخشی از نیاز آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان نیز بر روی رودخانه حاجی عرب در دست احداث است، اعتبار مورد نیاز این طرح بالغ بر ۱,۲۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر نیز از پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵ درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت وزیر نیرو امسال ۴۳۵ میلیارد اعتبار نقدی برای پروژه‌های حوزه آب استان قزوین تخصیص داده شده است.

کد خبر 747912

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • اجرای پروژه لاینینگ 6500 متری در آمل
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم