Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@22:03:14 GMT

بچه‌های ما ژن خوب مهربانی اند

تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۱۹۵۲۸

بچه‌های ما ژن خوب مهربانی اند

بعد از نوسانات نرخ ارز و گرانی‌ها خیلی‌ها ناامید شدند. اما عده ای مثل اعضای خیریه خانوادگی امام حسن مجتبی (ع) یکدل شدند برای حل مشکلات. اتحاد آنها الگوی کوچکی است برای نشان دادن آنچه این روزها باید در میان مردم و مسئولان پررنگ‌تر شود. ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها و تبعات ناشی از آن‌که دست‌درازی کرد به زندگی ایرانیان، خیلی‌ها زبان باز کردند به گلایه، اما عده‌ای به‌جای گلایه، گره‌گشا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌جای آنکه دست روی دست بگذارند، دست در دست هم گذاشتند و یکدل شدند برای شکستن سد بزرگ مشکلات. مثل اعضای خیریه خانوادگی معراج امام حسن مجتبی (ع) که همدلی و اتحادشان الگوی کوچکی است برای نشان دادن آنچه این روزها باید در میان مردم و مسئولان پررنگ‌تر شود.

در آخرین روزهای سال و باوجود مشکلات اقتصادی، با درایت و ایده پردازی و دل پرمهر برای حل هر معضلی یک سازوکار دارند. از چاره‌اندیشی برای مقابله با تأثیرات نوسان نرخ ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم گرفته تا مشکل بیکاری و اعتیاد و بالا رفتن هزینه‌های درمان. با طرح «داروخانهآسمانی» روی گرانی دارو را کم می‌کنند، با طرح «سخاوت سبز» دل کسانی را شاد می‌کنند که در آخرین روزهای سال جیب‌هایشان برای نونوار شدن خالی است. با طرح «سبد مهربانی» سفره‌های خالی نیازمندان را خوش آب و رنگ می‌کنند. برای ترویج ازدواج آسان و قدرتمند شدن زنان سرپرست خانوار هم طرح و برنامه دارند، آن‌قدر که فقط در سال گذشته به اشتغال 200 جوان کمک کردند و بانی ازدواج بیش از 30 زوج شدند و بسیاری از اتفاقات خوب دیگر.

این خانه پناهگاه است

خیریه خانوادگی امام حسن مجتبی (ع) داستانی شنیدنی دارد و ماجرای شنیدنی‌اش از سال 70 و هیات خانگی آغاز شد. هیات هفتگی خانه متین زاده‌ها فقط یک هیات نبود و پر بود از اتفاقات دوست‌داشتنی. فقط کافی بود گره ای به کار یکی از عزاداران بیفتد، در چشم بر هم زدنی با نیت بانیان هیات، کلید خیرخواهی در قفل مشکلات می‌چرخید و ناممکن، ممکن می‌شد. آن سال‌ها جرقه راه‌اندازی خیریه خانوادگی از همین گره‌گشایی‌ها و صندوق قرض‌الحسنه خانگی آغاز شد.

حالا خانه سال‌های دور پاتوق اتفاقات خوب این روزهاست و پناهگاه امن نیازمندان و دردمندانی که از همه‌جا بریده‌اند. خانه، دیوارهای کاه‌گلی دارد و دری قدیمی و یک دنیا حال خوب. «ثریا متین زاده» از روزهای جوانی تا حالا که در ششمین دهه عمرش زندگی می‌کند پا به‌پای خیریه پیش‌آمده است و دوشادوش همسرش پایه‌های لرزان خیریه خانوادگی را با صبر و توکل محکم کرده است.

بچه‌های ما ژن خوب مهربانی اند  

بانی خیریه گریزی می‌زند به خاطرات سال‌های دور و می‌گوید: «برای سرپا نگه‌داشتن صندوق قرض‌الحسنه از همه اقوام کمک گرفتیم. همه پای‌کار آمدند. هرماه مبلغی را پرداخت می‌کردند. سهم خیریه از درآمد ماهانه خانواده ما محفوظ بود. با همین همدلی چه گره‌ها که از کار خلق خدا باز نشد. از تهیه جهیزیه دختر همسایه تا پرداخت هزینه عمل جراحی، این ژن خیرخواهی در بچه‌های ما هم موروثی شده بود، آن‌قدر که در اوایل سال 84 به پیشنهاد پسرانم تصمیم گرفتیم خیریه را از حالت سنتی خارج کنیم و آن را به نام نامی امام کریمان به ثبت برسانیم. تصمیم بزرگ‌تری هم گرفتیم. اینکه خانه‌ای که در آن زندگی می‌کردیم را وقف خیریه کنیم. این خانه، ارثیه پدری همسرم بود اما به برکت کار خیر، دل‌هایمان بزرگ‌شده بود.»

حیاط خانه ما محل کسب شماست، بفرمایید!‌

سال‌ها از آن عزم خانوادگی می‌گذرد و امروز اعضای خیریه معراج امام حسن مجتبی (ع) باافتخار می‌گویند که هزار و هفتصد نفر تحت پوشش کمک‌های خیریه آن‌ها روزگار می‌گذرانند و پسرها شانه‌به‌شانه پدر و مادر سهیم‌اند در نشاندن لبخند بر لب نیازمندان؛ اما نه‌فقط با حمایت‌های مالی که با توانمندسازی سعی در حل مشکلات دارند. هرروز با یک طرح و ایده به خانه پدری دیروز و خیریه امروز می‌آیند و در شرایط سخت اقتصادی طرح‌ها را با خیریه‌های دیگر به اشتراک می‌گذارند تا گره کار همه نیازمندان با روشی منسجم باز شود. صندوق خیریه خانوادگی معراج امام حسن مجتبی (ع) هرماه از بخشش اقوام و اعضای فامیل و دوستان خیّر پربرکت می‌شود و متولیان آن برای پیشبرد بهتر اهداف، 5 کارگروه تشکیل داده‌اند. کارگروه کاریابی و اشتغال‌زایی، آسیب اجتماعی، سلامت، ورزش رایگان و کارگروه ازدواج آسان. مشکلات نیازمندان را در قالب این 5 کارگروه بررسی می‌کنند. «امیر متین زاده» می‌گوید: «در کارگروه کاریابی و اشتغال برای نیازمندانی که به دلیل نداشتن شغل، زندگی‌شان دچار چالش شده است اشتغال‌زایی می‌کنیم. طرحی به نام بازارچه خیریه مادران شهر من را برای زنان سرپرست خانوار برگزار کردیم و حیاط خیریه، محل برگزاری این نمایشگاه بود. در این نمایشگاه زنان کارآفرین و سرپرست خانوار با فروش محصولات تولیدشده خود صاحب شغل و درآمد شدند. در خیریه ما به روی همه نیازمندان باز است. با رویکرد اشتغال‌زایی در سال‌های گذشته برای صدها جوان اشتغال‌زایی کردیم.»

داروهای آسمانی

بعد از گرانی دارو و نوسانات نرخ ارز، متولیان خیریه کاری کردند کارستان، طرح داروهای آسمانی را در خیریه معراج امام حسن مجتبی (ع) کلید زدند تا مبادا نیازمندی به دلیل نداشتن دارو از گذراندن دوره درمان بیماری صرف‌نظر کند. «ثریا متین زاده» در توضیح این طرح می‌گوید: «فراخوان زدیم، در فضای مجازی، در معابر عمومی شهر با این عنوان که داروهای مازادتان را به ما تحویل دهید. هر خانواده‌ای در سبد داروهایش داروهای غیرقابل استفاده دارد. مردم این داروها را به ما تحویل می‌دهند. از یک داروساز و دو تکنسین دارو دعوت کردیم که به خیریه بیایند. داروهای جمع‌آوری‌شده تفکیک می‌شوند. یکی از اتاق‌های خیریه را به داروخانه اختصاص داده‌ایم. بیماران نیازمند می‌توانند نسخه‌هایشان را حضوری و یا از طریق فضای مجازی برای ما بفرستند تا با نظارت پزشک داروساز، داروی موردنظر آن‌ها تهیه شود.» متین زاده ادامه می‌دهد: «طرح داروهای آسمانی با استقبال خوب مردم مواجه شد.» بانی خیریه از طرح‌های سلامت‌محور می‌گوید: «با بیش از 100 باشگاه ورزشی رایزنی کرده‌ایم تا مددجویان بتوانند در بهترین باشگاه‌ها رشته ورزشی موردعلاقه‌شان را دنبال کنند. فراهم کردن شرایط برای آب‌درمانی و درمان بیماری با طب سنتی تا پرداخت هزینه عمل‌های سنگین جراحی هم جزو برنامه‌های همیشگی خیریه ماست که در این شرایط سخت اقتصادی آن‌ها را باقوت بیشتری انجام می‌دهیم.»

با ازدواج آسان در خدمتیم!

هزینه‌های ازدواج کمرشکن شده است؟ بسیاری از جوان‌ها از پس آن برنمی‌آیند؟ به‌جای غر زدن چاره‌اندیشی می‌کنیم. این حرف بانیان خیریه خانوادگی است. متین زاده‌ها آستین‌هایشان را برای ترویج ازدواج آسان بالا زدند. «وحید متین زاده» می‌گوید: «به فکر افتادیم مقدمات ازدواج جوانان خانواده‌های تحت پوشش را فراهم کنیم. فکر می‌کردیم کار سختی در پیش است، اما این‌طور نبود. یکی از اقوام صاحب تالار پذیرایی است، یکی گل‌فروشی دارد و یکی در قنادی مشغول است. عموهای من هم مغازه لباس‌فروشی دارند. همه را دورهم جمع کردیم و از این تصمیم برایشان گفتیم. همه استقبال کردند وحالا بیش از 50 عروسی با کمترین هزینه برای دامادهایی که توان مالی ندارند و از خانواده‌های بی‌بضاعت هستند برگزار کردیم. صاحب تالار اگر پولی دریافت کند، مبلغش یک‌پنجم هزینه واقعی است. یکی از اقوام شیرینی عروسی را تقبل می‌کند و یکی داماد را مهمان یکدست کت‌وشلوار می‌کند. خلاصه به همین راحتی مراسم عروسی به‌یادماندنی برگزار می‌شود.» البته موضوع ازدواج آسان به همین‌جا ختم نمی‌شود و خیرهای موسسه به فکر نوعروسان نیازمند هم هستند. «ثریا متین زاده» هم آمار قابل‌توجهی از جهیزیه‌هایی می‌دهد که برای دختران دم بخت تهیه‌شده است؛ «از چند سال قبل تا امروز حدود 300 جهیزیه برای خانواده‌های تحت پوشش آماده کرده‌ایم. ارتباط خوبی با صاحبان کارخانه‌های کالاهای ایرانی برقرار و آن‌ها را هم در ثواب این کار خیر شریک کرده‌ایم. اجناس کارخانه‌های تولید داخل را باقیمتی ارزان‌تر تهیه می‌کنیم. گاهی وقت‌ها کمک‌های اقوام، جهیزیه‌ها را پربارتر هم می‌کند.»

هدیه روز مادر ما آزاد کردن زنان زندانی!

هدیه روز مادرشان متفاوت‌تر از همه هدیه‌ها بود. مهر و نقدینگی‌شان را روی‌هم گذاشتند تا مادران زندانی را آزاد کنند. زنانی که خیلی‌هایشان به دلیل جرائم نقدی ناچیز دربند هستند و دور از فرزند. «ثریا متین زاده» می‌گوید: «آزادی زندانیان جرائم نقدی جزو برنامه‌های همیشگی ما هست، اما در آستانه روز مادر عزممان را برای آزاد کردن زنان زندانی جزم کردیم. باید خجالت بکشیم اگر زنی یا مادری برای پانصد هزار یا یک میلیون تومان در زندان باشد و همان مبلغ، پول خرد جیب ثروتمندان ما باشد.»

دوشنبه‌های تماشایی

هیات خانگی متین زاده‌ها هنوز هم روزهای دوشنبه در خیریه برگزار می‌شود و فقیر و غنی نمی‌شناسد. همه می‌آیند. یکی برای ستاندن درد از دلی و یکی برای پیدا کردن یک دردمند و چه تلاقی دیدنی می‌شود این حضور گرم. پزشکان متخصص در روزهای دوشنبه جمعشان جمع می‌شود و با نیت خیر آن‌ها و کمک‌های مالی خیریه مشکلات جسمی بسیاری از نیازمندان برطرف می‌شود. «امیر متین زاده» می‌گوید: «روزهای دوشنبه خیریه ما دیدنی است. به هر گوشه این خانه باصفا که چشم بچرخانی مهر می‌بینی و مهر و مهر...» روستاییان دورافتاده و نیازمند و آن‌ها که باسیلی، صورت‌هایشان را سرخ نگه می‌دارند دلخوشند به نفس گرم متولیان خیریه معراج امام حسن مجتبی (ع). متین زاده می‌گوید: «اعتیاد ریشه بسیاری از مشکلات در خانواده‌های نیازمند است. با چند کمپ ترک اعتیاد رایزنی کردیم، جوانان معتاد را بدون آنکه هزینه‌ای پرداخت کنند در کمپ بستری می‌کنیم. مخارج زندگی خانواده‌هایشان تا زمان بهبودی سرپرست خانوار تأمین می‌شود و بعد از ترک کردن با کمک روانشناسانی که با خیریه‌مان همکاری می‌کنند سعی می‌کنیم آن‌ها را به زندگی امیدوار کرده و برایشان شغل ایجاد کنیم.»

حق‌الوکاله شما یک صلوات است

وقت و تخصص فرزندان خلف خانواده متین زاده وقف کار خیر است و خانه موقوفه پدری جولانگاه همه اتفاقات خوب، پدر و مرد معتقدند خدا اجر خیرخواهی‌هایشان را با فرزندان صالح به آن‌ها داده است. «موذمه متین زاده» می‌گوید: «وحید و امیر برادرهایم هر دو شغل آزاد دارند. من مشاور روانشناس هستم. یکی از خواهرهایم پزشک است، یکی وکیل است و ته‌تغاری خانواده هم معلم است. برادرهایم علاوه بر وقت روزانه‌ای که برای پیشبرد برنامه‌های خیریه می‌گذارند، هرماه بخشی از سود کارشان را به خیریه اختصاص می‌دهند و خودشان می‌گویند رونق کسب‌وکارشان هرماه بیشتر از قبل است. من بیشتر روزها به خیریه می‌آیم و به خانم‌های نیازمندی که خیلی هاشان سرپرست خانوار هستند و با مشکلات روحی بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند مشاوره می‌دهم و سعی می‌کنم آن‌ها را به زندگی عادی برگردانم، مادرم برای خیلی از این خانم‌ها اشتغال‌زایی کرده است. خواهرهایم علاوه بر اختصاص بخشی از درآمدشان به خیریه از تخصصشان برای کمک به مددجوها استفاده می‌کنند. خواهر وکیلم هزینه وکالت پرونده‌های خاص را از مددجویان نمی‌گیرد و می‌گوید حق‌الوکاله شما یک صلوات است. بعضی از روزها هم به خیریه می‌آید و برای حل مشکلات حقوقی نیازمندان به آن‌ها مشاوره حقوقی می‌دهد. خواهری که پزشک است، هفته‌ای یک روز به خیریه می‌آید و بیماران را رایگان ویزیت می‌کند. خواهر کوچکم هم که معلم است برای فرزندان خانواده‌های نیازمند در خیریه کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کند.»

منبع:فارس

انتهای پیام/

R30441/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۹۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست

خیریه همت رضاشهر با ارسال نامه ای به عصر ایران، خواستار کمک فوری به این دو مادر بیمار شده است.


 مورد اول خانمی است ۴۷ ساله بی سرپرست دارای سه فرزند و مستأجر که ایشان از چند وقت پیش دچار تنگی نفس. دردهای عضلانی. سردرد های شدید و بی خوابی شده بود که با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های مختلف تشخیص تومور مغزی بدخیم داده شده و بدلیل اینکه دیر مراجعه کرده باید چند دوره درمان را پشت سر بگذارد که هزینه هر دوره سه هفته ای بالغ بر دوازده میلیون تومان است ضمن اینکه هزینه های سایر خدمات پزشکی جداست و به هیچ وجه توان پرداخت ندارد .


مورد دوم خانمی است ۴۰ ساله بی سرپرست دارای دو فرزند و مستأجر که از چندی پیش در سینه چپش متوجه غده ای شده بود که خیلی بزرگ شده و با مراجعه به پزشک و نمونه برداری تشخیص سرطان سینه دادند که بلافاصله دستور عمل دادند و بطور کامل سینه را برداشته شده که برای هزینه های عمل مانده است چکار کند ضمن اینکه باید شانزده جلسه شيمي درمانی شود. شرایط واقعا بدی دارد و شدیدا نیاز به حمایت دارد.


از آنجا که این دو عزیز مادر برای درمان خود با مشکل جدی روبرو هستند از شما مردم عزیز ونیک اندیش استدعای عاجل داریم یاری گر این عزیزان باشید تا انشاءالله بتوانیم بخشی از مشکلات این دو خانواده را برطرف سازیم.
 

قبلا از همکاری و مساعدتی که دراین باره مبذول خواهید فرمود کمال تشکر و سپاسگزاری را می نماید.


شماره کارت خیریه 

6104 3377 3357 3958 
شماره حساب خیریه 
204 218 7340 
شماره شبای خیریه 
IR930120000000002042187340

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) واکنش انتقامی مکرون به لایی خوردن در یک مسابقه خیریه
  • ببینید | واکنش انتقامی امانوئل مکرون به لایی خوردن در یک مسابقه خیریه
  • تداوم پنجشنبه‌های مهربانی با کمک یکی از کارمندان زندان یزد
  • (عکس) متین ستوده هر روز جوان‌تر و زیباتر می‌شود؛ چهره او در سریال لیسانسه‌ها باورنکردنی‌ست!
  • رئیس‌جمهور فرانسه پا به توپ شد! (عکس)‏
  • تغییر چهره متین ستوده بازیگر لیسانسه‌ها بعد از ۸ سال
  • ۱۵۰۰ تخت تا پایان دولت سیزدهم به تخت‌های استان افزوده می‌شود
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه