Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی استان از راه اندازی موزه جنت سرا در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی خبرداد و گفت: در این نمایشگاه عظمت صفویه به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نادر فلاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، از راه اندازی موزه جنت سرا در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در سال 98 خبرداد و گفت: در این نمایشگاه عظمت صفویه به نمایش گذاشته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه سخنان خود به برنامه های نوروز در اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مختلف آیینی ویژه استقبال از نوروز و سفره هفت سین در موزه‌ها برای ایام عید نوروز اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به اداب و رسوم صفویه اشاره کرد و گفت: نمای لباس‌های دوره صفوی تا پهلوی به منظور آشنایی مردم  و گردشگران با اداب و سنن دوران صفویه در موزه مردم شناسی اردبیل به نمایش گذاشته می‌شود،

درباره مسجد جنت سرا

این بنا درضلع شمالی صحن اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی واقع است و ازساخته های شاه تهماسب اول به شمار می آید . درخصوص عملکرد واقعی بنا اطلاع دقیقی دردست نیست و چنین به نظرمی رسد که برای مراسم صوفیانه استفاده می شده است؛ با توجه به اینکه فاقد محراب است و بدان میدان دراویش نیز می گفته اند . نقشه بنا عبارت از یک هشت ضلعی منظم به قطر 50/20 متر است که درمقابل آن، ایوان بزرگی احداث کرده اند . درگذشته، برروی این محوطه ، گنبدی به قطر 5/16متر قرار می گرفته که بعد از فرو ریختن آن، در دوره قاجار، سقفی مسطح برروی 16 ستون با پایه ستون های حجاری شده احداث می کنند که آن هم ویران می شود و در دوره اخیر، سازمان میراث فرهنگی اقدام به بازسازی پوشش آن می کند . نمای اصلی ایوان، با کاشیکاری زیبا و کتیبه های قرآنی تزیین شده و جلوی آن با پنجره بزرگ مشبک گره چینی ازجنس فلز مسدود شده است. برروی دیوار شمالی داخل بنا ، طاق نمای بزرگ پنج ضلعی ایوان مانندی وجود دارد که بالکن کوچکی دربالای آن ساخته اند و ازطریق پلکان کوتاهی واقع در عقب طاق نما بدان می توان رسید.

 

انتهای پیام/

     

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۱۹۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل

اباسط ابراهیمی اظهار کرد: ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از امروز در ۱۳ نقطه اردبیل کار خود را آغاز کردند که بر اساس انتظار‌ها با استقبال خوبی هم از سوی شهروندان روبه‌رو شد.

او بیان کرد: استادیوم کارگران، پنج آذر، پارک ولایت، پارک شفا، پارک وحدت، پارک بانوان، فرهنگ‌سرای اصلانیان، باغ جیرال، پارک فرهنگیان، پارک بعثت، پارک سینا، پارک شهید سلیمانی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری از فردا ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا هشت و ۳۰ دقیقه آماده میزبانی همشهریان اردبیلی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل افزود: ایستگاه‌های ورزشی روزانه ویژه بانوان در پارک‌های ولایت، شفا، فرهنگیان، سینا، بعثت، شهدای میراشرف، بانوان، قمر بنی‌هاشم، پنج آذر، باغ جیرال، استادیوم کارگران، سالن یادگار امام (ره) و پارک شهید سلیمانی واقع در روبه‌روی دادگستری خانوادگی خواهد بود.

ابراهیمی عنوان کرد: گسترش سلامتی، نشاط و شادابی با ایجاد بستر‌های مناسب ورزشی در محله‌ها و بوستان‌های اردبیل از جمله در قالب تقویت ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی پیگیری می‌شود که بسترسازی آن با شهرداری و تامین مربی ایستگاه‌ها برعهده هیات ورزش‌های همگانی است.

او با قدردانی از همراهی اداره ورزش و جوانان، هیات ورزش‌های همگانی و عزم شهرداری برای ترویج و توسعه فرهنگ ورزش، از همه شهروندان به ویژه بانوان اردبیلی خواست تا برای حفظ سلامتی خود و افزایش نشاط اجتماعی، مشارکت لازم را در این طرح ورزش همگانی با حضور در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در ادامه گفت: طرح خیابان ورزش نیز در راستای ارتقای سلامت شهروندان و ترویج ورزش همگانی در حاشیه دریاچه شورابیل به اجرا درمی‌آید.
ابراهیمی با اشاره به استقبال پرشور خانواده‌ها از نخستین برنامه افزود: امکانات و تجهیزات ورزشی شامل شطرنج، مینی گلف، شمشیربازی، بدمینتون، فوتبال تنیسی، چوب‌کشی، هولاهوپ، ترامپولین و دارات برای استفاده علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

او با قدردانی از همکاری هیات‌های ورزشی از جمله شمشیربازی، ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی-محلی از شهروندان اردبیلی دعوت کرد تا در این طرح پرشور و نشاط‌آفرین که عصر پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود نیز حضور یابند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • علاقه عجیب شهید زین‌الدین به یک شهید
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • نخستین حلقه‌ مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر رونمایی شد
  • ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین
  • میرزا مهدی آشتیانی؛ جمع بین نبوغ و تبحر
  • ببینید| شوخی معنادار معین الدین سعیدی با خودروهای شاسی بلند /پس چرا به ما نگفتند؟!
  • تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور