Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مهاباد - ايرنا - براي نخستين بار کارگاه کشت زعفران به روش گلخانه اي (بدون آب و خاک) در دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار شد.

مدرس و مسوول برگزاري اين کارگاه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين کارگاه 2 روزه با حضور 60 نفر به منظور ايجاد اشتغال و توجه بيشتر به کشت هاي گلخانه اي با توجه به سياست گذاري هاي مسوولان براي کاهش مصرف آب در حوضه درياچه اروميه و با همکاري واحد ترويج جهاد کشاورزي و دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لقمان کوهستاني افزود: در اين کارگاه شرکت کنندگاني از شهرهاي اروميه، مهاباد، بوکان، شاهين دژ و سردشت از آذربايجان غربي و سقز از استان کردستان حضور داشتند و تمامي مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران به روش گلخانه اي ايروپونيک(هوا کشت) به 2 شيوه عملي و تئوري آموزش داده شد.
وي يادآور شد: اين کارگاه آموزشي روزهاي 14 و 15 اسفند در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهاباد برگزار شد.
کوهستاني اضافه کرد: در اين روش از هر مکاني مانند مرغداري، گاوداري و گلخانه و سالن هاي بدون استفاده مانند پارکينگ و پشت بام مي توان براي کشت زعفران گلخانه اي استفاده کرد.
وي با اشاره به مزيت هاي اين روش در مقايسه با روش کشت در روي زمين اضافه کرد: در اين روش در هر مترمربع 600 پياز زعفران کشت مي شود و ميزان توليد 20 تا 60 گرم زعفران است اما در روش کشت در زمين تعداد پيازها کمتر از 80 عدد در هر مترمربع بوده و توليد نيز در حدود سه گرم است.
کوهستاني گفت: از مهمترين مزيت هاي کشت گلخانه اي و هوا کشت استفاده از حداکثر فضا و سطح زيرکشت به سبب طبقاتي بودن و تراکم کشت بالا، هزينه کم و مقرون به صرفه و بازدهي در زمان محدود است.
وي افزود: در اين نوع کشت بر خلاف محيط‌ هاي ديگر کشت زعفران، برداشت به صورت روزانه و در هر ساعتي از شبانه‌ روز امکان پذير است.‌
به گزارش ايرنا، زعفران که از آن به عنوان طلاي سرخ ياد مي شود، يکي از محصولات کشاورزي پربازده و با نياز آبي کم است که بيشتر در استان هاي شمال شرقي کشور کشت مي شود.
کشت اين محصول بر روي مزرعه هنوز به خوبي در بين کشاورزان آذربايجان غربي ترويج پيدا نکرده است و به دليل ناآشنايي رغبت زيادي براي کشت آن در استان وجود ندارد.
3020/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی

حسن دشتی نژاد مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت:دختران دانش آموز آبادان در یک کارگاه آموزشی با نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی از جمله چای ترش آشنا شدند.

در این کارگاه آموزشی خواص و ویژگی های دارویی آن، بازارپسندی ،  میزان عرضه و تقاضای این گیاهان در جامعه  و ظرفیت های اقلیمی شهرستان آبادان جهت کشت گیاهان دارویی  آشنا شدند .

در این دوره که به همت کانون بسیج مهندسین برگزار شد ،۵۰ دانش آموز  حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • روزانه بیش از ۲۰۰ تن پسماند در شهرستان مهاباد تولید می‌شود
  • برگزاری مسابقات پرس سینه انتخابی تیم ملی در شهر مهاباد
  • مهاباد میزبان رویداد ورزشی کشور
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • تردد روزانه بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از مرز مهران
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید فلافل غیربهداشتی در مهرشهر
  • کارگاه یک روزه جوانی جمعیت برگزار می شود
  • پیرترین معلم ایران یک قرن و ۷ سال عمر کرد | از ریاست آموزش و پرورش تا تالیف دو کتاب چاپ نشده