Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرستو محمدخانی متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پس از بستن لوله‌های منی که در اصطلاح به آن وازکتومی می‌گویند، تغییری در حجم، رنگ و بوی مایع منی اتفاق نمی‌افتد، تنها مرد در مایع منی خود اسپرم ندارد و از این رو بارداری اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص زانان و زایمان با اشاره به وازکتومی به‌عنوان یکی از روش‌های ضدبارداری موجود برای مردان، بیان کرد: جراحی وازکتومی بستن مجرای منی لوله‌هایی است که اسپرم را از بیضه‌ها به دستگاه تناسلی منتقل می‌کنند؛ این عمل از رها شدن اسپرم جلوگیری می‌کند اما مانع انزال نخواهد شد؛ این روش تقریباً ۱۰۰ درصد موثر، دائمی و ارزانتر از بستن لوله‌هاست، از معایب آن می‌توان به مواردی مانند نیاز پیدا کردن به جراحی، عدم بازدهی فوری و غیرقابل برگشت بودن را نام برد.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین علل ناباروری در زوج‌های جوان؛ سمی خطرناک که عقیم‌تان می‌کند

آیا وازکتومی پیری زودرس می‌آورد؟

محمدخانی درباره اینکه وازکتومی پیری زودرس می‌آورد یا خیر، گفت: اگر منظور از پیری زودرس، سفید شدن زودرس موهاست که باید گفت این مساله بیشتر علت ارثی دارد و در برخی از بیماری‌ها نیز دیده می‌شود؛ با توجه به اینکه در وازکتومی تنها راه خروج اسپرم‌ها از بیضه بسته می‌شود، هیچ‌گونه اختلالی در عملکرد عمومی ارگان‌های بدن و سیستم بدن ایجاد نخواهد شد و به همین دلیل باید گفت پیری زودرس هیچ ربطی به وازکتومی ندارد.

وی گفت: با توجه به تحقیقات علمی انجام شده، احتمال بروز سرطان پروستات و بیضه پس از وازکتومی افزایش نخواهد داشت و ارتباطی بین آنها وجود ندارد؛ از نظر آناتومی سیستم ادراری کاملا از سیستم تناسلی جداست، در وازکتومی کار روی سیستم تناسلی انجام می‌شود و سیستم ادراری کاملا دست نخورده باقی می‌ماند، بنابراین پس از وازکتومی هیچ مشکل ادراری به وجود نخواهد آمد.

آیا وازکتومی در درازمدت باعث بیماری قلبی و فشار خون می‌شود؟

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: پس از وازکتومی، استرس‌های زندگی فرد کمتر می‌شود؛ از طرف دیگر، در جوامع پیشرفته وازکتومی یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است که استفاده از آن در حال افزایش است؛ بر خلاف تصور برخی از مردم که جریان مایع منی و تشکیل نطفه را مرتبط با کمر می‌دانند، جریان مایع منی مربوط به بیضه‌ها، کیسه‌های منی و پروستات است و ارتباطی خاص با کمر و بیماری‌های آن ندارد.

بیشتر بخوانید: خبر خوش برای زوج‌های گرفتار ناباروری + روش جدید درمانی

 آیا وازکتومی ریزش مو می‌آورد؟

وی تشریح کرد: وازکتومی هیچ گونه تغییری در هورمون‌های مردانه به وجود نمی‌آورد و باعث ریزش مو نمی‌شود؛ همچنین باید گفت که وازکتومی باعث ناتوانی جنسی نمی‌شود، اما در مواردی متعدد دیده شده که بیمار پس از وازکتومی از کم شدن توانایی و یا تمایل جنسی شاکی است که دلیل آن، تأثیر روحی انجام وازکتومی بوده است و از نظر علمی وازکتومی تأثیری جسمی بر روی توانایی جنسی ندارد، در صورت بروز درد‌های طولانی مدت و آزار دهنده پس از وازکتومی احتیاج به بازکردن مجدد وازکتومی یا برداشت کامل لولهٔ وازدفران است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هرچه زنان در سنین پایین و زودتر به دیابت مبتلا شوند، ممکن است زودتر وارد یائسگی شوند. از آنجا که نرخ دیابت به طور پیوسته افزایش یافته است، هدف از این تحقیق این بود که پیامدهای طولانی‌مدت دیابت پیش از یائسگی بر سلامتِ باروری زنان بررسی شود. مطالعات روی بیش از ۱۱۰۰۰ زن نشان داد که: تشخیص دیابت نوع ۱ قبل از ۳۰ سالگی یا دیابت نوع ۲ بین ۳۰ تا ۳۹ سالگی، هر دو با شروع زودرس یائسگی ارتباط دارد. از طرفی تشخیص دیابت نوع ۲ بعد از ۴۰ سالگی، در مقایسه با زنانی که به دیابت مبتلا نیستند، با یائسگی دیررس مرتبط است.

ناگفته نماند که در این میان، محققان هیچ ارتباط معناداری بین دیابت در دوران بارداری (دیابت بارداری) و سن یائسگی پیدا نکردند.

دکتر وراتی مهرا، نویسنده این مطالعه از دانشگاه تورنتو، گفت: ما در طی این مطالعات، دریافتیم ارتباطی قطعی میان تشخیص زودهنگام دیابت و یائسگی زودرس [در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند] وجود دارد.

او گفت: امیدواریم نتیجه تحقیقات ما، شروعی باشد برای تحقیقات مفصل در این زمینه؛ تا بتوانیم اثرات طولانی‌مدت دیابت بر بدن انسان و سیستم تولید مثل را بهتر درک کنیم و تا حد ممکن از عوارض آن پیشگیری نماییم.

همزمانی دیابت و یائسگی

دیابت و یائسگی وقتی با یکدیگر همراه می‌شوند، می‌توانند تاثیرات مختلفی بر روی بدن داشته باشند که مهم‌ترین آنها «تغییر سطح قند خون» است. در این شرایط، پاسخی که سلول‌ها به ترشح هورمون انسولین می‌دهند، تحت تأثیر دو هورمون استروژن و پروژسترون قرار می‌گیرد. انسولین هورمونی است که برای دریافت و استفاده از قند خون توسط سلول‌ها ضروری است. با تغییر سطح هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی، سطح قند خون هم دچار نوسان می‌شود. در این دوران ممکن است متوجه شوید که قند خونتان بیشتر از قبل تغییر می‌کند، ناگهان افت می‌کند یا ناگهان بالا می‌رود. درصورتی که میزان قند خون از کنترل خارج شود، ریسک بروز عوارض دیابت در شما بالا می‌رود.

یائسگی می‌تواند کنترل قند خون را دشوار کند، با این حال می‌توان این وضعیت را مدیریت کرد؛ کافیست یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید؛ برنامه‌ غذایی مغذی و روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی ساده علاوه بر کنترل دیابت، در کاهش عوارض یائسگی و ایجاد حس بهتر در شما نقش دارد.

در این بین‌، اندازه‌گیری مکرر قند خون و فشار خون را فراموش نکنید.

طبق گفته کارشناسان، نتایج حاصل از تحقیق فوق، به شواهد روبه‌رشد عوارضی که دیابت بر بدن انسان وارد می‌کند، افزوده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند زنانی که در سنین جوانی به دیابت مبتلا می‌شوند، بیشتر مستعد پیری تخمدان‌ و یائسگی زودرس هستند.

منبع: upi

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901426

دیگر خبرها

  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • برای ثبت شرکت خدماتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • قهرمانی زودرس مس کرمان در لیگ برتر هندبال
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • اعضای شورای شهر اصفهان سال گذشته روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز داشتند؟
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • بالا رفتن سن سالمندی از دیدگاه عموم