آیت الله نوری همدانی: ائمه جماعات با اخلاق نیکو و تواضع زمینه جذب جوانان به مساجد را فراهم کنند
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۲۵۰۶۰
مرجع تقلید شیعیان گفت: کسانی که در قلمرو مسجد هستند باید شناسایی شوند و با اخلاق نیکو اسلام را ترویج کنند علما و ائمه جماعات باید اخلاق و تواضع داشته و نظر کریمانه به مردم داشته باشند. ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله نوری همدانی شامگاه پنج شنبه در همایش نقش کانونهای مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: مساجد دارای نقش مهم و موثری هستند و از گذشته از ارزش بسیار بالایی برخوردار بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به نقش علما در ترویج معارف دینی افزود: علمای اسلام برای ترویج معارف دینی اقدامات موثری انجام دادند، خداوند حجج و بینات خود را به واسطه علما به ما رسانده است.
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به جایگاه علمای دین بیان کرد: علما دارای معرفت و ایمانی هستند که موضوعاتی که در ظاهر سخت به نظر میآید برای آنها آسان است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: در میان اقشار مختلف مردم در اسلام هیچ قشر و طایفه ای به اندازه علما دارای عظمت نیست و روایات فراوانی در تکریم وتجلیل از علما وجود دارد تا حدی که بیان شده است نگاه به چهره علما عبادت است.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه این تکریم به واسطه خدماتی است که علما برای جامعه به انجام میدهند ادامه داد: ما مفتخر هستیم که کتابی بسیار پرمحتوا به نام نهج البلاغه داریم که پس از قرآن است و از نظر محتوا بسیار ارزشمند و مطالبی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن وجود دارد و مانند دریایی است که مطالب فراوان در آن وجود دارد.
وی گفت: خداوند این مردم را پس از پیامبران و ائمه به علما سپرده است؛ علما در گذشته در مساجد به حضور حداقلی بسنده نمیکردند بلکه به دنبال حل مشکلات مردم بودند وامروز نیز باید این روند ادامه داشته باشد؛ ائمه جماعات باید با نظر کریمانه ای با مردم برخورد کنند.
آیت الله نوری همدانی عنوان کرد: آیت الله العظمی بروجردی، در شهر بروجرد منبر میرفتند و مردم را در ماه رمضان موعظه میکردند؛ علمای دیگر نیز در شهرهای مختلف در مساجد فعالیتهای علمی و فرهنگی داشتند؛ علما باید خود را برای خدمت به مردم تجهیز کنند.
وی گفت: خداوند متعال از علما در مقابل ظالمان و مظلومیت مظلومان پیمان گرفته است که همیشه علیه ظالمان مبارزه کنند و از مظلومان حمایت کنند؛ امام علی (ع) در احادیث بسیاری بر رویکرد اجتماعی علما تاکید کردهاند؛ امام علی (ع) میفرمایند که مردم سه دسته هستند که شامل عالمان ربانی، متعلمان و قشرهای پراکنده هستند.
مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: بزرگانی چون شیخ مفید و شیخ طوسی افتخار ما هستند و همه طلاب و فضلا ما باید مثل این بزرگان باشند؛ خداوند متعال حجج و بینات خود را به واسطه علما به ما رسانده است؛ بزرگان ما از جمله آیت الله العظمی بروجردی بر فقه و اصول و دانش و معارف حوزوی ما افزودند و این میراث عظیم را برای ما بر جای گذاشتند.
وی گفت: علمای ما پس از انقلاب اسلامی نیز شهدای بسیاری را تقدیم اسلام و انقلاب کردند و به نسبت به اقشار مختلف جامعه بیشترین شهید را تقدیم کرده است.
آیتالله نوری همدانی: مرکز قدرتمندی برای پاسخگویی به شبهات ایجاد شودآیتالله نوری همدانی: روح تربیتپذیری در میان نسل جوان ایجاد شود6 ویژگی ارزشمند بیانیه گام دوم بهروایت آیتالله نوری همدانی؛ نخبگان بیانیه را اجرایی کنندآیت الله نوری همدانی گفت: از ابتدای اسلام در خصوص ساخت و احیای مساجد تاکید شده و مسائل مهم جامعه اسلامی مانند قضاوتها و تصمیمها در مسجد بوده زیرا مساجد سنگر هستند.
مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: یکی از مسائلی که به علما مربوط میشود رسیدگی به امور مردم است و خداوند مردم را پس از پیغمبران و ائمه سلام الله به علما سپرده است
وی با تاکید براینکه علمای و امامان جماعت تنها خواندن نماز جماعت اکتفا نکنند، گفت: علمای بزرگ با مردم دورادور مسجد در ارتباط بودند و فقرا را شناسایی و به مشکلات رسیدگی میکردند و با مردم بودند و در برابر آنان متواضع بودند.
آیت الله نوری همدانی ادامه داد: کسانی که در قلمرو مسجد هستند باید شناسایی شوند و با اخلاق نیکو اسلام را ترویج کنند علما و ائمه جماعات باید اخلاق و تواضع داشته و نظر کریمانه به مردم داشته باشند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه علم از مال بهتر است هر چه خرج کنی بیشتر میشود اما مال هر چه خرج کنی کمتر میشود خاطرنشان کرد: چهار شرح مهم داریم که اول شرح خویی است که در زمان شیخ انصاری بوده و دوم شرح ابن ابی الحدید سوم شرح محمد جواد مغنیه و چهارم ابن میثم بحرانی است.
انتهای پیام/
R7854/P/S6,62/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است و این انتقال، یک گذر تاریخی بود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم بزرگداشت شیخ صدوق که در آستان این محدث بزرگ در شهر ری برگزار شد، ضمن تسلیت روز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: یاد و نام و خاطرههای شیخ صدوق را در مجاورت مرقد شریف آن عالم فرزانه و بزرگوار گرامی میداریم و به همه امامزادگان معظم مخصوصا امامزادگان مدفون در این سرزمین گرانقدر درود میفرستم و از برگزار کنندگان این محفل نیز تقدیر میکنم. بنده نکاتی درباره مرحوم شیخ صدوق بیان میکنم چون این عالم بزرگوار از بزرگترین عالمان و فرزانگانی هستند که دریچهها و آفاق بزرگی به روی معارف امام صادق(ع) و اهل بیت(ع) گشود.
وی افزود: بیش از هزار سال است که کتب او در حوزههای علمیه و مراکز علمی، موجآفرین است. شیخ صدوق بیش از هزار سال پرچمدار مکتب امام صادق(ع) و سایر اهل بیت(ع) بوده است و بارها این نام بلند در مراکز علمی طنین افکن شده و مورد احترام عالمان، بزرگان و مدرسان علوم الهی است. نقش این عالم بزرگوار در معماری تشیع، تحکیم مبانی آن و جهت دادن به فرهنگ اسلامی بسیار ممتاز و در سطح یک است بنابراین چنین شخصیت بزرگواری که به احترام او گرد آمدهایم از پدران معنوی ما به حساب میآید.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: شیخ المحدثین در ساختن فرهنگ اسلامی و شیعی بسیار نقشآفرین بوده و از امتیازات فراوانی برخوردار است که به برخی از آنها اشاره میکنم. اول اینکه مرحوم شیخ صدوق از قم برخاسته و خاندان وی در قم جایگاه والایی داشته و پدر وی از چهرههای مطرح در حوزه قم در قرون صدر اسلام بوده و رابطه نزدیکی با امام عسکری(ع) داشت و از چهرههای مهم حوزههای علمیه بود. تولد مرحوم شیخ صدوق و نشو و نمای ایشان در قم بود. آن روزگار در میان حوزههای علمیه اسلامی و شیعی، سه حوزه جایگاه بزرگی در عالم اسلام و تشیع داشتند که حوزه قم، ری و بغداد به عنوان سه ضلع یک مثلث بودند که در تاریخ اسلام و طراحی فکر اسلامی و شیعی، نقش ممتاز و بیبدیل داشتند.
وی ادامه داد: البته در آن زمان حوزههای علمیه متعددی در عراق، ایران و نقاط مختلف جهان اسلام داشتیم اما در اواخر عصر حضور ائمه(ع) و شصت سال غیبت صغری و اوایل غیبت کبری، این سه حوزه، قله و سرآمد بودند. مرحوم شیخ صدوق آثار علمی ارزندهای دارد و شاگردان بزرگی هم تربیت کرد. وی معارف الهی را در قم فرا گرفت و سپس به ری منتقل شد لذا اولین خصوصیت این عالم بزرگ و نقشآفرین تاریخ اسلام و ایران و تشیع این است که ایشان همزمان این سه حوزه بزرگ و سرآمد عصر خودش را درک کرده است. بخش زیادی از رشد علمی شیخ صدوق در قم و در محضر پدر بزرگوار و دیگر علمای بزرگ قم سپری شد. سپس وقتی حکومت آل بویه از اولین حکومتهای شیعی شکل گرفت و مقر آن در ری بود از شیخ صدوق دعوت شد در مقر خلافت حضور پیدا کرده و به کار علمی بپردازد. ایشان هم احساس وظیفه کرده و به ری آمد.
مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: این برای ری و تهران افتخار بزرگی است که دو تن از نویسندگان کتاب چهارگانه شیعه یعنی شیخ صدوق و شیخ کلینی از حوزه علمیه ری برخاستهاند. شیخ صدوق به دلیل جامعیتی که داشت مورد احترام هم حوزههای علمیه بودند. در امتداد نکته اول، باید به نکته دیگری توجه کرد که شیخ صدوق، مرد هجرتها و سفرهای مختلف علمی است. ممکن است هجرت، امروزه برای ما امر سادهای به حساب بیاید چراکه وسایل نقلیه برای رفت و آمد میان شهرهای مختلف جهان وجود دارد اما آن زمان، یک سفر حج ماهها طول میکشیده است و ابزارهای ارتباطی امروز هم وجود نداشته است. مرحوم شیخ صدوق در قرن چهارم هجری، غیر از اینکه حوزههای ری، قم و بغداد را درک کرد، زنجیره سفرهای علمی ایشان از جمله به خراسان و مشهد، سمرقند، بلخ و بخارا، فصلی اعجابانگیز و درخشان از زندگی ایشان است.
آیتالله اعرافی گفت: نکته دیگر اینکه شیخ صدوق پرچمدار فکر شیعی است. وی در عصر خود در ری، بغداد، سمرقند ، بخارا، بلخ، همدان، مکه و مدینه با علمای اهل سنت وارد بحث و گفتوگوهای فراوانی شد. وی حتی استادان و شاگردانی دارد که از علمای اهل سنت هستند. امروزه عدهای دنبال این هستند که اهل سنت را در تضاد با شیعه قرار دهند که این مسئله در همه اعصار وجود داشت اما کسانی همانند امام صادق(ع)، شیخ صدوق، شیخ مفید و دیگر بزرگان از یک سو با افراط در اهل سنت مقابله کرده و از سوی دیگر برای افراد میانهرو اهل سنت احترام قائل بوده و دنبال وحدت جهان اسلام بودند. مخصوصا شیخ صدوق هم در آثار و اعمال و افکار خود پایبند این سنت اسلامی بودند.
وی با بیان اینکه دوره شیخ صدوق دوره انتقال از عصر حضور ائمه(ع) به دوره غیبت است، افزود: این انتقال، یک گذر تاریخی بود لذا باید ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و معارف شیعه، سامان تازهای پیدا کنند تا عالم اسلام به دوره غیبت صغری و پس از آن غیبت کبری منتقل شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: طراحان و معماران بزرگ شیعه از زمان ظهور به زمان غیبت چند نفر هستند که یکی از بزرگترین آنها شیخ صدوق است. دیگر افراد شیخ مفید، سید مرتضی، کلینی و امثالهم بودند. اینها معمار تاریخ تشیع و طراحان یک تحول عظیم در عالم تشیع و ایران هستند چون ایران در همین ایام است که اندک اندک آغوش خود را به روی معارف شیعه میگشاید و برخلاف برخی تصورات، شمشیر، اسلام را به ایران نیاورد بلکه ایران با آغوش باز و با عقلانیت از اسلام و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استقبال کرد.
انتهای پیام/