Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@01:26:16 GMT

ماجرای کرم‌های کلاهبردار

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۲۵۴۹۵

پرونده دنباله‌دار «ورمی‌کمپوست» به کجا رسید؟ آفتاب‌‌نیوز :  «چند سال از پرونده پر سر و صدای «ورمی‌کمپوست» می‌گذرد اما همچنان هزاران ‏مالباخته این پرونده سنگین سرگردان و بلاتکلیف هستند. پرونده‌ای با هشت متهم که به گفته ‏مسئولان قضائی برای همه آنها حکم زندان و رد مال صادر شده است اما به نظر می‌رسد ‏سرنوشت پرونده‌های «ورمی کمپوست» و مالباختگانش سر ‏درازی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز سه‌شنبه بود که جعفری دولت آبادی دادستان تهران با اشاره به ‏وجود ١٣‌هزار شاکی در این پرونده از صدور رأی ١٠‌سال حبس و رد مال برای متهم اصلی این ‏پرونده خبر داد. جعفری دولت آبادی البته این را هم اضافه کرد که این پرونده مانند پرونده‌های ‏بزرگ دیگر مشکل رد مال دارد و اموال کمی برای رد مال وجود دارد. اما شرایط برای مالباختگان ‏این پرونده تفاوت چندانی نکرده است. بیشتر آنها هنوز به پول‌هایشان نرسیدند و برخی هم که ‏اصلا قید بازگشت سرمایه‌شان را زده‌اند.
سال ٩٢ بود که زمزمه‌های یک کلاهبرداری بزرگ بلند شد. شرکت سایه‌گستران زندگی ایرانیان ‏در ملارد کرج تعطیل شده بود. هر روز افراد زیادی که برای پیگیری اخبار مطرح شده در خصوص ‏این شرکت و بازپس‌گیری سرمایه‌شان به این شرکت مراجعه می‌کردند، با درهای بسته و پلمپ ‏شده شرکت راهی دادسرا می‌شدند. شرکتی که قرار بود با پرورش کرم‌های خاکی و کود حاصل از ‏فعالیت‌های بیولوژیکی آن خیلی‌ها را پولدار کند، حالا به یک کلاهبردار بزرگ تبدیل شده بود. در ‏مدت کوتاهی تعداد شاکیان این پرونده به هزاران نفر رسید. مدیرعامل شرکت همراه با تعدادی از ‏افراد رده بالای شرکت ناپدید شده بودند و دادسرا و تنظیم شکایت تنها کاری بود که طلبکاران این ‏شرکت می‌توانستند انجام دهند. این شرکت در مدت کوتاهی و با استفاده از تبلیغات گسترده ‏توانسته بود سرمایه قابل توجهی را جذب کند. تا جایی که بر اساس اطلاعات موجود سرمایه جذب شده ‏از سوی این شرکت در مدت نسبتاً کوتاه فعالیتش به حدود ۴‌هزار میلیارد تومان رسیده بود. هر‬ چند ‏متهم اصلی این پرونده در جلسات دادگاه مدعی شد که کل بدهکاری او و شرکت زیرمجموعه‌اش ‏را ١٨‌میلیارد تومان اعلام کرد.
مدیرعامل این شرکت به‌‬ عنوان متهم اصلی پرونده که با تعطیلی شرکت متواری شده بود بعد از ‏مدتی با پای خود به فرمانداری شهرستان ملارد رفت و در برابر قانون قرار گرفت. در‬ نهایت هم ‏پرونده کلاهبرداری این شرکت کارآفرین که در‬ سال ٩١ با مجوز جهاد کشاورزی ملارد صادر شده ‏بود، با دستور دادستان کل کشور، برای رسیدگی به تهران ارجاع شد. پس از بررسی‌های مفصل و ‏انجام تحقیقات قضائی جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده در شعبه ١١ دادگاه کیفری تهران ‏برگزار شد. مدیرعامل این شرکت همراه با تعداد دیگری از مدیران این شرکت به اتهام مشارکت ‏در کلاهبرداری شبکه‌ای محاکمه شدند. بر اساس محتویات پرونده متهم ردیف اول، مدیرعامل ‏شرکت با همدستی سایر متهمان در پوشش فروش کودهای «ورمی کمپوست» و پرورش ‏کرم خاکی، شهروندان استان‌های مختلف کشور را به سرمایه‌گذاری در شرکت ترغیب کرد اما پس از ‏مدتی دست به کلاهبرداری چندمیلیارد تومانی زد. او با استفاده از پول‌های به دست آمده، چند باب دفتر و چند دستگاه خودروی خارجی گرانقیمت خریده بود. هزاران مالباخته پرونده نیز از یک ‏میلیون تا یک‌میلیارد تومان خسارت دیده‌اند اما بیشتر آنها مبالغی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان را از ‏دست داده‌اند.
در نهایت هم متهمان این پرونده پس از برگزاری چندین جلسه دادگاه به حبس و رد مال محکوم ‏شدند.‬ حالا جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در تازه‌ترین اظهارنظرش در خصوص ‏این پرونده گفت: «متهم اصلی به ۱۰ سال حبس محکوم شده و ۱۳ هزار نفر شاکی دارد اما مثل ‏همه پرونده‌های بزرگ این پرونده نیز مشکل رد مال دارد و اموال کمی برای رد مال وجود دارد.»
او ‏اضافه کرد: «در مورد دو نفر از محکومان با اعتراض دادستانی، پرونده در دادگاه کیفری یک استان ‏تهران تحت رسیدگی است.»
اما این‌که مالباختگان این پرونده چه زمانی به پولشان می‌رسند یا ‏این‌‬ که اساساً متهمان اصلی توان پرداخت چنین ارقام سنگینی را دارند پرسشی است که این روزها ‏طلبکاران این شرکت به دنبال پاسخ روشنی برای آن هستند. درست مثل اکبر مرد ٥٠ ساله‌ای که ‏نه فقط پولش بلکه همه زندگی‌اش را از دست داده است: «چند‬ سال است که روز و شب ندارم. اگر ‏فقط پول خودم بود این‌‬ قدر ناراحت نبودم. ٧ نفر از اقوام نزدیک خودم و همسرم هم به اعتبار ما در ‏این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. در‬ واقع آنها به اعتماد ما وارد شدند اما حالا نه فقط پولم بلکه ‏آبرویم هم برباد رفته است.»
او در ادامه صحبت‌هایش به «شهروند» می‌گوید: «من حدود ٧٠ ‏میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم. بعد از مدتی هم دوتا از برادرزن‌هایم همراه با مادر همسرم هم ‏مجموعا ١٠٠‌میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند. چند ماه بعد هم برادر خودم ‏همراه همسرش با ٥٠‌میلیون تومان وارد شدند. خب همه آنها دنبال سود بودند. ظاهراً هم همه ‏چیز مرتب بود. دفتر شرکت با تابلوهای بزرگ، تبلیغات گسترده، اصلاً از جهاد کشاورزی مجوز ‏داشت، همه ما به اعتبار اینها در این شرکت سرمایه‌گذاری کردیم.»
به گفته این مرد مالباخته ‏تکلیف همه شاکیان مشخص شده و متهمان هم در زندان هستند، اما این‌‬ که ما چه زمانی به پولمان ‏می‌رسیم مشخص نیست. آخرین باری که به دادگاه رفتیم به ما گفتند تعداد شاکیان زیاد است و ‏کل دارایی متهمان که تا امروز شناسایی شده بسیار کمتر از پولی است که باید پرداخت شود.‏
مهین هم یکی دیگر از مالباختگان این پرونده است. زن ٣٥ ساله‌ای که برای تأمین هزینه‌های ‏زندگی و سرمایه‌گذاری برای آینده‌اش به دام این شرکت گرفتار شد: «من از طریق یکی از دوستانم ‏به نام مینا که در کرج زندگی می‌کرد با این شرکت آشنا شدم. البته تقصیر مینا نیست، او هم ‏خودش ٨٠ میلیونش را از دست داده. مقصر خودم هستم که اعتماد کردم. حالا هم دستمان به ‏جایی بند نیست. فقط حکم دادگاه داریم. این حکم که برای من پول نمی‌شود.»
این زن که به گفته ‏خودش ١٥٠‌میلیون تومانش را از دست داده است به «شهروند» می‌گوید: «من در همه جلسات ‏دادگاه حضور داشتم، آقای کلاهبردار بزرگ، همان مدیرعامل شرکت در جلسه دادگاه چند بار با ‏صدای بلند اعلام کرد که من فقط با ٧٢٠ نفر طرف حسابم و کل رقمی که باید پرداخت کنم ١٨ ‏میلیارد تومان است. اما این پرونده ١٣‌هزار شاکی دارد، فقط خدا می‌داند مجموع پول این همه آدم ‏چقدر است؟»
او ادامه می‌دهد: «سال ٩١ که من ١٥٠‌میلیون تومان را به این شرکت دادم و کرم ‏خریدم، طلا گرمی ٧٠‌هزار تومان بود، الان قیمت طلا و دلار چند است، واقعاً با آن همه پول چه کارهایی می‌شد انجام داد، حالا همان پول اولیه خودمان هم روی هواست.»
منبع: روزنامه شهروند

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ورمی کمپوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۵۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاهبردار اینترنتی در شهرستان فریدن


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ فرمانده انتظامی شهرستان فریدن گفت: در بازجویی‌های صورت گرفته این متهم به ۱۷ مورد سرقت از زمین‌های کشاورزی و اماکن خصوصی اعتراف کرد.


سرهنگ جواد افشاری بااشاره به فعالیت و رصد مستمر کارشناسان پلیس آگاهی این شهرستان افزود: وقوع سرقت در ایام نوروز و تعطیلات روند کاهشی داشته و همچنین در زمینه درون شهری آمار تصادفات جرحی و فوتی صفر بوده و در زمینه برون شهری آمار تصادفات جرحی ۶۶ درصد و مصدومان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

دیگر خبرها

  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • اعلام تعداد پزشکان مسموم شده در ماجرای مهمانی شیراز
  • ماجرای دلخراش ترین پرونده آدم ربایی از زبان کاراگاه پلیس / هنوز هم از فکر کردن به این پرونده احساساتی می شوم (فیلم)
  • دستگیری کلاهبردار اینترنتی در شهرستان فریدن
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • ماجرای دعوای هند و شرکت مهندسی توسعه گاز چه بود؟
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • دستگیری کلاهبردار فراری پس از ۱۳ سال
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم