Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: این نهاد برای ساخت واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری به ویژه در شهر مشهد آمادگی دارد.

علیرضا تابش پنجشنبه شب در نشست ستاد بازآفرینی شهری که با حضور وزیر راه و شهرسازی در استانداری خراسان رضوی برگزار شد افزود: بافت فرسوده و ناکارآمد مشهد بسیار پیچیده است و برای بازآفرینی آن باید با حوصله با این پیچیدگیها برخورد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بنیاد مسکن تجربه های مشترک و خوبی با ستاد ملی بازآفرینی در شهرهایی چون زاهدان و چابهار دارد و می تواند با همکاری این ستاد در احیای بافتهای ناکارآمد شهری مشهد هم موثر واقع شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در صورتی که شهرداریها در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری زمینهایی را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند این نهاد برای سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت و اجرای پروژه های بازآفرینی آمادگی کامل دارد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نیز در این نشست گفت: برای احیای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در مشهد هنوز نقشه راهی ترسیم نشده اما اقدامات پراکنده ای انجام شده است.
محمد پژمان افزود: قرار بود شهرداری مشهد زمینهایی را در حاشیه شهر برای ساخت، آماده سازی کند و تعدادی واحد مسکونی در جوار این بافتهای ناکارآمد ساخته شود و به عنوان تنخواه در اختیار طرح بازآفرینی قرار گیرد و هر وقت ساخت واحدهای مسکونی مزبور به اتمام رسید کسانی که در سکونتگاههای نامناسب بافتهای ناکارآمد شهر مشهد ساکن هستند به صورت موقت یا دائم جابه جا شوند و در واحدهای جدید اسکان یابند تا زمینهای در اختیار آنان برای اجرای طرح بازآفرینی آزاد شود.
وی ادامه داد: نظر مسئولان شهری این بود که برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در جوار بافتهای ناکارآمد شهری، از تسهیلات طرح بازآفرینی شهری هم استفاده شود در حالی که وظیفه ما در این طرح تولید مسکن نیست و در صورتی که ساخت مسکن با طرح بازآفرینی پیوند بخورد امکان استفاده از تسهیلات این طرح فراهم می شود.
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: این مهم در صورتی قابل تحقق است که ساکنان واقع در سکونتگاههای غیررسمی از محل سکونت کنونی خود جا به جا شوند و زمینهای در اختیار این سکونتگاهها آزاد شود تا بتوان، واحدهای مسکونی جدیدی برای سکونت موقت در اختیار آنان قرار داد.
پژمان افزود: در این راستا مسئولان شهری مشهد محدوده ای که باید برای اجرای طرح بازآفرینی در بافتهای ناکارآمد آزاد شود را تعیین کردند و در حال شناسایی تسهیلگر و سایر موارد مرتبط با این موضوع هستند.
وی ادامه داد: از وضعیت اقتصادی ضعیف ساکنان سکونتگاههای غیررسمی برای در اختیار گرفتن واحدهای مسکونی جدید آگاه هستیم و به همین منظور مدلی برای جا به جایی ساکنان بافتهای ناکارآمد مشهد طراحی شد و ساخت سه هزار واحد مسکونی در جوار بافتهای ناکارآمد هدف گذاری شد که این مدل تا پایان سال نهایی می شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: محدوده مصوب بافتهای فرسوده و ناکارآمد خراسان رضوی 117محله با چهار هزار و 891 هکتار در 31 شهر استان و سهم خراسان رضوی از کل بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور 7.8 درصد است.
وحید قربانی افزود: محدوده مصوب بافتهای فرسوده و ناکارآمد مشهد نیز دو هزار و 292 هکتار است و مشهد سومین شهر از نظر بزرگی مساحت بافتهای فرسوده و ناکارآمد در کشور است.
وی دشواری تملک اراضی در بافتهای ناکارآمد، عدم تناسب بین رویکردهای اقتصادی و اجتماعی طرح بازآفرینی با وضعیت محلات مورد هدف در این طرح، محدودیت منابع مالی در سال وعدم اجرای کامل تعهدات خراسان رضوی برای اجرای طرح بازآفرینی و عدم انطابق تصمیمات سطح ملی با وضعیت محدوده های شهری و روستاهای حاشیه شهر مشهد در طرح بازآفرینی شهری را از مشکلات این استان در اجرای این طرح دانست.
1922/7489

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بافتهاي فرسوده سكونتگاه غير رسمي مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۲۶۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

حسین حیدری در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکرد‌ها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضا‌ها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضا‌ها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

حیدری بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است