Web Analytics Made Easy - Statcounter

بلگراد - ایرنا - وزیر توانمندی های انسانی مجارستان در دیدار با سفیر ایران در بوداپست ضمن تمجید از فرهنگ و تمدن ایران، گفت: ایران دارای پیشینه تاریخی و برخوردار از میراث فرهنگی و تمدن بسیار غنی است.

به گزارش جمعه شب ایرنا از سفارت ایران در بوداپست، میکلوش کاسلر در دیدار با غلامعلی رجبی یزدی افزود: مجارستان از توسعه همکاری و تقویت روابط با ایران حمایت و تلاش خواهد کرد تا راه های گسترش روابط با ایران در زمینه های مختلف را مورد بررسی و اقدام قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر توانمندی های انسانی مجارستان به حضور بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان اشاره کرد و گفت: امیدوار است با اعطای طرح سالانه یکصد بورسیه به دانشجویان، حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه های مجارستان افزایش یابد.
کاسلر همچنین از فعالیت های انجام شده در زمینه فرهنگی و دیپلماسی عمومی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست قدردانی کرد و افزود: چاپ کتاب های ارزشمند همچون گزیده غزلیات حافظ، رباعیات خیام، کتاب مصور ایران و سایر برنامه های گسترده فرهنگی انجام شده از سوی این سفارت، فرصت بسیار مغتنمی را برای آشنایی بیشتر مردم مجارستان با این فرهنگ و تمدن غنی ایجاد کرده که مورد احترام و قابل تقدیر و قدردانی است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مجارستان نیز در این دیدار با تشریح روند رو به گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و مجارستان خلاصه ای از اقدام های صورت گرفته در راستای تقویت همکاری ها در زمینه های فرهنگی، علمی و آموزشی را ارائه کرد.
رجبی یزدی در ادامه به پیشنهاد ارائه شده از سوی وزیر توانمندی های انسانی مجارستان در رابطه با تحقیق و پژوهش پیرامون ریشه مشترک ایران و مجارستان اشاره کرد و افزود: به زودی دو نفر از اساتید باستان شناسی مجارستان به ایران سفر می کنند.
وی همچنین در این زمینه افزود: در ضمن یک تیم محقق و فیلمبردار از مجارستان نیز از ایران دیدار و ضمن گفت وگو با محققین و پژوهشگران ایرانی از مراکز باستانی و تاریخی و کتاب خانه های کشورمان بازدید و فیلم و تصویر تهیه می کنند.
در این دیدار همچنین محورهای همکاری بین دو کشور و راهکارهای توسعه و تقویت روابط مورد بررسی و تاکید قرار گرفت.
شبد**اروپام**436**1379

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي گسترش روابط فرهنگي و دانشگاهي ايران مجارستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد

صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و  سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.

وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.

حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا می‌توانند از تجارب هم در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب می‌تواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.

رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.

وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران می‌تواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • همت معلمان، زمینه‌ساز فرهنگ و تمدن شده است
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • دیدار نخست‌وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور