Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@22:03:16 GMT

«محمدتقی صابری» سفیر ایران در دوشنبه شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۳۱۶۴۰

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأیید کرد که «محمدتقی صابری» معاون اداری و مالی وزارت خارجه قرار است به عنوان سفیر جدید ایران طی روزهای آینده کار خود را در دوشنبه آغاز کند.

«محمدتقی صابری» معاون اداری و مالی وزارت خارجه کشورمان قرار است به جای «حجت الله فغانی» به عنوان سفیر جدید ایران طی روزهای آینده کار خود را در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره روابط دو کشور ایران و تاجیکستان با بیان اینکه روابط دو کشور دارای اهمیت بسیار راهبردی است، گفت: این روابط دشمنانی دارد که در سالیان گذشته سعی کردند به هر شکل ممکن و با متوسل شدن به هرگونه ابزاری، این رابطه را از مسیر بالنده و تکاملی خود دور کنند.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به رایزنی های مستمر و معمول بین دو کشور و هوشیاری که در تهران و دوشنبه وجود داشت، تا حد بسیاری تلاش های نامبارک و نامیمون عناصر معاند در منطقه و خارج از منطقه تضعیف روابط ایران و تاجیکستان ناکام ماند و دو کشور مصمم هستند که با هوشیاری بیشتر و دقت در برابر هرگونه کارشکنی و سنگ اندازی عناصر ثالث، روابط خود را تعمیق ببخشند.

* معرفی سفیر جدید تاجیکستان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تاجیکستان به لحاظ اشتراکات تاریخی، تمدنی و فرهنگی با ایران شاید از معدود کشورهایی است که از فاکتورها و المان های مطرح در حوزه فرهنگی، تمدنی و تاریخی، بیشترین شاخص ها را می تواند به خودش اختصاص دهد، اظهار داشت: دولت تاجیکستان اخیرا سفیر جدید خود را که یکی از دیپلمات های عالیرتبه این کشور است و پیش از این قائم مقام وزارت خارجه بوده، به عنوان سفیر جدید در تهران معرفی کرده که به نظر می رسد این اقدام در تهران می تواند با استقبال در خوری مواجه شود.

قاسمی همچنین تایید کرد که «محمدتقی صابری تفرشی» معاون اداری و مالی وزارت خارجه کشورمان نیز به عنوان سفیر جدید ایران طی روزهای آینده کار خود را در دوشنبه آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما در حوزه های اقتصادی، تجاری و همچنین رایزنی های سیاسی در موضوعات مختلف با توجه به اینکه دو کشور در یک حوزه جغرافیایی مشخص زندگی می کنند، مسائل مختلفی را برای تبادل نظرهای مستمر خواهیم داشت، اظهار داشت: ضرورت دارد دو کشور به طور دائم در تماس باشند و به صورت مستقیم و از کانال های دیپلماتیک، دیدگاه های طرف مقابل را بشنوند.

به گفته قاسمی ایران و تاجیکستان با توجه به سوابق و اشتراکات در حوزه هایی چون سینما، موسیقی، مطالعات مشترک در مورد تاریخ گذشته، تاریخ منطقه، ادبیات، زبان، شعر، هنر و ... می توانند کارهای مشترک سودمندی را به صورت مشترک انجام دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: اخیرا بخش های سینمایی کشورمان در برخی فستیوال های تاجیکستان با جدیت حضور داشته و ارگان های ذیربط سینمایی دو کشور برای همکاری های مشترک به توافقات قابل توجهی دست یافته اند و باید درباره برگزاری هفته های فرهنگی نیز مشترک تلاش بیشتری به عمل آید.

وی عنوان کرد: به نظر می رسد باید بیش از گذشته، دو کشور در جهت برگزاری نشست های مشترک بین صاحبان بنگاه های اقتصادی، تجاری و مالی تلاش به عمل آورند.

*باید شاهد یک گشایش و چشم انداز مثبت تر در روابط فیمابین تهران و دوشنبه باشیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه این گفت وگو با خبرنگار فارس درباره دورنمای روابط ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد: با توجه به درایت، هوشمندی و درک و فهم مشترک از مسائل دوجانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی این امکان وجود دارد که با تلاش بیشتر نسبت به گذشته، دو کشور بتوانند در آینده شاهد رشد و نمو هر چه بیشتری در توسعه و تعمیق روابط در تمام زمینه های مورد علاقه باشند.

وی گفت: پروژه های اقتصادی زیادی است که می توانیم درباره آن صحبت کنیم به خصوص با توجه به زمینه های موجود در دو کشور و اینکه تاجیکستان سعی می کند در مسیر توسعه اقتصادی گام بردارد، این موضوع می تواند زمینه های همکاری را برای فعالیت بیشتر شرکت های ایرانی در همکاری با همتایان تاجیک خود تسهیل کند.

قاسمی اضافه کرد: اینکه در یک فاصله زمانی نزدیک دو سفیر در سطوح عالیتر کار خود را آغاز کنند، علیرغم تمام زحمات و تلاش هایی که بی شک سفرای قبلی در این مسیر صورت دادند، باید شاهد یک گشایش و چشم انداز مثبت تر در روابط فیمابین تهران و دوشنبه باشیم.

* نگاه ما به تاجیکستان نگاهی مبتنی بر یک روابط خویشاوندی است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نگاه ما به تاجیکستان نگاهی مبتنی بر یک روابط خویشاوندی است، گفت: روابط ایران و تاجیکستان روابطی عمیق و مبتنی بر ریشه‌های مشترک و کهن است؛ نمی‌توان این پیوندها و پیوستگی‌های به یادگار و ماندگار از گذشته‌های دور را نادیده گرفت.

قاسمی با بیان اینکه سیاست ایران نسبت به همسایگان، سیاستی آشکار و کاملا روشن و بر اساس تعمیق و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌هاست، تاکید کرد: ما خواهان تاجیکستانی هستیم که همواره برخوردار از امنیت، ثبات، مقتدر و رو به و توسعه باشد. سیاست و رویکرد ایران در سال‌های بعد از استقلال این کشور همراهی و ایستادن در کنار دولت تاجیکستان بوده و این سیاست و رویکرد کماکان از سوی ما اعمال می‌شود و تغییری نکرده است.

*نیم نگاهی به سوابق سفیر جدید ایران در دوشنبه

به گزارش فارس، «محمدتقی» صابری سفیر جدید ایران در دوشنبه، پیش از این مدیرکل تشکیلات و بودجه وزرات امور خارجه بوده و اسفند ۱۳۹۶ و در پی تغییر ساختار وزارت خارجه به جای مهدی دانش‌یزدی که بازنشسته شد، به عنوان معاون امور اداری و مالی وزارت خارجه منصوب شد.

صابری همچنین پیش از این مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تأمین منابع سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است.

حجت‌الله فغانی نیز 19 آبان 1393 به عنوان سفیر ایران در دوشنبه منصوب شد و از آن زمان تاکنون عهده‌دار این سمت بود.

‌‌پیش از فغانی، «علی‌اصغر» شعردوست عهده دار این سمت بود و با بازگشت شعردوست چندین ماه سید محمود صدری به عنوان سرپرست سفارت عهده‌دار مسئولیت‌ها بود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در نشست سران اسلامی اعلام کرد که بی‌تردید قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی و تحریم عملی تسلیحاتی و تجاری ابزار مهمی در توقف نسل کشی اسرائیل در غزه و جنایاتش در کرانه باختری و قدس شریف است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان امروز یکشنبه در شروع صحبت‌های خود در این نشست تاکید کرد: ضمن محکومیت شدید تداوم جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه و کرانه باختری فلسطین بر ضرورت تقویت اتحاد و هم بستگی بیش از پیش کشورهای اسلامی برای توقف فوری نسل‌کشی جنایات جنگی ترکیبی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری کافی و بدون مانع کمک های بشردوستانه به سراسر غزه تاکید می‌کنم.

 وی در این سخنرانی افزود: بی تردید قطع روابط دیپلماتیک و اقتصادی و تحریم عملی تسلیحاتی و تجاری ابزار مهمی در توقف نسل کشی اسرائیل در غزه و جنایاتش در کرانه و قدس شریف می باشد.

مشروح سخنان وزیر امور خارجه را در زیر می‌خوانید:

از دولت و کشورهای مسلمان و آزادیخواهی که در این مسیر اقدام نمودند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

 تحولات اخیر فلسطین و مقاومت غزه و کرانه باختری بار دیگر ثابت کرد از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس به عنوان یک حرکت آزادیبخش در مقابل اشغالگر توهمی بیش نبوده؛ چرا که رژیم اسرائیل یک دولت مشروع نیست، او فقط یک قدرت اشغالگر آپارتاید  است و گذشت زمان نیز هرگز به قدرت اشغالگر مشروعیت نمی بخشد.

 تحقق صلح و امنیت پایدار و عادلانه در منطقه تنها از طریق پایان اشغال سرزمین فلسطین، سوریه و لبنان، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود و تضمین تحقق حق تعیین سرنوشت همه فلسطینیان میسر است.

کارزار جهانی حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات ضد بشری رژیم اسرائیل با گذشت هفت ماه از آغاز جنگ همچنان با قدرت ادامه دارد و به دانشگاه های آمریکا و اروپا و سایر کشورهای جهان رسیده است.

امیرعبداللهیان: توقف جنگ در دستورکار سازمان همکاری قرار دارد

مدعیان دروغین آزادی بیان در غرب این صدای اعتراضی وجدان  های بیدار بشری را با سرکوب و خشونت پاسخ می دهند و بار دیگر رویکرد استاندارد های دوگانه خود را به نمایش گذاشتند.

افکار عمومی جهان و به ویژه جهان اسلام قویاً از ما به عنوان دولت های اسلامی انتظار دارند تا در نتیجه این اجلاس سران توصیه و اقدامات مهمی داشته باشیم، از جمله:

1- تاکید بر برقراری آتش بس فوری کامل بی قید و شرط دائم در تمام مناطق غزه از جمله در رفح و حتی کرانه باختری؛

2- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛

3- تبادل انسانی اسرا؛

4- موظف ساختن رژیم آپارتاید اسرائیل به خروج فوری کامل و غیرمشروع از تمامی مناطق غزه و تصمیم بین الملی بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛

5- اعمال تحریم فوری تسلیحاتی و تجاری همه کشورهای اسلامی علیه رژیم اسرائیل؛

6- حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملی دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی عاملان و آمران جنایات اسرائیل؛ برای تضمین صلح و امنیت در منطقه و جهان اسلام باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف محاکمه و مجازات کرد.

جهان اسلام اکنون در وضعیت بسیار حساس و پیچیده ای قرار دارد؛ به نحوی که کشورهای اسلامی در تلاش برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار با طیفی از چالش ها از جمله بی ثباتی اقتصادی، ناآرامی های سیاسی، درگیری های منطقه ای، اشغال خارجی، حضور بیگانگان، و مداخله قدرت های فرامنطقه ای مواجه اند.
این چالش ها تاکنون به تشدید فقر، تضعیف انسجام اجتماعی و اختلال در روند تلاش های توسعه ای منجر شده است.

با این وجود، این چالش ها می تواند، موجد فرصت هایی قابل توجه برای پیشرفت و نوع آوری در جهان اسلام و شکوفایی تمدن اسلامی باشد.

امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان استامیرعبداللهیان عازم گامبیا شد

میراث فرهنگی غنی، منابع طبیعی متنوع و جمعیت جوان و مستعد کشورهای اسلامی، زمینه های مساعدی را برای پیشبرد طرح های توسعه پایدار، بر اساس شاخص و ارزش های اسلامی فراهم ساخته است.

در این راستا جهان شاهد است که مردان و زنان جوان و با استعداد و تلاشگر ایران در مسیر توسعه علم و فناوری های بومی شگفتی های بزرگی آفریده اند. این ظرفیت سرشار در میان همه کشورهای اسلامی موجود است.

ما بر این باوریم که در راستای تحقق شعار این اجلاس یعنی تقویت اتحاد و همبستگی از طریق توسعه پایدار؛
 اول- ملت های اسلامی با تمرکز و سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی فناوری و زیرساخت ها می توانند ظرفیت بزرگ خود را در جهت نیل به اهداف توسعه پایدار ملل مسلمان به کار گیرند.

دوم- جهت تعمیق سطح همکاری و تسری توسعه پایدار و همه جانبه می بایست شبکه همکاری های اقتصادی، فنی، توسعه ای، تجاری و مالی و پولی میان کشورهای اسلامی در بستر توافقات و سازوکارهای هدفمند و مشترک بیش از پیش تقویت شود. 

سوم- ایجاد یک پلتفرم اختصاصی در چهارچوب سازمان همکاری اسلامی، جهت اشتراک گذاری دانش، تخصص و منابع مرتبط با توسعه پایدار، لازمه تحقق طرح های توسعه ای جهان اسلام است. 

چهارم- ارتقای یکپارچگی اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو سازمان جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار بر مبنای ارزش های دینی یک ضرورت اساسی است. 

پنجم- به کارگیری ابتکارات و نوع آوری های فناورانه و گسترش تحقیقات علمی به منظور پیشبرد دستور کار تحقیق اهداف توسعه پایدار در چهارچوب سازمان همکاری اسلامی نیازمند طراحی سازوکاری مناسب می باشد.

بی تردید، اهداف مهم توسعه پایدار در هر نقطه از جهان، بدون تضمین صلح و امنیت پایدار محقق نخواهد شد.همیاری و همکاری کشورها با شعار امنیت و توسعه پایدار برای همه، ضرورت و فوریت می یابد.

حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق بار دیگر چهره واقعی رژیم تروریست اسرائیل را آشکار ساخت. 
جمهوری اسلامی ایران با توصل به قاعده حقوقی دفاع مشروع و پس از ناامید شدن از نقش بازدارنده شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه‌ دهم آوریل پاسخ نظامی حداقلی و محدودی به رژیم اسرائیل داد. البته ما با صدای بلند هشدار دادیم در صورت هرگونه ماجراجویی جدید رژیم اسرائیل علیه منافع ایران در داخل و خارج، واکنش بعدی ما علیه رژیم اسرائیل حداکثری، فوری و کاملاً پشیمان کننده خواهد بود.

توسل ایران در اعمال حق دفاع مشروع نشان دهنده رویکرد مسئولانه ما نسبت به صلح و امنیت منطقه و جهان می باشد.

ما امنیت جهان اسلام و امنیت منطقه را امنیت ایران می دانیم و دست دوستی خود را با دولت های منطقه و جهان اسلام به گرمی می فشاریم. رژیم اشغالگر اسرائیل ریشه نا امنی و دشمن مشترک همه ماست.

بار دیگر آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با دولت گامبیا و کلیه دولت های عضو سازمان همکاری اسلامی جهت ارتفاع کارآیی این سازمان در جهان در حال گزار کنونی با هدف تقویت و تضمین منافع مشترک و سیانت از کیان و استقلال سیاسی و اقتصادی همه کشورهای اسلامی اعلام می داریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • آمادگی ایران برای برگزاری دومین کمیسیون مشترک‌ همکاری‌ها با مالی
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • روحیه مبارزه و شجاعت ایران را تمجید می‌کنیم
  • هاکان فیدان: توسعه روابط با ایران اولویت مهم ترکیه دانست
  • بیانیه وزارت خارجه مصر درباره دیدار شکری و امیرعبداللهیان
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • تماس تلفنی پوتین و امامعلی رحمان
  • چین: روابط با افغانستان را گسترش می‌دهیم