Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،   آرتروز شایع‌ترین نمونه بیماری‌های روماتیسمی است که در نتیجه انحطاط غضروف شکل می‌گیرد، در این بین برای جلوگیری از این التهابات نوشیدنی‌هایی وجود دارد که باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا امروز به معرفی آن بپردازد.

آرتروز چیست؟

غضروف بافتی است که انتهای استخوان‌های انسان را پوشش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غضروف قابلیت حرکت را در اختیار استخوان‌ها قرار می‌دهد، بدون این که آن‌ها با یکدیگر تماسی داشته باشند.

این مطلب را از دست ندهید: ورزش‌های مناسب برای درمان آرتروز دست + تصاویر

با این وجود، درد ناشی از آرتروز به طور معمول زمانی که فرد دراز کشیده یا در حالت استراحت قرار دارد، کاهش می‌یابد.

هنگامی که غضروف قدرت یا کیفیت خود را از دست می‌دهد، این می‌تواند موجب اصطکاک، درد، و التهاب شود.

آرتروز در کفل ها، زانو‌ها و قوزک پا (هر مکانی که پشتیبان وزن بدن است) بسیار شایع است.

اگر به آرتروز مبتلا نیستید و قصد پیشگیری از آن را دارید، انجام ورزش‌های سبک و اجتناب از چاقی ایده خوبی محسوب می‌شود.

همچنین، شما باید یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین C را مصرف کنید، زیرا این ماده مغذی به تولید کلاژن کمک می‌کند.

با این وجود، اگر به آرتروز نیز مبتلا شده اید، باید از دریافت ویتامین C یا مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، منیزیم، سیلیکون و گوگرد به میزان کافی اطمینان حاصل کنید.

مروری بر التهاب مفاصل

باور داشته باشید یا خیر، التهاب مفاصل در طول سال‌ها توسعه نمی‌یابد.

افزون بر این، التهاب مفاصل بیماری نیست که تنها در زمان پیری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

این مطلب را از دست ندهید: پروتئینی که آرتروز را درمان می‌کند!

اگرچه انواع مختلفی از التهاب مفاصل وجود دارند، اما این بیماری می‌تواند در کودکان و افرادی که یک سبک زندگی فعال دارند، ورزشکاران، و افرادی که فعالیت‌های شدید و طاقت فرسا را سر کار خود انجام می‌دهند نیز شکل بگیرد.

التهاب مفاصل از کجا سرچشمه می‌گیرد؟

التهاب مفاصل می‌تواند از موارد مختلفی سرچشمه بگیرد:

سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به غشا سینوویال (لایه‌ای از بافت که مرز درون مفاصل را مشخص می‌کند) حمله کند.

ریشه‌های پس از سانحه

این زمانی رخ می‌دهد که فرد یک تصادف را تجربه کرده یا حرکات تکراری (به عنوان مثال، کار با صفحه کلید رایانه) را انجام می‌دهد.

همچنین، شکل گیری بلور‌هایی از اسید اوریک می‌تواند به التهاب مفاصل منجر شود.

التهاب مفاصل با درد شدید و پایدار همراه است. در شرایطی که افراد مبتلا به آرتروز هنگام استراحت درد ندارند، التهاب مفاصل درد مداوم دارد.

این مطلب را از دست ندهید: راهکارهای درمان آرتروز با تغذیه صحیح

برای پیشگیری از التهاب مفاصل، یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم، اسید‌های چرب امگا-۳ و اسید‌های چرب امگا-۶ را دنبال کنید.

افزون بر این، فعالیت جسمانی متوسط داشته باشید. همچنین، زمانی را در خارج از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به منظور تولید ویتامین D در بدن اختصاص دهید.

بهترین نوشیدنی‌ها برای التهاب مفاصل

نوشیدنی اگر بتوانید نوشیدنی‌ سر بکشید که علائم آرتروزتان را تسکین بدهد و هیچ عارضه‌ جانبی هم نداشته باشد، خوب نیست؟ البته که خوب است.

آرتروز نه تنها خیلی ناراحت‌کننده است بلکه شما را در معرض بیماری‌های دیگری مانند بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیابت نیز قرار می‌دهد.

این مطلب را از دست ندهید: ورزش‌های مناسب برای درمان آرتروز زانو + تصویر

غذا، عاملی مهم و طبیعی است که می‌تواند از التهاب و درد مفاصل کم کند، اما چیزی که می‌نوشید نیز درست همین اندازه تأثیر گزار است.

هیدراسیون یا آب رسانی به بدن نیز برای نرم و منعطف نگه داشتن مفاصل و جریان مناسب خون اهمیت دارد.

نوشیدنی‌هایی که در ادامه به شما توصیه می‌کنیم حاوی مواد مغذی هستند که باعث می‌شود برای کاهش التهاب مفید باشند.

۷۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است؛ بنابراین اگر کم آب بنوشید و بدنتان دهیدراته شود نمی‌تواند به طور مؤثر سموم را که تشدیدکننده‌ التهاب‌اند دفع کند.

آب، مفاصل را نرم می‌کند. در واقع برخی از انواع آرتروز مرتبط با نرم و منعطف نبودن مفاصل‌اند.

این مطلب را از دست ندهید: دلایل و نشانه های ابتلا به آرتروز/ از پیاده‌روی در طول روز غافل نشوید

سعی کنید روزانه تقریباً دو لیتر آب تصفیهشده بنوشید.

آب آلبالو

حتماً پزشکتان توصیه کرده زیاد آبمیوه ننوشید، زیرا پُر از قند است که التهاب برانگیز بوده و هیچ فیبری هم ندارد که جذب قند آن را کُند کند.

اما یک استثنا وجود دارد:

پژوهش‌ها نشان داده‌اند آب آلبالو هم می‌تواند علائم آرتروز را تسکین دهد و هم علائم نقرس را خوردن خود میوه‌ آلبالو نیز هیچ مشکلی ندارد، زیرا فیبر زیادی دارد و قند آن نیز طبیعی است.

این مطلب را از دست ندهید: «آرتروز» را اینگونه درمان کنید/علائم هشدار دهنده

میوه‌ای که شما باید از خوردن آن اجتناب کنید گریپ فروت است، زیرا بر انواع دارو‌ها که شامل دارو‌های تجویزی برای آرتروز نیز می‌شود اثر می‌گذارد.

اسموتی

یکی از راه‌های مصرف میوه بدون هیچ عارضه‌ جانبی این است که آن را با اسموتی‌ها ترکیب کنید. اسموتی سالم‌تر از آبمیوه است، زیرا فیبر آن حفظ شده است.

شما می‌توانید سبزیجات را وارد اسموتی‌تان کنید.

توصیه می‌کنیم روزانه چند وعده میوه مصرف کنید، زیرا آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد که می‌تواند از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند و در نتیجه التهاب کاهش یابد.

به اسموتی‌های‌تان زیاد آبمیوه اضافه نکنید، اما می‌توانید از ماست در آن‌ها استفاده کنید.

این مطلب را از دست ندهید: لزوم پرهیز مبتلایان به آرتروز از فعالیت ورزشی شدید

پروبیوتیک‌های ماست به حفظ سلامت گوارش کمک می‌کنند که فاکتور مهمی در التهاب است.

قهوه

پیرامون قهوه بحث زیاد است، اما با خیال راحت می‌توانیم بگوییم اگر در حال حاضر اهل نوشیدن قهوه هستید دلیلی ندارد آن را کنار بگذارید. برخی مطالعات نشان داده‌اند قهوه، ریسک پوکی استخوان و ورم مفاصل را افزایش می‌دهد، اما سایر پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که چنین ارتباطی وجود ندارد.

این مطلب را از دست ندهید: راه های درمان آرتروز زانو اینجاست

به هر حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن قهوه به تسکین نقرس کمک می‌کند. ضمناً این را هم می‌دانیم که قهوه حاوی پلی فنول‌هاست که آنتی‌اکسیدان‌هایی جنگنده با التهاب‌اند؛ بنابراین اگر از نوشیدن قهوه لذت می‌برید اعتدال را رعایت کنید.

بیشتر مطالعات نشان داده‌اند خطرات ناشی از نوشیدن قهوه زمانی مطرح می‌شود که بیشتر از روزی چهار فنجان قهوه بنوشید.

چای

چای برخلاف قهوه خوش‌نام‌تر است.

شما می‌توانید چای سیاه و سبز و سفید بنوشید و از فواید ضدالتهابی آن بهره‌مند شوید.

اگر چای را با هدف تسکین علائم آرتروزتان می‌نوشید، خوب است بدانید نوع سبز آن، بیشترین قدرت آنتی‌اکسیدانی را دارد.

پلی فنول‌های موجود در چای سبز، اپی گالوکاتچین گالات نام دارد که از غضروف‌ها و استخوان‌ها محافظت می‌کند و هر دوی این‌ها برای ساختار مفاصل مهم‌اند.

این مطلب را از دست ندهید: کنترل و بهبود بیماری‌ها با رژیم مخصوص+ برنامه غذایى ویژه آرتروز

ضمناً اپی گالوکاتچین گالات از جهت توانایی آنتی‌اکسیدانی، ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از ویتامین C و E است.

شیر

همیشه این سؤال مطرح بوده که آیا انسان باید شیر بخورد یا نه.

درست است که انسان بعد از دوران نوزادی به شیر نیاز مبرم ندارد، اما شیر تنها ماده‌ی غذایی است که مقدار قابل توجهی کلسیم دارد و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.

اگر به لبنیات حساسیت دارید، ممکن است استخوان‌هایتان آسیب ببینند.

این مطلب را از دست ندهید: خوراكى هايى كه دوست و دشمن مفاصل بدن هستند+ اينفوگرافيك

مطالعات نشان می‌دهند نوشیدن شیر می‌تواند ابتلا به پوکی استخوان را به تأخیر بیندازد و از نقرس جلوگیری کند.

همه‌ این نوشیدنی‌ها نقشی چشمگیر در کاهش التهاب دارند که عامل اصلی آرتروز و خیلی بیماری‌های دیگر است.

این نوشیدنی‌ها را وارد رژیم غذایی روزانه‌ خود کنید تا بروز التهاب کاهش و دردتان را تسکین دهید.

داشتن ِمایعات کافی در بدن، نقشی مهم در نرمی و انعطاف‌پذیری مفاصل دارد. هر چه بیشتر تحرک داشته باشید، گرفتگی کمتری در مفاصل خود تجربه خواهید کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۲۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون

محققان دانشگاه دوک (Duke) آمریکا با یک آزمایش خون جدید و با کمک هوش مصنوعی توانستند تا هشت سال زودتر از تشخیص آسیب ساختاری توسط اشعه ایکس، تعیین کنند که آیا فرد به آرتروز زانو مبتلا می‌شود یا خیر. محققان دقت این آزمایش را حدود ۷۷ درصد محاسبه کردند که نسبت به روش‌های دیگر، رقم خوبی محسوب می‌شود.

به گزارش دیجیاتو،  محققان می‌گویند با آزمایش خون می‌توان آرتروز زانو را در افرادی که هنوز علائمی در آن‌ها ایجاد نشده است و تا هشت سال قبل از اینکه اشعه ایکس قادر به تشخیص تغییرات در استخوان‌های آن‌ها باشد، شناسایی کرد. در این پژوهش، محققان خون ۲۰۰ فرد را که در اولین نمونه‌گیری از خونشان هیچ علامتی از آرتروز نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

تشخیص زودهنگام آرتروز با استفاده از آزمایش خون

استئوآرتریت (Osteoarthritis) یا آرتروز شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون بزرگسال در ایالات‌متحده به آن مبتلا هستند. این بیماری در ابتدا به‌عنوان یک بیماری «ساییدگی» شناخته می‌شد؛ زیرا زمانی رخ می‌دهد که غضروف داخل یک مفصل (معمولاً در دست‌ها و زانوها) از بین می‌رود. این امر باعث می‌شود استخوان زیرین در طول زمان تغییر کند و منجر به درد، سفتی و تورم شود.

بااین‌حال، اکنون شواهد نشان می‌دهد که نوعی التهاب می‌تواند محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز باشد. این بدان معناست که نوعی «بیومارکر» (زیست‌نشانگر) یا علامت قابل اندازه‌گیری در بدن وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این بیماری مدت‌ها قبل از اینکه آسیب ساختاری قابل تشخیص باشد، شروع می‌شود.

محققان در این پژوهش از مجموعه خون ۲۰۰ فرد استفاده کردند؛ این افراد درواقع از سال ۱۹۸۹ به‌صورت سالانه از نظر استئوآرتریت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. حدوداً ده سال بعد، نیمی از این افراد به آرتروز مبتلا شدند. به همین دلیل می‌توان بیومارکر‌های این افراد را طی سال‌های مختلف سنجید.

محققان با استفاده از هوش مصنوعی، شش پروتئین را در نمونه‌های خون افراد شناسایی کردند که نشان می‌دهد فرد به استئوآرتریت مبتلا می‌شود یا خیر. این پروتئین‌ها هشت یا چهار سال قبل از تشخیص با پرتو ایکس، در خون آن‌ها مشاهده شده بود.

با تشخیص این پروتئین‌ها، می‌توان با دقت ۷۷ درصد تشخیص داد که آیا فرد در آینده به آرتروز مبتلا می‌شود یا خیر. این روش در مقایسه با دقت حدود ۵۰ درصدی روش‌های مبتنی بر وزن و سن و همچنین دقت ۵۷ درصدی روش‌های مبتنی بر درد زانو، رقم خوبی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • انواع خدمات پذیرایی هتل‌ ها و تورها | از ‌‌‌BB تا UALL
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • عدد جادویی ۹۹۷ تهران!
  • پیرمرد ۸۵ ساله قربانی سرقت‌های سمی شد
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند