Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@00:02:52 GMT

کانون های مساجد از ابزار نوین بهره ببرند

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۳۵۶۳۶

کانون های مساجد از ابزار نوین بهره ببرند

صحرایی گفت: کانون های مساجد باید از تجربیات فعالیت مساجد در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس استفاده کنند.

«اکبر صحرایی» در مورد تاثیرگذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: در مورد اثر گذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد تجربه گذر از انقلاب را داشتیم. فضایی که در مساجد قبل از انقلاب حاکم بود منجر به 22 بهمن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت فعالیت هایی که در مساجد آن زمان شکل گرفت، باعث شد جرقه اصلی انقلاب اسلامی زده شود.

 

این نویسنده با اشاره به رونق فعالیت های فرهنگی در مساجد اظهار داشت: پیام های امام خمینی(ره) و انقلاب از مسجد به جامعه اشاعه داده می شد. در آن زمان اسمی از کانون های فرهنگی هنری مسجد نبود اما مردم به طور خودکار به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در مسجد می پرداختند. در واقع مسجد ابزار مکان و جذب را فراهم کرد. نیروهای بسیاری جذب مسجد شدند و فعالیت های مختلف بر اساس نیاز زمان شکل گرفت.

 

وی تصریح کرد: در دوران جنگ، جذب از مسجد صورت گرفت و می دانیم که نقطه قدرت، جذب است. بسیاری از نوجوانان و جوانان جذب مسجد شدند سپس آگاهی به آنها داده شد و بسیاری از آنها به جبهه ها اعزام شدند. در حقیقت مساجد  بسیاری از بانوان در مساجد فعالیهای حمایتی از پشت جبهه انجام می دادند. بسیاری از نوجوانان و جوانان با کتابهای مختلف در مسجد آشنا شدند و این کتابها در روشنگری آنها نقش داشت و سپس آنها خانواده های خود را آگاه کردند.

 

صحرایی با بیان اینکه کانون های مساجد باید از تجربیات فعالیت مساجد در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس استفاده کنند، عنوان کرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد برای موفقیت و تاثیر گذری بیشتر نیاز به آسیب شناسی دارند. باید دوباره مرور شود که فلسفه وجودی این کانون ها چیست و با انجام چه فعالیت هایی در شرایط امروز می توانند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشند. این کانون ها باید از تجربه ناب و عظیم مساجد در اوایل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس استفاده شود.

 

وی با اشاره به کتابخانه های مساجد، بیان کرد: مساجد از قبل از انقلاب یکی از روش های آگاهی مردم  را کتاب و کتابخوانی می دانستند. به یاد دارم در اوایل انقلاب در مسجد محله امان با پول خود کتاب می خریدیم و آنرا امانت می دادیم. زمان و مقتضیات زمان باید در نظر گرفته شود. در حال حاضر ابزار های نوین ارتباطی مطرح شده است. کانون های فرهنگی هنری مساجد علاوه بر تجهیز کتابخانه های مساجد به انواع کتاب ها باید از ابزار روز هم استفاده کنند. کتاب جذابیت خاص خود را دارد اما مساجد در کنار آن باید وسایل ارتباطی روز را هم در نظر بگیرند.

 

این نویسنده خاطر نشان کرد: حس اعتماد و همچنین اختیارات باید به کانون های فرهنگی هنری مساجد داده شود. با کانون های فرهنگی هنری مساجد نباید بخش نامه ای برخورد شود. این کانون ها در حال حاضر زیر مجموعه ابلاغی هستند در صورتی که نباید با آنها مانند یک اداره برخورد شود باید به آنها اختیارات داده شود تا آنها انقلابی تر و بهتر عمل کنند. از طرفی خود کانون ها باید بببیند در حال حاضر چه چیزهایی برای جامعه جذابیت دارد و از همان جذابیت ها مانند کتاب ، فیلم، کوهنوردی و گردشگری در برنامه های خود استفاده کنند.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان خبرگزاری شبستان بیانیه گام دوم انقلاب خطبه های نماز جمعه کانون های مساجد کانون مساجد مریم داوری اکبر صحرایی کانون های فرهنگی هنری مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۵۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، دبیر جشنواره گفت: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شرکت ۱۴ گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود.    موتورچی با بیان اینکه شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است افزود: از بین کار‌های رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد.   وی ادامه داد: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجرا‌ها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود.   موتورچی گفت: هر گروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت، مساجد یزد و امامزاده‌ها شاهد اجرا‌ها خواهند بود.    وی بیان کرد: در طول جشنواره برای بچه‌های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و آنجا کارگاه نمایشنامه‌نویسی و دوره کارگردانی برگزار می‌کنیم.

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • جامعه ما با شبیخون فرهنگی دشمن روبروست/پاسدار و نگهبان مساجد، علما و طلاب هستند
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد
  • بهره‌گیری از ظرفیت استادان در مقوله آراستگی و شئونات رفتاری دانشگاه‌ها
  • برگزیدگان همایش تئاتر بچه‌های مسجد استان قم معرفی شدند