موسیقی سور و سرنا برگرفته از آثار و فرهنگ نیاکان ما است
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۳۶۷۲۵
به گزارش خبرنگار مهر، علی رضایی جمعه شب در آئین اختتامیه جشنواره سور، سرنا و زندگی در شهر تیرور ضمن تشکر از همه دست اندرکاران و مجریان این برنامه گفت: جشنواره سور، سرناوزندگی یک جشنواره محلی وسنتی است و سبب افتخاری برای همه هنر مندان این منطقه خواهد شد که این برنامه فرهنگی مورد نیاز اجتماع تداوم پیدا کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضایی بیان داشت: سور، سرنا و زندگی تنها به بررسی انواع موسیقی نمیپردازد بلکه کتابی را باز میکند که ازز نیاکان ما تاکنون به عنوان یک اثر ماندگار باقی مانده و راز ورمزهای جذابی را میتوان در ذره ذره آثار ارائه شده دید.
محقق وپژوهشگر هرمزگانی با اشاره به اینکه مدتی قبل مبحثی داشتیم و چگونگی انتقال این آئینها و فرهنگ و سنت و موسیقی را به نسل جدید مورد بررسی قرار داده بودیم عنوان کرد: بحث اساسی در این خصوص این است که نوع نگاه ما به این موضوع نگاه موزهای است وبه مانند این است که آثارمان را در موزه گذاشته و بعد از مدتی نحوه کار انجام شده از سوی نیاکان مان یاد آوری کنیم.
وی از همه افراد اهل فن ونظر خواستار شد: این موضوع نیاز به بررسی دقیق و عالمانه دارد و میتوان دید که در گذشته همه گروهها و قومهای مختلفی در میناب وهرمزگان حضورداشته وزندگی کردهاند.
رضایی تصریح کرد: موسیقی ما در سالنها سیلی میخورد اما موسیقی که در میدانها اجرا میشود دارای علاقه مندان خاص خود است واین موسیقی و اجراها چون حامل میراث گذشته هستند هنوز نفس میکوشند.
نویسنده و پژوهشگر هرمزگانی با اشاره به آثار و ارزشهای ادبی وداستانهای خسرو و شیرین، پنج گنج نظامی، لیلی و مجنون وماندگاری آنها گفت: در این آثار وداستانهای عشق مردمی نهفته است واین سرنا نوازهای امروز حامل نواهایی هستند که به مردم نشاط و شادابی میدهند.
رضایی افزود: موسیقی ما درای سه بخش، موسیقی دریا، دشت، وکوهستان تقسیم میشود که هرکدام داری ویژگیهایی هستند که باید رو آنها کار شود.
رضایی تصریح کرد: همانطور که در مناسبتهای مختلف از طریق نسخه خوانها وشبیه خوانها توانستهایم موسیقی گم شده ایران را زنده کنیم، از طریق سرنا نواز ها هم میتوان بخشهای دیگری از فرهنگ ناب ایرانی را زنده کرد.
این نویسنده وپژوهشگر استان هرمزگان بیان داشت: باید از فرهنگی که سالها به فراموشی سپرده شده است حمایت کرد واین موسیقی که روح دوباره را به انسان وامید به زندگی میدهد قدر دانست.
رضایی گفت: اگر بتوان آنچه را که در ذهن خود نسبت به اجرای این برنامهها برنامه ریزی کردهایم جامع عمل بپوشانیم شهر تیرور میناب را میتوان به محل و پایگاه بزرگ اجرای آئینهای سنتی و فرهنگی کشور تبدیل کرد.
کد خبر 4562841منبع: مهر
کلیدواژه: علی رضایی میناب هرمزگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۶۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیمه فعالان سرود پیگیری میشود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرحسین سمیعی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره موسیقی نواحی عصر روز گذشته ۹ اردیبهشت وارد استان فارس شد و با جمعی از فعالان موسیقی استان فارس دیدار کرد.
در این دیدار که در تالار گفتوگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس انجام شد، در ابتدا مدیر انجمن موسیقی استان فارس، رهبر ارکستر فیلارمونیک فارس، برخی از اساتید، نوازندگان و اهالی هنر و موسیقی به بیان نکات و دیدگاه های خود درباره وضعیت موسیقی از جنبههای گوناگون پرداختند. این در حالی است که بعد از صحبت هنرمندان و فعالان موسیقی، سمیعی و همراهانش به پاسخ و بررسی مسایل پرداختند.
کم و کاستی ها را می پذیریم
امیرحسین سمیعی اظهار کرد: هدف از سفر به استانهای مختلف بررسی مشکلات و پیگیری معضلات مربوط به جامعه موسیقی است؛ همچنین بررسی و به رای گذاشتن ظرفیتهای عظیمی که در استانهای مختلف وجود دارد و پرداختن بی چون و چرا به همه مناطق از دیگر اهداف دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شمار میرود. البته که نگاه ما در جشنواره موسیقی فجر ۱۴۰۲ توجه به عدالت فرهنگی بود؛ لذا تلاش کردیم تا این عدالت فرهنگی را با توجه به بضاعت نخستین سالی که این جشنواره برگزار شد ایجاد کنیم. البته کم و کاستیهایی وجود داشت و به این نتیجه رسیدیم که قدم اصلی برای رفع این کاستیها، خارج شدن از تهران و سفر به استانهای مختلف کشور برای ارزیابی وضعیت موسیقی است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ظرفیتهای خوب و ارزشمند استان فارس پیرامون حوزه موسیقی گفت: من معتقدم که در حوزه موسیقی شیراز اتفاق فوقالعادهای در حال رخ دادن است و اگر نسبت به این اتفاقات بیتوجه باشیم از نگاه اصلی وزارت که عدالت فرهنگی است دور خواهیم شد. البته رصد استعدادها و موسیقیهایی که در جهت تقویت فرهنگ و ریشههای ما عمل میکند، ضرورت دارد. ضمن اینکه من بر این باورم بسیاری از مشکلات در عرصه موسیقی مساله اعتبارات و نقدینگی نیست؛ ۹۰ درصد از مشکلات افراد فعال در این عرصه مبنای مالی و حمایتی ندارد بلکه مبنای معنوی دارد.
نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: اتفاقاتی که در شیراز و استان فارس میافتد میتواند الگویی برای سایر استانها باشد. ممکن است در برخی استانها موسیقی نواحی جلوتر باشد، در برخی استانها موسیقی جهانی به صورت علمیتری دنبال شود و در بعضی دیگر نیز موسیقی ایرانی پیشتاز باشد اما در استان فارس هم در موسیقی ایرانی هم در آواز جمعی، هم در موسیقی جدی و ارکستری اتفاقات خوبی رقم خورده است؛ حتی میتوان گفت این حرکات خودجوش و باکیفیت را در پایتخت هم نداریم؛ در شیراز یک جوشش اساسی در حال جریان است.
وی عنوان کرد: ارکسترها در بعضی استانها به دشواری شکل میگیرد اما در استان فارس این ارکسترها به صورت حرفهای شکل گرفته و در حال فعالیت هستند، حتی نگاه به آواز کلاسیک در شیراز تخصصیتر از تمام استانهاست. من معتقدم نباید موسیقی جدی در صف اجراهای دیگر پاپ قرار بگیرد. مبنای این سفر این است که ما این سیستم فرآیند بروکراتیک را کنار بگذاریم و باور کنیم که میتوانیم مشکلات را با گفتوگو حل کنیم. ضمن اینکه بایستی شرایطی فراهم شود تا گروههای موسیقی جدی برای اجرای صحنهای مجبور نباشند در لاین نوبت قرار بگیرند چراکه این نوع موسیقی است که به فرهنگ ما ضریب میدهد.
برای موسیقی فارس باید کار ویژه انجام داد
وی با بیان اینکه موسیقی جدی در فارس به مرزی رسیده که باید دیده شود، گفت: بررسی وضعیت موسیقی در فارس و تناسبسنجی این برآیند نشان از موفقیت فوقالعاده فارس در حوزه موسیقی میدهد، لذا برای فارس باید کار ویژه انجام داد. بایستی فعالان در این عرصه دغدغههای خود را بی واسطه بیان کنند، ما هم در مرکز موسیقی تمام تلاشمان را به کار میگیریم تا این سد شکسته شود و ارتباطات با مرکز موسیقی به یک مکاتبه اداری محدود نشود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در دولت سیزدهم تلاش شده تا این سدها شکسته شود؛ سفر به استانهای مختلف با این هدف انجام میشود تا ما بتوانیم بدون واسطه با افراد فعال در این عرصه رو در رو شویم و تدابیر کافی برای اجرایی شدن سیاستها و حل مشکلات در این بخش اتخاذ شود.
دفتر موسیقی، بیمه اهالی سرود را پیگیری می کند
حامد جلیلی مسؤول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: هدف دفتر سرود در ۲ سال گذشته ارتقای سطح کیفی گروههای سرود، ساماندهی گروهها و پیدا کردن استعداهایی بوده که در این زمینه وجود دارند و دیده نمیشوند، برای تحقق این امر راهکارها و برنامههایی ارایه شده و بدون شک امسال نیز گام بزرگی در این مسیر برداشته خواهد شد. در حال حاضر آموزش مربیان گروه سرود به صورت جدی پیگیری میشود و این اقدام در مراحل بعدی به صورت پیشرفتهتر در هر استان دنبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه بیمه اهالی سرود توسط صندوق هنرمندان به صورت جدی در حال پیگیری است، گفت: معمولا گروههای سرود در هیچ رستهای از هنر جای داده نمیشوند، لذا پیگیریهایی برای حل مشکل بیمه آنها صورت گرفته و در سال جاری بیمه اهالی سرود انجام خواهد شد.
جلیلی درباره کمکهای مالی به گروههای سرود گفت: ۱۰ هزار گروه سرود در کشور داریم؛ گروههایی از کوچک تا بزرگ که قابلیت بالایی در این عرصه دارند. ما معتقد هستیم گروههای بزرگ باید آنقدر توانمند شوند که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند؛ به اعتقاد ما گروهی که به اجرای میدانی نرسد گروهی است که در اجرا موفق نبوده است. ما براین باوریم بحث هنری جداست و بحث سلیقه مردم هم که باید در ساخت کارها لحاظ شود، به صورت جداگانه مورد توجه است.
وی ادامه داد: باید به همه گروهها رسیدگی شود و اگر بخواهیم بحث مالی را برای همه آنها پیش ببریم حقوق بسیاری از گروهها ضایع میشود، در بحث آموزش هم بحث رسانه به صورت جدی تعریف شده و بر این باور هستیم که اگر مربی، رسانه را بشناسد میتواند اثر تولیدی خود را در فضای مجازی منتشر کند.
پوستاندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی
محمدعلی مرآتی دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم گفت: از سال گذشته پوستاندازی برای عدالت فرهنگی شنیداری موسیقی نواحی ایران آغاز شد؛ ملاک برای شرکت در این جشنواره به احترام بزرگان موسیقی بر اساس یک فراخوان تعریف شد.
محمدعلی مرآتی ادامه داد: موسیقی نواحی ایران یک موسیقی سطح هنری است که نخبگان و بزرگان گروههای شرکت کننده را انتخاب میکنند و ما تلاش میکنیم شرایط را برای اجرای شرکت کنندگان در این جشنواره ایجاد کنیم، متأسفانه هنوز این ظرفیت را نداریم که از همه گروهها برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم. ظرفیت استان فارس از منظر موسیقی در تنوع فرهنگ شنیداری موسیقی اقوام بر همگان روشن است؛ در این استان اقوام مختلفی در کنار هم موسیقی فراقومیتی ایجاد کردند.
دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در پایان گفت: امسال به زودی از ادارهکلها خواسته میشود که ظرفیت موسیقی را اعلام کنند؛ بدون شک ساز و کار امسال دقیقتر خواهد بود. خود منطقهها افراد را معرفی میکنند و ظرفیتبندیها مشخص میشود تا بتوانیم از این طریق عدالت موسیقی نواحی را ایجاد کنیم.
کد خبر 6091776 علیرضا سعیدی