Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@16:20:16 GMT

رابطه بین اختلال خواب و آلزایمر

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۳۸۳۳۰

رابطه بین اختلال خواب و آلزایمر

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   یافته‌های محققان کلینیک مایو مینه سوتا نشان می‌دهد افراد مبتلا به آپنه خواب دارای تجمع بالاتر پروتئین نشانه بیماری آلزایمر موسوم به تائو در مناطقی از مغز که مسئول حافظه است، هستند.

 

محققان دریافتند افراد مبتلا به آپنه خواب، به طور میانگین ۴.۵ درصد بیشتر دارای پروتئین تائو در کورتکس مغزشان در مقایسه با سایر افراد فاقد آپنه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تائو پروتئینی است که در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر یافت می‌شود.

 

«دیگو کاروالهو»، عضو تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج تحقیق ما نشان می‌دهد که آپنه خواب بر تجمع تائو در مغز تأثیر می‌گذارد. اما این احتمال هم وجود دارد که میزان بالاتر تائو در سایر نقاط مغز ممکن است فرد را در معرض آپنه خواب قرار دهد.»به گفته محققان، آپنه خواب مشکلی است که شامل توقف نفس کشیدن در طول خواب است.

 

در این مطالعه، ۲۸۸ فرد ۶۵ سال به بالا که دچار اختلال شناختی بودند مورد بررسی قرار گرفتند. از همسران این افراد در مورد تعداد دفعات توقف نفس شأن در طول خواب سوال شد.سپس با اسکن مغز شرکت کنندگان، میزان تجمع پروتئین تائو در منطقه کورتکس مغزشان بررسی شد. این ناحیه مسئول کمک به مدیریت حافظه، مسیریابی و تشخیص زمان است.

 

سرپوش

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: گوناگون پروتئین بیماری جام نیوز آلزایمر خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۳۸۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مین چی، در صورت تایید ایمنی، این دارو در اختیار بیمارانی قرار خواهد گرفت که به طور مادرزاد دندان ندارند تا تاثیرگذاری آن نیز تایید شود. محققان امیدوارند در ۲۰۳۰ میلادی فروش این دارو را آغاز کنند.

افراد معدودی دچار فقدان دندان مادرزادی هستند. عدم وجود ۶ دندان یا بیشتر شرایطی است که موروثی تلقی می شود. طبق بیانیه بیمارستان کیتانو که در این پژوهش همکاری می کند، نخستین مرحله آزمایش بالینی از سپتامبر امسال تا آگوست ۲۰۲۵ میلادی ادامه می یابد. برای مشخص شدن تاثیرگذاری دارو، آن را به داخل رگ افراد سالم ( ۳۰ مرد ۳۰تا ۶۴ ساله) تزریق می کنند. شرکت کنندگان باید حداقل یکی از دندان های عقبی شان را از دست داده باشند تا اگر دارو تاثیرگذار بود و دندان رشد کرد، مشکلی ایجاد نشود. هیچ عارضه جانبی مهمی در آزمایش روی حیوانات مشاهده نشده است.

در مرحله بعدی این دارو در بیمارستان کیتانو به بیماران با فقدان دندان مادرزادی داده می شود. محققان تصمیم دارند در این مرحله تعداد شرکت کنندگان را به ۲تا ۷ نفر محدود کنند که حداقل از زمان تولد ۴ دندان نداشته باشند.

داروی رشد دوباره دندان پروتئینی به نام USAG-۱ را غیر فعال می کند که مانع رشد دندان است. محققان معتقدند در آینده این دارو نه تنها برای افرادی با چالش فقدان دندان مادرزادی بلکه بیمارانی که به دلیل جراحت یا پوسیدگی دندانشان را از دست داده اند، کارآمد خواهد بود.

کد خبر 6098343 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • «کودکان اُتیسمی» روی مرز باریک مرگ و زندگی
  • ۱۰ دلیل برای بی خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود
  • دستاورد تازه پزشکی؛ تشخیص آرتروز ۸ سال قبل از ابتلا به این بیماری
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • از اثر دانینگ کروگر چه می‌دانیم؟
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان