Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین عزیزی کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی گفت: به منظور توسعه و گسترش دانش علوم شناختی و بهره مندی محققان و دانش پژوهان از چترحمایتی ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی، در هشت مرحله فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی از سوی ستاد توسعه علوم شناختی بیش از دویست طرح پژوهشی و مطالعاتی درحوزه علوم و فن آوری‌های شناختی در مراکز علمی کشور تحت پوشش حمایت‌های این ستاد قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از میان این تعداد طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های علوم شناختی تحت حمایت این ستاد، بیش از چهل طرح تکمیل و به نتیجه رسیده و یکصد و شصت طرح پژوهشی دیگر نیز درحال اجراست.

به گفته وی از میان طرح‌های پژوهشی بخشی از دستاورد‌های طرح پیشران پژوهشی درحوزه نورواپتیک و تصویربرداری از مغز در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی و مورد بهره برداری قرارگرفت.

وی افزود: ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی در راستای اهداف و سیاست‌های راهبردی برای دستیابی به دانش، خدمات و فن آوری‌های شناختی در کشور، نهمین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی را در ماه‌های آبان و آذر برگزار و جلسات داوری و بررسی اولیه طرح‌های دریافتی این فراخوان نیز در دی ماه سال جاری انجام شد.

عزیزی یادآور شد: در این جلسات بیش از ۷۰ طرح دریافتی از نظر محتوای علمی و همسویی با اولویت‌های ستاد و نیاز‌های کشور در حوزه شناختی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نهایی حمایت از این طرح‌ها قبل از پایان سال جاری به اطلاع مجریان پیشنهاد دهنده طرح‌ها خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در نهمین فراخوان طرح‌های پژوهشی درحوزه‌های روانشناسی شناختی، مدل سازی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، فلسفه، زبانشناسی شناختی، روانسنجی و نگاشت مغز توسط محققان، اساتید و متخصصان برای بررسی و بهره مندی از چتر حمایتی از ۴۰ مرکز دانشگاهی در سراسر کشور به ستاد علوم شناختی ارسال شد.

کارشناس ارشد گروه پژوهش فن آوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم شناختی همچنین اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های اساسی در بررسی طرح‌های پژوهشی امکان رسیدن به دستاورد‌های کاربردی ملموس درحوزه علوم شناختی به‌ویژه در حوزه‌های سلامت، خدمات و فن آوری‌های شناختی می‌باشد.

وی افزود: طرح‌های پژوهشی در این فراخوان‌ها در زمینه پژوهش‌های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فن آوری‌های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، مدل سازی شناختی، توسعه و بومی سازی و هنجاریابی آزمون‌های ارزیابی شناختی، روانشناسی شناختی، توسعه روش‌ها و ابزار‌های توانبخشی شناختی، توسعه ابزار‌ها و فن آوری‌های مطالعه رفتار زمانی شبکه‌ای مغز، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، مدیریت شناختی و اقتصاد شناختی قرار داشتند.

عزیزی یادآور شد: ستاد علوم شناختی در راستای سیاست‌های این ستاد می‌کوشد با حمایت از طرح‌های پژوهشی زمینه ترویج دانش علوم شناختی در سطح کشور هر چه بیشتر فراهم و انگیزه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های علوم و فن آوری‌های شناختی گسترش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ستاد از حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، دستیابی به فن آوری و خدمات شناختی برای مردم در کشور است، گفت: با رویکرد‌های شناختی می‌توان تغییرات بزرگی در جامعه بوجود آورد و با بهره گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان این حوزه، زیرساخت‌های نوین فن آوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه علوم شناختی ایجاد و فعالیت گروه‌های "پیشران" برای تسریع در اجرای طرح‌های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی تولید، ساخت و تامین تجهیزات و فن آوری‌های شناختی می‌باشد، گفت: بر اساس این راهبرد، تاکنون چهار گروه "پیشران" در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروه‌ها منجر به تولید فن آوری‌های بومی و خدمات شناختی می‌شود.

عزیزی ساخت انواع دستگاه‌های ثبت سیگنال‌های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستاور‌های اجرای طرح‌های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت فن آوری‌های شناختی در داخل کشور است، افزود: تلاش‌ها برای دستیابی به تامین نیاز‌های داخلی و کاهش وابستگی‌ها با اجرای دقیق طرح‌های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح‌ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی و حمایت‌های گسترده از فعالیت‌های آنان را از برنامه‌های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: تبادل دیدگاه‌ها میان مجریان و ناظران طرح‌های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح‌ها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

اعلام سیاست‌های ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فناوری اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۱۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان

علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت سه‌جانبه این دانشگاه با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد:‌ این تفاهم‌نامه به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین برای ارتقا سطح همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی برای استمرار ارتباط سازمان‌یافته بین دانشگاه‌ها به‌منظور برطرف کردن نیاز‌های متقابل و تلاش در شناسایی استعداد‌های درخشان مراکز علمی است.

وی با اشاره به همکاری‌های طرفین توضیح داد: از دیرباز در زمینه‌های مختلف همکاری‌های خوبی وجود داشته؛ اما با این تفاهم‌نامه راه برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های طرفین، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی، اشتراک منابع علمی و مراکز اطلاع‌رسانی، مشارکت در تهیه مقالات و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های مشترک، تدوین و انتشار کتب، مجلات و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مشترک هموار کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان هم‌افزایی علمی را هدف والای این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: انجام همایش‌های علمی و پژوهشی مشترک، بازدید‌های علمی متقابل و ایجاد شرایط برای فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی پسادکتری، برگزاری ژورنال کلاب و جلسات مشترک برای مبادله نتایج پژوهشی از مواد تفاهم‌نامه مذکور است.

منظری‌توکلی ابراز امیدواری کرد که انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای شعار سال و مشارکت مردم برای افزایش تولید کارگشا و مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • لزوم شتاب بخشی به تکمیل زنجیره ارزش/ نباید به خارج وابسته باشیم
  • لزوم شناسایی، جذب و رشد نخبگان در استان قم
  • کمک خواننده معروف برای آزادی زندانیان قزوین
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور