Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@21:30:37 GMT

تبیین مفاهیم سوره علق در کارگاه خوشنویسی فیلیپین+عکس

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۴۳۶۱۱

تبیین مفاهیم سوره علق در کارگاه خوشنویسی فیلیپین+عکس

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ بنا به درخواست مرکز مطالعات آسیایی دانشگاه دولتی فیلیپین جهت برگزاری کارگاه خوشنویسی برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه، رایزنی فرهنگی ایران در مانیل دیروز جمعه(17 اسفندماه) در یک برنامه چهار ساعته کارگاهی آموزش «قلم» را با حضور هنرجویان انجمن خوشنویسان ایران و با همکاری انجمن دوستی ایران و فیلیپین در این دانشگاه برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کارگاه آموزشی محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه به خاطر قراردادن  کارگاه آموزشی در برنامه درسی دانشجویان به کاربرد هنر خوشنویسی در ایران و موضوع نگارش قرآن و ادعیه با خوشنویسی ایرانی اشاره کرد و گفت: خوشنویسی در ایران در ابتدا علاوه بر کاربرد اداری، دارای کاربرد هنری نیز بود؛ اما اکنون بیشتر کاربرد هنری آن مد نظر است و این هنر در ایران در حال حاضر بیشترین هنرجو را به خود اختصاص داده است.

در ادامه تندیس تقوی، مسئول  انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و مدرس کارگاه با توضیح ترجمه سوره علق به انگلیسی درباره اهمیت قلم با استناد به این سوره مطالبی را برای دانشجویان بیان کرد و ضمن نمایش تابلوی خوشنویسی مربوط به این سوره و توزیع ترجمه آن به انگلیسی در میان دانشجویان، اهمیت علم و دانش در اسلام را تبیین کرد.

وی گفت: قرآن در ۱۴ قرن پیش  نام قلم را آورده است تا به پیامبرش بگوید که پیروانش را به درست اندیشیدن و شناخت دقیق دعوت کند؛ شناختی که از آگاهی، مطالعه و مقایسه می‌آید و از طریق قلم نشر داده می‌شود، همان طور که ما خوشنویسان ایرانی معانی عمیق آیات قرآن و اشعار پرنغز شاعران ایرانی را از طریق قلم که نعمتی خداوندی است، انتشار می‌دهیم. در اسلام قلم برای ترویج علم و دانش اهمیت دارد و تأکید قرآن بر نام قلم به معنای اهمیت کسب و ترویج علم در دین اسلام است. 

در ادامه، کارگاه آموزشی خوشنویسی با معرفی ابزار خوشنویسی و با حضور هنرجویان انجمن خوشنویسان شعبه مانیل آغاز شد و سپس هر یک از دانشجویان با تمرین بر روی سر مشق‌های توزیع شده، خوشنویسی نستعلیق فارسی را تجربه کردند.

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا سوره علق فیلیپین خوشنویسی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نگارخانه ترانه باران، فرهنگسرای نیاوران میزبان بیش از ۲۰۰ اثر از هنرمندان هنرهای قرآنی است که در نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» شرکت کرده‌اند. این نمایشگاه در راستای رویکرد پژوهشی، میزبان پنل ها و نشست های تخصصی با حضور اساتید، دانشجویان و هنرجویان خواهد بود.

در این راستا جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مباحث تخصصی در خط نستعلیق، دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۶ الی ۱۸ با حضور غلامحسین امیرخانی ساعت ۱۶ الی ۱۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

نمایشگاه «روایت باران» توسط نگارخانه «ترانه باران» به عنوان نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی- اسلامی و با همکاری صندوق اعتباری هنر در فرهنگسرای نیاوران و با هدف توسعه و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی با محوریت قرآنی و همچنین رشد و توسعه اقتصاد هنرهای ایرانی و اسلامی و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه آثار قرآنی برگزار شده است.

نمایشگاه «روایت باران» تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ دایر است و علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۹ از این نمایشگاه دیدن کنند.

روز شنبه ۱۵ اردیبهشت نمایشگاه «روایت باران» و مجموعه گالری های فرهنگسرای نیاوران به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است.

کد خبر 6093798

دیگر خبرها

  • نقش اصحاب رسانه در تبیین حفظ زیست عفیفانه و جایگاه متعالی زن، مادر و خانواده حائز اهمیت است
  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • غلامحسین امیرخانی به پرسش‌های خوشنویسی پاسخ می‌دهد
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب