نگاه غرب به زن و مرد بر اساس کارگر و کارفرما است
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۴۳۷۵۶
به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین جلسه از سلسله نشستهای حل بحران جنسی حضور کارشناسان و فعالان این عرصه به همت کارگروه خانواده سفیر فیلم برگزار شد.
حسین سوزن چی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم مهمان سیزدهمین و آخرین نشست از سلسله جلسات بحران جنسی بود.
وی صحبت خود را با انتقاد به نوع نگاه رایج به زن و خانواده در داخل و خارج از کشور شروع کرد و گفت: نوع نگاه مانند زمین بازی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این استاد دانشگاه افزود: بخشی از صحبت من راجعبه جریان فمینیسم است. منظور موج اول و دوم و سوم به جز خانوادهگراست. جریان فمینیسم سعی در مدیریت وضعیت زنان دارد. سوالات اصلی فمینیسم چیست؟ دربارهی زنان چه تصوری داریم؟ چرا وضعیت اینگونه است؟ چگونه جهان اجتماعی را تغییر دهیم که عادلانه شود؟ این سوالها کاملاً مردانه طراحی شده و جواب به آنها کاملاً به تصور مردانه از جامعه زنان منتهی میشود. جواب سوال از زن چه تصوری داریم درواقع فهم مردانه زن است.
سوزن چی با بیان اینکه جریان مدرنیته و فمینیسم همیشه سعی در بیرون بردن زن از خانه و خانواده داشتهاست، اظهار داشت: ولی هدف اسلام برگرداندن مرد به خانه و خانواده است. خانواده و جامعه بسیار متفاوتاند، جامعه عرصه تنازع بقاست در صورتی که خانواده عرصه همیاری و شکوفایی است. افق غرب بر اجرای قانون عدالت و گذاشتن حد و مرز بوده در صورتی که قانون اصلی اسلام برای بیشتر شدن مودت و رحمت (عشق) و برداشتن حد و مرز است.
وی با اشاره بر اینکه غرب دم از برابری زنان و مردان میزند و الگوی مساوات را پیش گرفتهاست، عنوان کرد: در صورتی که الگوی غرب الگو کارگر و کارفرماست. طبق تصور آنها زنان کارگرانی بودند که در طول تاریخ کارفرمایانشان به آنها ظلم کردهاند و ما باید حقوق این کارگران را با کارفرمایان برابر کنیم. در اسلام اصل بر همیاری و محبت است. حتی بین مردها همیشه اصل بر برادری بودهاست.
سوزن چی با اشاره به تعریف اشتباه خانواده در علوم اجتماعی، عنوان کوچکترین واحد اجتماع را تعریفی غلط از خانواده دانست و اضافه کرد: در سنت ما فهم از خانواده با فهم از اجتماع کاملاً متفاوت است. نکتهی دیگر، تفاوت جنس و جنسیت است که عنوان کردن این تفاوت از سال ۱۹۷۳ آمده و به خاطر از بین رفتن مفهوم خانواده است. عنوان شریک زندگیهم کاملاً اشتباه بوده و ناشی از درست فهم نکردن خانواده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تصور غربیها از انسان تصوری کاملاً متفاوت با اسلام است. آنها انسان را در ساحت غریزه و منفعت طلبی تحلیل میکنند در صورتی که اسلام انسان را در ساحت فطرت و کمالطلبی تحلیل میکند. همچنین در تصور غربیها داشتن ارزش است. داشتن شامل دارایی، مالکیت، شهرت و لذت است. در صورتی که طبق نظر اسلام بودن ارزش است. بودن شامل کمالات، معنویت و شکوفایی است. در نگاه غربی چون سرمایه هویت میآورد، کار به مثابه کسب درآمد باعث هویت میشود ولی در نگاه اسلامی کار به مثابه خودشکوفایی و هویت در گرو هنرمندی است.
وی تصریح کرد: انقلاب صنعتی با شکل گرفتن خطوط تولید به وجود آمد و از آن زمان به بعد هنر از شغل فاصله گرفت. در نگاه غربی عرصه، عرصه رقابت و تنازع بقاست ولی در نگاه اسلامی عرصه اخوت و سبقت در خیرات مطرح است.
سوزن چی با بیان اینکه در جامعه امروز با شکل دادن تصویری مردانه از زن موجودی به نام نامرد به وجود آمدهاست، خاطرنشان کرد: غرب الگو انسان را الگو مردانه و شرق الگو انسان را الگو زنانه میداند. در الگو مردانه اهمیت انسان در گرو عقل و اراده و علم و قدرت است در صورتی که در الگو زن اهمیت انسان در گرو عشق و رحمت است. در الگو مردانه عقلانیت ابزاری، حسابگری و نظریه استخدام وجود دارد در صورتی که در الگو زنانه، معرفت شهودی و شعری، ایثار و جذابیت وجود دارد. مدیریت در الگو مردانه از طریق کنترل و اعمال زور است در صورتی که در الگو زنانه مدیریت از طریق ولایت و بصیرت صورت میگیرد.
این استاد دانشگاه افزود: در الگو مردانه علم باعث تخصص و در نهایت پیدا کردن شغل و کسب درآمد میشود ولی در الگو زنانه عارف صاحب علم است. یکی دیگر از تفاوتهای الگو مردانه و زنانه در تعریف قدرت است. در الگو مردانه قدرت برابر با ریاست و فسادآور است در صورتی که در الگوی زنانه قدرت برابر با ولایت است. در نگاه شرقی و اسلامی امام از مادر مهربانتر است. برای همین در الگوی شرقی میتوان مقتدر مظلوم داشت ولی در الگوی غربی این عبارت قابل تحقق نیست. دوست داشتن مادر بخاطر مهربانی اوست و با دوست داشتن سلبریتی بسیار متفاوت است.
سوزن چی همچنین نزدیک بودن به فطرت را تفاوت دیگر زن و مرد دانست و گفت: فطرت زنها در زندگی عادی بیدار میشود و آنها بدون انجام کاری در این زمینه به این مهم میرسند. مثلاً در لحظه مادر شدن، فطرت زن خود به خود بیدار میشود. همچنین در رابطه جنسی، زن به غریزه و عاطفه گرایش دارد ولی مرد تنها به غریزه گرایش دارد. آیات قرآن هم به نزدیک بودن زنان به فطرت اشاره دارد در قرآن صفت قالب خداوند رحمان و رحیم است نه علیم و قدیر زنان ذاتاً به صفات رحمان و رحیم نزدیکتر است.
وی در پایان صحبتها به توضیح کلیدواژه زن مطلوب در نگاه فمینیسم و اسلام پرداخت و گفت: در فمینیسم آزادی زن و برابری او با مرد، زن را استعارهای از مرد یا به عبارت بهتر نامرد کردهاست. در اسلام چون اصالت با خانواده است زن استعاره از مادر است. منظور از مادر صاحب فرزند نیست بلکه اخلاق مادر گونه است. با توجه به فرمایش پیامبر در خطاب قرار دادن دخترشان با عنوان امابیها، زن میتواند نسبت به پدرش هم عنوان مادری داشته باشد. البته مادر بودن دلیل بر کودک شمردن طرف مقابل نیست.
سوزن چی افزود: طرف مقابل در تقسیمبندی والد، بالغ، کودک میتواند بالغ باشد. مثل مادرانی که فرزندان بزرگ دارند ولی همچنان نسبت مادری دارند. مفاهیم شهود، شعر و ایثار مفاهیم مادر هستند. در مقابل مادر الگو، نامرد را داریم که این عنوان یعنی زن جایگزین مرد است. الگو دوم الگو معشوقه است. یعنی تو به عنوان زن از طرف مقابل لذت ببری و او هم از تو لذت ببرد. اگر این الگو ترویج شود مفهوم شریک جنسی به شدت پررنگ میشود که این مفهوم خانواده را نابود میکند. در این الگو معشوقه همیشه طلبکار است و طلب عشق میکند در صورتی که مادر هیچگاه طلبکار نیست.
کد خبر 4563261منبع: مهر
کلیدواژه: فمینیسم علوم اجتماعی سفیرفیلم تربیت جنسی زنان کشورهای غربی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۳۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیتالله سید احمد علمالهدی در دیدار با جمعی از کارگران و مسؤولان اداره کار خراسان رضوی که به مناسبت روز کار و کارگر برگزار شد، اظهار کرد: کارمندان و کارگران غیور و دلاور سرمایه افتخار و سرافرازی این ملت و نظام مقدس اسلامی هستند. شما عزیزان با مقاومت و مجاهدت خود چه در عرصه فعالیت و کار و چه در عرصه کارآفرینی و محیط کار سرمایه ارزشمندی برای این نظام مخصوصاً در تقابل با کارشکنیهای دشمنان ایجاد کردهاید.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام پیشرفت و تعالی که توانسته در مقابل توطئهها، تهاجمها و عدوات دشمن طی ۴۵ سال عمر انقلاب به دست آورد را مدیون مجاهدات ارزشمند شما برادران زحمتکش و عزیزانی است که در عرصه کار و فعالیت توانستید رشد جامعه را به نقطهای برسانید که دشمنان ما در همه سرکوبهایی که نسبت به ما داشتند ناموفق باشند.
کارگر تنها با طرح نهضت ملی مسکن خانهدار نمیشود
وی با بیان اینکه مشکل مسکن کارگران تنها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع نمیشود، ادامه داد: استفاده از این طرح در مرحله نخست نیازمند منابع مالی قابلتوجهی است که با توجه به درآمد، اجارهبها و وضعیت معیشت کارگران، این قشر شریف نمیتواند از این طرح بهرهمند شود؛ بنابراین باز هم افرادی که در جریان رفاه نسبی قرار دارند توان پرداخت این مبلغ را داشته و دوباره این قشر زحمتکش کارگر است که بیخانه میماند.
رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع است
علم الهدی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمیتوانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم، گفت: چراکه همزمان با افزایش حقوق کارگران قیمت سایر خدمات اجتماعی نیز افزایش پیدا میکند و این اقدام تأثیر چشمگیری در زندگی آنان نخواهد داشت و بیشتر به ضرر این قشر و اقتصاد کشور است.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است، اضافه کرد: شرایط زندگی در طول زمان برای کارگران سختتر میشود، بنابراین برای رفع مشکلات معیشتی کارگر نیاز است، برنامهریزیهای دقیقتری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.
رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
وی رشد اقتصاد کشور را در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر و کاهش دغدغههای او عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای کاهش فشار گرانی انجام میشود، دادن کالابرگ به عموم مردم است، بهتر بود این کالابرگ با اولویتبندی ابتدا به قشر کارگر داده میشد.
علم الهدی با تأکید بر نقش نیروی کار جوان و خلاق داخلی و اهمیت استفاده از آن ابراز کرد: خوشبختانه نیروی جوان، متخصص و خلاق در جامعه بسیار وجود دارد که اگر بهخوبی از توان و نیروی آنان در تولید استفاده شود، ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور خواهیم بود.
ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به نواقصی که در «فرهنگ کار» جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما فرهنگ نادرستی است که در حوزه فعالیتهای کاری وجود دارد که اگر این فرهنگ به درستی در نیروی کار ما نهادینه شود، بازدهی مجموعههای اقتصادی ما بسیار بالا میرود.
وی با انتقاد به زمان بازنشستگی نیروهای کار خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ به درستی در جامعه حاکم شود، دیگر شرایط سنی و جسمی عامل تأثیرگذاری در بهکارگیری افراد نیست، شما ببینید درست زمانی که یک فرد به اوج توانمندی و تجربه در حوزه کاری خود میرسد، بازنشسته میشود؛ اگر این تخصص بعد از بازنشستگی در یک مجموعه دیگر به کار گرفته شود که خیلی خوب است اما اگر موجب منزوی شدن و خانهنشینی فرد شود، ضرر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور است.
علم الهدی با بیان اینکه فرهنگ کار را نمیتوان با نصیحت و از بیرون به افراد انتقال داد، بیان کرد: این فرهنگ تنها میتواند توسط خود نیروی کار و کارگر ایجاد شود و مسألهای نیست که از بیرون و با تعلیم و تربیت بشود به افراد دیکته کرد. بنابراین اگر در یک محیط کارگری ۱۰۰ نفرِ تنها ۳۰ نفر به درستی مشغول فعالیت شوند، ناخودآگاه آن ۷۰ نفر دیگر را به دنبال خود میکشند. شما در شرکتهای دانشبنیان میبینید که گاهی با ۶ نفر کارمند نتیجه و دستاوردهای بیشتری از یک دستگاه تولیدی سابقهدار دارند.
تقدم مشارکت در کار نسبت به سرمایهگذاری
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، عنوان کرد: منظور مقام معظم رهبری از مشارکت مردم بیشتر از نوع کار است، زیرا مشارکت در کار مقدم بر مشارکت در سرمایه است. البته مشارکت در سرمایه نیز ضروری و لازم است، نه اینکه مشارکت در سرمایه مهم نیست اما عمده تأثیرگذاری به قشر کارگر و تولید برمیگردد که اگر جهش پیدا کند، بازار کار گستردهای را به وجود میآورد.
مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی است
وی به کاهش نرخ بیکاری کشور به ۸ درصد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام در این مدت کاهش نرخ بیکاری بوده است که این رقم خوشبختانه در استان با توجه به فعالیت شما قشر زحمتکش و برنامهریزیهای صورت گرفته به ۶.۲ درصد رسیده است.
علم الهدی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارگر بیان کرد: معمولاً در ایام «روز کارگر» مسائل و راهکارهایی مطرح میشود که بعد به مرحله اجرا نمیرسد و مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی میماند.