Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع الزمات تحول در دوره مدیریت جدید قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامی در ابتدای برنامه به اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های دستگاه قضا در دوره جدید، گفت: قبل از بحث در مورد مهمترین تحول، اقتضای تحول را باید دید و ببنیم که آیا اقتضای تحول آن چیزی است که ما توقع داریم یا ممکن است تحول به یک معنای دیگری، متوقع باشد تا یک مرتبه دچار یک خطای معرفتی در مورد تحول نشویم؛ اقتضای تحول و تغییر سرعت است؛ به طور مثال زمانی که انسان مسئولیتی را می‌پذیرد و یک زمان برای تحول آن مطالبه کند بنابراین اسم آن را نمی‌توان تحول نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: نکته‌ای که در چند روز اخیر چه بعد از ابلاغ حکم مقام معظم رهبری و پیش از آن مشهود است؛ نگاه رسانه‌ها به تغییرات قوه و توقعاتی است که در سطح جامعه ایجاد می‌کند و این موضوع برای بلند مدت می‌تواند نگران کننده باشد وشتاب زدگی از تغییرات غیرمعقول قطعا ما را در بلند مدت و کوتاه مدت دچار مشکل می‌کند.

غلامی در پاسخ به این پرسش که سند تحول قضایی که مقام معظم رهبری در پیامشان خطاب به رئیس جدید دستگاه قضا داشتند در دسترس است، یادآور شد: معمولا از کسی که در معرض انتخاب است برنامه طلب می‌شود، اقتضای قوه قضاییه صرفا یک برنامه نیست و کسی که می‌خواهد تصدی را بر عهده بگیرد باید یک برنامه تحولی را ارائه دهد. این تحولی که خودشان اشاره کردند که یکی مربوط به مردمی بودن و ضد فساد بودن قوه بوده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اقتضای تحول و تغییر سرعت است، گفت: اگر انسان یک مسئولیت دو ساله‌ای را بپذیرد و یکسال برای تحول وقت بخواهد دیگر اسم آن اتفاق تحول نخواهد بود و در دوره پنج ساله جدید نیز توقع این است که ظرف پنج تا شش ماه یک اتفاقات ملموسی رخ دهد؛ اما نکته‌ای که در چند روز اخیر ذهن بنده را به خود مشغول کرده نگاه رسانه‌ها به قوه قضاییه و توقعاتی است که در سطح جامعه ایجاد می‌شود که می‌تواند در بلند مدت نگران کننده باشد.

غلامی تصریح کرد: البته برخی تحولات مثل صریح بودن گزارشات قوه قضاییه، تحولاتی است که در کوتاه مدت می‌توان توقع وقوع آن را داشت و معقول است، ولی آنچه رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند توقعات غیرمتعارفی است که چه بسا تحقق آن‌ها سه تا چهارسال به طول بینجامد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد پرونده‌هایی که در طول سال در قوه قضاییه بررسی می‌شود ۱۶ میلیون پرونده است وقتی تعداد پرونده زیاد شود؛ اطاله دادرسی و تقلیل دقت ممکن است رخ دهد؛ لذا باید مراقب باشیم تحول و اقتضائات تحول در یک فضای معقول، منطقی و علمی مطرح شود وگرنه شتابزدگی ناشی از تحول خواهی غیرمعقول قطعا در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گرفتار خواهد کرد.

غلامی با اشاره به بند دوم ابلاغ مقام معظم رهبری خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه تصریح کرد: در این بند آمده است که در همه فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید که باید گفت: یک بعد مردمی بودن، بحث اعتماد مردم است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: یک نهاد‌هایی مثل کانون وکلا، دفاتر ثبت در کشور وجود دارد که مردمی هستند و خیلی می‌توانند در تعامل مردم با قوه قضاییه کمک کنند.

غلامی با تاکید بر اینکه اصرار بر تحول در قوه قضاییه از درون قوه آغاز و به درون قوه ختم می‌شود یک اشتباه راهبردی است؛ تصریح کرد: چراکه بسیاری از این اتفاقات از خارج از قوه قضاییه آغاز خواهد شد و شاید در خارج از قوه قضاییه نیز ختم شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به گرفتاری‌هایی که موسسات مالی غیرمجاز برای کشور ایجاد کرده‌اند، بیان کرد: موسسات مالی غیرمجاز وقتی به گرفتاری افتادند متحصنین جلوی قوه قضاییه روزانه تحصن کرده بودند حال سئوال اینجاست که این موسسات چه زمانی تشکیل شده و از چه نهادی مجوز گرفته‌اند و چه شد که به این روز افتادند.

در ادامه میرمحمد صادقی سخنگوی اسبق قوه قضاییه با اشاره به الزامات تحول در دوره جدید قوه قضاییه گفت: باید با اقداماتی که انجام می‌شود اعتماد بین مردم و دستگاه قضایی و بین قوه قضاییه و جامعه حقوقی و حقوقدانان برقرار گردد.


در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گفتگوی ویژه خبری حجت الاسلام رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۷۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس و دادستان عمومی مجموعه قضایی شهرستان اردل معرفی شد

آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان عمومی مجموعه قضایی شهرستان اردل با حضور رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری و جمعی از مسئولان استانی و محلی برگزار شد.

محمد رزم رئیس کل دادگستری استان در این مراسم با بیان اینکه کار در دستگاه قضا یکی از توفیقات الهی محسوب می‌شود اظهار داشت: دستگاه قضایی حول محور خدمت به مردم تلاش می‌کند تا بر مبنای قانون و شرع و بر اساس دانش حقوقی گره گشای کار مردم باشد و بتواند عدالت و قانون‌مندی را در جامعه گسترش دهد.


 وی افزود: بدین منظور در قوه قضاییه راهبرد‌ها و سیاست‌های مدونی طراحی و تدوین شده است که در قالب سند تحول قضایی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شده است.

 رزم بیان داشت: دادگستری استان چهارمحال و بختیاری نیز بر پایه این سند و طرح تحول سال ۱۴۰۳ موظف به اجرای سیاست‌هایی شده است که به موجب آن دسترسی شهروندان به خدمات قضایی تسهیل می‌کند و از فناوری‌های روز برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم بهره گیری استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید

آزادی زندانی محکوم به قصاص پس از ۱۰ سال حبس

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: نتیجه عملکرد دستگاه قضایی صرفاً برای ایجاد امنیت، اجرای عدالت و کسب رضایتمندی مردم است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان اردل در بخش گردشگری و صنعت اظهار داشت: متأسفانه شهرستان اردل یکی از مناطق مظلومی است که علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه صنعتی و گردشگری از فاکتور‌های توسعه اقتصادی بی بهره مانده است و آن طور که شایسته بوده به این منطقه توجه نشده است.

 وی تصریح کرد: در سالی که بنا بر گرفته رهبر انقلاب به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است باید تمامی مسئولین برای رفع محرومیت شهرستان بکوشند.

وی در پایان یاد آور شد: دادگستری استان نیز این آمادگی را دارد تا در قالب ستاد استانی حمایت از اقتصاد مقاومتی و ستاد حمایت از سرمایه گذاری روند اعطاء مجوزات برای راه اندازی کسب و کار در این منطقه را تسهیل و تسریع بخشد.

 گفتنی است؛ در آیین تکریم و معارفه رئیس و دادستان عمومی مجموعه قضایی شهرستان اردل محمود شهرانی و حجت الاسلام والمسلمین جاسم اسلامی به سمت رئیس دادگستری و دادستان عمومی دادسرای شهرستان اردل منصوب شد و از زحمات محمد محمدی ریاست پیشین دادگستری این شهرستان تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تاکید رئیسی بر استفاده از مساجد در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • رئیس و دادستان عمومی مجموعه قضایی شهرستان اردل معرفی شد
  • اطمینان دستگاه قضا به مردم برای برخورد با مفسدین گردن کلفت
  • تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحدهای قضایی هرمزگان
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده
  • تخصیص ۴۱۹ میلیارد برای مسائل واحد‌های قضایی هرمزگان
  • بازدید رئیس قوه قضاییه از نمایشگاه دستاورد‌های قضایی هرمزگان
  • اختصاص ۴۱۹ میلیارد تومان برای رفع مسائل و مشکلات مراکز و واحد‌های قضایی هرمزگان