Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:44:10 GMT

سیگار الکترونیکی باعث سکته قلبی و افسردگی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۰۴۸۲۶۳

سیگار الکترونیکی باعث سکته قلبی و افسردگی می‌شود

تهران - ایرنا - نتایج تحقیقات جدید در آمریکا نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی می‌توانند باعث افسردگی و سکته قلبی شوند.

به گزارش ایرنا، دویچه وله صدای آلمان می گوید که مصرف سیگار الکترونیکی خطرناک‌تر از آن است که پیش از این تصور می‌رفت. اما سیگارهای سنتی هنوز هم خطرناک‌تر هستند.
تارنمای این رسانه می نویسد : کسانی که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند به نسبت غیرسیگاری‌ها 56 درصد بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطر سکته مغزی برای این افراد هم حدود 30 درصد بیش از کسانی است که سیگار نمی‌کشند.
نتایجی که از پژوهش‌ تیم کارشناسان پزشکی پروفسور موهیندر ویندیهال School of Medicine in Wichita' درباره سیگارهای الکترونیکی به دست آمده‌ همچنین نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری عروقی قلبی حدود 10 درصد و بیماری‌های گردش خون یا لخته شدن خون در عروق نیز حدود 44 درصد برای مصرف‌کنندگان سیگارهای برقی بیشتر است.
افسردگی، اضطراب و اختلالات عصبی و عاطفی نیز در مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی دو برابر غیرسیگاری‌ها است.
پرفسور موهیندر ویندیهال در نظر دارد نتایج تحقیقات تیم خود را در 27 اسفند امسال (18 مارس 2019) در کنگره قلب و عروق در نیواورلئان در آمریکا 'ACC19' ارائه کند.
پرفسور ویندیهال می‌گوید: آرزوی من این است که هیچ یک از بیماران یا اعضای خانواده‌ام هیچ وقت سیگار الکتریکی نکشند.
او می‌افزاید: ما متوجه شدیم که تعداد دفعات کشیدن سیگار الکتریکی نقشی در خطر ابتلا به بیماری بازی نمی‌کند.
این پژوهشگر خاطر نشان می‌کند که حتی اگر چند روز و یا چند هفته هم سیگار الکترونیکی کشیده شود خطر بروز سکته قلبی و بیماری‌های عروقی افزایش می‌یابد.
نتایج این پژوهش در مقابل اعتقاد گسترده‌‌ای قرار دارد که می‌پندارد، سیگار الکترونیکی در بدن باعث بروز بیماری‌ جانبی نمی‌شود به دلیل اینکه دود و سمی از طریق آن وارد ریه نمی‌شود و در نتیجه مطمئن و بی‌خطر است.
از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که سیگارهای سنتی هنوز هم به مراتب خطرناک‌تر از سیگارهای الکترونیکی هستند.
مصرف سیگارهای سنتی به نسبت سیگارهای الکترونیکی 165 درصد خطر بروز بیماری‌های قلبی و خونی، 94 درصد سکته قلبی و 78 درصد خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
محققان تیم پرفسور ویندیهال تحقیقات خود را بر اساس مصاحبه‌های انجام شده از طریق مرکز مراقبت‌های بهداشتی آمریکا انجام داده‌اند.
در این پژوهش 96 هزار و 467 نفر در سال‌های 2014، 2016 و 2018 شرکت کرده‌اند.
میانگین سنی شرکت‌کنندگان در این پژوهش که سیگار الکترونیکی مصرف می‌کردند 33 سال بوده است که این رقم به مراتب پایین‌تر از میانگین سن شرکت‌کنندگانی است که سیگارهای سنتی می‌کشیدند. این گروه به طور متوسط 40 سال سن داشتند.
احتمالا کسانی که سیگار الکترونیکی می‌کشیدند پیش از این به سیگار سنتی معتاد بوده‌اند و در نتیجه احتمال دارد درصد بالای سکته قلبی در این گروه به پیشینه مصرف سیگارهای سنتی هم مربوط باشد.
نکته دیگری که احتمالا وجود دارد این است که درصد بالای مبتلایان به بیماری افسردگی در این تحقیق می‌تواند نتیجه آن باشد که بیماران روحی و روانی در اغلب موارد تمایل بیشتری به سیگار کشیدن پیدا می‌کنند.
پژوهشگران می‌گویند که ممکن است در این موضوع ارتباط علت و معلول جا به جا دیده شود.
با این حال پروفسور ویندیهال به نتایج تحقیق خود پایبند است و می گوید :نتایج به دست آمده از این پژوهش باید زنگ خطری باشد که آگاهی ما را نسبت به خطرات مصرف سیگارهای الکترونیکی افزایش دهد.»
در سیگارهای الکترونیکی مایعات حاوی نیکوتین تبخیر می‌شوند. این مایعات مواد شیمیایی و طعم‌های مختلفی را در خود دارند. دمای سیگارهای الکترونیکی باید به حدی بالا باشد که بتواند این مایعات را تبدیل به بخار کند.
به گفته پروفسور ویندیهال، حدود 460 نوع سیگار گوناگون الکترونیکی در بازار آمریکا عرضه می‌شود با هفت هزار و 700 طعم مختلف. در حال حاضر نیمی از شهروندان آمریکایی سیگار الکترونیکی مصرف می‌کند.
سیگار کشیدن بدون پشیمانی، بدون دود متعفن و بدون به خطر انداختن سلامتی؟ سیگار الکترونیکی همه این وعده‌ها را به سیگاری‌ها می‌دهد. اما آیا این جایگزین الکترونیکی برای سیگار، بهتر از خود سیگار است و خطر آن کمتر از سیگار معمولی است؟
شبس**1917

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سيگار الكترونيكي دويچه وله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۸۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند

تردد بیش از ۱۳ میلیون خودروی فرسوده در کشور که در روز بیش از ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند یکی از چالش‌های بزرگ حوزه انرژی است که در شرایط ناترازی بنزین، خسارات شدیدی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

به گزارش برنا، فرسودگی خودرو به تنهایی می‌تواند مصرف سوخت آن را بالا ببرد و البته که خودرو‌های تولید داخل در صورتی که فرسوده هم نباشند، ۲ برابر استاندارد جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

در حال حاضر که مسأله ناترازی بنزین به یک معضل بزرگ تبدیل شده و ایران را در جایگاه کشور واردکننده بنزین قرار داده، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام خودرو‌های فرسوده بیندازیم:

براساس تازه‌ترین آمار، ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌ها، ۴۸ درصد تاکسی‌ها، ۸۶ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۲ درصد اتوبوس‌های درون شهری و بیش از ۵۲ درصد از خودرو‌های برون شهری کشور فرسوده هستند.

در حالی که کشور با چالش ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان شاهد تردد خودرو‌های فرسوده‌ای هستیم که عملاً بنزین را هدر و هوا را آلوده می‌کنند؛ بر اساس محاسبات سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل، خودرو‌های فرسوده اعم از سواری، تاکسی، کامیون و کامیونت به ترتیب روزانه، ۱۲.۵، ۲۱، ۱۵ لیتر بنزین و تجاری سنگین ۱۷۵ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. همچنین موتورسیکلت‌های فرسوده ۲ برابر سایر موتورسیکلت‌ها بنزین مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف سوخت در خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند سرسام آور است؛ تازه‌ترین آمار ستاد نوسازی حمل و نقل نشان می‌دهد که خودرو‌های تجاری سنگین که فرسوده شده اند در روز بیش از ۱۷۵ لیتر گازوییل مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودرو‌های استاندارد ۹۰ لیتر در روز مصرف گازوییل دارند.

فرسودگی خودرو‌ها تنها به اقتصاد ضربه نمی‌زند بلکه نقشی اساسی در آلودگی هوا نیز ایفا می‌کنند به گونه‌ای که ۶۰ درصد آلودگی در تهران ناشی از ذرات معلق که حاصل سوخت غیراستاندارد و خودرو‌های فرسوده است. سهم خودرو‌ها در آلودگی هوا بین ۴۰ تا ۷۳ درصد است که در کنار آن، انتشار گاز‌های آلاینده را هم باید در نظر گرفت که سهمی ۸۲ تا ۸۳ درصدی در آلودگی هوا دارد.

از سوی دیگر نقش خودرو‌های فرسوده در تصادفات رانندگی را نیز نباید نادیده گرفت. همه این موضوعات نشان می‌دهد که اسقاط خودرو‌های فرسوده تا چه حد و از هر لحاظ می‌تواند به نفع کشور باشد.

خودرو‌های فرسوده به تنهایی ضربه سنگینی به اقتصاد کشور می‌زنند و این خسارت به اندازه‌ای بالاست که نمیتوان آن را نادیده گرفت؛ اگر هر لیتر بنزین و گازوییل را با مبلغ ۷۰ سنت حساب کنیم، می‌بینیم که خودرو‌های فرسوده، به طور سالیانه، ۹ میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیارد لیتر بنزینی را هدر می‌دهند که میتواند در شرایط مطلوب، برای کشور ارزآوری داشته باشد.

با یک نگاه کلی به این آمار و ارقام و صدمات خودرو‌های فرسوده، هیچ گونه توجیه منطقی برای عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده وجود ندارد و این مسأله نیازمند یک اقدام جدی و ضربتی است تا خودرو‌های فرسوده از رده خارج شوند که این اتفاق می‌تواند تا حد بسیار بالایی در رفع ناترازی بنزین موثر باشد.

دیگر خبرها

  • مدافع رم سکته را رد کرد و به تمرینات برگشت
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • فیلم| شوخی جالب با رونالدو/رونالدو از ترس سکته کرد
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • انتظار یک روزه بیماران سکته کرده در انگلیس برای رسیدن آمبولانس
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • چگونه افسردگی را از خود دور کنیم؟