Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس خانه پرستار خوزستان گفت: از زمانی که اجازه داده شد رابطه پولی میان بیمار و مراکز درمانی به ویژه پزشکان برقرار شود و سهم پزشک را از سهم بیمار معین کردند؛ حرفه پزشکی و درمانی سیر بدی را پیش رو گرفت و فساد در آن رخنه کرد. ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۱ استانها خوزستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، همیشه نام برخی از مشاغل در جامعه ما با سخت کوشی، تلاش و سنگینی حجم کار گره خورده است و شرایط برای آن‌ها به گونه‌ایی تعریف شده است که ناچارا در سیستمی معیوب ملزم به خدمت رسانی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه پرستاران از جمله اصنافی است که در هر شرایطی فشار کاری بسیار زیادی را متحمل می‌شوند و به دلیل کمبود نیرو بار سنگینی برای خدمت به جامعه به آن‌ها متحمل شده است.

خالد بیت سعید در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در اهواز با حضور در دفتر این خبرگزاری از مشکلات ریشه جامعه پرستاران پرده برداشت و درباره مشکلات جامعه پرستاران در خوزستان اظهار داشت: مشکلاتی که در پرستاری وجود دارد ناشی از سیستم‌ها است و تا زمانی که ساختار اصلاح نشود مشکلات به صورت تسلسلی و جزیره‌ای رخ می‌دهد در برخی اوقات نیز که هر چند یکبار مشکلی رخ می‌دهد تنها به شکل مقطعی آن مشکل حل می‌شود و به شکل اصولی به حل و فصل آن پرداخته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه پرستاری همراه با دانشجویان این رشته درحال حاضر250 نفر در کشور است، افزود: مشکلاتی سیستمی این قشر دو منشاء کلی دارد که یکی از آن‌ها این است که ساختارمند به حل مشکلات آن‌ها پرداخته نشده است و فرد تصمیم‌گیر هنگامی که ذی نفع است تصمیمات را به گونه‌ای اتخاذ می‌کند تا به منافع خودش آسیب نرسد.

رئیس خانه پرستار خوزستان تصریح کرد: از زمانی که اجازه داده شد رابطه پولی میان بیمار و مراکز درمانی بلاخص پزشکان برقرار شود و سهم پزشک را از سهم بیمار معین کردند؛ حرفه پزشکی و درمانی سیر بدی را پیش رو گرفت و فساد در آن رخنه کرد. به طور مثال تا پیش از سال76 هنگامی که درآمدها را بررسی می‌کنیم پزشکان دو الی سه برابر پرستاران درآمد دریافتی داشت اما با طرح‌هایی مانند خودگردانی بیمارستان‌ها و طرح تحول سلامت سهم پزشکان به ویژه پزشکان متخصص بیشتر در نظر گرفته شد و متاسفانه کارهای درمانی که قبلا انجام می‌شد با اشل پرداختی4 الی5 برابر به یکباره به بیمار ارائه شد.

استاندار زنجان: هدف تشکیل کانون‌های سلامت محله احصای مشکلات بهداشتی مردم استکهگیلویه و بویراحمد| امور عشایر نسبت به سلامت و بهداشت جامعه عشایری بی تفاوت استهمدان| 95 درصد مطالبات پزشکان از بیمه سلامت پرداخت شد

وی درباره طرح تحول سلامت ادامه داد: این طرح ظاهر زیبایی دارد و برای کمک به مردم روی کار آمده تا پرداختی از جیب مردم را کمتر کند اگر چه واقعیت این است که مردم پیش از استفاده از هزینه این طرح را از طریق بیشتر شدن قیمت کالاها می‌پردازند. همچنین هنگامی که بیمارستان‌ها خصوصی و پولی شد و از سویی دیگر مردم در بیمارستان‌های دولتی پرداختی کمتری می‌دهند و بالطبع فشار کار در بیمارستان‌های چند برابر شد. در بیمارستان‌های دانشگاهی قطعا نحوه پذیرش را دیده‌اید و واقعیت این است که بیمارستان‌های دولتی جوابگوی نیاز فعلی شهروندان را نیست.

بیت سعید با اشاره به بالا رفتن حجم کار در بیمارستان‌های دولتی گفت: اگر زمانی 20 پرستار در یک بخش بیمارستان برای ارائه خدمت برای30 مریض به کار گرفته می‌شدند اکنون نیز همان تعداد پرستار برای40 مریض برای ارائه خدمات درمانی حضور دارند. در بحث جذب و تربیت نیروی انسانی بسیار ضعیف عمل کردیم البته ساختار به یک و دو سال اخیر مربوط نیست بلکه به دهه‌های گذشته برمی‌گردد؛ همین که ما فکری اساسی برای تربیت نیروی انسانی کار ورزیده انجام ندادیم و هنگامی که با مشکل کمبود نیرو مواجه شدیم با طرح‌های مختلفی که با جان مردم سر و کار دارد ذهن پرستاران فعلی را مشغول کردیم خود مشکل اساسی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: کمک پرستار، بهیاری یکساله،کمک بیمار و عنوانی از این دست برای جبران کمبود پرستار مطرح شد که این طرح‌ها نیز برای ارائه خدمت بهتر و با کیفیت به مردم به کار گرفته نشدند بلکه تنها دغدغه مالی موسسات مختلفی است که به آن‌ها اعتبار داده شده است. پرستاران حتی نحوه آموزش این گروه‌های مختلفی که از این طریق جذب شده‌اند را قبول ندارند چرا که این نوع مشاغل با جان آدمی سر و کار دارد و کار با جان یک انسان فرصتی برای خطا ندارد تا این نوع خدمت به یک فرد غیرکارشناس داده شود.

وی افزود: یک پرستار در4 سال دوران تحصیل خود عوارض داروها و شرایط مختلف بیمار را فرا می‌گیرند اما برخی افراد انتظار دارند که تمام این علوم را در یک دوره 6 ماهه به افراد متقاضی آموزش دهند، اگر این گونه بود که بسیاری از افراد پرستار می‌شدند.

رئیس خانه پرستار خوزستان ادامه داد: خدا را شکر خانه پرستار در این موضوع ورود پیدا کرد و اجازه نداد تا این فاجعه شکل بگیرد اگر چه ما برای دوستانی که پول خود را از دست داده‌اند و اکنون با مدرکی بی‌اعتبار مواجه شده‌اند؛ ناراحتیم اما امیدوارم ساز و کاری جدید ارائه شود تا حداقل بتوانند در قالب کمک پرستاری برای ارائه خدمت به کار گرفته شوند.

وی درباره پولی شدن آموزش دانشگاه‌های وزارت بهداشت گفت: این بخشنامه در روزهای پایانی آقای هاشمی صادر شد که رنگ و بوی مالی دارد. برخی مواقع که می‌خواهیم کاری را اصلاح کنیم آن کار را خراب می‌کنیم، برای جبران کمبود نیرو قصد وارد کردن بخش خصوصی را در حوزه آموزش داریم اما بخش خصوصی در تربیت نیرو با توجه به اشل‌هایی که برای آن تعریف شده است به نظر می‌رسد کار را به قهقرا خواهد کشید.

بیت سعید عنوان کرد: دانشگاه‌های موجودی که درحال فعالیت هستند اکنون از کمبود نیروی آموزشی و استاد رنج می‌برند هنگامی که این موضوع وجود دارد چگونه اجازه می‌دهیم که با بخش خصوصی آموزشگاه‌های عالی بیشتری را احداث و نیاز را دو برابر کنیم؟ درحال حاضر نیز در دانشگاه‌ها از کمبود اساتید مجرب رنج می‌بریم پس افرادی برای تدریس به سوی این آموزشگاه‌های عالی کشیده می‌شوند که توان و علم آن‌ها در حد کارشناسی است و علم کافی ندارند به همین خاطر دانشگاه‌های موجود می‌تواند جوابگوی نیازهای ما در بحث تامین نیروی انسانی در عرصه پزشکی باشد.

گفت‌و گو از زینب مرزوقی

انتهای پیام/ن

R41468/P4001/S6,57/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۸۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت

ایسنا/زنجان فرماندار زنجان گفت: با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری زنجان، پرویز خالقی به مناسبت هفته سلامت و در دیدار با کارکنان مرکز بهداشت شهرستان زنجان، عنوان کرد: همه‌ ما بایستی تلاش کنیم شعار پیشگیری بهتر از درمان را به منصه ظهور برسانیم، چرا که پیشگیری بسیار سهل‌تر و کم‌هزینه‌تر از درمان است. 

وی افزود: اگر بتوانیم امر پیشگیری را به خوبی مدیریت کنیم، درصد بالایی از بیماری‌ها و مشکلات بعدی دامن‌گیر افراد جامعه نخواهد شد.

خالقی با تأکید بر اهمیت تجهیز کردن خانه‌های بهداشت، افزود: اگر خانه‌های بهداشت مناطق کوچک و کمتر توسعه‌یافته نظیر روستاها مجهز و به‌روز باشند، شاهد کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.

او گفت: این موضوع سبب رفع مشکلات بهداشتی و درمانی ساکنان این مناطق شده و موجبات آسودگی آنان را فراهم خواهد آورد و طبعاً با وجود خانه‌های بهداشت مجهز، می‌توانیم از تحمیل بسیاری از هزینه‌های جانبی به بیماران و نیز جامعه پیشگیری کنیم.

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به شأن و جایگاه والای فعالان حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: حیطه‌ کاری بهداشت و درمان از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. از آن‌جایی‌که این حوزه کاری با جان و حیات انسان‌ها در ارتباط است، فعالان حوزه بهداشت و درمان بایستی نهایت دقت و ظرافت را سرلوحه‌ کار خود قرار دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • دیدار معاون فرهنگی اجتماعی انتظامی استان با رییس بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران