Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازه‌های آبی شوشتر میراث جهانی ایران که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد و در سال ۲۰۰۹ نیز در فهرست آثار تاریخی یونسکو ثبت شد، هم‌اکنون نمک‌ کارون و شوره‌های آن به بخش‌هایی از این بنای تاریخی نفوذ کرده و موجب شده این آثار تاریخی در شرایط بحرانی قرار گیرد. پریسا عظیمی خبرنگار

عامل افزایش میزان نمک

«محمدحسین ارسطوزاده»، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و مدیر پایگاه جهانی شوشتر درباره شرایط این سازه اظهار داشت: سد «گتوند» عامل اصلی افزایش میزان نمک و املاح در آب‌های بالادستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی آب دریاچه پشت سد بالا می‌آید بخش زیادی از کوه نمک را در خود حل می‌کند؛ از این‌رو نمک درون آب هم افزایش پیدا می‌کند و با شدت بیشتری به سمت سازه‌های آبی سرازیر می‌شود. از سوی دیگر، دبی آب رودخانه هم باعث سریع‌تر عبور کردن نمک به سمت سازه‌های آبی می‌شود که با ادامه این روند شاهد فاجعه زیست‌محیطی بیشتری خواهیم بود.

مدیر پایگاه جهانی شوشتر با اشاره به اینکه میراث جهانی سازه شوشتر در پایین دست سد گتوند قرار دارد و با این اوصاف در معرض خطر قرار گرفته، اظهار داشت: نفوذ نمک به پیکر و ساختار سازه‌های آبی بیشتر به‌صورت شوره و سفیدک مشاهده شده و متأسفانه در بدنه سازه‌ها حتی در بخش‌های بالادستی این اثر رسوب کرده و در بخش‌هایی از بدنه بنا شاهد هستیم که دیواره‌ها نیز مملو از نمک شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان درباره اینکه برای جلوگیری از پیشرفت این فاجعه چه برنامه‌ای اندیشیده شده، گفت: این اتفاق از قبل هم پیش‌بینی شده بود، اما طی چند سال اخیر به وضوح قابل مشاهده شده که به‌ دنبال آن مطالعات‌مان را جهت جلوگیری از پیشرفت این روند تخریبی شروع کردیم، اما در کوتاه مدت نمی‌توانیم این اتفاق را به‌طور کامل مهار کنیم و نیاز به برنامه‌ریزی‌های درازمدت دارد.

ارسطوزاده خاطرنشان کرد: مشکل اصلی که این آثار تاریخی را تهدید می‌کند، کوه‌های نمکی سد گتوند است که باید درخصوص از بین بردن آنها برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۸۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک

قدیر افروند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عوامل شهرداری منطقه ۲۰ تهران روز گذشته در محدوده گورستان تاریخی «زیرین»، برج «اینانج» و کوه «نقاره‌خانه» ری اقدام به حفاری کردند.

وی گفت: مالک این آثار باستانی در راستای جلوگیری از حفاری وارد عمل شد، اما متأسفانه عوامل شهرداری اقدام و به ضرب و شتم مالک میراث فرهنگی کردند.

رئیس پایگاه ملی میراث ری گفت: البته با ورود عوامل نیروی انتظامی تمام افراد دستگیر و به کلانتری منتقل شدند و با حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی و عوامل کلانتری امین‌آباد حفاری متوقف شده است.

وی ضمن انتقاد از حفاری انجام شده گفت: محل مورد حفاری شهرداری منطقه ۲۰ عرصه‌ای تاریخی و گورستان زیرین باستان است که ثبت ملی نیز شده و بر اساس قانون نباید مورد حفاری قرار گیرد، اما در روزهای پیش که عوامل شهرداری اقدام به نقشه‌برداری در محل کردند، از سوی پایگاه ملی میراث ری در بازدید از محل، اخطاری در خصوص عدم حفاری و اقدامات عمرانی در منطقه به عوامل حاضر در محل صادر شد، اما به آن توجهی نشد.‌

کد خبر 6089024

دیگر خبرها

  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت