Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:  

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با «الفرات» جزئیات برنامه‌های سفر آتی حسن روحانی رئیس جمهوری به عراق را تشریح کرد.

ظریف در این گفتگو از دیدار حسن روحانی با آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر تشیع در نجف خبر داد.

سفر روحانی به عراق، نقطه آغاز جدیدی در روابط با بغداد

وزیر خارجه ایران در گفتگو با برنامه «کالوس» شبکه تلویزیونی الفرات عراق که شنبه شب پخش گردید، گفت: من سفرهای متعددی به عراق داشتم از جمله چند وقت پیش که با استقبال گرم در بغداد، اربیل، سلیمانیه، کربلا و نجف اشرف مواجه شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور روحانی برای اولین بار طی تصدی این پست به عراق سفر خواهد کرد و من فکر می‌کنم این سفر نقطه آغاز جدیدی در روابط ما با عراق باشد.

وی افزود: ما با عراق توافقنامه‌های متعددی بویژه در زمینه مرزها داریم که اجرا شده است اما سفر رئیس جمهور روحانی به عراق در وهله اول به منظور تقویت روابط دولت و ملت عراق و ایران و نیز ایجاد امکانات مشترک اقتصادی صورت می‌گیرد. سفر به نجف اشرف و دیدار با آیت الله سیستانی مرجعیت عالیقدر از برنامه‌های رئیس جمهور در سفر به عراق است.

ظریف اظهار داشت: دولت و مردم عراق از حاکمیت برخوردارند و ما اینجا برای همکاری با بغداد و ایجاد فرصت‌های مشترک بین دو ملت حضور داریم و می‌خواهیم که منافع مشترک دو کشور در منطقه را محقق سازیم. آنچه برای ما مهم است بهبود اوضاع دو کشور و توسعه امنیت در منطقه است. عراق عامل مهمی در منطقه است و بدون آن در منطقه امنیت وجود ندارد.

آمریکا به عراق برای قطع رابطه با ایران فشار می‌آورد

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا به عراق برای قطع روابطش با همسایه خود ایران فشار می‌آورد از مواضع خوب ملت و دولت عراق در حمایت از ایران تشکر کرده و افزود: هنگامی که در بغداد و شهرهای عراق بودم احساس کردم که مسئولان و مردم عراق و بازرگانان و صاحبان صنایع همگی مخالف تحریم ایران هستند و آن را برای ملت عراق و ایران زیانبار می‌دانند. ما خواهان روابط فراگیر با عراق هستیم. دو کشور مشترکات زیادی دارند بنابراین می‌توانیم روابط راهبردی، اقتصادی و بین المللی داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: تحولات جاری در عراق بسیار مهم است و ما در عراق شاهد ائتلاف‌های غیرطائفه ای هستیم که این بسیار حائز اهمیت است و من به این موضوع در گفتگو با ائتلاف‌های اصلاح و آبادانی اشاره کردم و امیدوارم که این روابط در سفر رئیس جمهور روحانی تداوم داشته باشد. این دو ائتلاف در مسیر صحیح حرکت کردند و مردم عراق باید از آن حمایت کنند و ما نیز از مردم عراق حمایت خواهیم کرد.

حمایت از پیشنهاد عراق درباره گفتگوهای امنیتی و همکاری‌های منطقه‌ای

وزیر خارجه ایران درباره پیشنهاد عراق پیرامون دعوت به گفتگوهای امنیتی متشکل از عراق، ترکیه، ایران، مصر و عربستان گفت: ما با تمام دعوت‌ها و پیشنهادها برای همکاری‌های منطقه‌ای موافقیم و از آن حمایت می‌کنیم. همکاری‌های منطقه‌ای باید فراگیر باشد و علیه هیچ طرفی نباشد. گفتگو باید با همه باشد و منظور من کشورهای شورای همکاری و دیگر کشورهای نزدیک در منطقه همچون عراق، مصر، سوریه و اردن است و به همین دلیل پیشنهاد عراق سرآغازی جدید است.

استعفایم ربطی به سفر بشار اسد به تهران نداشت

ظریف در خصوص استعفای اخیر خود نیز افزود: هدف از این اقدام حفظ شأن وزارت امور خارجه ایران بود و فکر می‌کنم با توجه به تحولات جاری و حمایت گسترده مردم ایران، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی و نظامی و همچنین رئیس جمهور و در رأس آنها رهبر انقلاب اسلامی جایگاه وزارت خارجه و تداوم کار و هماهنگی سازنده بویژه در سطح منطقه تبیین شد. امروز وزارت خارجه با شرایط جدید خود کاملاً آماده نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با کشورهای منطقه است. در چارچوب سیاست خارجی مورد تصویب نظام که تمام مسئولان در آن مشارکت دارند هیچ مشکلی نیست اما شاهد عدم هماهنگی بودیم که موضوع حل شد.

وزیر خارجه ایران در عین حال ارتباط استعفایش با سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به ایران را رد کرده و گفت: من دو هفته پیش در سوریه بودم و با رئیس جمهور اسد و ولید المعلم دیدار کردم و روابطم با مقامات سوری مستحکم است و طی روزهای آینده به سوریه سفر خواهم کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: سیاست ایران در منطقه ثابت است و تغییری نکرده است. ما همواره در کنار ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، لبنان، بحرین، یمن و افغانستان هستیم و هیچ وقت نمی‌پذیریم بیگانگان بر منطقه حکمرانی کنند و به آینده منطقه در کنار بیگانگان هیچ اعتقادی نداریم و در این خصوص مذاکره نخواهیم کرد. سیاست ما ضد هیچ کشوری در منطقه نیست و برای حذف عربستان سعودی و کشورهای اسلامی از منطقه تلاشی نکرده ایم اما متأسفانه برخی کشورها در منطقه در کنار صدام و طالبان ایستادند و از داعش و گروه‌های تندور در یمن و لبنان حمایت کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که برخی کشورهای منطقه خواهان حذف حشد شعبی (نیروهای مردمی عراق) و گنجاندن آن در زمره گروه‌های تروریستی بودند.

عربستان آماده باشد ما هم آماده مذاکره ایم

ظریف در خصوص مذاکره عربستان و ایران نیز گفت: من همواره آمادگی ام را برای گفتگو با همسایگان ابراز کردم اما متأسفانه همسایه ما در عربستان تمایلی به گفتگو ندارد. من آماده ام هنگام سفرهای منطقه‌ای به عربستان نیز سفر کنم. پنج سال پیش هنگام سفر من به عربستان نامه‌ای با مضمون اینکه منطقه ارتباطی به شما ندارد ارسال کردند و مقامات سعودی از فرصت حضور من در کشورشان استفاده نکردند اما هنگامی که آنها آماده باشند ایران نیز برای گفتگو آماده خواهد بود.

وی افزود: هنگامی که در نیویورک سفیر بودم با نخبگان علمی آمریکا ارتباط داشتم و با کیسینجر دیدار می‌کردم و هنگام بازگشت من به ایران کتابی را به من اهدا کرد که روی آن نوشته شده بود: «تقدیم به جنگجوی محترم»

ظریف اظهار داشت: ما باید به دنبال دیپلماسی گفتگو باشیم و آنچه احتیاج داریم گوش کردن به یکدیگر است. این گوش دادن باید با خوشرویی باشد تا برای آن آمادگی داشته باشیم.

مذاکره با ترامپ را مفید نمی دانم

وزیر خارجه ایران در خصوص برجام هم گفت: توافق هسته‌ای ایران بین تهران و ۶ کشور و اتحادیه اروپا بود و دو طرف دیدارهای متعددی داشتند اما این توافق حاصل فعالیت صدها کارشناس است و تکرارشدنی نیست. من نمی دانم آمریکایی‌ها چه چیزی می‌خواهند. گفتگو به اصول نیاز دارد و اصول آن احترام است. هنگامی که شما به حرفت احترام نمی‌گذاری نمی‌توان به توافق با شما اعتماد کرد برای همین مذاکره با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را مفید نمی دانم.

نکته مهم درباره رهبر انقلاب آمادگی ایشان برای شنیدن دیدگاه‌های دیگر است

محمد جواد ظریف تصریح کرد: نکته مهمی در خصوص آیت الله خامنه ای رهبر معم انقلاب اسلامی هست و آن آمادگی ایشان برای شنیدن دیدگاه‌های دیگر است. با وجود برنامه‌های کاری سنگینی که دارند آماده اند که دیدگاه‌ها را بشنوند. هنگامی که به عنوان سفیر عازم نیویورک شدم به من فرمودند وقتی می‌روی باید دیدگاه‌هایت را برایم بفرستی حتی اگر مخالف دیدگاه من باشد. اگر قانع شدم نظرم را عوض خواهم کرد و اگر قانع نشدم باثبات تر خواهم شد و از دیدگاهم دفاع می‌کنم. من این را به ندرت بین مقامات و مسئولان ارشد می بی نم.

طرح ترامپ درباره فلسطین موسوم به «معامله قرن» محکوم به شکست است

ظریف درباره طرح ترامپ موسوم به معامله قرن هم گفت: این معامله محکوم به شکست است چرا که حقوق فلسطین را مدنظر قرار نخواهد داد و به نتیجه‌ای نخواهد رسید. اصل حقوق ملت فلسطین است و این طرح به هیچ وجه آینده‌ای ندارد.

در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی‌شوم

وزیر خارجه ایران در خصوص نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: قطعاً در چنین انتخاباتی شرکت نخواهم کرد. عضو هیچ گروه سیاسی در کشور نبوده و نیستم.

ملت عراق و سوریه با مقاومت مقابل افراطی گری و تروریسم برای منطقه افتخار رقم زدند

ظریف در پایان تاکید کرد: ملت عراق و سوریه با مقاومت در مقابل افراطی گری و تروریسم برای منطقه افتخار رقم زدند و مردم لبنان در مواجهه با دشمن صهیونیستی مایه افتخار هستند. ما افتخار می‌کنیم که در کنار آنها ایستاده ایم و امیدواریم تمام منطقه از این ملت‌ها حمایت کنند و بدانند که امنیت را نمی‌توان از ایالات متحده و نتانیاهو خرید.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ظریف سفر عراق بغداد صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۴۹۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران در خطبه های خود با اشاره به خطبه ۱۸۸ نهج البلاغه، تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) در این خطبه همگان را سفارش به تقوای الهی و شکر گذاری نعمت‌های خداوند می‌کنند و می فرمایند بر داده‌های ذات مقدس ربوبی شاکر باشید و شکر او را فراوان به جای آورید. بحث توحیدی که در این خطبه مطرح می‌کنم این است که ذات مقدس ربوبی در جایی ارحم الراحمین است و خداوند در جای دیگر هم مجازات می‌کند. انتقام خداوند غیر از انتقام بشر است انتقام خداوند مجازات او است و با انتقام بشر فرق می‌کند. در قرآن ۱۷ بار این واژه به کار رفته است.

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه "انبیا منطق داشتند و با حساب سخن می‌گفتند"، تاکید کرد: برخی‌ها زیر بار حق نمی‌روند چندین چراغ دارند ولی به بی‌راهه می‌روند.

خاتمی خاطر نشان کرد: در سه آیه، قرآن با تاکید تصریح می‌کند که تحقیقا تردید نکنید که ما به حساب مجرمین می‌رسیم و نابودشان می‌کنیم. آنچه را که ایران اسلامی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی انجام داد کار الهی بود و کاری بود که براساس قرآن صورت گرفت.

خطیب نماز جمعه تهران خاطر نشان کرد: کتاب های زیادی درباره اسما خداوند وجود دارد. تخلق به اخلاق خدایی داشته باشید و بکوشید خُلقی را که می‌توانید داشته باشید.

خاتمی بیان کرد: انتقام به جایی که نظام اسلامی از رژیم صهیونیستی گرفت، تنبیه متجاوز بود و عملیات وعده صادق بخشی مربوط به اقدامات آنها در گذشته است که دشمنان پاسخ جنایت خود را دریافت کردند، یک بخشی هم مربوط به آینده است آنچه مربوط به آینده است یعنی اگر دوباره بخواهند غلط را تکرار کنند سیلی محکم‌تری خواهند خورد.

وی بیان کرد: نظام، نظام قرآنی و اسلامی است و ما قرآنی و اسلامی عمل خواهیم کرد.

خاتمی در خطبه های دوم نماز جمعه تاکید کرد: در همان خطبه ۱۸۸ مولی سفارش می‌کنند همواره به یاد مرگ باشید و غفلت نکنید فکر می‌کنید شما از مرگ غافل شدید، مرگ هم از شما غافل می‌شود! هر کسی باشید و به هر کجا برسید آخرین منزل هستی این است و باید خودمان را باید برای سفر طولانی آماده کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت های هفته گذشته خاطر نشان کرد: در هفته‌های گذشته مناسبت نیروهای مسلح را داشتیم. دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران بود. ۲۲ فروردین روز ارتش و ۲۱ فروردین شهادت سپهبد صیاد شیرازی.

وی نیروهای مسلح را بازوهای پرتوان ملت عنوان کرد و گفت: نیروهای مسلح دژ مستحکم ملت هستند و نمی‌گذارند دشمن کمترین تعرضی به کشور داشته باشد. مقام معظم رهبری تعبیری زیبایی هفته گذشته از نیروهای مسلح انجام دادند که فرمودند اینها مایه عزت دین هستند، اگر اینها نبودند با داعش نمی‌جنگیند و اگر حاج قاسم نبود و با داعشی ها نمی‌جنگید باید با آنها در خیابان‌های تهران می‌جنگیدیم. اینکه با امنیت زندگی می‌کنیم آموزش و پرورش دانشگاه و حوزه ، کشاورزی ، صنعت با آرامش اداره می‌شود در سایه خدمات این عزیزان است.

خاتمی مساله امنیت را رکن و زیربنای همه توسعه‌ها دانست و بیان کرد: اولین ویژگی که قرآن برای یک جامعه نمونه بیان می‌کند امنیت است و همه نیروهای مسلح شایسته تکریم هستند. وزارت دفاع، نیروهای مسلح و سپاه و بسیج همگی ویژگی‌های که امیرالمونین توصیه کرده را دارند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا و شهادت مرحوم عبدالعظیم حسنی اظهار کرد: درباره عبدالعظیم تعبیری دیدم که نوشته بود او را زنده زنده دفن کردند و به شهادت رساند و ثواب زیارت ایشان ثواب زیارت امام حسین (ع) است.

وی ضمن گرامیداشت هفته کارگر تصریح کرد: وزیر کار گزارش عملکرد خوبی ارائه داد. مقام معظم رهبری فرمودند طبق آمار نیمی از جمعیت ما کارگران و خانواده‌های آنها هستند و اگر حال این نیم جمعیت خوب شود حال نیمی از جمعیت ایران به سامان خواهد رسید.آقا در مناسبت‌هایی که روز کار و کارگر است کلماتشان منشور است.به وزیر کار گفتم این منشور را تدوین و ترسیم کنید و بایدهای آقا را در ارتباط با کارگران از جمله امنیت شغلی را اجرایی و عملیاتی کنید. فرمایشات آقا وضع و خطابه نیست بلکه دستورالعمل اجرایی است.

خاتمی با بیان اینکه در ماجرای غزه شاهد جنایات وحشیانه صهیونیست ها و اقتدار جبهه مقاومت بودیم، گفت: جمعی از دانشگاهی‌ها در آمریکا در دانشگاهی در کالیفرنیا و فرانسه به حمایت از مظلومین غزه برخواسته‌اند و کشوری که به دروغ خود را حامی حقوق بشر معرفی می‌کند ۱۰۰ نفر از این معترضین را دستگیر کرد.استاد برجسته روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد می‌گوید آمریکا باید بپذیرد که نسل آمریکا نسلی است که به کلی تغییر کرده است معنای این حرف این است که بعد از حدود ۲۰۰ روز مقاومت مردم غزه بیداری وجدانی در دنیا شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد، خاطر نشان کرد: در این عملیات دشمن خوب فهمید که ما اهل عمل همراه با شعار هستیم وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم و با کسی تعارف نداریم این سیره مولی ما علی(ع) است.ما در این عملیات عجله نکردیم، بیمارستان نزدیم ، مدرسه و مراکز اقتصادی را نزدیم حتی پادگان‌های نظامی را نزدیم فقط پادگانی را زدیم که از آن پادگان به کنسولگری ما حمله کرده بودند. و اسم این کار تدبیر و عملکرد عاقلانه و هوشمندانه است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: به فضل خداوند همه بدخواهان ایران را سر جای خودشان نشاندیم به آنها اعلام کردیم بازی با ایران بازی با دم شیر است و اگر بخواهیم با ایران آنچنان عمل کنید پاسخ جدی خواهید شنید. در این عرصه سه جبهه شکل گرفت در جبهه مقاومت یمنی‌ها و حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی و آزادگان دنیا احسنت گفتند. جبهه دوم، جبهه آمریکا و انگلیس و اتحادیه اروپا بود. شما بدبخت هستید که آبروی خود را به ریسمان پوسیده رژیم صهیونیستی گره زده‌اید بدانید که رژیم صهیونیستی نابود شدنی است. جبهه سوم ، جبهه کسانی بود که همواره ما را دعوت به خویشتن‌داری کردند و ما شما را دعوت می‌کنیم که ارتباط با رژیم صهیونیستی را قطع کنید. شما عرب هستید ، مسلمان هستید ، آنها عرب و مسلمان را می‌کشند ، لااقل تا زمانی که این رژیم آنها را می‌کشد شما ارتباط خود را با آنها قطع کنید.

وی با اشاره به موضوع حجاب گفت: حجاب از ضروریات دین است ۱۰ آیه قرآن درباره حجاب است ۱۰۰ ها روایت درباره حجاب آمده است. رهبری فرمودند بی‌حجابی هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است و نظام اسلامی در مقابل این ناهنجاری خواهد ایستاد به زور کسی را به بهشت نمی‌بریم اما نظام در مقابل ناهنجاری خواهد ایستاد و عقب‌نشینی هم ندارد. تقاضا دارم در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید به اندازه کافی دوقطبی‌ها وجود دارد منطقی و استدالی بحث کنید به یکدیگر انگ نزنید. انگ زدن به یکدیگر مشکل بی‌حجابی را حل نمی‌کند. 

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899795

دیگر خبرها

  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • جسد بانوی غرق شده در رودخانه بشار پس از شش ساعت تلاش پیدا شد
  • پیدا شدن جسد بانوی غرق شده در رودخانه بشار
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • خرید مدافع در سپاهان جزیی از تیم‌بستن نیست/ آن‌ها به هیچ توپی نه نمی‌گویند!