Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الفرات درباره احتمال کاندیداتوری در  دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده حتما در چنین انتخاباتی شرکت نخواهم کرد.

گفته شده تابحال ١٤ بار استعفا داده اید؟

ظریف: نه این تعداد نبوده است. من از ابتدا علاقه ای به مسئولیت وزارت امور خارجه نداشتم و در مراحل مختلف احساس کردم که ممکن است اشخاص دیگری بهتر از من کار را انجام دهند، در آن مراحل با گفتگو موضوع حل شد این بار هم با اقدامات عملی موضوع حل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا ارتباطی بین استعفای شما و سفر آقای بشار اسد به تهران وجود داشت؟

ظریف: اصلا به این موضوع ربطی نداشت. من چند هفته پیش سوریه بودم و با آقای بشار اسد ملاقات کردم چند هفته پیش آقای ولید معلم در ایران بودند و با ایشان دیدار داشتم ارتباطات بسیار خوبی با مسئولان سوری دارم و در آینده نزدیک نیز به سوریه سفر می کنم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص کتابی که کیسینجر به وی اهدا و در ابتدای کتاب وی را مخالف محترم خطاب کرده بود، اینگونه پاسخ داد و گفت:

من در زمانیکه در سازمان ملل متحد در نیویورک سفیر بودم با جامعه آکادمیک آمریکا ارتباطات زیادی داشتم بحث هایی هم در این دیدارها بین من و آقای کیسینجر وجود داشت و وقتی از نیویورک برمیگشتم کتابی را به من هدیه داد که در ابتدای آن با یادداشتی آن را به مخالف محترم خود (ظریف) اهدا کرده بود.

 آیا می توان ظریف را کسینجر ایران دانست؟

 ظریف : من برای خودم حساب خاصی باز نکرده ام.

ارزیابی شما از سفر رئیس جمهور ایران به عراق چیست؟

آقای دکتر روحانی برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری خود به عراق سفر می کنند و ما این سفر را یک نقطه آغاز جدیدی برای روابطمان با عراق می بینیم. توافقنامه  1975یک توافق رسمی بین المللی است بین ایران و عراق که صدام یک اشتباهی کرد و از آن خارج شد و قبل از اینکه ساقط شود خودش به توافق برگشت.

 اگر خاطرتان باشد در نامه نگاری هایی که صدام حسین با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام داد 75 را پذیرفت لذا موضوع ما توافقنامه 1975 نیست، موضوع ما و عراق اجرای برخی ترتیبات برای لایروبی شط العرب برای استفاده مشترک از شط العرب است. امروز عراق و ایران نیازمند به استفاده سالم از این آبراه مشترک هستند شهر بصره عراق و شهرهای خرمشهر و آبادان ما با لایروبی شط العرب آبادتر خواهند شد و لذا کاری که ما قصد داریم و در سفر قبلی انجام و اعلام شد که ما و عراق شروع خواهیم کرد لایروبی شط العرب است و این بار می خواهیم تاریخ آن را قطعی کنیم.

ما توافق های زیادی با عراق در مورد مسائل مرزی اجرا کرده ایم مثل اجرای میله گذاری مرزی که به دلیل جنگ صدام این میله گذاری ها به هم ریخته بود و ما توانستیم با توافق ایران و عراق این میله گذاری ها را انجام دهیم لذا کار کمی باقی مانده و آن لایروبی شط العرب است که انشاالله انجام خواهد شد، اما این تنها اولویت سفر دکتر روحانی نیست، یکی از موضوعات مهم است.

اولویت سفر دکتر روحانی تقویت روابط بین ایران و عراق است. در همه حوزه ها تقویت روابط بین دودولت و بین دو ملت، ایجاد امکانات مشترک اقتصادی، حوزه راه و ترابری، و ترانزیت که ایران می تواند یک ارتباط خوبی را از دریای عمان به عراق برقرار کند و در حوزه های دیگر این ارتباط را برقرار کند. اگر 32 کیلومتر راه آهن بین شلمچه و بصره  انجام شود راه آهن ایران و عراق به یکدیگر پیوند می خورد این خیلی تحول مهمی است.

آیا ایران و عراق وارد مرحله جدیدی خواهند شد؟

ظریف: حتما اینگونه خواهد بود و حتما اقداماتی که در این سفر صورت خواهد گرفت اقداماتی تاریخی خواهد بود، به یکی اشاره کردم که بحث ترانزیت است بحث نفت و همکاری های نفتی و همینطور همکاری های صنعتی و امکان ایجاد شهرک های مشترک صنعتی از دیگر موارد مورد توافق است. توافق الجزایر رابطه بین ایران و عراق را در حوزه مرزی تنظیم می کند و در حوزه های مختلفی ما نیاز داریم که این قاعده مندی در روابط وجود داشته باشد و لذا یکی از موضوعات حتما نه بحث اصل 75 بلکه بحث اجرای 75 برای لایروبی شط العرب است.

آیا آقای روحانی در سفر به عراق با آیت الله سیستانی دیدار خواهد کرد؟

ظریف: برنامه های سفر دکتر روحانی با دقت پیگیری میشود، سفر به نجف در برنامه است و انشاالله دیدارهایی را نیز در نجف خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امور خارجه انتخابات ریاست جمهوری سوریه شبکه تلویزیونی وزارت امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۰۵۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مجموعه گفتگو‌های آینده نزدیک با محوریت بررسی وضعیت ایران امروز و آینده‌های پیش‌رو، در قالب سلسه گفتگو‌های نزدیک قله یا به سوی دره به همت انجمن علـمی عـلـوم اجـتـماعی دانشگاه بـوعـلی سـیـنا با همکاری عـصـر پـیـشـرفـت برگزار شد.

در این برنامه گفتگو محور به صورت حضوری و یا مجازی علی مروی مدیر اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف، اصغر عیوضی، مدیر اندیشکده ایتان، حبیب رحیم پور ازغدی، مشاور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

و محسن دنیوی، عضو شورای مرکزی بنیاد ایران آینده، بیان دیدگاه‌ها را درباره مشکلات و ظرفیت‌های موجود کشور برای پیشرفت و ترقی کشور بیان کردند.

دیگر خبرها

  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • نخست وزیر اسپانیا: استعفا نخواهم کرد
  • دانشگاه بوعلی سینای همدان، میزبان رویداد دانشگاهی نزدیک قله ایم
  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • اعلام آمادگی قالیباف ، متکی ، ذوالنوری ، آقاتهرانی ، رسایی و حاجی‌بابایی برای ریاست مجلس
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ۵ رقیب قالیباف برای ریاست مجلس مشخص شدند / این ۵ نفر می‌خواهند قالیباف را ناک اوت کنند
  • چه کسی بر صندلی ریاست مجلس دوازدهم تکیه می‌زند؟
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا